• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärken DU inte gillar...

Gitarrlararn

Breitling
Rolex hands down. Jag har aldrig sett en modell som är snygg/vacker eller estetiskt tilltalande öht. Förstår inte hur det kan vara så populärt...

Breitling ser överlag ganska obrydda ut. Stelt, tråkigt...
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
IWC känns som ett helt annat märke än vad det var en gång i tiden, och även Graham gör hemska klockor.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Egentligen en negativ tråd, men ok då, Breitling vet att vissa tycker likadant om Rolex som jag tycker om Breitling, men älskar rolex. Sen guld/stål spelar ingen roll vilket märke, så meningslöst som en 911 med guldfälgar som var populärt på 80-talet. Så nu fick lite skit pysa ut, första och sista gången.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
De Grisogono, RL, Invicta, Hublot, moderna Omega, Sevenfriday, Panerai, Richard Mille, Bell & Ross, Swatch, Rado, Graham, U-Boat
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
* Bulgari - italiensk vulgo

* Tidigare gillade jag inte Panerai och förstod inte formspråket. Men det är ändrat efter att faktiskt ha provat en del modeller. Nu funderar jag på om Panerai-oskulden ska ryka.

* Jag hatälskar Rolex. Det jag hatar med Rolex är att de lyckats så fantastiskt bra med sitt varumärke. Jag hatar att varenda j-a person numera ska ha en Rolex (och har en Rolex) bara för att man "ska ha Rolex", och då snackar jag inte klockentusiaster. Det har gått inflation i varumärket.
 

Marckus

Panerai
Rolex hands down. Jag har aldrig sett en modell som är snygg/vacker eller estetiskt tilltalande öht. Förstår inte hur det kan vara så populärt...

Breitling ser överlag ganska obrydda ut. Stelt, tråkigt...
Snart har du en Rolex på armen. Jag lovar!
image-jpg.84999
 

Oew

Rolex
Moderna bratte är ingen favorit förutom superocean, hubbe är inte heller nån favorit även ifall det är rätt svalt med en Ferrari eller unico.
 

Snilsson

Cartier
Gud vad bittert! Jag tycker varje tillverkare alltid har något i sortimentet som lockar mig, det är svårt för mig att döma ut ett helt märke..
Men ska det vara något så säger jag Ulysse Nardin samt Hublot.
 

Whedda

Rolex
Graham, Corum och Invicta står inte svinhögt i kurs...

Annars är väl det mest nervkittlande med Frank Müller de moderna myterna kring "manhunts" i Sibiren med bättre Ryska och Kinesiska kunder...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det finns ju mängden med märken som inte gör det för en, men nedan får ses som det jag spontant kommer på:
Richard Mille - fantastiska hantverk men kanske bland de fulaste klockorna som går att få tag i. Mina "hatklockor" #1.

Tag Heuer (ej vintage) - känns bara trist. Däremot är Heuer-vintage en helt annan sak.

Hublot - fotbollsklockor, lika vanligt som sleevetatueringar i proffsfotbollen. Fantasilöst.

Breitling (ej vintage) - hög bilhandlarfaktor som, precis som Tag Heuer, inte kittlar mig alls. Gillar, återigen som Heuer, dock en hel del vintagemodeller vilket gör det hela ännu värre för mig; önskar att Brattarna varit som de var förr...

Vill dock tillägga att jag tycker det är fantastiskt att alla har rätt att gilla olika :)
 

Icaras

Rolex
Breitling: Som de flesta så tycker även jag att i princip hela sortimentet består av överdrivet stora och blaffiga ur med plottriga tavlor. Tidiga Superocean II i midsize och möjligen Aerospace EVO verkar tuffa men ungefär där slutar också suget :p. Vintage Breitling spelar i en helt annan liga däremot.

Cartier: Okej, Tank är en klassiker! Men vad finns det mer för roligt i sortimentet... nä... tydligen inget.

Hublot: Har på senare tyckt att de har ett gäng häftiga modeller, ganska "egna" så att säga. Men för prislappen, bristen på en gedigen historia (som jag gillar) och allt för många halvtaskiga modeller gör att jag aldrig kommer att köpa en (såvida inte Classic Fusion blir snorbillig ;)).

Tag Heuer: Finns i princip inget i deras sortiment kan tänka mig. De modeller som tilltalar var designade när de hette Heuer. Heuer har däremot en uppsjö av läckert designade ur...


Bubblare :p
Panerai: Okej även här finns det många tuffa modeller, kanske till och med majoriteten. Men när de väl landar på armen eller på någons handled blir det bara groteskt. Stora och klumpiga men ändå jäkligt tufft utseende. Landar i ungefär samma kategori som ploppen (som jag tycker är fantastisk), jag inbillar mig att det skulle kunna vara en keeper men troligtvis skulle den få allt för lite handledstid. Ångrar mig förvisso redan nu... men kommer troligtvis aldrig att köpa någon Panerai ändå :D

IWC: Ett märke fyllt av tuffa vintageklockor. Men i dagsläget består sortimentet till största del av oproportionerligt stora ur där även tavlorna gör så att klockorna upplevs ännu större. Osäker på om de fortfarande kör ETA, men om de gör så är även det en anledning att köpa något annat. Om de fixat inhouse i alla, sågat ned alla deras klockor som är 42mm+ till 39-42mm hade de garanterat funnits med på listan över potentiella köp. Tummen upp får de dock för Mark XVII och Ingenieur.

Tänker inte ens gå in på alla tillverkare som livnär sig på ripoffs.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Richard Mille - väldigt fula
Franck Muller - rätt fula
Hublot - kan inte motivera varför
Men vad vasen, nu har jag ju ingenting att skriva! ;) Tänkte typ skriva exakt samma sak.

Kan komplettera med
Graham - klocka eller handgranat?
Corum - släpp vinkelhaken någon gång
Ulyssé Nardin - gammal sjöfylla
Cartier - Gubbfult rakt igenom
 

Tärnan

Cartier
Hublot - udda men kanske ändrar mig om jag får hålla i en o känna på kvaliteten
Audemars Piguet - förstår inte men kanske ändrar mig när jag får höra historiken?
Breitling - Ser ut som pimpade amerikanska julgranar. Ungefär ju mer desto bättre? Men Super- o Transocean funkar.
Corum - wtf men kul med tillverkare som håller sig till sin design oavsett
Bell & Ross - skulle aldrig köpa men kan vara snygga på rätt arm eller i rätt miljö
Lange & Söhne - slätstrukna i förhållande till pris utseendemässigt. Säkert finmekanik bakom. Luktar 85 årig gubbe.
Panerai - vill ha men ändå inte, skulle nog sälja efter ett par veckor.
Zenith - Älskar historian och verken, designen finns att önska mer av. Anställ nån från Omega o lyft bolaget.
Oris - tråkiga, händer inte ett skit när man tittar på dem.
Patek Philippe - När jag tittar på Aquanaut rycker det i brallan men övriga?

Men, detta är mest visuella distansupplevelser och har bara känt/hållt i några stycken. Har varit med om att ändra uppfattning när jag fått en historia tillagd eller fått känna på kvaliteten i handen eller fått se en film från fabriken. Har t.ex. svurit att aldrig tycka om tourbillon ur eller månfas klockor men på senaste tiden har jag ändrat mig. Det man skulle behöva göra är att vinna ett par miljoner så man kan ha ett gäng att välja mellan.
 

audotcom

Panerai
Panerai, tycker den säregna designen är sjysst men varför så stora i sizen? Hublot, vad i helsike är det för modeller? Ser mer ut som designen är tecknad av någon på valium. Richard Mille, tycker inte dom ser bra ut helt enkelt. Graham, gillar dom inte en sekund, stora och överdrivna, designen tilltalar mig inte alls..
 
Topp