• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp åt en vän

Marhoi

Friends of KS
Har lyckats lura med mig ännu en vän till klockträsket som nu behöver tips och hjälp för vad som ska bli det första inköpet. Hans relativt korta kravspecifikation är; svart urtavla, dressigt, kronograf (lite oklart varför, här kan vi nog tumma lite - även utan kronograf går bra), 40mm-ish. Budgeten är upp till 10k. Quartz-verk är helt OK.
Hans graal? Jo, ni gissade rätt, IW371447.
iwc-IW371447_MED.jpg



Jag föreslog bl a en Tissot Tradition, men den upplevdes som för stor även om den bara är 1mm större än hans dröm, vilket jag också påpekade. Det är inte lätt detta.
image330png_T063_617_16_057_00_png.png


Kan man få lite hjälp, tro? Tack!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Begagnat eller nytt?
En Speedmaster Reduced kanske skulle vara något? Går att få för runt 10k beroende på skick.

speedywrist.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
En liten tanke bara. Ganska trist tanke men ändå :)

Varför inte spara tills IWCn är inom räckhåll? Kör billigare ur fram tills dess. Att köpa ngt som liknar det man verkligen vill ha skulle i min värld bara bli jobbigt. Skulle bli påmind varje gång när jag tittar på armen att det INTE är en IWC utan en Tissot som vill se ut som en IWC........

Kolla Tissot Visodate. Snygg och prisvärd. Den kan sitta på plats så länge.......

Good luck
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En liten tanke bara. Ganska trist tanke men ändå :)

Varför inte spara tills IWCn är inom räckhåll? Kör billigare ur fram tills dess. Att köpa ngt som liknar det man verkligen vill ha skulle i min värld bara bli jobbigt. Skulle bli påmind varje gång när jag tittar på armen att det INTE är en IWC utan en Tissot som vill se ut som en IWC........

Kolla Tissot Visodate. Snygg och prisvärd. Den kan sitta på plats så länge.......

Good luck

Jo, fast han kanske aldrig (iaf inte inom överskådlig tid) kommer tycka att det är rimligt att lägga mer än ca 10k på en klocka? Oavsett kontosaldo?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ja. Eller så kanske han kan det?

Absolut! Men det kan ju också bli lite avskräckande? Kanske bättre att leta något "good enough" runt 10k beggat? Och odla intresset (och kontosaldot) och sedan den dagen han är redo så kan han sannolikt sälja klockan för mer eller mindre vad han gav, och på så sätt byta upp sig till en IWC? (Eller vad han då tycker är snyggt)
 

Marhoi

Friends of KS
En liten tanke bara. Ganska trist tanke men ändå :)

Varför inte spara tills IWCn är inom räckhåll? Kör billigare ur fram tills dess. Att köpa ngt som liknar det man verkligen vill ha skulle i min värld bara bli jobbigt. Skulle bli påmind varje gång när jag tittar på armen att det INTE är en IWC utan en Tissot som vill se ut som en IWC........

Kolla Tissot Visodate. Snygg och prisvärd. Den kan sitta på plats så länge.......

Good luck


Jag håller med dig i sak, men jag vet att detta inte kommer hända. Det är ju ett hyfsat spann mellan dagens budget kontra en IWC. En annan sak om vi hade pratat ursprungsbudget på 30k.

Tack för tips om Tissoten!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
En liten tanke bara. Ganska trist tanke men ändå :)

Varför inte spara tills IWCn är inom räckhåll? Kör billigare ur fram tills dess. Att köpa ngt som liknar det man verkligen vill ha skulle i min värld bara bli jobbigt. Skulle bli påmind varje gång när jag tittar på armen att det INTE är en IWC utan en Tissot som vill se ut som en IWC........

Kolla Tissot Visodate. Snygg och prisvärd. Den kan sitta på plats så länge.......

Good luck


Måste hålla med leben i inlägget. Att spara ett tag och köpa sin drömklocka är en oslagbar känsla!
 
Topp