• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KlockKöp, Hublot vs Submariner, Vilken? Fördelar/Nackdelar?

MW1

Breitling
Hej!

Är inne på att köpa mig en ny klocka.
Valet står mellan en Rolex Submariner Helguld med Blå bezel och urtavla 16618 eller en
Hublot Big Bang rose guld 44.5mm 301.PB.131.RX

Gillar båda 2 väldigt mycket. Och båda ligger runt 130000kr.

Finns det några för och nackdelar mellan dessa klockor?

Lyssnar tacksamt på era åsikter!

Bilder:
Hub.jpg
sub.jpeg
 
Har svårt för subben i guld då det på något sätt krockar i stil för mig. Dock är ju Hublot ganska "skumma" de med.

Hade nog dock kört PP Hublot mest för att den känns lite mer udda och egen.

Dock kommer jag nog vara VÄLDIGT ensam om den åsikten här :D
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Rolex, men det är väl inte någon överraskning för någon här att jag tycker det ;)

Men är väl till mycket en fråga om vilken du gillar mest.
 

MW1

Breitling
Rolex, men det är väl inte någon överraskning för någon här att jag tycker det ;)

Men är väl till mycket en fråga om vilken du gillar mest.


Men är dom likvärdiga annars? För jag velar mellan båda.. Gillar ju Hublot för den är "tung" och lite speciell, men samtidigt gillar jag Rolex klockan väldigt mycket då det känns lite mer classy och finare. Rolex är ju Rolex om man säger så..
 

Apansson

Torpare
Rolex är alltid Rolex. Ska du ha en sån här klocka som din "första" tunga pjäs (vet ju inte hur din samling ser ut) så är ju en Rolex i helguld jävligt mycket mer statement än en Hublot. Framförallt om du tittar på vintage, det kommer då att skrika ut att du har koll, att du inte bara är någon nyrik yuppie som köper samma sak som alla hiphopstjärnor har på handleden. Rolexen är utöver det mycket mer mångsidig, och Sub/GMT är nog fan de snyggaste helguldarna över 36mm som finns.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I min bok inte samma liga ens! Hublot känns lite plastiga och väldigt övervärderade, ganska tuffa, men som en AP wannabe.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Men är dom likvärdiga annars? För jag velar mellan båda.. Gillar ju Hublot för den är "tung" och lite speciell, men samtidigt gillar jag Rolex klockan väldigt mycket då det känns lite mer classy och finare. Rolex är ju Rolex om man säger så..

Svårt att svara på. Rolex har en mycket längre historia och deras urverk har bevisligen visat sig vara bra och pålitliga i väldigt många år. Medan Hublot har ett relativt nytt inhouse verk. Sedan är Rolex mycket mera klassisk och har har vart populära länge medan Hublot sticker ut mera så risken där kan vara att de inte anses trendiga om några år.
Personligen tycker jag att den Hubloten du skrev om är för stor. 42mm är max. Förutom det så vet jag flera som tycker att Big bang skriker nyrik ryss/artist/fotbollspelare lite för mycket men det är inte något jag tänker lägga någon värdering i. Men min personliga åsikt är att BB ligger omotiverat högt i pris.
 

Joseph

Cartier
För att svara på din fråga TS; du kommer nog inte ångra dig oavsett vilken klocka du väljer. Båda är rejäla klockor som verkligen gör ett statement. Men om du tänkt behålla klockan i 10 år+ hade jag valt Rolexen då den verkligen är tidlös.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har du burit Hublot? Sägs vad man vill om dess urverk och associationer, men det är rejäl byggkvalite på en Hublot.

Har varken ägt en guldrolle eller guldhubbe, men jag har testat och klämt. Hublot har aldrig givit mig den där riktiga wow-känslan, som prislappen indikerat. En Rolexsub ger däremot mer av den känslan IMHO... kanske en känsla kopplad till verklig kvalitet och tidlöshet :)
 

Joseph

Cartier
Har varken ägt en guldrolle eller guldhubbe, men jag har testat och klämt. Hublot har aldrig givit mig den där riktiga wow-känslan, som prislappen indikerat. En Rolexsub ger däremot mer av den känslan IMHO... kanske en känsla kopplad till verklig kvalitet och tidlöshet :)
Har för närvarande en Hublot BB och förstår varför vissa inte gillar Hublots design. I visst ljus och vinkel kan klockan se vardaglig ut, men det räcker med att fingra lite på klockan för att känna att det verkligen är ett kvalitetsur. Får se hur länge jag behåller den [emoji16]
Måhända.. mäter sig däremot inte mot rolle i helguld på länk..
När det kommer till helguld är Rolex helt klart bäst i min åsikt. Få märken som lyckas behålla klass och stil med helguld.
 
Subben ligger dock en bra big högre än 130k, om inte närmare dubbla det. (Då S/G ligger på 102.600 list)
Subben alla dagar i veckan enligt mig!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Men är dom likvärdiga annars? För jag velar mellan båda.. Gillar ju Hublot för den är "tung" och lite speciell, men samtidigt gillar jag Rolex klockan väldigt mycket då det känns lite mer classy och finare. Rolex är ju Rolex om man säger så..

Tror du kommer ångra dig om du väljer hubben. Jag hade trivts mycket längre med Subben. Tror roo/bigbang stuket är helt på väg bort.
 
Topp