• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocknördsanalys - ett försök att karaktärisera en heterogen grupp

Icaras

Rolex
X = +2,0
Y = -1.5

Alltså grupp A; stämmer ganska väl med hur det är med mina övriga intressen faktiskt. Gillar samlandet, jakten och detaljerna utan att gå miste om funktionalitet.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jäkligt kul tråd. Måste fundera lite över vem jag är. Inte rare-hunter och inte storflippare.
Typ 1, -1 nåt sånt kanske.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul läsning, stort A från mig. Men jag kan inte placera mig känner jag. Men lite blandning av A, B, C och D eller ingen alls, hmm detta var svårt! Vet bara att jag älskar automatiska klockor och att det är den röda tråden i samlingen min!
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag ligger i olika delar på olika klockor, för visst går det att ha en profil för en samling samtidigt som man flippar några vid sidan av. Således sentimental beroende på klockan och kopplingen.

Det är också nu jag inser att jag borde skrivit mitt exjobb inom klockor och hur olika märken profilerar sig mot olika segment, tex de du tar upp.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Cool tråd!
Alltid svårt att skatta sig själv, men jag ligger nog ganska precis i mitten på skalorna. Känner lite igen mig i alla!

Tråkigt nog ungefär 0/0...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Ja, det kompliceras förstås av att det inte måste råda ett strikt motsatsförhållande mellan yta och djup. Och det finns därmed klockval som inte säger någonting alls som bäraren utifrån min indelning. T ex en daydate med trätavla. Är det en samlarklocka? (A) En intressant raritet som funkar som endaklocka? (B) En sjukt snygg och lagom stekig klocka som är kul att testa ett tag? (C) Eller den klocka man köper om man har råkar ha en viss position i samhället och helt enkelt behöver en klocka? (D)
Intressant tråd... trippel A :)
2014-04-23 16 02 37.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
X: + 3
Y: +-0
Klänger mig fast på det streck som skiljer kategori D från kategori A.
Hög sentimentalitet. Håller dåraktigt fast vid saker jag gillar.
Min sysselsättning som student gör dock att jag inte har råd ramla ner i kategori A, utan jag gör bäst i att hålla mig fast på strecket.
 

Glusch

Cartier
Önskar att jag kunde säga kluster A men som med så många andra på forumet saknar jag resurserna för att införskaffa de klockor jag verkligen vill ha. Därmed får jag nog ta och plasera mig kring X: 2 Y: -0,5 och så inbillar jag mig, och hoppas, att jag kommer vandra närmare kluster A desto äldre jag blir.
 
Topp