• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klockmärken = bilmärke

Ricrob

Patek
Ännu hellre 280:n....vilka fantastiska linjer.
image.jpg
280Z funkar, 240Z rockar!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag orkar inte bråka med dig om vilket bilmärke som är bäst. Min uppfattning är att MB tillverkar bilar med många hk och en tung motor fram. Viktfördelningen är en smärre katastrof vilket gör att de är snabba rakt fram men urusla vid stillastående start samt när de svänger. Gällande BMW så ligger de steget före med en mer komplicerad bakhjulsupphängning, bättre viktfördelningen samt ett chassi som är mer inriktat på sport jämfört med MB som är mer åt komforthållet.

https://youtube.com/watch?=ZHV_RM-VSV4

Visar en filmsnutt där en standard C63 AMG som har inga problem att hänga med en M3 V8 på Ringen. Körde tom om den vid 6.51 in i filmen. Visst har AMG.n 30 hk mer, men den väger mer, och är en direkt nackdel på en kurvig & kuperade bana som Ringen.
Så, jag säger igen.. Mercedes gör grymma bilar som kan svänga, precis som BMW.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
https://youtube.com/watch?=ZHV_RM-VSV4

Visar en filmsnutt där en standard C63 AMG som har inga problem att hänga med en M3 V8 på Ringen. Körde tom om den vid 6.51 in i filmen. Visst har AMG.n 30 hk mer, men den väger mer, och är en direkt nackdel på en kurvig & kuperade bana som Ringen.
Så, jag säger igen.. Mercedes gör grymma bilar som kan svänga, precis som BMW.


M3 är 8 sekunder snabbare än C 63 på ringen trots mindre effekt. Så jag säger att BMW ligger steget före vad det gäller bankörning.
 

Sledger

Cartier
Seiko=Toyota = billiga , pålitliga och tråkiga


Då kan du ju inte ha klämt på många Seiko!? :) Sista jag skulle kalla Seiko är tråkiga. Seiko om någon tar ju ut svängarna ordentligt, plus att dom har ett enormt utbud av klassiskt snygga klockor. Sen har de ju även en hel del innovationer på sin lista. Läs på lite och värdera om. ;)
 

Doncorleone

Cartier
Alla nämnda bilmärken ovan (förutom Koenigsegg möjligtvis) har både gubbilar och sportbilar i sina sortiment :) BMW 750 är väll en "riktig" gubbil medans en M3 CSL är allt annat än en gubbil IMHO.
 

Doncorleone

Cartier
När det kommer till banracing är det inte bara hästkrafter som är prio utan aerodynamik, chassi/upphängning och fäste i samband med drivlinan. Det spelar också stor roll hur motorn är placerad i bilen.

BMW, Merca & Audi gör alla tre fina och välbyggda bilar som går att köra på bana. Vilka som är bäst av BMW & MB på bana / rakt fram får nog proffs inom området utlåta sig om.
 

mouqvist

Rolex
Mercedes körs av gubbar vars barn flyttat hemifrån och vars ekonomi tillåter äntligen en bättre bil
Vanliga tillbehör: ullkeps, jeans med tveksam passform och Rolex

BMW körs av wannabes som inte fått barn ännu. Lever över sina tillgångar och har mindervärdighetskomplex
Vanliga tillbehör: guldhalsband (minst ett kilo), hårvax (minst ett kilo) och Breitling
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mercedes körs av gubbar vars barn flyttat hemifrån och vars ekonomi tillåter äntligen en bättre bil
Vanliga tillbehör: ullkeps, jeans med tveksam passform och Rolex

BMW körs av wannabes som inte fått barn ännu. Lever över sina tillgångar och har mindervärdighetskomplex
Vanliga tillbehör: guldhalsband (minst ett kilo), hårvax (minst ett kilo) och Breitling
BMW av wannabes?! Knappast! BMW är (eller har åtminstone alltid varit) ett märke som ägts av riktiga bilentusiaster, såna som bryr sig om kvalitet, körglädje, historia, osv. Att påstå något annat är bara löjligt. De har alltid representerat toppen av tysk ingenjörskonst. Det är bara att nämna deras fantastiska, silkeslena raka 6or.

Mercedes får man ju säga är mer av ett gubbmärke, som fortfarande bygger fantastiska bilar.

Audi å andra sidan... Fantastiskt BRA bilar, med hög kvalitet och allt det där, men det är inte på något sätt samma entusiastbil som BMW eller Porsche. Det är ett jättebra alternativ som familjebil, men vad folk ofta missar är att det är väldigt mycket Volkswagen där under - samma teknologi till ett mycket dyrare pris.
 

Tapiren

Cartier
BMW av wannabes?! Knappast! BMW är (eller har åtminstone alltid varit) ett märke som ägts av riktiga bilentusiaster, såna som bryr sig om kvalitet, körglädje, historia, osv. Att påstå något annat är bara löjligt. De har alltid representerat toppen av tysk ingenjörskonst. Det är bara att nämna deras fantastiska, silkeslena raka 6or.
Till viss del håller jag med men det känns som att det var länge sedan BMW var någon entusiastbil, i alla fall de nyare där nästan alla är 520/320, det var väl snudd på Sveriges mest sålda bilar i vissa perioder? Jag läste någonstans att 4/5 köpare trodde att bilarna var framhjulsdrivna, så jag tror de flesta numera mest är intresserade av image och design snarare än teknik. Dock fina bilar, helt klart.
 
BMW av wannabes?! Knappast! BMW är (eller har åtminstone alltid varit) ett märke som ägts av riktiga bilentusiaster, såna som bryr sig om kvalitet, körglädje, historia, osv. Att påstå något annat är bara löjligt. De har alltid representerat toppen av tysk ingenjörskonst. Det är bara att nämna deras fantastiska, silkeslena raka 6or.

Mercedes får man ju säga är mer av ett gubbmärke, som fortfarande bygger fantastiska bilar.

Audi å andra sidan... Fantastiskt BRA bilar, med hög kvalitet och allt det där, men det är inte på något sätt samma entusiastbil som BMW eller Porsche. Det är ett jättebra alternativ som familjebil, men vad folk ofta missar är att det är väldigt mycket Volkswagen där under - samma teknologi till ett mycket dyrare pris.

Är väl lite sådär med det vad jag hört, mycket problem med kamkedjor och dyl. inget vidare för en så pass dyr bil, vad gäller BMW så goa motorer ja men min 2008 som jag köpte 2011 hade rost på B-stolpen och det var tydligen något som vad vanligt, har sett det på många. Dessutom släppte lacken på ett väldigt märkligt sätt stora flagor lossnade och det var en bil som var mycket väl ohändertagen vill jag påstå. På BMW var de mycket ointresserade av att göra något åt det eller ens diskutera det "fick man acceptera" då bilen inte var ny ansåg de. Visst är det så men har haft 50-tal bilar och ingen har varit så usel i lacken som den var.

Mercedes har mina föräldrar haft sedan -95 och de har varit bra frånsett när de köpte ny år -00 den fick de byta ut det mesta på men det är ju ett känt problem med rosten som var då och inget man bör kommentera längre. De har slitit ut ett gäng K-hämmare men det är väl också marginellt problem.

Så vad vill jag säga, tja att kvaliteten på dessa bilar inte är vad den en gång var och de har ett ofta oförtjänt bra rykte kan jag tycka.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Till viss del håller jag med men det känns som att det var länge sedan BMW var någon entusiastbil, i alla fall de nyare där nästan alla är 520/320, det var väl snudd på Sveriges mest sålda bilar i vissa perioder? Jag läste någonstans att 4/5 köpare trodde att bilarna var framhjulsdrivna, så jag tror de flesta numera mest är intresserade av image och design snarare än teknik. Dock fina bilar, helt klart.
Ja och där håller jag även med dig. Jag är riktigt besviken på vad dagens BMW har blivit, det känns som att dem tappat kopplingen till bilentusiasterna som vill ha en körglad familebil/vardagsbil och att dem mer har sökt sig till den bredare marknaden. Elektrisk styrning, nästan hel avsaknad av raka sexor etc är några exempel... Det är även därför mitt starka intresse för BMW har svalnat de senaste åren. E92an och bakåt var deras bästa tid enligt mig (förutom bilarna designade av Chris Bangle)...
 

Ponlarsson

Panerai
Jag kör Saab och har en Longines. Det tycker jag är två märken som passar bra att jämföra, i alla fall om man tänker den situation som Saab var i innan konkursen. Populärt bland medelklassen men inte så mycket mer.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är väl lite sådär med det vad jag hört, mycket problem med kamkedjor och dyl. inget vidare för en så pass dyr bil, vad gäller BMW så goa motorer ja men min 2008 som jag köpte 2011 hade rost på B-stolpen och det var tydligen något som vad vanligt, har sett det på många. Dessutom släppte lacken på ett väldigt märkligt sätt stora flagor lossnade och det var en bil som var mycket väl ohändertagen vill jag påstå. På BMW var de mycket ointresserade av att göra något åt det eller ens diskutera det "fick man acceptera" då bilen inte var ny ansåg de. Visst är det så men har haft 50-tal bilar och ingen har varit så usel i lacken som den var.

Mercedes har mina föräldrar haft sedan -95 och de har varit bra frånsett när de köpte ny år -00 den fick de byta ut det mesta på men det är ju ett känt problem med rosten som var då och inget man bör kommentera längre. De har slitit ut ett gäng K-hämmare men det är väl också marginellt problem.

Så vad vill jag säga, tja att kvaliteten på dessa bilar inte är vad den en gång var och de har ett ofta oförtjänt bra rykte kan jag tycka.
Problemen med kamremmarna hos BMW är (vad jag hört av min pappa) endast om de inte byts som dem ska. Byter man dem enligt specifikationerna så är dem precis lika problemfria som andra bilar. Hörde att pappa berättade detta för några veckor sedan så är inte helt säker vad han sa dock...

Skumt med rosten! Det borde verkligen inte ske - men det är förmodligen inget speciellt för BMW dock med tanke på att nästan alla bilfabrikanter gör på ungefär samma sätt.
 
Topp