Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockköpstankar.. Hjälp!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alexander Granath, 18 februari 2016.

?

Ska jag köpa mig en Omega Speedmaster? (311.30.42.30.01.005)

1. Ja

55 röst(er)
    85,9%
  2. Nej

9 röst(er)
    14,1%
  1. Alexander Granath
    Trådstartare

Alexander Granath Torpare

Från:
    Jönköping
    Hej på er!

Sedan våren 2015 är klockor det som snurrat runt i skallen dygnet runt..

Då jag tog stundenten i Juni så trillade första automataren in, en Certina DS action Diver. Min första "riktiga" klocka om man nu kan kalla den det. Sedan dess har nya klockor och funderingar kring olika modeller tagit över och det börjar dra sig mot ett nytt köp.
    Då jag inte har någon samling utan är i startgropparna så är jag lite fundersam på vad som är bra att börja med. De första tankarna låg runt 20k i form av begagnad Tudor Black Bay som jag fastnat för, sedan har det svävat iväg upp mot allt från en vintage Datejust 1603 till en begagnad Explorer II/Sub. Men klockan jag alltid faller tillbaka till som ligger där och gnager är Omega Speedmastern (311.30.42.30.01.005). Jag svävar iväg men kommer alltid tillbaka till den. Gillar utseendet, faktan bakom klockan osv. Har nu satt min gräns vid strax över 30-35k och håller mig helst där. Tanken är att klicka hem den från uret.se eller alternativt försöka förhandla med den lokala AD:n. Anledningen till att jag tänkt köpa en helt ny är för att jag tror och hoppas det är en klocka jag kommer behålla livet ut, en klocka som inte kommer gå ur tiden eller framtida samlingar och en klocka som blir en "milstolpe"för mig. Då anser jag att det är värt att lägga till lite extra. Sen att man får med en box som mer eller mindre är ett rymdskepp är inget minus ;) Begagnat har jag även dragit mig lite för då jag inte vet om jag besitter kunskapen ännu att göra ett säkert köp.

MEN.. jag kanske gör bort mig?

Hur ser ni mer erfarna klocksnackare på detta? Är det ett bra "första" köp? Vad sägs angående uret.se? Skulle ni avvakta och lägga till en del för att gå upp till en Rolle? Tänker jag helt fel kring värdet på en helt ny klocka? Har ni några andra bra tips? Allmänt om klockan?

Tacksam för alla svar och tips! Peace :)

Camo00 gillar detta.
  2. stabil

stabil Bonde

Sluta tänka och kör bara!

Denke, Jimpa och Alexander Granath gillar detta.
  3. Oscaro

Oscaro Biskop

Köp Omegan! Men gå till ad, borde inte vara nått problem att få ner priset en del istället för att köpa på Uret!

DrSbaitso och Alexander Granath gillar detta.
  4. AndyAnd

AndyAnd Stadsbo

Från:
    Väst
    Du kan inte gå fel med världens mest klassiska klocka. Köp en ny om det tilltalar dig (inte särskilt stor prisskillnad om du ska ha en nyare). Bli inte rädd för vissa personers skrämselpropaganda angående gråhandlare, uret.se är pålitliga. Jag har själv köpt en speedmaster där för några år sedan. Såg att Show commerce (också en gråhandlare som är toppen) har dem för 3100 € (+120€ i frakt) om du vill komma ner ytterligare lite i pris:
    http://www.orologidilusso.biz/orolo..._da_sel=&prezzo_a_sel=&ordine_sel=prezzo_desc

Kan du pruta ner den 12k hos AD så får jag gratulera :) hur som, lycka till!

Alexander Granath gillar detta.
  5. Alexander Granath
    Trådstartare

Alexander Granath Torpare

Från:
    Jönköping
  6. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Tvekan dödar, köööp! :D

7. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har designen hållit i närmare 60 år kommer den nog att hålla ett bra tag till. Köp, blir du inte nöjd är det en enkel klocka att sälja vidare.

Alexander Granath och Zalath gillar detta.
  8. Taxman

Taxman Friends of KS

En riktigt fin klocka som du säkert blir jättenöjd med. Tänk bara på att:

•en ny tappar mer i värde jämfört med en beggad (spelar ju ingen roll om man inte ska sälja)
    •den är inte så vattentåt och du måste vrida upp den manuellt (dvs ej automat). Men det har du säkert redan koll på :)

Alexander Granath och Zalath gillar detta.
  9. nissehult

nissehult Friends of KS

Speedyn är en mycket bra klocka att börja med. Den är klassisk, relativt prisvärd och den passar på en uppsjö av olika läder- och tyg-band. Det finns stora möjligheter att få omväxling med andra ord. Att den är manuell är inget minus. Att dra upp en klocka för hand är som balsam för själen.

Alexander Granath, Zalath och Floduttern gillar detta.
  10. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör på speedyn! Du får ett bra ex i det prisspannet, och den passar nästan på allt, länk, läder, Nato, you name it.
    Snygg till nästan allt från skjortor till t-shirts. Manuellt är inget problem, det är rätt så underbart när man har fått in vanan. ;) Lycka till!

Alexander Granath, Zalath och nissehult gillar detta.
  11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Ett bra val, den klockan får du lätt för samma pris hos AD som hos uret.

Lycka till :)

12. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om du vill ha den och har cashen så köper du bara! Do it!

13. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Klassiker. Bara att köra.

14. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Det är en fantastisk klocka som passar bra in i vilken samling som helst. Står självsäkert på egna ben.

15. galácticon

galácticon Biskop

Sällar mig till skaran och säger "köp"!

16. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Köpte faktiskt en äldre men restuarerad 145.022-68. Ser mer ut som en ny Speedmaster och jag måste erkänna att den är fantastisk. En riktig klassiker som fyller sin plats och funktion. Tror att det blir en keeper så jag tror inte att du kommer att ångra dig även om den kanske inte är lika gångbar som en mer robust dykarklocka.

17. chris.f

chris.f Borgare

Köp!

18. FilipM942

FilipM942 Torpare

Kör! Den är ju riktigt snygg!

19. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Kör på den! Prata med en AD först. Tror inte alls det är omöjligt att hamna nära det uret.se och andra näthandlare erbjuder, särskilt då jan-feb är dåliga konsumtionsmånader och det nu är helg innan löning. Annars har du ju nätet som backup.

20. Göteborgare

Göteborgare Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Inget att tveka på. KÖP!!! Gå till en AD, låt dom förstå att du verkligen vill köpa och be att de möter urets pris, eller åtminstone närmar sig det.

21. 903lew

903lew Stadsbo

Kör ba' kör.

22. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Köööp, blir också ett bra komplement till Certinan.

23. Ola G

Ola G Stadsbo

Från:
    Skåne
    Köp en Speedy!
    Om du tror att du behåller den hela livet köp en ny eller en från ditt födelseår, annars köp vilken beggade som helst :)
    Mvh
    Ola G

24. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Slår en röst för köp!

25. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ett bra val att börja med, köp!

26. Keltik

Keltik Bonde

Gå till Rob E, det gjorde jag. Fick ett pris jag inte kunde säga nej till

27. Oyster

Oyster Bonde

Från:
    Stockholm
    Sånt här som får en att rubba sömnen. Köp bara!

28. aspo

aspo Stadsbo

Köp! Har bara goda erfarenheter av uret. Dock hade jag gått till AD och förhandlat, du kan säkert komma nära urets pris!

29. Zalath

Zalath Borgare

Grymt bra klocka att köpa! Designen har ju hållit i mer än ett halvsekel och den är fortfarande mycket uppskattad bland klockintresserade. Du kommer inte bli besviken! Är ju också lite charmigt att ha en manuell klocka tycker jag. :)

30. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Även jag säger köp. Gå till AD och förhandla. Skönt att få länken justerad etc direkt.

Som andra sagt: du förlorar mer på ett nyköp än en bättre begagnad. Överväg detta. Köp av känd forummedlem så är de nog så säkert det kan bli.

Du verkar dock tveka. Mitt råd är att köpa den klocka du vill ha. Är det en rolle du vill ha så spara till det.

Mårtenssons ur Brookfield