• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 14 maj - Kaplans

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Utropspris på 16k
image.jpeg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1215814
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo jag drömmer om en fin 7031/0 men är plågsamt medveten om dagens prisnivå:)
Kaplans Monte Carlon ser riktigt bra ut, håller du med?
Absolut. Den tickar alla boxar med opolerad boett, fin tavla med matchande visare, prototyppushers, bakelit och rätt länk. Dessutom i fantastiskt fint skicka vad jag kan se.

Kaplans kan inte ha haft en sportmössa vad de fått in. Utrop på 30k för en klocka med ett marknadsvärde som kanske är det tiodubbla visar inte på den bästa kollen. Klockan behöver inget lågt utrop för att locka till sig köpare. Snarare bara en risk att den säljs för billigt när de börjar så lågt.

Säljaren lär iaf bli glatt överraskad. De som blir sura över mina kommentarer kan nog lugna sig med att denna knappast flugit under radarn anyway. Det är förmodligen ett bra köp till nästan varje pris då orörda toppexemplar av populära modeller är sjukt sällsynta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut. Den tickar alla boxar med opolerad boett, fin tavla med matchande visare, prototyppushers, bakelit och rätt länk. Dessutom i fantastiskt fint skicka vad jag kan se.

Kaplans kan inte ha haft en sportmössa vad de fått in. Utrop på 30k för en klocka med ett marknadsvärde som kanske är det tiodubbla visar inte på den bästa kollen. Klockan behöver inget lågt utrop för att locka till sig köpare. Snarare bara en risk att den säljs för billigt när de börjar så lågt.

Säljaren lär iaf bli glatt överraskad. De som blir sura över mina kommentarer kan nog lugna sig med att denna knappast flugit under radarn anyway. Det är förmodligen ett bra köp till nästan varje pris då orörda toppexemplar av populära modeller är sjukt sällsynta.
Oj, de kostar så mycket? Kollade lite på de senare lite tråkigare modellerna tidigare men hittade ingen home plate då... Kul/trevligt att det kom in en till Kaplans iaf. Pinsamt nog tyckte jag den såg polerad ut första gången jag tittade på den men efter din kommentar får jag hålla med dig, ser härligt ärlig ut. Helt klart ett 300'-verk iaf...
8
 

Thorn

Friends of KS
Oj, de kostar så mycket? Kollade lite på de senare lite tråkigare modellerna tidigare men hittade ingen home plate då... Kul/trevligt att det kom in en till Kaplans iaf. Pinsamt nog tyckte jag den såg polerad ut första gången jag tittade på den men efter din kommentar får jag hålla med dig, ser härligt ärlig ut. Helt klart ett 300'-verk iaf...
8
Jag ska gå och köpa tio trisslotter nu.
 

RBJSWE

Cartier
Rolle-vintagen (nr 6) är ju alldeles ljuvlig! Någon som har en känsla över klubbat pris? 10k lär väl iaf dubblas?
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-04-06-19-48-19.png
    Screenshot_2016-04-06-19-48-19.png
    96.8 KB · Visningar: 105

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Småfestligt.. Ska dock noteras att Phillips har lite lullull men skicket är som natt och dag jämfört med Kaplans. Missmatchande visare, sunkig tavla (kolla index kl8), tråkigare boett mm.

Grämer mig lite att jag inte kan buda på Kaplans.. :(

Phillips 14 maj:
https://www.phillips.com/detail/TUDOR/CH080016/47

Tudor 7031 från 1971 i rätt sunkigt skick. Estimat 15-25 000 CHF

image.jpeg


Kaplans 14 maj:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1215738

Tudor 7031 från 1971 i min skick. Utropspris 33 000 SEK

image.jpeg
 

ernst

Omega
Både Viggen och Seamaster 300 såg mycket trevliga ut, aktieutdelningarna kommer ju i en strid ström nu så man kanske borde bevaka dessa...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Oew

Rolex
Kan inte påstå att jag är påläst men du är säker på att den har bytt tavla och visare? Jag tvivlar väl inte på dig men jag bara frågar så du är säker. Jag kan inte de olika vita dwellersarna.

Mk3 och 6.2m låter vettigt enligt DRSD.com

http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/white-seadweller/greatwhiteseadweller.html
Är inte heller påläst kring den, tyckte bara patinan sg väldigt annorlunda ut jämfört med datumet? Ser nyare ut enligt mig iaf! Men kan såklart ha fel :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men om inte det är en nyare tavla hur kan det skilja så mycket i färgerna? Tycker visare ser nästan kritvita ut?
Utan att ha sett den live så ser det väl ut att matcha rätt okej. Tavlan är blek den med. Patina beror på så otroligt många saker så det är fullt möjligt att en klocka är kritvit och nästa är pippigul.

Tycker för övrigt att boetten ser bra ut.

Rekommendationen är självklart att den som jagar parvlar sig till Kaplans och kollar själv men för att avgöra vilken tavelversion det är så är mitt tips att man jämför fonter. Inte patina. :)
 

Oew

Rolex
Utan att ha sett den live så ser det väl ut att matcha rätt okej. Tavlan är blek den med. Patina beror på så otroligt många saker så det är fullt möjligt att en klocka är kritvit och nästa är pippigul.

Tycker för övrigt att boetten ser bra ut.

Rekommendationen är självklart att den som jagar parvlar sig till Kaplans och kollar själv men för att avgöra vilken tavelversion det är så är mitt tips att man jämför fonter. Inte patina. :)
Förstår att patina utvecklas ojämnt men trodde inte man kunde se såna skillnader, speciellt på ytor som utsätts för samma saker. Men tar ditt ord på det eftersom du är mycket mer kunnig på detta och tackar för att man fått lära sig nått nytt!
 

thomastheswede

Audemars
Ja absolut, speciellt visarna
Screen Shot 2016-04-20 at 22.26.16.png
Försöker förstå vad du menar med att det skiljer så mycket, jag tycker att det här exet BASERAT PÅ BILDERNA ser bra ut och utan några oroväckande skillnader men nu tittar jag på telefonen iofs. Måste nog ses live för att fullt ut kunna bedöma om det är utbytta visare eller ej. Jag har en 81:a som är väldigt lik denna i vithet, en arbetskamrat har en 82:a som är något gulare och min 79:a är kraftigt gulnad så 1665 comes in many colors...
 

Oew

Rolex
Försöker förstå vad du menar med att det skiljer så mycket, jag tycker att det här exet BASERAT PÅ BILDERNA ser bra ut och utan några oroväckande skillnader men nu tittar jag på telefonen iofs. Måste nog ses live för att fullt ut kunna bedöma om det är utbytta visare eller ej. Jag har en 81:a som är väldigt lik denna i vithet, en arbetskamrat har en 82:a som är något gulare och min 79:a är kraftigt gulnad så 1665 comes in many colors...
Absolut förstår att den kan patineras olika och som jag skrivit ovan är jag inte helt säker om den här. Har visare och index patinerats likadant på din? Tycker man ser största skillnaden på visarna mot index eller datumskivan. Jag tycker visarna ser nyare ut men kan ha helt fel och får kolla på klockan när den visas så vi vet med säkerhet.
 
Topp