• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Mille79

Trollungen
Hej

Jag köpte en klocka från en privatperson i Polen efter att kollat med 2 referenser som verkade seriösa.

Varit lite strul med vad frakt skulle kosta ( han hade fått för sig en summa men tydligen var det dyrare än så). Hur som skickades klockan genom polska posten och jag fick kvitto på fraktsedel på mail.

När jag söker på tracking ID dyker den inte upp så jag hörde av mig till säljaren och enligt honom så kan så vara fallet när det är en ekonomisk variant på frakt.

Hur som försäkrade säljaren att han hade pratat med polska posten och att de hade lovat leverans av klockan idag 26/5.

Ingen klocka har levererats och eftersom jag inte kan söka på tracking ID:t har jag ingen aning om vad som händer.

Verkar detta skumt? Borde jag avvakta någon dag till? Någon som har erfarenhet av liknande?

Mvh
Milard
 

Apansson

Torpare
Det är samma sak med värde i Sverige i alla fall, det går inte att spåra. Håller tummarna för att så är fallet här också!
 

Mille79

Trollungen
Har testat på både polska posten och posten.se
Inget funkar. Borde inte ett försäkrat paket ( med ganska stort värde)med track ID hittas tycker man?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är inte hundra men tror dom kan spåra värde om man ringer.

Kan vara värt ett försök iallafall.

Lycka till!
 

Warwian

Cartier
Är du säker? Tidigare när jag väntat paket (inte klocka) så gör dom samma sak som jag och hittar dom inget hänvisar dom till avsändaren men kanske värt ett försök ...

Låt det bero tills imorgon. Kanske har paketet inte lämnat inlämningsstället än och därför inte heller registrerats i systemet?
 

Mille79

Trollungen
Låt det bero tills imorgon. Kanske har paketet inte lämnat inlämningsstället än och därför inte heller registrerats i systemet?

Ja det är väl mest att säljaren försäkrade att han hade pratat med polska posten och att den kommer levereras i tid, dvs idag så därför jag reagerar lite
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ja det är väl mest att säljaren försäkrade att han hade pratat med polska posten och att den kommer levereras i tid, dvs idag så därför jag reagerar lite

Det är väl utanför polska postens händer när den levereras? Såfort den hamnar i sverige så är det väl det svenska postverket som hanterar den? Är den skickad med värdefrakt så går den dessutom inte att tracka över nätet utan det får du göra genom att ringa istället.
 

Mille79

Trollungen
Det är väl utanför polska postens händer när den levereras? Såfort den hamnar i sverige så är det väl det svenska postverket som hanterar den? Är den skickad med värdefrakt så går den dessutom inte att tracka över nätet utan det får du göra genom att ringa istället.

Ja men jag vet ju inte om den ens passerat gränsen och jag borde väl kunna följa frakthistorik hos polska posten. När jag söker så existerar inte paketet alls.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hoppas det löser sig. Att köpa som du just gjort är inget man bör om man har anlag för oro och nervositet;)

Som tidigare sagts så verkar det märkligt att polska posten skulle veta när du får godset.... Vet att ett paket kan fastna i sv tuppfiltret rätt länge. Har själv haft försändelser liggandes drygt en vecka där utan att veta vart paketet befunnit sig.

Finns ofta ett sätt att slippa oron dock.

Har du kollat säljaren korrekt och antar att du bedömt denne som tillförlitligt får du hoppas att polska posten och svenska posten gör sitt jobb....kanske tagit in sommarvikarier redan och det kanske kan skapa förseningar
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väntar på post jag med, svenska Posten gör inte sitt jobb i detta fall. Om du känner dig relativt säker med säljaren får du avvakta ett par dagar och se.
 

Mille79

Trollungen
Hoppas det löser sig. Att köpa som du just gjort är inget man bör om man har anlag för oro och nervositet;)

Som tidigare sagts så verkar det märkligt att polska posten skulle veta när du får godset.... Vet att ett paket kan fastna i sv tuppfiltret rätt länge. Har själv haft försändelser liggandes drygt en vecka där utan att veta vart paketet befunnit sig.

Finns ofta ett sätt att slippa oron dock.

Har du kollat säljaren korrekt och antar att du bedömt denne som tillförlitligt får du hoppas att polska posten och svenska posten gör sitt jobb....kanske tagit in sommarvikarier redan och det kanske kan skapa förseningar

Sant:) men jag har fått mycket bra bild av säljaren. Jag skickade ovan info till honom precis och fick svar inom 20 min att han skulle kolla med posten imorgon och återkomma.

Min farhåga är att han kommer tillbaks och säger att paketet "försvunnit"
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sant:) men jag har fått mycket bra bild av säljaren. Jag skickade ovan info till honom precis och fick svar inom 20 min att han skulle kolla med posten imorgon och återkomma.

Min farhåga är att han kommer tillbaks och säger att paketet "försvunnit"
Lätt att säga från bänken där jag sitter men tror du bör ta det lite lugnt och inte oroa dig än på några dagar, upp till någon vecka i vart fall.
 

Mille79

Trollungen
Lätt att säga från bänken där jag sitter men tror du bör ta det lite lugnt och inte oroa dig än på några dagar, upp till någon vecka i vart fall.

Ok, låter rimligt. Man blir ju lite svettig. Håller tidigare kpmmentarer om att säljaren hade fått veta från polska posten att den skulle levereras idag, det verkar onekligen konstigt hur dom kan veta det ...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vänta lugn i båten några dagar till, troligtvis har polska posten sagt till säljaren ett estimerat leveransdatum. Svenska posten verkar stanna till ibland och kanske är det något som gör att de har mycket att göra just nu. Tidiga sommarvikarier kanske... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andas för fan, andas. Det ska ta 2 dagar inom EU, men det tar ju i princip alltid två dagar inom Sverige + tullbehandling + någon dag inom ursprungslandet med snigelpost. Efter en vecka kan du börja få panik.
 

Mille79

Trollungen
Det
Andas för fan, andas. Det ska ta 2 dagar inom EU, men det tar ju i princip alltid två dagar inom Sverige + tullbehandling + någon dag inom ursprungslandet med snigelpost. Efter en vecka kan du börja få panik.

Grejen är att det har gått en vecka. Skickades 17 maj enligt fraktsedeln ...
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Hoppas det löser sig. Att köpa som du just gjort är inget man bör om man har anlag för oro och nervositet;)

Som tidigare sagts så verkar det märkligt att polska posten skulle veta när du får godset.... Vet att ett paket kan fastna i sv tuppfiltret rätt länge. Har själv haft försändelser liggandes drygt en vecka där utan att veta vart paketet befunnit sig.

Finns ofta ett sätt att slippa oron dock.

Har du kollat säljaren korrekt och antar att du bedömt denne som tillförlitligt får du hoppas att polska posten och svenska posten gör sitt jobb....kanske tagit in sommarvikarier redan och det kanske kan skapa förseningar
Håller med Compiss Köpte själv från Polen en gång för längesedan och den fastnade hos tullen i köpenhamn i några dagar. Sitt bara lugnt i båten så dyker det upp förr eller senare.
 

Mille79

Trollungen
Kollade med posten nu och dom kunde inte spåra det. Har gått 10 dagar sen den skickades, j@@@gt dåligt om den fastnat hos posten
 
Topp