• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så här ett par dagar efter att ha besökt Skandinaviska Klocksamlarföreningen's mässa på Royal Viking i Stockholm är jag lite konfunderad kring och nyfiken på föreningens och mässans seriositet och hur de själva vill uppfattas.

Min fundering handlar om att det helt öppet säljs fakeklockor/kopior/förfalskningar på mässan. Är detta en verksamhet som backas upp av föreningen? Anses det acceptabelt att kränga förfalskningar bredvid äkta vara? Är föreningen/mässan ett kotteri för geschäft snarare än en förening för entusiaster (ja, funderar lite över auktionsförfarandet här...)?

Om nej, varför pågår kopiehandeln, år efter år, på en av Klocksamlarföreningen anordnad mässa?

Okej, det är ingen big deal för min del eftersom vare sig föreningen eller mässan egentligen är en del av min klockhobby. Men eftersom mässan promotas på olika forum och ses som en happening i klocksamlarkretsar så vore det intressant att få veta varför det ses mellan fingrarna gällande förfalskningar på just Klockmässan men inte annars (läs forumsvängen).

Jag har lyft frågan förut på gamla TTT (där mässan alltid promotas) men det blev svalt bemött...

Jag är inte medlem i den aktuella föreningen men kanske någon ur deras styrelse/ledning är registrerade här och vill svara?

I konfunderad välmening,
 
Re: Klockmässan och Skandinaviska Klocksamlarföreningen... S

Denke skrev:
Jag är inte medlem i den aktuella föreningen men kanske någon ur deras styrelse/ledning är registrerade här och vill svara?

Dom har ej internet....och det är faktiskt bara 'bra kopior' som säljs där, lite självrespekt har dom allt... :roll:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klockmässan och Skandinaviska Klocksamlarföreningen... S

masterkiller skrev:
Denke skrev:
Jag är inte medlem i den aktuella föreningen men kanske någon ur deras styrelse/ledning är registrerade här och vill svara?

Dom har ej internet....och det är faktiskt bara 'bra kopior' som säljs där, lite självrespekt har dom allt... :roll:

De har ju en mailadress...är rätt säker på att det lurkas här och där... ;)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

masterkiller skrev:
Dom har ej internet....
Utgå inte från att pensionärer saknar grundläggande datorvana. Jag känner i alla fall till en som är mycket aktiv på Internet och hela tiden upprepar sin litania att han inte samlar på Rolex utan brukar dem.

masterkiller skrev:
...och det är faktiskt bara 'bra kopior' som säljs där...

"En bra kopia med ett riktigt schysst verk" hörde jag inte i år faktiskt ;-)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Mässan i sig är crap....går bara för att få dricka slängbira på Vasan och gaffla med folk....saken är att jag tror inte att skinnvästgardet har samma syn på fakes som vi teoretiker. Har man skruvat, pillat och samlat på udda obskyra märken av varierad kvalitet i 30 bast så skiter man i om det slinker med en Folex eller två....så länge de går att få ut ett par hundra. Sedan är ju inte alla helt för kopior.....men man håller käft.......lite generaliserat.....
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Davvan skrev:
Mässan i sig är crap....går bara för att få dricka slängbira på Vasan och gaffla med folk....saken är att jag tror inte att skinnvästgardet har samma syn på fakes som vi teoretiker. Har man skruvat, pillat och samlat på udda obskyra märken av varierad kvalitet i 30 bast så skiter man i om det slinker med en Folex eller två....så länge de går att få ut ett par hundra. Sedan är ju inte alla helt för kopior.....men man håller käft.......lite generaliserat.....

Allt det där stämmer säkert från vårt perspektiv, men jag skulle ju vilja höra hur någon från Klocksamlarföreningen tänker...någon av mastermindsen bakom mässan...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

JoberMan skrev:
masterkiller skrev:
Dom har ej internet....
Utgå inte från att pensionärer saknar grundläggande datorvana. Jag känner i alla fall till en som är mycket aktiv på Internet och hela tiden upprepar sin litania att han inte samlar på Rolex utan brukar dem.

masterkiller skrev:
...och det är faktiskt bara 'bra kopior' som säljs där...

"En bra kopia med ett riktigt schysst verk" hörde jag inte i år faktiskt ;-)

Haha lite roligt måste jag erkänna :) även om jag gillar den pensionären för sina engagerande inlägg
 
C

China

Guest
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Denke skrev:
Min fundering handlar om att det helt öppet säljs fakeklockor/kopior/förfalskningar på mässan. Är detta en verksamhet som backas upp av föreningen? Anses det acceptabelt att kränga förfalskningar bredvid äkta vara? Är föreningen/mässan ett kotteri för geschäft snarare än en förening för entusiaster (ja, funderar lite över auktionsförfarandet här...)?

Om nej, varför pågår kopiehandeln, år efter år, på en av Klocksamlarföreningen anordnad mässa?

Den här frågeställningen är intressant, inte minst p.g.a. att handel med piratkopior är olagligt. Vi får väl se om någon ansvarig från Klocksamlarföreningen kommenterar.
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Verkar inte bli nåt svar från nån av ansvariga på Klockmässan, kanske lika bra att skicka frågan till deras email och kanske lägga ut svaret här. Ser gärna att denna fråga besvaras.
 

David

Bödeln
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Varken föreningen eller mässan känns det minsta relevant för min del, men jag har funderat på samma sak, tycker att det är konstigt att ingen reagerar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Tystnaden i sig är ju såklart talande...
 

Rivalen

Rolex
Re: Klockmässan/Skandinaviska Klocksamlarföreningen...humbug

Intressant, för jag har varje år saknat att jag inte lyckats ta mig dit. Nu känns det inte som något att sörja över över eller åka 40 mil för, men det är klart några pilsner på Vasan låter ju såå kul.

Så frågan blir eventuellt om vi skall försöka påverka arrangören att ändra spelreglerna så att kopiorna förbjuds. Både på Ks o TTT är ju handel med kopior förbjudet.

Är det mödan värt att dra ett mail till föreningen? Är mässan som sådan värd att värna om den vore fakefri?
 
Topp