• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockintresset tar form och det ständiga suget efter nytt (reflektion)

aljung

Panerai
2-Faktor
Mitt intresse för klockor tog vid i början av detta år. Jag började lurka runt lite här på KS samt på systerforumet för att skaffa mig en uppfattning om vad jag gillade samt vad jag skulle önska mig när jag fyllde
jämnt. Önskningarna spretade dock för mycket så det blev en summa pengar istället. Efter lite mer lurkande så registrerade jag mig och började svara på lite K&S annonser. Det hela slutade med att det trillade in en Visodate och en billig Seiko 5 dykare. När paketet landade hos mig tänkte jag att nu är jag nöjd. Den tanken höll i sig i ungefär en vecka.

Desto mer tid jag spenderade här på KS desto mer började suget efter något annat dyka upp. En till klocka landade från utlandet, fortfarande i det lägre prissegmentet. Även en Certina Quartz kronograf för kaffepengar flyttade in. K&S annonser fortsattes synas och recensioner lästes. En Tärnan Oceanographer inhandlades och Visodaten samt Seikon fick lämna. Nu är jag nöjd tänkte jag, älskade verkligen min nya Tärna. Nu hade jag även fattat att pengar behövde läggas på hög för att finansiera eventuella spontaninköp. Sommaren passerade och hösten kom, bytte en klocka mot en annan, gjorde lite hugg på annonser. På det stora hela kände jag mig dock nöjd. Sen dök en Glycine combat sub upp på K&S, tänkte att den där ska jag ha. Tänkte lite för länge och den blev såld. Dök upp igen efter en vecka och då klippte jag den direkt. Tärnan fick lämna tillsammans med lite annat smått. Slog även till på en Speedy reduced i samma veva. När dessa två hämtades och packades upp kändes det som om jag hittat hem. Jag var riktigt nöjd. GTG anordnades och jag fick klämma och känna på ett gäng klockor jag tidigare bara sett på bild. Nu infann sig det berömda suget igen. Detta sug tillsammans med ett tomt klockkonto är ingen bra känsla.

Nu har jag utarbetat en plan för nästa år. Ska bli kul att se om denna kan upprätthållas. Kände att det var lite kul att skriva om hur ett intresse kan gå från noll till hundra på ett drygt halvår. Oförtjänt mycket arbetstid
har gått åt till surfande på KS samt annat klockrelaterat surfande. Ber om ursäkt för lång text.

Vill gärna höra era reflektioner kring detta. Hur började ert intresse och hur går era tankar kring det här med nya inköp, flippande av klockor och känslan av att aldrig vara riktigt nöjd?

Måste lägga in en bild efter så lång text :)
OI6wpGA.jpg


//Andreas
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det finns nog många som kan skriva under på hur du känner dig i förhållandet till klockor och visst är det så att tillfredsställelsen med ett inköp varar inte länge innan man börjar snegla på något nytt.
Det är ju det som är tjusningen, jakten...det ständiga sökandet efter "något" eller hur?

Keep it up! och god jaktlycka i framtiden:)

/M
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kul att höra lite historier... För egen del kommer jag ihåg så långt bak som till 2004 att jag ville ha en litet schysstare klocka, man var 20 år gammal helt okunnig om klockor och hade en Facit på armen då... :bag: men konstigt nog dog tanken ut så småningom för att vakna till liv 2007. Då började jag söka på nytt efter lite klockor och visste inte riktigt vad jag gillade. Men tillslut slog jag till på en klocka 2008, - en Seiko Premier Kinetic Perpetual Calender som jag var nöjd med just då. 2010 köpte jag min första mekaniska klocka en Seiko Premier Automatic, denna var jag riktigt nöjd med och är det fortfarande då jag tänker tillbaka på den då jag ägde den. Intresset avancerade och man kollade på alltmer påkostade klockor. Av någon anledning blev jag kvar på Seiko, nog mycket på grund av att jag har en så stark tillit till märket.

I alla fall 2012 köpte jag min första "riktiga klocka" eller premiumklocka som det kallas, det var Seiko Prospex Marinemaster 300m Professional SBDX001, denna var jag och är jag helt sjukt nöjd med! och det vet de övriga på forumet mer än väl... :D 2013 köpte jag mig en lågbudgetklocka som skulle användas som beater och gör det fortfarande, en Orient Mako XL med blå tavla. Sjukt fin och är skitnöjd med den... Nu senaste halvan av 2013 så har en ny period kommit i mitt klockintresse. Jag började allt mera intressera mig för vintage från att faktist var emot vintage... Men intresset blev nästan till en besatthet och resulterade till mitt senaste klockköp, ett köp som gjort mig mest nöjd hittills av alla inköp. Det var en Grand Seiko 61GS från 1968 i oehört fint skick. GS:en har jag istort sätt använt nonstop sen jag köpte den... Då jag köpte GS:en sålde jag av mina två första klockor, - premier Seikosen. Så nu har jag bara 3 st klockor i samlingen. Men kvalitet före kvantitet. :)

Så ser min historia ut... :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Det finns nog många som kan skriva under på hur du känner dig i förhållandet till klockor och visst är det så att tillfredsställelsen med ett inköp varar inte länge innan man börjar snegla på något nytt.
Det är ju det som är tjusningen, jakten...det ständiga sökandet efter "något" eller hur?

Keep it up! och god jaktlycka i framtiden:)

/M

Håller med om att jakten är en stor del av det roliga. Känner att jag spretat lite i mina inköp bara. Nu tror jag mig veta vad det är "jag vill ha". Därav skapandet av en plan för nästa år :)
 

Marhoi

Friends of KS
Vi är lite i samma situation. Intresset började i början av detta år och allt är min brors fel. Förra året kunde jag skratta åt honom och undrade hur fan i helvetet det kunde vara så intressant.

Sen inledde jag samlingen med en Oris Complication Artelier
bese8yda.jpg

För att sedan fortsätta med en beater, Seiko-flygare.
3ezu7a7y.jpg


Nu är kontot fyllt med pengar igen och nästa inköp lär bli en Speedy.

För övrigt gillar jag sin Glycine-sub rejält. Det finns en till salu här på KS och jag blir sugen varje gång jag ser tråden.


Vi får välkomna varandra in i fördärvet. ;)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kul att höra lite historier... Jag började allt mera intressera mig för vintage från att faktist var emot vintage... Men intresset blev nästan till en besatthet och resulterade till mitt senaste klockköp, ett köp som gjort mig mest nöjd hittills av alla inköp. Det var en Grand Seiko 61GS från 1968 i oehört fint skick. GS:en har jag istort sätt använt nonstop sen jag köpte den... Då jag köte GS:en sålde jag av mina två första klockor, - premier Seikosen. Så nu har jag bara 3 st klockor i samlingen. Men kvalitet före kvantitet. :)

Så ser min historia ut... :)

Har också ramlat ner i vintageträsket :) Kvalitet före kvanitet är mitt nya ledord.

Kul historia :)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Vi är lite i samma situation. Intresset började i början av detta år och allt är min brors fel. Förra året kunde jag skratta åt honom och undrade hur fan i helvetet det kunde vara så intressant.

Sen inledde jag samlingen med en Oris Complication Artelier
För att sedan fortsätta med en beater, Seiko-flygare.

Nu är kontot fyllt med pengar igen och nästa inköp lär bli en Speedy.

För övrigt gillar jag sin Glycine-sub rejält. Det finns en till salu här på KS och jag blir sugen varje gång jag ser tråden.

Vi får välkomna varandra in i fördärvet. ;)

Kul att veta att man inte är ensam i "fördärvet" ;) Kan verkligen rekommendera Glycinen, den sitter riktigt skönt på handleden och jag gillar verkligen det bruna tillsammans med gulddetaljerna. Speedy Pro finns med i min plan också.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Blir spretigt i början, sedan lägger man mer och mer tid för att leta klockor och efter första gtgn så är man såld. Lycka till i jakten säger jag!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag har alltid varit intresserad av klockor men inte som nu. Köpte min första finklocka för mina första löner i början av 2000. Det blev en Breitling Navitimer Heritage som fick hänga med tills i våras.
När jag väl tog klivet har vän ca 15 klockor passerat. Budgeten har ökat med ca 20 000 i år. Får se vad som händer nästa år. Just nu känns det riktigt bra med min 114060 men vill nog ha något att komplettera med på sikt.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Enligt mig är jakten roligare än själva ägandet! Så visst känner man igen sig..Det där inbillandet att man hittat en keeper är ju komiskt
 

KMS

Rolex
Mitt intresse tog verkligen fart när jag upptäckte att man kunde köpa billigare nya klockor på Tradera än ute i butik! Goddag yxskaft liksom:D. Började med en astråkig Casio. Sen upptäckte jag WUS sen har det bara gått bananas. Gått igenom ett gäng japaner Citzen, Orient, OrientStar, Casio (ingen Seiko av någon konstig anledning). Efter det var det en störtdykningen ner i vintagefaunan och där finns det mycket att kolla på... Nu är det mer åt det schweiziska hållet som känns mest intressant.

Har väl inte direkt blivit värre sen jag hittade KS jämfört med WUS, bara andra klockinriktningar och ett gigantiskt mycket roligare och givande klockköpande. Riktigt kul att få skriva på svenska och så mycket trevligt folk här!
 

emilarne

Cartier
Kul reflektion, känns igen. Tänker oförskämt kliva in och säga att det var mina välsvarvade K&S annonser som som fick dig att doppa tån ;)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kul reflektion, känns igen. Tänker oförskämt kliva in och säga att det var mina välsvarvade K&S annonser som som fick dig att doppa tån ;)


Helt korrekt iakttagelse :) Jag kommer också ihåg att du talade om för mig att det bara går utför efter det första köpet. Då tänkte jag att de här klockorna kommer jag ha i flera år. Bara att erkänna att det var du som hade rätt och jag som hade fel ;)

Grattis till en riktigt fin explorer bto, måste äga en sådan någon gång.
 

emilarne

Cartier
Helt korrekt iakttagelse :) Jag kommer också ihåg att du talade om för mig att det bara går utför efter det första köpet. Då tänkte jag att de här klockorna kommer jag ha i flera år. Bara att erkänna att det var du som hade rätt och jag som hade fel ;)

Grattis till en riktigt fin explorer bto, måste äga en sådan någon gång.

Tack! Är riktigt nöjd! :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Den ständiga jakten efter nytt är ju på gott och ont. Man är sällan 100% nöjd med innehållet i boxen, men har alltid nått att göra å andra sidan... :D
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Känner igen förfallet. Jag fick också stanna upp och fundera lite när det började blir riktigt kännbart i plånboken.
När du har klockan i profilbilden ute till försäljning blir man ju nyfiken - vad har du på ingående?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Känner igen förfallet. Jag fick också stanna upp och fundera lite när det började blir riktigt kännbart i plånboken.
När du har klockan i profilbilden ute till försäljning blir man ju nyfiken - vad har du på ingående?


Har lite trådar ute, men inget definitivt än. Hoppas det blir en unboxing tråd inom några veckor iaf :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Min historia är ganska lik din, aljung. I början av året fick jag för mig att en ny klocka skulle inhandlas. Budgeten var då några tusingar. Tankebanorna gick mot Tissot, Certina, Seiko. Den prisklassen. För att få lite mer kött på benen reggade jag ett konto på ett för mig okänt forum - Klocksnack. Tänkte att jag kanske kunde få lite inspiration och kunskap. Började läsa på. Kände efter. Tog in. Vad ville jag egentligen ha? Konstaterade snabbt att en Omega var det "coolaste" jag kunde få in i min numera stretchade budget. För en sån hade ju Brosnan i Bond! En pojkdröm! Sagt och gjort, en Seamaster Bond i Quartz-utförande hittade hem. Vid det här laget lutade jag mig tillbaka. Målet var ju uppfyllt. Tillfredsställelsen var total och klockan satt på armen. Bra så. Eller?

I min första paketöppningstråd skrev någon "Välkommen till tokerierna". Huvudet på spiken, tror jag uttrycket heter. Jag förstod det inte då, men jag förstår det nu. Ett idogt läsande tog vid. Referensnummer, modeller, urverk. Tog in allt jag kunde. Intresset gick snabbt från att innebära att jag ville ha en "cool" klocka med en känd logga till något helt annat. Historian och urverken tog allt mer plats i vad som var viktigt. Quartz-uren blev snabbt tråkiga, som ni kan förstå. Ägde ett tiotal ur under sommaren och fram till hösten. Ett gäng Seikos, Tag Heuer och Orienter testades. Alla fick lämna. Omegan också. Ambitionerna var högre. Ett visst klockmärke med en logga bestående av en krona tog allt mer plats i mitt nyfödda klocksinne.

Vägen mot min första Rolex gick via lillebror Tudor. Närmare bestämt en Black Bay. En klocka som jag förvisso trivdes med, men ivern i att äga min första Rolex tog överhanden. Black Bayen fick snabbt lämna till förmån för en Submariner 114060. Idag har jag ägt min Sub i tre månader och det känns som att jag har hittat hem. För nu. Men man kan ju inte vara OWG? Jag tror ni känner igen känslan. Något att byta med. Klockor som kompletterar varandra. Jakten på den perfekta duon! Trion! Kvartetten! Det tar aldrig slut. Och det är väl precis det som kännetecknar en hobby man verkligen gillar?

Vad är det då jag försöker säga? Tack till Klocksnack och dess användare antar jag, ett för jäkla bra forum som lyckas med något av det svåraste som finns. Att inspirera. Det är en jäkla resa jag har gjort de senaste 8 månaderna. Tack, it's been a fucking pleasure.
 
Topp