Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockindustrin (swiss made) -8% i augusti!!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Amme, 22 september 2016.

1. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    A Blog to Watch har skrivit en intressant artikel gällande tappet som mestadels beror på att efterfrågan på ädelmetaller minskat och exporten minskat med hela 25%!! Han tjatar mkt om värdet, att klockor i ädelmetaller är för dyra. Att prisförhållandet vanlig stål/ädelmetaller inte går ihop samt andra handsvärdet är lågt och det håller jag med om.
    MEN, han har inte tagit det ekonomiska läget i beräkning. Kinas börs har backat rejält (de har minskat importen med 30%), Brexit har skapat oro (även om det inte syns direkt på börsen) FED skjuter fram sin höjning, Svenska bopriser ifrågasätts och väntas krascha (en marknaden som exploderat), en dopad BNP höjning eftersom massinvandringen har funkat som QE-program, lägre arbetslöshet som följd (vad händer när alla får återvända/utslussas?) m.m...

Vad tror ni händer med värdet för klockor i ädelmetaller som säljs idag om 40 år? Kommer historien repeteras som Paul Newman Daytonas? :)
    Hur påverkar detta priserna på blocket/chrono24?
    Personligen välkomnar jag en sättning då allt är överprisat. Har inte köpt en klocka på länge :)

http://www.ablogtowatch.com/demand-platinum-gold-watches-plummets/

Stroboman och Cliff gillar detta.
  2. Hugii

Hugii Biskop

Intressant, äger folk färre klockor eller köper folk färre nya klockor? Man kanske vill ha nåt som är svårare att få tag i.
    Jag får en känsla folk köper mer begagnat eller vintage. Se bara alla dessa klockhandlare som poppar upp som bilförsäljare i slutet på 90talet men priserna går inte ner. :)

Cliff gillar detta.
  3. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Det är sant! Kan vara en orsak. Och begagnat marknaden konkurrerar med nyförsäljning. Säkert en bidragande orsak till att AD stramar åt service gällande begagnat som t ex att de inte längre utfärdar äkthetsintyg, tar hutlösa summor för bandstift och inte längre "tillmötesgående" :)

4. DrDre

DrDre Friends of KS

image.jpeg Bilden var intressant. Folk köper mer mellanklassklockor (bra bruksklockor) men mindre riktigt billigt och lyx.

Stroboman gillar detta.
  5. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

USD? GBP?

6. DrDre

DrDre Friends of KS

De enda rimliga borde väl vara CHF eller USD och de ligger väl väldigt lika just nu?

7. KenKun

KenKun Biskop

Tur att jag inte flippar mina klockor :cigar:

image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Consensus, Stroboman, Kson och 6 andra gillar detta.
  8. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    KenKun gillar detta.
  9. Kugghjul

Kugghjul Bonde

Jag tror klockmärkena kämpar här, de har så stora marginaler på stålklockorna, och att ens komma i närheten av detta i ädelmetall är svårt.

Något som många framhäver är att Kina kört hårda anti-korruptions-kampanjer, vilket slagit hårt mot försäljningen i HK.

Mårtenssons ur Brookfield