• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring

Solvik

Panerai
Be att få skrivelse nedan förtydligad (saxat från MF's villkor punkt F1.1):

"Ersättningstabellen för lösöre tillämpas inte om detta skulle leda till oskäligt resultat . Då ska istället egendomen värderas till marknadsvärde enligt avsnittet Övrig egendom (se nedan)."

Ett vintageur med odiskutabelt marknadsvärde över eller i paritet med motsvarande nyvärde torde falla inom sådan tolkning...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag blev påtvingad Swedbanks egna hemförsäkring, Tre Kronor för X antal år sedan i samband med förhandling av bolånet.
Mailade min bankman om försäkringen täckte stöld av klockor och fick detta som svar:

"Jag har kollat vad som gäller angående försäkringen vid en förlust av klockan. Om du har inbrott hemma så täcker försäkringen detta och beloppet som gäller är vad ni har i lösöre, ni har 1milj där idag. Men det måste vara ett inbrott för att det ska gälla, skulle ni har någon "kompis" som tar klockan så gäller det inte.
Skulle du bli bestulen ute på stan så täcker inte er försäkring detta för att ni har vår basvariant, skulle ni har vår plus så täcker den upp till 70.000kr."
 

JohnFors

Omega
Går det att försäkra dom utan att ha ett kvitto på dom då? Om man köpt begagnade klockor är inte kvitto någon garanti. Om man har värderingsintyg? Ett värderingsbetyg bevisar väl inte att Du äger dom som ett kvitto gör men.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Går det att försäkra dom utan att ha ett kvitto på dom då? Om man köpt begagnade klockor är inte kvitto någon garanti. Om man har värderingsintyg? Ett värderingsbetyg bevisar väl inte att Du äger dom som ett kvitto gör men.

Går inte utan kvitto men som du säger så kan man ju ordna värderingsintyg, dessa fungerar ofta också bra.
Som du säger har jag märkt att ibland kan det bli problem när värderingsintyget inte är kopplat till dig som person.

Ett tips att kringgå detta är bara att be de som skriver intyget att skriva typ:
"Intyget utfärdades 2015-03-09 för Anders Andersson med personnummer 1970-01-01 XXXX"

På så vis slipper man krångel :)
 

POT

Friends of KS
Pratade återigen med ett par(!) handläggare på MF, tydligen är det åldersavdrag på samtliga armbandsur (ca 10 % per år), vilket skulle innebära att jag tex. får ca 30 % av värdet på min speedmaster från 1991.

Den enda lösningen enligt dom är att teckna en objektsförsäkring som kostar 2 % av marknadsvärdet per år, vilket kan bli dyrare än hemförsäkringen om man har ett par klockor, för att ha ett ordentligt skydd.

MF verkar vara en av få som tillämpar denna typ av "avskrivning" på klockor, istället för att använda sig av värderingsintyg och/eller kvitto för att betala ut fullvärde, vilket borde ge minimalt intresse att teckna försäkring med dem från användare här i KS...
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Pratade återigen med ett par(!) handläggare på MF, tydligen är det åldersavdrag på samtliga armbandsur (ca 10 % per år), vilket skulle innebära att jag tex. får ca 30 % av värdet på min speedmaster från 1991.

Den enda lösningen enligt dom är att teckna en objektsförsäkring som kostar 2 % av marknadsvärdet per år, vilket kan bli dyrare än hemförsäkringen om man har ett par klockor, för att ha ett ordentligt skydd.

MF verkar vara en av få som tillämpar denna typ av "avskrivning" på klockor, istället för att använda sig av värderingsintyg och/eller kvitto för att betala ut fullvärde, vilket borde ge minimalt intresse att teckna försäkring med dem från användare här i KS...
Bra upplysning! Har MF själv och det låter ju inte alls bra.. dags att byta försäkringsbolag :)
 
  • Like
Reactions: jhm

EmilE

Omega
Var och lämnade in en klocka hos Rob E i veckan för att ordna till ett värderingsintyg inför försäkring.
Tyckte 2 veckors väntetid var länge, brukar det ta så pass lång tid?
 
Topp