• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmani, har köpt 6 st nya klockor på två veckor!!

Gaisaren

Breitling
Har tänkt igenom en massa som har skrivits här på tråden om mina inköp av klockor. Tänkte igenom mina köp och håller med om att jag kanske hade för bråttom. Men jag åkte ner till butiken och lämnade tillbaka två st (öppet köp) och fick tillbaka 6400 kr. Skickade ochså tillbaka en klocka som var köpt genom nätet ( öppet köp ) så där får jag tillbaka 3600 kr. Det blir exakt på kronan 10000 kr och nu skall jag i lugn och ro tänka igenom noga innan jag köper nästa klocka. Det var tre st som jag bara var tvungen att behålla av mina klockköp varav en citizen som kostade 6900 kr som var på rea (8900). Samt två andra klockor som jag bara älskade .

Tack vare den kunskapen som ni redan har gett mig blev det byte av tre klockor som aldrig annars hade hänt. Tack igen för all den viktiga informationen och nu blir det jakt på kvalitetsklockor.
Gaisaren!!!!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag gillar egentligen inte att hjälpa Makriller ;) Men posta gärna bilder på de klockor du har valt att behålla, är nyfiken på den där Citizen klockan du nämner.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Mitt råd som många tidigare har sagt, lär dig mera om olika klockmärken, håll till på klockforum som KS (här lär man sig väldigt mycket. Din smak kommer att skifta oerhört mycket så här i början, så stressa inte fram något! - sen brukar man oftast fastna för ett klockmärke lite mera än övriga. (Det tog mig 4 år att köpa min första premiumklocka från då mitt intresse blommade upp, och då var jag 100% på det jag ville köpa).

och givetvis... Alltid kvalitet före kvantitet. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
I början - som många redan har sagt - är det också en bra ide att köpa begagnat. Då kan du alltid sälja och få tillbaka större delen av pengarna om du ångrar dig (efter längre tid än öppet köp, vilket var rådigt agerat, btw!) eller om smaken skiftar.

/R
 

point1

Cartier
Tackar så hemskt mycket för alla svaren, fick lära mig mycket nytt bara genom att läsa igenom alla svaren som har trillat in. Självklart avstår jag denna klockan, men blev helt tagen när jag såg att den först kostade 12000 kr och den såldes för 3000 kr begagnad. Då tänkte jag wooow vilket kap. Tur att jag blev medlem och kunde ta till mig all information.

Av mina sex klockköp senaste två veckorna har klockorna kostat mellan 2500 kr (Armani) till 6900 kr ( certina). Har betalat 26700 kr för köpen. Då jag inte heller har någon stor erfarenhet så har jag mycket att lära mig. Försäljaren i klockaffären där jag har köpt fyra klockor sa till mig att modeklockorna som ligger ungefär mellan 2000-5000 kr är bra kvalitet och bör hålla i många många år. Från ungefär 5000 kr börjar klockorna med mycket hög kvalitet, efter en halvtimmas prat så såg jag en mycket fin klocka från certina för 6995 kr som jag bara var tvungen att köpa. Han sa till mig att om jag köper en kvalitetsklocka så håller den garanterat klart längre än modeklockorna (självklart så sa han ochså att visst finns det många bra modeklockor som kommer att hålla lång tid framöver).

Men känner nu att jag vill köpa klockor av hög kvalitet och då verkar det som om det börjar på cirkus 5000 kr upp till en förmögenhet.
Jäklar vad roligt att diskutera och få råd av er alla klockkunniga här på tråden!

Gaisaren, men jag får nog lugna mig ett tag nu då tanten börjar titta på mig med svarta och stirriga ögon, vi skall till Thailand över vintern och sen till Thailand igen till sommaren då våran son skall gifta sig på Kha tao i juli. Så nu har vi mycket annat att lägga pengar på så klockor får tycker min fru ( men inte jag). Förvånar mig inte ändå om jag köper någon ny inom några månader.

Tack igen för visat intresse av att hjälpa mig, sista frågan som jag undrar över är om han hade rätt om att modeklockorna som ligger ungefär på 2-5000 kr är av bra kvalitet, samt om klockorna som börjar på omkring 5000 kr är av högre kvalitet än modeklockorna. Kan jag lita på hans råd som han gav mig?

Gaisaren!

Ska göra tvärt mot vad många här sagt och säga att inte försvara 6 köp per månad eller år. Jag tycker inte det låter normalt eller sunt att köpa så många klockor och mitt råd till dig är försök lämna tillbaka de klockor du köpt, det är möjligt att du fortfarande kan returnera de flesta och få pengarna tillbaka. Gör det och tänk till ordentligt innan du köper fler, just nu känns det mer som du har impulsköpt klockor.

Köp en klocka istället för de där 27 000 (förutsatt att du kan lämna tillbaka klockorna) som håller hög kvalitet och har ett andrahandsvärde att tala om, förslagsvis kan du köpa en beggad här på forumet, då kommer du inte förlora så mycket om du vill sälja och köpa en annan.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska göra tvärt mot vad många här sagt och säga att inte försvara 6 köp per månad eller år. Jag tycker inte det låter normalt eller sunt att köpa så många klockor och mitt råd till dig är försök lämna tillbaka de klockor du köpt, det är möjligt att du fortfarande kan returnera de flesta och få pengarna tillbaka. Gör det och tänk till ordentligt innan du köper fler, just nu känns det mer som du har impulsköpt klockor.

Köp en klocka istället för de där 27 000 (förutsatt att du kan lämna tillbaka klockorna) som håller hög kvalitet och har ett andrahandsvärde att tala om, förslagsvis kan du köpa en beggad här på forumet, då kommer du inte förlora så mycket om du vill sälja och köpa en annan.



Skrev inte du samma sak nu som både jag och alla de andra har gjort redan?
 

point1

Cartier
Skrev inte du samma sak nu som både jag och alla de andra har gjort redan?

Det tycker jag inte. Jag håller inte alls med dig i det här t.ex:

Välkommen hit!
Instämmer med övriga, avstå klockan!
Vad gäller köp- & säljmani kommer du att märka att de flesta här inne har någon böjning för det här med att handla, vissa gör det oftare och vissa lite mer sällan, men det smäller ofta till med ett par klocköppningstrådar varje vecka innehållande klockor från 20k upp till några hundra tusen. Jag tror ganska få här inne räknar hur många klockor man köper eller säljer på ett år, men de flesta aktiva medlemmar gör nog ett tiotal köp per år.
Personligen har jag sålt mer än vad jag köpt i år, totalt under bältet så nånstans mellan 150-200st flippningar i år och alla i varierande prisklass. Kan bara önska dig välkommen till ett forum som kommer få dig att öka budget för var dag som går och jag hoppas du kommer att trivas.
Mvh.

Låter som extremt många transaktioner. Jag anser mig vara hyfsat aktivt och jag gör verkligen inte ett tiotal köp.

Sen fanns det ju fler som uttryckte att det var normalt:

Köp/säljmani är dessutom mer regel än undantag här…två som säkerligen innehar någon form av rekord skulle kunna vara jakob.dala och martinhook …. ;)

Var nt orolig, du är helt normal ( åtminstone här på forumet). Efter att jag köpte min första riktiga klocka har jag köpt två till och fler kommer det bli.

Tycker inte det känns som ett vettigt konsumtionsmönster.
 

babanker

Panerai
Mani var ordet, om du har tendenser så var det nog klokt att lämna tillbaka nu på öppet köp. Att i en manisk period fastna för klockor lär nog vara en jävla skön romans, med stor risk för en jävlig baksmälla.

Må väl,
Philip
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det tycker jag inte. Jag håller inte alls med dig i det här t.ex:

Låter som extremt många transaktioner. Jag anser mig vara hyfsat aktivt och jag gör verkligen inte ett tiotal köp.

Sen fanns det ju fler som uttryckte att det var normalt:

Tycker inte det känns som ett vettigt konsumtionsmönster.

Om jag köper en beggad klocka för 25,000kr.. säljer den efter 2veckor för att jag inte gillade den, köper en annan för 25,000kr och fortsätter så, på vilket sätt är mitt konsumtionsmönster inte vettigt? Jag har inte satt sprätt på 100, 200 eller 300,000kr utan det är fortf. samma 25,000kr som det var från första början.

Snittet här inne bland aktiva medlemmar ligger säkert på tio flipps per år, jag med mina 150 bara i år drar såklart upp snittet men vi har många här inne som ligger på ganska hög omsättning klockor.

Har man råd, vill man och kan man, så ser jag gärna att man konsumerar, konsumerar vi inte utan sitter still och håller i pengarna så kommer en finanskris stå och knacka på din och min dörr inom kort.

Om du fortsätter och läser tråden så ser du hur tråden och inläggen utvecklar sig, så din kommentar var helt obefogad. Vi är vuxna människor och konsumerar i precis vilken takt vi vill.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Välkommen till KS!

Det finns så mycket fina klockor runt 10.000kr. Jag tar ton och stämmer in i kören. En Seiko är inte fel.
Eftersom jag tycker mögelklockor är roligare så skulle jag köpa en DJ (Rolex Date-just) från 1960-70 talet!
Lägg till 5.000 tusen till så har du din vintage Rolle!
 

Gaisaren

Breitling
Jag gillar egentligen inte att hjälpa Makriller ;) Men posta gärna bilder på de klockor du har valt att behålla, är nyfiken på den där Citizen klockan du nämner.[
YTVTCrZ.jpg
/quote]

Köpte denna (hoppas nu att det var ett bra köp för jag tycker verkligen om denna klock.an).Citizen Signature Eco-Drive Flyback AV1004-56A klocka
 

point1

Cartier
Om jag köper en beggad klocka för 25,000kr.. säljer den efter 2veckor för att jag inte gillade den, köper en annan för 25,000kr och fortsätter så, på vilket sätt är mitt konsumtionsmönster inte vettigt? Jag har inte satt sprätt på 100, 200 eller 300,000kr utan det är fortf. samma 25,000kr som det var från första början.

Snittet här inne bland aktiva medlemmar ligger säkert på tio flipps per år, jag med mina 150 bara i år drar såklart upp snittet men vi har många här inne som ligger på ganska hög omsättning klockor.

Har man råd, vill man och kan man, så ser jag gärna att man konsumerar, konsumerar vi inte utan sitter still och håller i pengarna så kommer en finanskris stå och knacka på din och min dörr inom kort.

Om du fortsätter och läser tråden så ser du hur tråden och inläggen utvecklar sig, så din kommentar var helt obefogad. Vi är vuxna människor och konsumerar i precis vilken takt vi vill.

Tänkte iofs mest på hans konsumtionsmönster och acceptansen till det, inte ditt konsumtionsmönster. Men som du ser höll vi ju inte med varandra så då kanske mitt inlägg var befogat.
 

point1

Cartier
Det är jättevettigt. För mig. Jag gillar att köpa klockor, prova dem och sedan bestämma mig för om det är en keeper jag vill behålla eller om den får lämna. Inga konstigheter alls faktiskt. Det är så jag rullar. ;)


Får bara hoppas att det inte är klockor från diverse modemärken du köper till fullpris när du provar och säljer :)
 
Topp