Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockförsäkring

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tony, 28 maj 2013.

1. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Funderar på att köpa en Deepsea från uret.se och undrar om det går att teckna en klockförsäking hos t.ex. Stjärnurmakarna.

Någon som kan tipsa mig om vad för slags försäkring som kan vara intressant. Oftast täcker hemförsäkringen inte så mycket.

Har en klockförsäkring från Stjärnurmakarna på min Speedmaster, när något har strulat med den så har jag kunnat lämna in den till Stjärnurmakarna och fått det fixat. De har skickat iväg Speedmastern och fixat felet, plus att de har gjort en full service på den och bytt packningar. Jag har fått papper från Omega i Schweiz på vad som har gjort.

Så nu undrar jag om det finns någon sådan klockförsäkring jag kan teckna om jag köper en Deepsea från uret.se

Tack på förhand

2. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Välkommen! Det enklaste är väl om du frågar Uret, eller hur? :)

3. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Vet inte om det går via Uret.se Men, de flesta försäkringsbolag (Trygghansa, Folksam m.m.) har specialförsäkringar för klockor, smycken och andra speciellt värdefulla varor. Ring och kolla priser å så med dom, sepciellt det försäkringsbolaget du har hemfärsäkring genom.

Tony gillar detta.
  4. Landshark

Landshark Borgare

Försäkring mot vad? Min hemförsäkring (LF) täcker i alla fall upp till 50.000 kr vid stöld / brand per föremål (med samlat "tak" på klockor och smycken för 100.000 kr). Det är ju i alla fall ca två tredjedelar av värdet för en DSSD så att hemförsäkringen "inte täcker så mycket" håller jag inte med om.
    Man kan säkert få en skräddarsydd klockförsäkring också som innefattar "strul" men tror du verkligen det behövs på en DSSD?
    Det tror nämligen inte jag. :p

Men det kunde vara intressant om någon med mer kunskap om renodlade klockförsäkringar fyller på med information.

MERL gillar detta.
  5. Rber

Rber Biskop

Hur ser LFs krav ut på cert/äkthetsintyg/kvitto? Har inte tagit mig och kollat upp det tyvärr.

6. MERL

MERL Bonde

Från:
    Stockholm/Bologna
    Jag fick höra när jag skulle teckna för min portuguese (från folksam) att det var onödigt då hemförsäkringen täckte den. (Värde 40 000)

Samtidigt fick jag veta att man var tvungen att lämna in den hos försäkringsbolaget till deras värderingsansvarige för att kunna teckna en renodlad klockförsäkring. Relativt saftiga premier lät det som då per telefon för en klocka som täcka av hemförsäkring, sen är det klart, har man rejält med dinkor och dyra sådana (100 000 uppåt) så LÄR man ju teckna specifika. Thats my opinion

7. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Bra tråd! Jag vill också veta mer kring ämnet!

Tony gillar detta.
  8. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Det finns en tråd om detta där vi rätade ut alla frågetecken. Sök.

80s gillar detta.
  9. joey

joey Stadsbo

När jag kollade med If (i deras chatt för nåt år sedan) sa de att varje klocka är försäkrad för upp till 50 000:- utan begränsning i antalet klockor i och med hemförsäkringen. Jag har låtit värdera dem hos Kaplans och har värderingspappren i ett brandsäkert kassaskåp.

Har man en klocka som är värd mer än 50 000kr kan man teckna en sakförsäkring hos If, men jag känner inte till detaljerna...

Tony gillar detta.
  10. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Kollade min hemförsäkring med tanke på IWC'n, och det jag reagerade på var nedskrivningen av värdet efterhand åren går. Även om totalsumman som täcks, 100k i mitt fall, är bra, så skrivs värdet ner såpass fort att klockan knappast kan anses som täckt.

Jag har downhillcykeln försäkrad genom bolaget jag använder. Betalar några hundra om året för full täckning, även i backen, till ett angivet, fast värde. Precis som hos klockor är ju problemet med sådan grejor att försäkringsvärdet minskar betydligt fortare än det faktiska värdet. Tänkte kolla med dom om klockan snart, än är den täckt av försäkring som AD'n skickade med.

MERL gillar detta.
  11. seikotastico

seikotastico Torpare

12. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kollade för ett tag sedan med mitt försäkringsbolag, och valde att göra ett tillägg så att jag är täckt upp till 80 000 SEK för varor som t ex klocka vid rån, stöld eller annat. Det är alltså utöver det som vanligtvis täcks av hemförsäkringen.

Tony gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield