• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 17 maj 2014 - Kaplans

frere

Audemars
2-Faktor
Btw, angående flingan utan dykring.
Ser att luggarna är ojämna, är det så original (som vissa daytona) eller är det en kass polering? Tycker i övrigt att boetten ser lite märkligt ut, men det är nog pga av dykringen som saknas?

Det sägs ju att rolexboetter som inte höll måttet kunde gå till tudor istället...men många tudors har säkert fått finna sig i mer stryk och sämre hantering än sina dyrare storebröder också...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Boetten på Tudorn ser väldigt bra ut. Värre med tavlan och missmatchade visare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
men hur är det med luggarna, det är ju en väsentlig skillnad mellan de högra och de vänstra..Var det så på dessa modeller?
Fullt möjligt att den är polerad. Hur många klockor från 70-talet är inte det? Att luggar, kronskydd och annat inte alltid är symetriskt beror på att det var riktiga människor som gjorde jobbet på den tiden. Inte maskiner som ploppade ut identiska produkter på löpande band. För mig är formen på caset viktigare än att en lugg är tjockare än den andra. Dessa luggar är feta och har sköna bevels som de borde ha. Är detta case dåligt så är 99% av sportrollarna på detta forum dåliga.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fullt möjligt att den är polerad. Hur många klockor från 70-talet är inte det? Att luggar, kronskydd och annat inte alltid är symetriskt beror på att det var riktiga människor som gjorde jobbet på den tiden. Inte maskiner som ploppade ut identiska produkter på löpande band. För mig är formen på caset viktigare än att en lugg är tjockare än den andra. Dessa luggar är feta och har sköna bevels som de borde ha. Är detta case dåligt så är 99% av sportrollarna på detta forum dåliga.

Jo, detta känner jag till och det är charmigt! Men det är inte riktigt det jag menar. Om man kollar på övre och undre lugg till höger är dessa nästan identiska och så är det även om man kollar med luggarna som är till vänster. De till vänster är betydligt tjockare och jämna och de till höger är inte lika tjocka men ändå jämna. Det jag mest undrade var om du, eller någon annan på forumet vet ifall dessa flingor var slipade så i fabrik eller ifall detta är en polering som gått fel och sedan "räddats".

Jag vet bla att vissa daytonas har olika tjocka luggar om man jämför de höra mot vänstra, men det var om jag minns rätt för att klockan skulle få en balanserad look med de ordentliga, skruvade kronograf-knapparna.

syns tydligt på första bilden
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2651/vara/1004120
 
  • Like
Reactions: par

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte det finns ett rätt eller fel. Vare sig på Daytonas eller andra. Man strävade säkert efter att ha fyra jämnt symetriska luggar men ibland blev det different. Sen är de flesta polerade under åren så att ursprungsformen inte längre går att urskilja.
 
  • Like
Reactions: Wii

Wi

NLA
2-Faktor
Tror inte det finns ett rätt eller fel. Vare sig på Daytonas eller andra. Man strävade säkert efter att ha fyra jämnt symetriska luggar men ibland blev det different. Sen är de flesta polerade under åren så att ursprungsformen inte längre går att urskilja.


Låter rimligt. Dock fanns det daytonas med olika bredd på luggarna och då med mening. Detta enligt den Rolex Daytona litteratur som delades ut i samband med KS-eventet hos RobE
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låter rimligt. Dock fanns det daytonas med olika bredd på luggarna och då med mening. Detta enligt den Rolex Daytona litteratur som delades ut i samband med KS-eventet hos RobE
Spännande! Kan du visa? :)

Här är bilder från min manual. Tycker de är ganska så jämna. Eller?

1FFF758F-DA32-4A66-B544-E9A11D5DD8D2_zpsoq2mwd5r.jpg

7237741D-F8BB-4792-BD27-F5DD37EB1580_zps46u43zae.jpg

51660EE9-DDFE-4894-AE79-CC09688EECBC_zpsxt4lma2b.jpg

67D36360-9B65-48D1-944A-4FEF258EB6F7_zpsw51fkoqv.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Spännande! Kan du visa? :)

Här är bilder från min manual. Tycker de är ganska så jämna. Eller?

Jämna indeed, och ska vara så.
Dubbelkollade nu och såg att det inte var på vintage-sidorna jag läst detta, utan det jag pratade om gäller de senaste daytona.
Tycker dock det vi ser på flingan är alldeles för jämnt för att vara en slump. Kan vara liknande design-tänk, eller helt enkelt en fuck-up polering som räddades på så vis. Hur är din flinga som väl är från samma tid?

LmmwR9b.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jämna indeed, och ska vara så.
Dubbelkollade nu och såg att det inte var på vintage-sidorna jag läst detta, utan det jag pratade om gäller de senaste daytona.
Tycker dock det vi ser på flingan är alldeles för jämnt för att vara en slump. Kan vara liknande design-tänk, eller helt enkelt en fuck-up polering som räddades på så vis. Hur är din flinga som väl är från samma tid?
Min Tudor är tio år äldre. Den du kikar på kan absolut ha fått en ding borttagen vilket polerat bort lite stål på en lugg. Det jag säger är att jag inte utesluter att den kommit med en lugg smalare än de andra. För mig är caset fint då alla luggar är tjocka och de har fin form. Klockan i sig har klart större brister på tavlan. Boetten gillar jag.
 

Snårtas

Rolex
Finns en del mumsigt, kanske läge att föreslå en liten weekendresa till Sthlm för frugan den helgen :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Sjuk Daytona! Ha begäret är stort med just den :D

Har för mig att jag såg en PN-Daytona hos Rob-E för några veckor sedan när jag kollade Nautilus.
Kan iofs vara jag som misstog mig då jag behöver nya glasögon men det såg iaf ut som en PN.
 
Topp