Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockköp från utlandet - lite nojig

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mille79, 26 maj 2014.

1. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Hej

Jag köpte en klocka från en privatperson i Polen efter att kollat med 2 referenser som verkade seriösa.

Varit lite strul med vad frakt skulle kosta ( han hade fått för sig en summa men tydligen var det dyrare än så). Hur som skickades klockan genom polska posten och jag fick kvitto på fraktsedel på mail.

När jag söker på tracking ID dyker den inte upp så jag hörde av mig till säljaren och enligt honom så kan så vara fallet när det är en ekonomisk variant på frakt.

Hur som försäkrade säljaren att han hade pratat med polska posten och att de hade lovat leverans av klockan idag 26/5.

Ingen klocka har levererats och eftersom jag inte kan söka på tracking ID:t har jag ingen aning om vad som händer.

Verkar detta skumt? Borde jag avvakta någon dag till? Någon som har erfarenhet av liknande?

Mvh
    Milard

2. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det är samma sak med värde i Sverige i alla fall, det går inte att spåra. Håller tummarna för att så är fallet här också!

Mille79 gillar detta.
  3. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Var söker du på trackingnumret? Använder du polska postens system eller svenska postens? Av mina tidigare köp att döma måste paktet först ha passerat svenska tullen innan det dyker upp i svenska postens system. Har du testat här?
    http://emonitoring.poczta-polska.pl/?lang=en

4. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Har testat på både polska posten och posten.se
    Inget funkar. Borde inte ett försäkrat paket ( med ganska stort värde)med track ID hittas tycker man?

5. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ring posten imorgon. Tror dom kan hjälpa dig.

Rivalen gillar detta.
  6. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Precis på den sidan du länkade har jag testat. Hittar inget paket ...

7. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Är du säker? Tidigare när jag väntat paket (inte klocka) så gör dom samma sak som jag och hittar dom inget hänvisar dom till avsändaren men kanske värt ett försök ...

8. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Blir lite förvånad. Är inte just värde a och o att det ska gå att spåra?

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Är inte hundra men tror dom kan spåra värde om man ringer.

Kan vara värt ett försök iallafall.

Lycka till!

10. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Låt det bero tills imorgon. Kanske har paketet inte lämnat inlämningsstället än och därför inte heller registrerats i systemet?

11. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Ok testar imorrn. Tack.

12. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Ja det är väl mest att säljaren försäkrade att han hade pratat med polska posten och att den kommer levereras i tid, dvs idag så därför jag reagerar lite

13. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Har han skickat den med polens statliga postverk?

14. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Japp, polish post.

15. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Det är väl utanför polska postens händer när den levereras? Såfort den hamnar i sverige så är det väl det svenska postverket som hanterar den? Är den skickad med värdefrakt så går den dessutom inte att tracka över nätet utan det får du göra genom att ringa istället.

16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Hoppas det är ärligt.
    Dock verkar det mysko att polska posten kan veta när det lev i Sverige.

17. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Ja men jag vet ju inte om den ens passerat gränsen och jag borde väl kunna följa frakthistorik hos polska posten. När jag söker så existerar inte paketet alls.

18. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Släng iväg ett pm till mig så kanske jag kan hjälpa dig. Har skickat flera ggr med polska posten..

19. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Pm skickat

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hoppas det löser sig. Att köpa som du just gjort är inget man bör om man har anlag för oro och nervositet;)

Som tidigare sagts så verkar det märkligt att polska posten skulle veta när du får godset.... Vet att ett paket kan fastna i sv tuppfiltret rätt länge. Har själv haft försändelser liggandes drygt en vecka där utan att veta vart paketet befunnit sig.

Finns ofta ett sätt att slippa oron dock.

Har du kollat säljaren korrekt och antar att du bedömt denne som tillförlitligt får du hoppas att polska posten och svenska posten gör sitt jobb....kanske tagit in sommarvikarier redan och det kanske kan skapa förseningar

andheg gillar detta.
  21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Väntar på post jag med, svenska Posten gör inte sitt jobb i detta fall. Om du känner dig relativt säker med säljaren får du avvakta ett par dagar och se.

22. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Sant:) men jag har fått mycket bra bild av säljaren. Jag skickade ovan info till honom precis och fick svar inom 20 min att han skulle kolla med posten imorgon och återkomma.

Min farhåga är att han kommer tillbaks och säger att paketet "försvunnit"

23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Lätt att säga från bänken där jag sitter men tror du bör ta det lite lugnt och inte oroa dig än på några dagar, upp till någon vecka i vart fall.

24. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Ok, låter rimligt. Man blir ju lite svettig. Håller tidigare kpmmentarer om att säljaren hade fått veta från polska posten att den skulle levereras idag, det verkar onekligen konstigt hur dom kan veta det ...

25. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Vänta lugn i båten några dagar till, troligtvis har polska posten sagt till säljaren ett estimerat leveransdatum. Svenska posten verkar stanna till ibland och kanske är det något som gör att de har mycket att göra just nu. Tidiga sommarvikarier kanske... :)

Mille79 gillar detta.
  26. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Kanske lite väl spännande men jag hoppas verkligen det löser sig!

27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Andas för fan, andas. Det ska ta 2 dagar inom EU, men det tar ju i princip alltid två dagar inom Sverige + tullbehandling + någon dag inom ursprungslandet med snigelpost. Efter en vecka kan du börja få panik.

Donkii gillar detta.
  28. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Det
    Grejen är att det har gått en vecka. Skickades 17 maj enligt fraktsedeln ...

29. andheg

andheg Friends of KS

Håller med Compiss Köpte själv från Polen en gång för längesedan och den fastnade hos tullen i köpenhamn i några dagar. Sitt bara lugnt i båten så dyker det upp förr eller senare.

30. Mille79
    Trådstartare

Mille79 Trollungen

Kollade med posten nu och dom kunde inte spåra det. Har gått 10 dagar sen den skickades, j@@@gt dåligt om den fastnat hos posten

Mårtenssons ur Brookfield