• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klockmärken = bilmärke

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Boys senaste 6an släpptes väll i 135/335 så jättelänge sedan var det inte dom gick ifrån sexan :)
Nä precis, tycker dock att det är tråkigt att sexorna bara finns i x35i/d och x50 dieselvarianterna... En rak sexa borde finnas i alla x23 och uppåt! Tyvärr är väl den stora avsaknaden av raka sexor ett resultat av att folket vill ha bränslesnålare bilar så det får man väl acceptera.. :/
 

Doncorleone

Cartier
Nä precis, tycker dock att det är tråkigt att sexorna bara finns i x35i/d och x50 dieselvarianterna... En rak sexa borde finnas i alla x23 och uppåt! Tyvärr är väl den stora avsaknaden av raka sexor ett resultat av att folket vill ha bränslesnålare bilar så det får man väl acceptera.. :/

Precis, även BMW måste väll möta en kundstock som vill åka billigare och mer miljövänligt
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Att jämföra bilmärken med klockmärken kan vara lite komplicerat tycker jag. Själv, trogen som jag är mot BMW, avskyr jag vissa av BMWs modeller. X4an, X6an, alla 3/5 GT (är BMW från vettet, det är ingen GT-bil?!), samt namnet till 4/6 Gran Coupé (den har fyra dörrar[emoji58]) även fast deras 4/6 Gran Coupé är så fruktansvärt snygga... Problemet är att dem urvattnar märket.

Iallafall, själv skulle jag jämföra X6an med Breitling - lite för dem som inte vet (inte nödvändigtvis Breitling då!) och M3orna med Rolex - pålitliga, roliga och bra på allt, men inte överdrivet bra på något heller.
 

Tapiren

Cartier
Problemen med kamremmarna hos BMW är (vad jag hört av min pappa) endast om de inte byts som dem ska. Byter man dem enligt specifikationerna så är dem precis lika problemfria som andra bilar. Hörde att pappa berättade detta för några veckor sedan så är inte helt säker vad han sa dock...
Det är kamkedja på nästan alla BMW, en i grunden bra konstruktion som inte ska bytas men tyvärr har de i sina mest populära modeller (de med N47-motorn) problem med att kedjorna slits/sträcker sig så där har det varit en hel del problem, minst sagt. Sen har ju tyvärr även de stora dieselmotorerna haft en del problem med "swirl flaps" som faller ned i motorn och orsakar ras, så man har tyvärr haft lite strul med motorerna. Vi var på vippen att köpa en 1-serien men fick kalla fötter på grund av alla motorproblem, så det blev en Volvo C30 istället.
Tapiren - Bland dom nyare modellerna från BMW har du bla. BMW´s nya M4 :)
Jo, absolut, det finns ju prestandamodeller precis som hos Mercedes och Audi men tiden då BMW var ett entusiatmärke känns förbi, inte för att det är något direkt fel på bilarna, eller för att M-serien skulle vara tråkig på något sätt, utan mer för att förarna i många fall inte har en aning om vad de kör för något, mer än att det är en tysk bil med bra image. När så pass många av förarna inte ens vet var bilen de kör driver på för hjul så känns entusiasmen för bilkörning långt bort. Sen tycker jag inte att de är speciellt roliga att köra (prestandamodellerna oräknade, dessa känner jag inte till), jämför man en äldre BMW 3-serie med en MB C-klass är skillnaden mycket, mycket större än idag, det är möjligt att det skiljer något litet i körglädje men det är på marginalen i så fall. Konkurrenterna har väl blivit lite bättre, och BMW lite såsigare.
 

jhm

Panerai
Så skall man tro denna tråden, så borde min nästa klocka inte bli en Rolex, utan en Seiko då?! :D

toyota.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Det håller jag med om, att BMW's modeller inte alls har samma körglädje som på 90-talet. Mer familjebils känsla i många modeller idag än då.

Hade en V70 T5 från 2002 innan jag hade min 325ti och det är en väsentlig skillnad i körglädje mellan de båda.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är kamkedja på nästan alla BMW, en i grunden bra konstruktion som inte ska bytas men tyvärr har de i sina mest populära modeller (de med N47-motorn) problem med att kedjorna slits/sträcker sig så där har det varit en hel del problem, minst sagt. Sen har ju tyvärr även de stora dieselmotorerna haft en del problem med "swirl flaps" som faller ned i motorn och orsakar ras, så man har tyvärr haft lite strul med motorerna. Vi var på vippen att köpa en 1-serien men fick kalla fötter på grund av alla motorproblem, så det blev en Volvo C30 istället.
Skrev fel, menade såklart kamkedja och inte kamrem! Snackade nyss med farsan och det visade sig att jag mindes fel helt om att det var väldigt viktigt att man skulle byta kamrem (kedja) enligt spec. gällande BMW märkte jag. Måste varit ett annat märke. My bad!
 

Babinus

Cartier
Sen tycker jag inte att de är speciellt roliga att köra (prestandamodellerna oräknade, dessa känner jag inte till), jämför man en äldre BMW 3-serie med en MB C-klass är skillnaden mycket, mycket större än idag, det är möjligt att det skiljer något litet i körglädje men det är på marginalen i så fall. Konkurrenterna har väl blivit lite bättre, och BMW lite såsigare.

ALLA relativt normala bilar är mer likriktade idag. Förr var vissa bilar som BMW, Alfa och andra sportigare familjebilar klart roligare att köra än andra, men då fick man ta att de hade vissa nackdelar som praktiska transportmedel också. Idag har de vanliga bilarna blivit så bra körmässigt att de sportiga måste även konkurrera på det praktiska planet. Ren körglädje är inte synonymt med att vara snabbare i prestanda och väghållning längre. Jämför man idag med förr så kör de tråkiga familjebilarna skjortan ur de gamla körglada bilarna, även om det inte känns så.

Detta vet många köpare. De entusiaster som med nöje betalar för körglädje som i verkligheten inte är särskilt snabbt, utan mest underhållande, är för få för att bära de märken som gjort sportiga normala bilar. De flesta vill inte betala extra för en bil som är underhållande, men ändå inte snabbare än en motsvarande VW och Volvo. Därför måste BMW även vara konkurensskraftiga på de praktiska punkterna, såvida det inte handlar om de riktigt dyra modellerna.

Det är således rätt att de andra blivit bättre och att BMW känslomässigt blivit saggigare. Men rent pragmatiskt skulle en äldre roligare 320 bli duktigt frånkörd av motormässigt motsvarande 320 idag.

Att bilar blir mindre roliga beror på att de blir bättre. När en motsvarande VW är lika snabb som en BMW är det för få som accepterar att den har svagare praktiska sidor bara för nöjets skull. Man vet att grannen med VW:n läser Teknikens Värld som säger att VW är lika körkvalitativ som 320. Om 320 då är alltför mycket opraktisk blir grannens hånflin ännu jobbigare.

Därför måste BMW hänga med i tråkegenskaperna också.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Förmodar att du syftar på sugisar? för raka sexor har BMWfortfarande en hel del av..
Syftar på alla! Det är ju endast x35i/d samt 5/6/750 diesel som har raka sexor. Sen är det ju M3 och M4 också. Köper man en 528i tex så får man en fyrcylindrig motor.[emoji20]

Edit: Av dagens BMW-bilar alltså! Förra generationen hade ju många många fler sexor. :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Syftar på alla! Det är ju endast x35i/d samt 5/6/750 diesel som har raka sexor. Sen är det ju M3 och M4 också. Köper man en 528i tex så får man en fyrcylindrig motor.[emoji20]

Hm, efter ha kollat upp de lite närmre var det visst mindre modeller än jag trodde, iaf efter 2011 har många fimpats! sorry fel av mig..
Dock har ju även 330D och 530D fortfarande sexan :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hm, efter ha kollat upp de lite närmre var det visst mindre modeller än jag trodde, iaf efter 2011 har många fimpats! sorry fel av mig..
Dock har ju även 330D och 530D fortfarande sexan :)
De nya generationerna kom med rak sexa från x23 och uppåt ett tag. Har en kompis som köpte en ny 523i för ett par år sedan som kom med sexan, men sedan slutade dem.

Edit: Åtminstone kom nya 5-serien med rak sexa ett tag.

Har dem det? Det visste jag inte! Trodde bara det var x35 man skulle ha då, även för dieselmodellerna! Fel av mig![emoji1][emoji106]
 

Richie

Audemars
2-Faktor
De nya generationerna kom med rak sexa från x23 och uppåt ett tag. Har en kompis som köpte en ny 523i för ett par år sedan som kom med sexan, men sedan slutade dem.

Edit: Åtminstone kom nya 5-serien med rak sexa ett tag.

Har dem det? Det visste jag inte! Trodde bara det var x35 man skulle ha då, även för dieselmodellerna! Fel av mig![emoji1][emoji106]

Iaf enligt wiki! :p
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_F10
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_F30
 

Tapiren

Cartier
ALLA relativt normala bilar är mer likriktade idag. Förr var vissa bilar som BMW, Alfa och andra sportigare familjebilar klart roligare att köra än andra, men då fick man ta att de hade vissa nackdelar som praktiska transportmedel också. Idag har de vanliga bilarna blivit så bra körmässigt att de sportiga måste även konkurrera på det praktiska planet. Ren körglädje är inte synonymt med att vara snabbare i prestanda och väghållning längre. Jämför man idag med förr så kör de tråkiga familjebilarna skjortan ur de gamla körglada bilarna, även om det inte känns så.

Detta vet många köpare. De entusiaster som med nöje betalar för körglädje som i verkligheten inte är särskilt snabbt, utan mest underhållande, är för få för att bära de märken som gjort sportiga normala bilar. De flesta vill inte betala extra för en bil som är underhållande, men ändå inte snabbare än en motsvarande VW och Volvo. Därför måste BMW även vara konkurensskraftiga på de praktiska punkterna, såvida det inte handlar om de riktigt dyra modellerna.

Det är således rätt att de andra blivit bättre och att BMW känslomässigt blivit saggigare. Men rent pragmatiskt skulle en äldre roligare 320 bli duktigt frånkörd av motormässigt motsvarande 320 idag.

Att bilar blir mindre roliga beror på att de blir bättre. När en motsvarande VW är lika snabb som en BMW är det för få som accepterar att den har svagare praktiska sidor bara för nöjets skull. Man vet att grannen med VW:n läser Teknikens Värld som säger att VW är lika körkvalitativ som 320. Om 320 då är alltför mycket opraktisk blir grannens hånflin ännu jobbigare.

Därför måste BMW hänga med i tråkegenskaperna också.

Jag håller med, utan att vara verksam inom marknadsföring eller analys delar jag din bild av att BMW blivit bättre, och att det är därför de också upplevs som lite tråkigare. Uppenbarligen en bra strategi av BMW, de säljer ju som smör.

Men de har också gått från att vara ett märke med tydlig entusiastprägel, till att vara ett märke där förarna inte alls är speciellt intresserade av bilar eller teknik även om det ju fortfarande finns många som gillar märket.

Man kan ju jämföra med Alfa, där köparna i betydligt högre grad är entusiaster som kan märkets historia utan och innan. Men som du säger, entusiasterna är få och därför går väl Alfa som de gör också
 

Babinus

Cartier
Bra vi är överrens! ;)

Men det är ju tyvärr som du säger att de går mer och mer mot de 4cylindriga..

Inte ens BMW kan gå emot rådande trend mot mer bränslesnåla motorer. Någon sa att vi 50+are är den sista 0 - 100 - generationen. För de trendiga och bildade ungdomarna är det extremt hillbilly att bara tala om hästkrafter, utan att ens nämna bränsleförbrukningen.

BMW måste också sälja till kommande generationer och vi i sexans generation är starkt utrotningshotad.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Inte ens BMW kan gå emot rådande trend mot mer bränslesnåla motorer. Någon sa att vi 50+are är den sista 0 - 100 - generationen. För de trendiga och bildade ungdomarna är det extremt hillbilly att bara tala om hästkrafter, utan att ens nämna bränsleförbrukningen.

BMW måste också sälja till kommande generationer och vi i sexans generation är starkt utrotningshotad.


Blir riktigt glad om jag räknas till ungdomarna. Kör för övrigt snål hybrid. :)
 

Babinus

Cartier
Jag håller med, utan att vara verksam inom marknadsföring eller analys delar jag din bild av att BMW blivit bättre, och att det är därför de också upplevs som lite tråkigare. Uppenbarligen en bra strategi av BMW, de säljer ju som smör.

Men de har också gått från att vara ett märke med tydlig entusiastprägel, till att vara ett märke där förarna inte alls är speciellt intresserade av bilar eller teknik även om det ju fortfarande finns många som gillar märket.

Man kan ju jämföra med Alfa, där köparna i betydligt högre grad är entusiaster som kan märkets historia utan och innan. Men som du säger, entusiasterna är få och därför går väl Alfa som de gör också

Överens. Jag förstår att många entusiaster är besvikna, men som det kommersiella företag BMW ändå är, måste man sälja för att överleva. Många bilmärken har försvunnit när man hängt fast för hårt i traditioner. Entusiasterna är färre idag och då fungerar det bäst om man satsar på dem som har pengar. Därför särskiljer sig de svindyra modellerna i alla märken mer mot varandra.

För att göra en metafor mot klockor, som ju tråden handlar om: För normalkonsumenten är det pragmatiskt tekniskt perfekta och lågprisade quartzur som säljer. Entusiastklockorna med mekaniska urverk finner sina köpare mest bland dem som kan betala extra. Och då är det känsla man framför allt betalar för.
 

Babinus

Cartier
Blir riktigt glad om jag räknas till ungdomarna. Kör för övrigt snål hybrid. :)

Så av med hatten. Själv är jag en gammal hybrid. En del den unge tonåringen som drömde om en sexcylindrig BMW, men bara hade råd med en V6 Ford. Idag vill jag fortfarande ha en urstark BMW-sexa, men vill inte erkänna mig som gammal. Så för att tillfredställa min önskan, utan att tappa ansiktet för min studerande dotter, blev det en 320d X-drive kombi. En BMW, men egentligen inte bättre än en Passat, men faktiskt snålare. ;)

En kompromiss under min personlighetsklyvna åldersnoja.
 
  • Like
Reactions: jhm

Richie

Audemars
2-Faktor
Inte ens BMW kan gå emot rådande trend mot mer bränslesnåla motorer. Någon sa att vi 50+are är den sista 0 - 100 - generationen. För de trendiga och bildade ungdomarna är det extremt hillbilly att bara tala om hästkrafter, utan att ens nämna bränsleförbrukningen.

BMW måste också sälja till kommande generationer och vi i sexans generation är starkt utrotningshotad.


Är jag otrendig och obildad då eftersom jag som 23åring endast bryr mig om HK och skiter i vad bränsleförbrukningen ligger på? ;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Beror på vem du frågar. Men jag är rädd för att många svarar ja. Åtminstone i den frågan. I övrigt kan du ju vara extremt bildad.

Jag skulle åtminstone kalla dig utrotningshotad.


Tror du har ganska rätt i det du säger faktiskt!
Men nu och är uppväxt i en bil-/motorintresserad familj och bor dessutom inte i någon storstad! tror man tänker i lite andra banor när man har bättre tillgång till kollektivtrafik och det dessutom finns stor risk för bilköer där man bor :)
 

jhm

Panerai
Tror du har ganska rätt i det du säger faktiskt!
Men nu och är uppväxt i en bil-/motorintresserad familj och bor dessutom inte i någon storstad! tror man tänker i lite andra banor när man har bättre tillgång till kollektivtrafik och det dessutom finns stor risk för bilköer där man bor :)


Värmlänning? ;)
 

Babinus

Cartier
Tror du har ganska rätt i det du säger faktiskt!
Men nu och är uppväxt i en bil-/motorintresserad familj och bor dessutom inte i någon storstad! tror man tänker i lite andra banor när man har bättre tillgång till kollektivtrafik och det dessutom finns stor risk för bilköer där man bor :)

Jag moraliserar inte över dig. Jag är själv norrlänning och hillbilly i mångas ögon. Det enda jag menar med det jag skriver är hur jag tror många tänker och varför BMW utvecklas som de gör, utan att skriva någon på näsan vad man måste tycka.

Jag noterade också smileyn i din fråga och tog den därför som skriven med glimten i ögat.

Jag vet precis vad du menar med att inte ha tillgång till kollektivtrafik. Inget fel i att vara motorintresserad heller. Motorintresserade kommer inte att dö ut. Bara förändras. Motorstarka bilar kommer alltid att finnas, men med modernare och bränslesnålare teknik. T o m Ferrari kommer med en hybrid. Lika dyr och snabb som en normal Ferrari, men snålare än en normal Ferrari.

Bilar kommer aldrig att försvinna. Bara moderniseras. Som de alltid gjort.
 
Topp