• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring

Tony

Omega
Funderar på att köpa en Deepsea från uret.se och undrar om det går att teckna en klockförsäking hos t.ex. Stjärnurmakarna.

Någon som kan tipsa mig om vad för slags försäkring som kan vara intressant. Oftast täcker hemförsäkringen inte så mycket.

Har en klockförsäkring från Stjärnurmakarna på min Speedmaster, när något har strulat med den så har jag kunnat lämna in den till Stjärnurmakarna och fått det fixat. De har skickat iväg Speedmastern och fixat felet, plus att de har gjort en full service på den och bytt packningar. Jag har fått papper från Omega i Schweiz på vad som har gjort.

Så nu undrar jag om det finns någon sådan klockförsäkring jag kan teckna om jag köper en Deepsea från uret.se

Tack på förhand
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Välkommen! Det enklaste är väl om du frågar Uret, eller hur? :)
 

TKVF

Panerai
Vet inte om det går via Uret.se Men, de flesta försäkringsbolag (Trygghansa, Folksam m.m.) har specialförsäkringar för klockor, smycken och andra speciellt värdefulla varor. Ring och kolla priser å så med dom, sepciellt det försäkringsbolaget du har hemfärsäkring genom.
 

Landshark

Cartier
Försäkring mot vad? Min hemförsäkring (LF) täcker i alla fall upp till 50.000 kr vid stöld / brand per föremål (med samlat "tak" på klockor och smycken för 100.000 kr). Det är ju i alla fall ca två tredjedelar av värdet för en DSSD så att hemförsäkringen "inte täcker så mycket" håller jag inte med om.
Man kan säkert få en skräddarsydd klockförsäkring också som innefattar "strul" men tror du verkligen det behövs på en DSSD?
Det tror nämligen inte jag. :p

Men det kunde vara intressant om någon med mer kunskap om renodlade klockförsäkringar fyller på med information.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Försäkring mot vad? Min hemförsäkring (LF) täcker i alla fall upp till 50.000 kr vid stöld / brand per föremål (med samlat "tak" på klockor och smycken för 100.000 kr). Det är ju i alla fall ca två tredjedelar av värdet för en DSSD så att hemförsäkringen "inte täcker så mycket" håller jag inte med om.
Man kan säkert få en skräddarsydd klockförsäkring också som innefattar "strul" men tror du verkligen det behövs på en DSSD?
Det tror nämligen inte jag. :p

Men det kunde vara intressant om någon med mer kunskap om renodlade klockförsäkringar fyller på med information.
Hur ser LFs krav ut på cert/äkthetsintyg/kvitto? Har inte tagit mig och kollat upp det tyvärr.
 

MERL

Omega
Jag fick höra när jag skulle teckna för min portuguese (från folksam) att det var onödigt då hemförsäkringen täckte den. (Värde 40 000)

Samtidigt fick jag veta att man var tvungen att lämna in den hos försäkringsbolaget till deras värderingsansvarige för att kunna teckna en renodlad klockförsäkring. Relativt saftiga premier lät det som då per telefon för en klocka som täcka av hemförsäkring, sen är det klart, har man rejält med dinkor och dyra sådana (100 000 uppåt) så LÄR man ju teckna specifika. Thats my opinion
 

joey

Cartier
När jag kollade med If (i deras chatt för nåt år sedan) sa de att varje klocka är försäkrad för upp till 50 000:- utan begränsning i antalet klockor i och med hemförsäkringen. Jag har låtit värdera dem hos Kaplans och har värderingspappren i ett brandsäkert kassaskåp.

Har man en klocka som är värd mer än 50 000kr kan man teckna en sakförsäkring hos If, men jag känner inte till detaljerna...
 

demondave

Rolex
Kollade min hemförsäkring med tanke på IWC'n, och det jag reagerade på var nedskrivningen av värdet efterhand åren går. Även om totalsumman som täcks, 100k i mitt fall, är bra, så skrivs värdet ner såpass fort att klockan knappast kan anses som täckt.

Jag har downhillcykeln försäkrad genom bolaget jag använder. Betalar några hundra om året för full täckning, även i backen, till ett angivet, fast värde. Precis som hos klockor är ju problemet med sådan grejor att försäkringsvärdet minskar betydligt fortare än det faktiska värdet. Tänkte kolla med dom om klockan snart, än är den täckt av försäkring som AD'n skickade med.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kollade för ett tag sedan med mitt försäkringsbolag, och valde att göra ett tillägg så att jag är täckt upp till 80 000 SEK för varor som t ex klocka vid rån, stöld eller annat. Det är alltså utöver det som vanligtvis täcks av hemförsäkringen.
 

Zose

Omega
2-Faktor
Daskar liv i en gammal tråd igen. Checkade med Länsförsäkringar och de täcker upp till 100 000 SEK vid exempelvis inbrott, rån mm. Har man en klocka som är värd över detta så får man betala en separat försäkring på 5200 SEK om året. Rätt så tufft kan jag tycka. Bör finnas billigare alternativ. Någon kanske kan tipsa?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Daskar liv i en gammal tråd igen. Checkade med Länsförsäkringar och de täcker upp till 100 000 SEK vid exempelvis inbrott, rån mm. Har man en klocka som är värd över detta så får man betala en separat försäkring på 5200 SEK om året. Rätt så tufft kan jag tycka. Bör finnas billigare alternativ. Någon kanske kan tipsa?
Brookfield! Kolla bannern längst ner....
 

Bonumm

Panerai
Har specialförsäkringar på en Rolex "Batman" hos If. Betalar 1600kr per år. Min hemförsäkring täcker inte in klockor över 50k. Vid rån (tex hotellrum)så gäller 80k per gång och har man då lite bling plus någon klocka så ramlar man snabbt över detta. Men med specialförsäkringen så blir det 80+80 och då är det lugnt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har specialförsäkringar på en Rolex "Batman" hos If. Betalar 1600kr per år. Min hemförsäkring täcker inte in klockor över 50k. Vid rån (tex hotellrum)så gäller 80k per gång och har man då lite bling plus någon klocka så ramlar man snabbt över detta. Men med specialförsäkringen så blir det 80+80 och då är det lugnt.
Kräver de värdering av klocka varje år? Vissa försäkringsbolag kräver värderingsbevis som måste uppdateras år för år.. det blir rätt dyrt totalt sett.
 

johan_w

Omega
Hade separat försäkring i TH på min första dyrare klocka (Jaeger MC), var i efterhand löjligt dyr i förhållande till värdet på den. Typ 1300kr/år tror jag för 7-8 år sedan för en 30' klocka och krävdes värdering.

Har höjt värdet i min hemförsäkring istället nu för tiden. Det finns ett värde för lösöre, men även ett för smycken, klockor och liknande. Tror det var 50' totalt i standard. Var inte så dyrt att höja detta värde rejält och gäller allt och det krävs inga värderingar etc. Har LF på hemförsäkring.
 

Reverso

Panerai
Rekommenderar verkligen Länsförsäkringar. Deras hemförsäkring täcker upp till ca en kvarts miljon. Om styckvärdet är mer än 100.000 för en enskild klocka så måste den försäkras för sig utöver det beloppet.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har Brookfield. Rätt okej, betalar 2.700 för en 116610 och en Aqua Terra 8500. Tycker det känns anständigt faktiskt. Dessutom räknas värdet på Rollen upp år för år.
 

Bonumm

Panerai
Kräver de värdering av klocka varje år? Vissa försäkringsbolag kräver värderingsbevis som måste uppdateras år för år.. det blir rätt dyrt totalt sett.
Är klockan nyare än 3månader så krävs inget intyg. Vill man efter något åt värdera upp den mot inköpspris så krävs värderingsintyg.
 
Topp