• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockinköp, tips och råd mottages

Klockaren

Panerai
Hej,

Efter att ha lusläst hela forumet (skojar inte), så registrerade jag mig idag för att be om tips.
Jag är väldigt intresserad av klockor men har inte så bra koll ännu.

Tanken är att jag ska köpa en klocka som kan gå vidare till min son (han blir 2 år i mitten på september månad), så det vore trevligt om det är en tidlös (no pun intended) klocka som ändå kan ha lite andrahandsvärde förutom det sentimentala att det är "Pappas gamla klocka".

Vill även göra inköpet direkt hos en AD då det känns lite trevligare.

Är på väg att införskaffa mig en klocka och budgeten är upp till ca 15 000:- ge eller ta några tusenlappar, tyvärr tillåter inte ekonomin (läs frugan) mer än så.

Mina tidigare inköp har rört sig om klockor under 3000:- och är Seiko Prospex Sea Monster Automatic blandannat som jag är väldigt nöjd med efter jag satte ett blått natoband.

Drömmen är en Omega AT, men ligger tyvärr för högt för plånboken just nu.

Nedan kommer de klockor jag snöat in på:

Certina DS 2 Chrono: C024.447.11.051.02
Oris Aquis Date: 01 733 7653 4135-07 8 26 01PEB
Longines Hydro Conquest: L3.284.4.96.6

Det "tråkiga" i detta känns att det är tre väldigt vanliga klockor, och känner väl att jag vill ha något lite mer speciellt.
Har redan bestämt mig att beställa en Seiko skx007 medan den finns kvar, men det blir en vardagsbeater bara.

Tack för ett kanonforum, och ber lite om ursäkt för ett väldigt rörigt förstainlägg.
Ha en trevlig helg!
 
Senast ändrad:

Makkanxd

Rolex
tror inte en ny oris certina eller longines bevarar sitt värde särskilt bra efter 20 år, rent pengarmässigt. Dock är det fina klockor !
Köper man en ny sub eller speedy tror jag man har kvar mer värde i framtiden .
Måste klockan vara ny ? Köpa en begagnad som fortfarande är i nyskick kan man ju spara mycket pengar på.. Och tex köpa en AT som du sa.

Grundar inte min text på något vetenskapligt utan bara vad jag tror !

Edit : såg precis att det finns AT på c24 från 2016 för 15-17 k
 

Klockaren

Panerai
Tack för svaren.

Ingen som sitter på fler förslag på lördagseftermiddagen? :
Lutar åt en Omega AT för tillfället med blå tavla.
 

pjmb

Cartier
Om grabben är 2 år gammal så skulle jag nog köpt en 2 år gammal klocka också så det blir en "årsklocka" för han när du lämnar över den :)
Lycka till!
 

pjmb

Cartier
20160324_125449.jpg

Beggad Tudor BB om du sträcker budgeten lite kan väl vara ett alternativ.
 

Buckshot

Panerai
Ska du ha något tidlöst som håller värdet så blir det dyrare. Rolex eller Patek Philippe. Vill du ha något mer originellt så hade jag kört på Zenith eller Cartier. Varför inte en Zenith Heritage Elite Ultra Thin? 32 000 på uret.se
_0019_Heritage_Ultra_Thin_1.jpg
 
Topp