• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Undrar fortfarande varför den skulle gå genom tullen om det är inom EU? Går alla paket grnom tullen?

Tullen har med största sannolikhet inget intresse av ditt paket då det redan är inom EU och har gemenskapssatus.

Trots att varor kan röra sig fritt inom EU så finns det begränsningar eftersom varje EU-land har rätt att i vissa fall stoppa varor med hänsyn för miljö, hälsa och säkerhet. Exempel på det är narkotika, läkemedel och vapen.

Med det är ju en klocka så där borde det inte vara några problem :)

Hoppas att det löser sig.
 

MrPlow

Rolex
Har en leverans på gång just nu, från Peru ;) Paketet gick inte att spåra hos UPS.

Fick detta svar av säljaren;

"dear friend:
we inform you of a very unusual situation.
try to track your package and we had no answer.
we contacted UPS and they indicated the following:
pickup truck UPS package, had an accident, and many of their packages were damaged or lost.
We are waiting for a final response from UPS.
Please Monday afternoon we will have further information.
if not, we will refund your money.
sorry for the inconvenience, like nothing ever happened.
best regards "

Skrev tillbaka och tyckte att det hela lät märkligt. Fick nytt svar ett dygn senare;

"we understand what it says. Today UPS returned the package crushed.
the watch seems to be in good condition. we send a watchmaker for review until tomorrow.
Greetings. "

Haha, vad säger man? Jag avvaktar. Är inte särskilt orolig att bli blåst och är faktiskt angelägen om att få hem prylarna. EBay och paypal är ju bra i såna här fall om det skulle krångla.





Skickat från min Commodore 64

Det här låter verkligen som lurendrejeri! Jag gissar på att nästa grej kommer vara att han inte kunnat verifiera pengarna på banken pga situationen i Ukraina. Men om två dagar har han svar... Sen kommer hans hund ha tuggat på iphonen så att han inte kan någon bild på klockan...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det här låter verkligen som lurendrejeri! Jag gissar på att nästa grej kommer vara att han inte kunnat verifiera pengarna på banken pga situationen i Ukraina. Men om två dagar har han svar... Sen kommer hans hund ha tuggat på iphonen så att han inte kan någon bild på klockan...

Det är tydligen en hon, på EBay sedan 2008 och nästan 2000 omdömen. Inte så troligt att det är nåt lurt... gissar jag.


Skickat från min Commodore 64
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
En Omega AT. Säljaren svarade nu att han ska till postkontoret och återkomma om 4 tim från nu om en uppdatering. Han är bra på att återkoppla i alla fall


Nu i efterhand så kanske det hade vart säkrare/bekvämare att åka ner till Polen och hämta klockan, går flyg från malmö/stockholm/GBG för max 1000kr fram och tillbaka. Hoppas på det bästa och som sagt jag bor i Polen om du skulle vilja ha hjälp med något.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag kan instämma att ibland byts kollinummer när paketet kommer till sverige. Jag har till och med fått avi med det gamla kolliid och då har posten vägrat ge ut paketet och hävdat att det inte finns.

Men nyligen hände detta:
För dryga 1,5år sedan beställde jag en klocklåda som försvann med posten. Tillslut ersattes denna av säljaren som skickade en ny.
För 1 månad sedan fick jag ett samtal av ICA Maxi i min förra hemort (flyttade för 1 år sedan) som sa att dom fått ett paket som endast hade ett förnamn och gatuadress. Mannen hade slagit upp mitt förnamn i telefonkatalogen och hittat mig där. Fick denna vidare skickad till min nya adress. Detta var klocklådan som försvann 1,5 år tidigare. Jag undrar vart den vart det senaste året men det var otroligt skitigt och förstört emballage.

Så allt kan hända:) Hoppas verkligen det löser sig, det brukar det alltid göra!
 

Mille79

Trollungen
Kan inte göra annat än att avvakta. Säljaren skulle återkomma ikväll efter att han pratat med polska posten
 

Mille79

Trollungen
Nu i efterhand så kanske det hade vart säkrare/bekvämare att åka ner till Polen och hämta klockan, går flyg från malmö/stockholm/GBG för max 1000kr fram och tillbaka. Hoppas på det bästa och som sagt jag bor i Polen om du skulle vilja ha hjälp med något.

Tack det uppskattas. Får se om jag får klarhet i detta ikväll
 

Mille79

Trollungen
Säljarens svar precis nu. Ja vad ska man säga

I had no luck finding out what exactly is the status of the shipment without asking them to proceed with internal tracing of the parcel. Currently they are assuming that the shipment is stuck somewhere on the way but I shall receive an update tomorrow once the investigation is done. The could only tell me that the parcel has not reached Sweden yet as they should have gotten an update once it reached your country. I do hope it is a matter of no more than two or three days since I will have a one week departure on Friday.
 

KMS

Rolex
Sånt här händer ju att paket o dylikt försenas. Att säljaren uppger ett datum för ankomst är väl för att det är den infon säljaren fått. Har personen bra ref på C24 så är det nog lugnt. Det känns ju också som säljaren lägger ner mycket tid på att vara tillmötesgående. Det hade väl vart värre om det vart knäpptyst.
 

Mille79

Trollungen
Sånt här händer ju att paket o dylikt försenas. Att säljaren uppger ett datum för ankomst är väl för att det är den infon säljaren fått. Har personen bra ref på C24 så är det nog lugnt. Det känns ju också som säljaren lägger ner mycket tid på att vara tillmötesgående. Det hade väl vart värre om det vart knäpptyst.

Håller med. Vill bara få klarhet
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej

Jag köpte en klocka från en privatperson i Polen efter att kollat med 2 referenser som verkade seriösa.

Varit lite strul med vad frakt skulle kosta ( han hade fått för sig en summa men tydligen var det dyrare än så). Hur som skickades klockan genom polska posten och jag fick kvitto på fraktsedel på mail.

När jag söker på tracking ID dyker den inte upp så jag hörde av mig till säljaren och enligt honom så kan så vara fallet när det är en ekonomisk variant på frakt.

Hur som försäkrade säljaren att han hade pratat med polska posten och att de hade lovat leverans av klockan idag 26/5.

Ingen klocka har levererats och eftersom jag inte kan söka på tracking ID:t har jag ingen aning om vad som händer.

Verkar detta skumt? Borde jag avvakta någon dag till? Någon som har erfarenhet av liknande?

Mvh
Milard


Hur har du betalat (ursäkta om det täckts av tidigare inlägg)?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Uj vilken rysare, har tyvärr ingen erfarenhet eller något att tillägga mer än.....
Lycka till!
/j
 

Mille79

Trollungen
Liten uppdatering. Svenska posten säger att detta paket med det angivna kollinumret ska vara spårbart och det finns ingen anledning till varför det inte är det. Så nu börjar jag bli lite stressad.

Jag skickade precis ett mail till säljaren om detta och att han borde reklamera och att jag vill ha tillbaka köpesumman. Får se vad han svarar.

Någon som har tips om vad jag kan göra ifall han inte ser på det som jag. Nu har jag legat ute med pengar i 3 veckor utan klocka
 

leicaphile

Panerai
Svenska posten kan inte se någonting förän det finns i deras system. Sitter paketet fast i tullen finns det inte i postens system ännu. HTH

Brukar inte vara fallet för mig. Senast jag köpte nåt från ett icke EU land så fanns paketet spårbart på posten.se med status "under tullbehandling" under de dagar tullen satt på det...
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Har alltid funkat för mig, alla de gånger jag handlat utomlands. Förutom från Polen. där det varit lite skakigt.
Därifrån har man inte alltid fått träff hos polska posten. Det har dock alltid löst sig till slut och allt har kommit fram.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Liten uppdatering. Svenska posten säger att detta paket med det angivna kollinumret ska vara spårbart och det finns ingen anledning till varför det inte är det. Så nu börjar jag bli lite stressad.

Jag skickade precis ett mail till säljaren om detta och att han borde reklamera och att jag vill ha tillbaka köpesumman. Får se vad han svarar.

Någon som har tips om vad jag kan göra ifall han inte ser på det som jag. Nu har jag legat ute med pengar i 3 veckor utan klocka


Sista utvägen… om allt annat misslyckats...

Om du inte tycker att säljarens svar håller tätt, kräv att få tillbaka dina pengar omedelbart. Kräv att säljaren scannar bevis på att överföringen tillbaka till ditt konto är utförd (eller att du kan kontakta hens bank i Polen för att försäkra att så är fallet).
Om hen försöker maska, meddela att du ämnar polisanmäla i Sverige och i Polen omgående.
Kontakta banken i Sverige och meddela att du tror du blivit utsatt för ett bedrägeri, och undersök vad för hjälp du kan få av din bank i Sverige med kontakter till säljarens bank i Polen.
Skriv ned dina erfarenheter (på Engelska) och dela med dig till alla du kan tänka dig...

Har varit där du är tidigare. Gällde då ca 55 000 SEK...
Hade betalt med Paypal, men det tog nästan en månad och snuskigt mycket arbete innan jag till sist fick pengarna tillbaka.
Har skrivit om min erfarenhet…tror det skall finnas någonstans på forumet (kanske på recensioner & köpguider).
 

Mille79

Trollungen
Sista utvägen… om allt annat misslyckats...

Om du inte tycker att säljarens svar håller tätt, kräv att få tillbaka dina pengar omedelbart. Kräv att säljaren scannar bevis på att överföringen tillbaka till ditt konto är utförd (eller att du kan kontakta hens bank i Polen för att försäkra att så är fallet).
Om hen försöker maska, meddela att du ämnar polisanmäla i Sverige och i Polen omgående.
Kontakta banken i Sverige och meddela att du tror du blivit utsatt för ett bedrägeri, och undersök vad för hjälp du kan få av din bank i Sverige med kontakter till säljarens bank i Polen.
Skriv ned dina erfarenheter (på Engelska) och dela med dig till alla du kan tänka dig...

Har varit där du är tidigare. Gällde då ca 55 000 SEK...
Hade betalt med Paypal, men det tog nästan en månad och snuskigt mycket arbete innan jag till sist fick pengarna tillbaka.
Har skrivit om min erfarenhet…tror det skall finnas någonstans på forumet (kanske på recensioner & köpguider).

Tack för ditt tips. Jag ska ge honom idag att svara på mitt mail angående en återbetalning. Hör jag inget så vidtar jag ovan åtgärder.

Är det så att det går helt åt pipan så lägger jag upp hans uppgifter här så ingen annan behöver råka ut för honom. Återkommer
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för ditt tips. Jag ska ge honom idag att svara på mitt mail angående en återbetalning. Hör jag inget så vidtar jag ovan åtgärder.

Är det så att det går helt åt pipan så lägger jag upp hans uppgifter här så ingen annan behöver råka ut för honom. Återkommer
Tråkigt om det är en blåsning.

Om det skulle vara det lägg även ut info på de större internationella forumen som finns.
 

Thorn

Friends of KS
Lider med dig och håller tummarna för att det bara är en glitch i systemet någonstans. Men kan intyga att de gånger jag haft paket i tullen så har detta tydligt stått på spårningen även om du nu inte verkar kunna spåra överhuvudtaget.
 
Topp