• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockintresserad, samlare eller horder?

Hur skulle du definiera ditt föhållande till klockor?

  • Klockintresserad - Mitt innehav byter karaktär över tid.

    Röster: 48 53.9%
  • Horder -Jag köper ofta, men säljer sällan. I princip alla inköpta klockor får stanna.

    Röster: 13 14.6%
  • Samlare -Jag vill ha en röd tråd i min klocklåda.

    Röster: 17 19.1%
  • Övrigt

    Röster: 11 12.4%

  • Totala väljare
    89
Jag gillar ide'n. Hur långt har du kommit då? Har du en eller två? Eller tre halvbra? Byter du ut de tre du har successivt, eller hur ser processen ut?

Oj, det är en lång historia :) Ofta har jag haft två, men inte fått till den tredje. Ibland har där funnits ett gäng klockor, men aldrig de tre magiska. Just nu nu sitter jag på en GMT 16700 och en Zenith El Primero Rainbow med vit tavla och jag tänker att nu är jag på väg igen, jag är nära. Det saknas en. Förslag? ...Annars är det ok, jag gillar ju det här. Det är nog inte meningen att jag ska finna den där treenigheten. Det är ju en del av det roliga :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Oj, det är en lång historia :) Ofta har jag haft två, men inte fått till den tredje. Ibland har där funnits ett gäng klockor, men aldrig de tre magiska. Just nu nu sitter jag på en GMT 16700 och en Zenith El Primero Rainbow med vit tavla och jag tänker att nu är jag på väg igen, jag är nära. Det saknas en. Förslag? ...Annars är det ok, jag gillar ju det här. Det är nog inte meningen att jag ska finna den där treenigheten. Det är ju en del av det roliga :)
Vintage DJ med svart urtavla! Varsågod ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
591872d1325473587-jaeger-lecoultre-vs-zenith-jaeger-lecoultre-master-grande-ultra-thin-2-1.jpg

40x8,6mm med automatiskt urverk. Lite bred för att vara en dressklocka, men ruggigt fin.
 
C

Crowolf

Guest
För mig handlar det endast om ekonomi. M.a.o jag har de klockor jag kan ha.
Sjukt besatt! Hade jag kunnat så jävlar vad med ur jag haft.......(minst tre på varje lem) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denke s röda tråd är väl att rotationen på samlingen ska ha en så hög hastighet som möjligt? Ett rätt bra tema faktiskt... :)

Min röda tråd är att jag vill testa så mycket som möjligt. Och med testa menar jag ha klockan hemma. Kramas lite med den. Vill man vara lite grabbig kan man säga att jag har några fruar och väldigt många ONS.
 

Sond

Patek
Jag röstade övrigt. Inget passade... Jag älskar planerandet i köpprocessen. Vad vill jag ha, när ska den bäras, hur ska den se ut, ny eller gammal, typ av klocka etc. Man skulle kunna säga att den röda tråden är att vara strategisk.

Men så kan jag få syn på något jag tycker är så galet snygg att jag bara vill ha den... Nu lyckas jag ofta behärska mig och trycker inte på avtryckaren så fort den känslan kommer över mig...

Nuförtiden försöker jag vara återhållsam och köper bara sådant som jag tänker behålla. Och just nu hittar jag ingen lucka i mitt innehav. Ändå så hugger det till i kroppen ibland. Ofta är det då en lite äldre klocka som dykt upp på skärmen.

Tänker att jag borde gå mot tre klockor som någon skrev här innan. Men en annan del av intresset är att pula med att byta band. Och då är det ännu roligare med lite flera klockor. Fler varianter att tänka ut nya alternativ kring.

Ja, lite så...
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Röstade övrigt. Samlar inte, utan köper för att använda. Om det således inte används så ryker det, utan massa känslokladd inblandat. Har en trio som jag är nöjd med (Sub, BB, OQ) och sitter nog rätt lugnt i båten framöver.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Försöker få till en samling Seikokronografer med de mekaniska kronografverk som hittills kommit ut genom åren. Chansen att få till en komplett linje är ganska liten men man får väl se när memoarerna skall skrivas...
 
Topp