• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 14 maj - Kaplans

Charles_

Rolex
Absolut förstår att den kan patineras olika och som jag skrivit ovan är jag inte helt säker om den här. Har visare och index patinerats likadant på din? Tycker man ser största skillnaden på visarna mot index eller datumskivan. Jag tycker visarna ser nyare ut men kan ha helt fel och får kolla på klockan när den visas så vi vet med säkerhet.
Varför jämför du med datumskivan?
 

Norrman73

Omega
image.jpeg
Man skulle kanske gå för originalet också....
 

thomastheswede

Audemars
Trodde den vita färgen borde patinerats likadant som på övriga klockan men detta verkar uppenbarligen inte stämma :oops:
Får ta tillbaka mitt påstående och lämna vintage rolex till experterna :D
Vintage är en djungel och det är helt rätt att vara misstänksam och ställa frågor, no worries.
Den aktuella klockan ser i mina ögon OK ut (på bild) och det är ett stort plus att den är så komplett. Gör dock troligen att det sticker iväg prismässigt och glöm inte att det tillkommer 20%. En likvärdig klocka (minus ankaret) gick på Kaplans för gissningsvis 3 år sedan för om jag minns rätt 65+avgifter. Priserna ökar snabbt...
 
  • Like
Reactions: Oew

fsdfsdf

Omega

Donkii

Boushh
2-Faktor
@hejo @Donkii

Vill minnas att vi pratade värderingar på dessa rätt nyligt? Inte helt oväntat att dessa är värda betydligt mer än 50k/st. :)
Är väl som med allt :) Det vi handlar idag är värt mer imorgon.
Jag tippade på 60-65k + slag när auktionen var klar men hade nog inte trott att den skulle ligga på denna nivå innan lördagen. Kul :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl som med allt :) Det vi handlar idag är värt mer imorgon.
Jag tippade på 60-65k + slag när auktionen var klar men hade nog inte trott att den skulle ligga på denna nivå innan lördagen. Kul :)
Hoppas han som sålde fick skäligt betalt då det kändes rätt säkert med ett marknadsvärde på minst 60k i vintras.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hoppas han som sålde fick skäligt betalt då det kändes rätt säkert med ett marknadsvärde på minst 60k i vintras.
Funkar det så alltid? Att Kaplans köper loss den? Blir det inte auktionspris -20% till säljaren ?
Såldes en i ett otroligt fint skick från Europa till en kille i USA bara för nån vecka sedan, 30.000kr. Än går det att fynda.
Min är för övrigt på service, skulle ha varit kul att ha den med sig på auktionen :)
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Funkar det så alltid? Att Kaplans köper loss den? Blir det inte auktionspris -20% till köparen ?
Såldes en i ett otroligt fint skick från Europa till en kille i USA bara för nån vecka sedan, 30.000kr. Än går det att fynda.
Min är för övrigt på service, skulle ha varit kul att ha den med sig på auktionen :)
Syftade på han som sålde sina två här på KS. Tråkigt om det fyndas från okunniga på entusiastforum.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
ante mig att det inte var exakt samma klocka (och jag har otroligt värdelös kunskap om vintage heuer) men att du var rätt man att pinga.
Ja, min hade ju andra generationens boett, en sk skruvboett. De har ju smäckrare boetter och en stålvridring med aluminiuminlägg. De som klubbas nu har Compressor-boetter som Viggen och har vridringar i ett stycke aluminium, tredje generationens boetter.
 
Senast ändrad:

hejo

Panerai
Precis. :)

Hoppas att säljaren var medveten om kompispriserna.

Per, Viggens marknadspris är ingen enkel historia precis. Min uppfattning är att marknadspriset just nu ligger mellan 45-60´. De senast sålda har
gått för denna summa plus att de kontakter som jag stött på är villiga att betala i denna härad. Dock pekar @Donkii på att en gick för 30´ bortser man från
denna så är jag böjd att säga att marknadsvärdet under ca 2-3 år har varit ungefär 50´. Dock har vi sett ett litet uppsving för Viggen i intresse den senaste
tiden och det är nog det vi ser uttryck för på Kaplans just nu. Skulle inte bli förvånad om vi får revidera marknadsvärdet till 70-75´.

Gällande kompispris på bla donkii´s så hävdar jag att vid det tillfället så var det inget kompispris utan ett marknadsmässigt pris.
Kan garantera dig att säljaren var fullt insatt i situationen och att han är helnöjd :).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Per, Viggens marknadspris är ingen enkel historia precis. Min uppfattning är att marknadspriset just nu ligger mellan 45-60´. De senast sålda har
gått för denna summa plus att de kontakter som jag stött på är villiga att betala i denna härad. Dock pekar @Donkii på att en gick för 30´ bortser man från
denna så är jag böjd att säga att marknadsvärdet under ca 2-3 år har varit ungefär 50´. Dock har vi sett ett litet uppsving för Viggen i intresse den senaste
tiden och det är nog det vi ser uttryck för på Kaplans just nu. Skulle inte bli förvånad om vi får revidera marknadsvärdet till 70-75´.

Gällande kompispris på bla donkii´s så hävdar jag att vid det tillfället så var det inget kompispris utan ett marknadsmässigt pris.
Kan garantera dig att säljaren var fullt insatt i situationen och att han är helnöjd :).
Nog var vi väl några som var inne på att marknadsvärdet var klart högre än 50? Jaja, så länge alla är glada och nöjda. Säljaren hade utan problem kunnat få betydligt mer men pengar är inte alltid allt så är han bara nöjd så är det väl bra. Personligen brukar jag vara väldigt försiktig att ge folk en värdering som jag sedan försöker att själv slå till på. Senast jag försökte så gick jag bet på det då säljaren insåg att de satt på en guldgruva. Fastän jag erbjöd mer än vad jag gav dem som värde. :)
 

hejo

Panerai
Nog var vi väl några som var inne på att marknadsvärdet var klart högre än 50? Jaja, så länge alla är glada och nöjda. Säljaren hade utan problem kunnat få betydligt mer men pengar är inte alltid allt så är han bara nöjd så är det väl bra. Personligen brukar jag vara väldigt försiktig att ge folk en värdering som jag sedan försöker att själv slå till på. Senast jag försökte så gick jag bet på det då säljaren insåg att de satt på en guldgruva. Fastän jag erbjöd mer än vad jag gav dem som värde. :)
Så kan det gå..... Vill vara tydlig med att jag enbart var inblandat i detta som rådgivare inte spekulant, då var det marknaden som satte priset även om det fanns mjuka värden med i bilden. För tydlighetens skull så var det bara en klocka som såldes ;)
 
  • Like
Reactions: Per

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ok grappar. Helt och hållet en färsking vad det gäller auktioner. Har nu lagt ett ledande bud på ett av objekten på lördag. Kan jag buda via nätet eller måste jag vara med live/per telefon?
 
Topp