• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocknovis söker goda råd...

WiktorK

Omega
Hallå!

Här är ytterligare en som har upptäckt det roliga med klockor.. Tyvärr kommer ju uppvaknadet av detta intresse med en aning dålig tajming, då det vankas andra stora investeringar. Så plånboken är inte direkt välfylld... :roll:

Men det är därför jag vänder mig till den samlade expertisen här på forumet. För att förhoppningsvis få lite kloka och goda råd i början av "karriären".

Om man är i den situationen som jag är, där man anser sig ha 2-5000 kr att lägga på en klocka. Vad är det då egentligen man ska satsa på?
Ni får mer än gärna rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är som följer. Att det finns ett större utbud och roligare klockor, om man kollar beg-marknaden?

Jag inser att hålla på och samla på klockor är sällan något som fyller ens plånbok.. Men om man vill gå plus minus noll på de klockor som man säljer / köper. Vad har ni för kloka råd? Vilka märken är värda att satsa på och vilka ska man undvika?

Vad för goda råd i övrigt har ni att ge en novis inom området?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Helt rätt, kör du beggat får du mycket roligare objekt i den prisklassen!

Vad tror du om en dressklocka från Omega, Zenith, Tissot eller Longines? Alla de går på runt 1500-2000 kronor.
Annars finns diverse Seikos, de är jag dock inte speciellt insatt i.
 

WiktorK

Omega
JakobZ skrev:
Helt rätt, kör du beggat får du mycket roligare objekt i den prisklassen!

Vad tror du om en dressklocka från Omega, Zenith, Tissot eller Longines? Alla de går på runt 1500-2000 kronor.
Annars finns diverse Seikos, de är jag dock inte speciellt insatt i.

Tack för den snabba återkopplingen!

Jag kanske ska tillägga att det jag är på jakt efter är något dressat. Här har jag tittat på lite olika modeller, Omegorna verkar ha en strykande åtgång. Iallafall om man kollar på t.ex. Tradera & Blocket.

Sen är jag givetvis sugen på att hitta någon sjysst dykare eller pilotklocka.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Svarar delvis på din tråd - spara en tusenlapp till och köp dig en Orisdykare för 6000 i runda slängar.

Mycket klocka för pengarna och de är relativt lättsålda. Här har du en tråd med lite info och bilder: http://www.friendsoforis.com/forum/inde ... date-300m/

WiktorK skrev:
Men om man vill gå plus minus noll på de klockor som man säljer / köper. Vad har ni för kloka råd? Vilka märken är värda att satsa på och vilka ska man undvika?

Vad för goda råd i övrigt har ni att ge en novis inom området?

1. Sportrollar i alla dess former håller värdet bättre (om inte bäst) än de flesta andra ur om du köper begagnat.

2. Köp det du verkligen gillar - brukar bli bäst då :)

Välkommen och lycka till!
 

fearside

Omega
Håller med TomasBc, köp den du verkligen vill ha istället för att köpa en som du nästan vill ha. För i slutändan, som säkert många fått göra inkl. undertecknad, har man fått köpa den man suktat som mest efter. :)
 

WiktorK

Omega
Oj!

Tack för allas goda råd och tankar! :)

Jag ska titta på de klockor som har föreslagits här ovanför... Dock råkade jag precis spontantköpa en Seiko Air Diver för 900 pistoler.. Det får bli en vardagsklocka för sommarens äventyr.

Vad behöver man har för verktyg hemma? Jag tänker främst för att kunna byta armband, t.ex. från länk till nato eller läderarmband?
 

Smulan

Rolex
Det finns ett sett på Kjell och Co för en 300-hundring tror jag. Har sett att den del här använder det.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Klocknovis söker goda råd...

För att byta band räcker det med en liten elektronik-mejsel, till de flesta klockor!! :)
 

leicaphile

Panerai
Smulan skrev:
Det finns ett sett på Kjell och Co för en 300-hundring tror jag. Har sett att den del här använder det.

Har det, men var inte alltför imponerad av verktyget för att justera band med; väldigt plastic och klumpigt och jobbigt att använda. Möjligt att det bara var mitt ex som hade problem naturligtvis. Resten av prylarna verkar helt OK för hemmapulare även om det inte är nån riktig kvalitetskänsla!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sinn 556 brukar gå att hitta för max 5000kr om man letar begagnatmarknaden på diverse klockforum. Jag har ingen aning om det är en klocka för dig, men den är dressig och har fått bra recensioner. Den bör behålla sitt beg-värde.
Sinn556iv.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nytt: CWC dykare Automat från silvermanns.
Dress: Tissot viscodate från klockia.

Beg: Longines hydroconquest (Har en själv de är grymma).
Dress en vintage omega. Eller varför inte Lemania, Tärnan, Viking, Atlant eller något annat fint?
Man får mer okända gamla dressur av relativt god kvalitet för småpengar. Smäller man sen på ett Nato eller ett perlonband så blir det ofta kalas!

Nytt som gammalt, dykare och dress. Enligt mig fina och bra klockor för vettiga pengar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bandverktyg finns även på ebay om man nöjer sig med budgetvarianter. Sök på strap tool, watch tool.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
beg: Universal Geneve Polerouter +
nyare beg diver, seiko el nån 2824 "submariner-liknande" sak
= en hel klockgarderob!
 
Topp