• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockologi Suestyle

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Satt och bläddrade igenom gamla kort på datorn och insåg att det passerat ett antal klockor de senaste åren. Tycker det är synd att alla bilder bara ligger och dräller så jag tänkte att jag lika gärna kunde köra en kort återblick om vad som kommit och gått i min låda. En del är ju kvar, men de flesta har idag nya ägare. Here goes...

1 - 6.jpg

Aqualand... den första coola klocka jag köpt. Bilden är av senare snitt, men klockan inhandlades i slutet på
nittiotalet när jag bärgat mitt dykcert. Alla wannabe attackdykare på den tiden fattade ju att det var just en
aqualand som skilde agnarna från vetet. Finns fortfarande kvar i lådan.

1 - 5.jpg

Galenskaperna började egentligen med att jag skulle gifta mig sommaren 2013 och min blivande fru
frågade om jag inte ville ha en klocka i bröllopspresent. (Om hon bara vetat.... :D)
Självklart ville jag det, och det fanns en modell som jag länge tyckt var den coolaste klockan i världen
- Omega Speedmaster. Även om jag då inte visste speciellt mycket om olika märken och referenser
tycker jag än idag att just Speedyn är en av de snyggaste klockorna som gjorts.
Hon sa ja och klockan finns givetvis kvar!


1 - 2.jpg

När dammluckorna brustit kom en strid ström av klockor av olika slag. Först ut en Seiko Panda 6138-8020.
Förstår än idag inte varför jag sålde den...


Pandan följdes av ett antal dykare av skiftande kvalité och ålder.
1 - 3.jpg
1 - 7.jpg
1 - 8.jpg
1 - 9.jpg
1 - 10.jpg

Bland dessa står väl Vialuxen ut. Var ett tag var lite av en formkändis och har prytt många handleder på KS.
Var den är nu vet jag inte, men för den som vill läsa mer om den så finns ett antal trådar t ex
https://klocksnack.se/threads/efterlysning-vialux.19626/
https://klocksnack.se/threads/vialux-hen-vi-alla-ägt.19735/

1 - 12.jpg

Moving on... Efter dykarna var det dags att ta ett dop i Rolexträsket. En 14270 landade och det är en
favorit som det sved att sälja.


Efter Everest var det åter dags att ge sig ner i djupet och ytterligare några dykare avlöste varandra.
Samtliga signerade Herr Wilsdorf.
1 - 13.jpg
1 - 16.jpg
1 - 18.jpg

Gillade 14060 mycket, men det var ändå något speciellt med Tudorns
målade insestavla och plexiglas.. även om den, när den köptes, saknade insert...
Blackbay föll mig faktiskt inte alls i smaken.

1 - 19.jpg

Några mysiga vintageklockor, modell små, kom i min ägo genom ett arv.


1 - 20.jpg

Hade en tid fascinerats av Sjöö Sandström och ville prova. En UTC Orc som dök upp blev det
perfekta insteget. Även om ORCen fick lämna ganska snabbt gillade jag den och det är garanterat
inte den sista Sjöö Sandström som kommer bäras på min arm.

Sen var det ju det här med målade index och plexi. Tillsammans med magin som ändå är Rolex och min
förkärlek till dykare så blev nästa klocka kanske inte helt oväntat en 5513. En i mitt tycke ultimat modell.
1 - 22.jpg

Härligt sliten, men mysig klocka som jag bär dagligen. Tappade faktiskt sugen på andra klockor totalt efter ha köpt
den här. Men senaste tiden har nyfikenheten för andra ur väckts och har försiktigt börjat smyga in i @yonsson
och @Molle värld. Ja, jag drack min Kool-Aid och köpte en Pad.

1 - 23.jpg

Även om tavlan är magisk och modellen är kul så tyckte jag det var lite klossig och den fick lämna
rätt omgående. Behövde en beater och valet föll på en 7548 som levererar i ur och skur.
1 - 25.jpg


Hoppas jag inte tråkat ut dig allt för mycket men det är här jag står nu. Faktum är att det snart är påväg en annan klocka in. Men vad det blir tar vi i en annan tråd.

Ha det gott
/Sue

 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Kul berättelse. Det går undan. Gitemålsklockan är kvar skriver du men frugan då? ;) Btw, "Din" 14270 sålde jag till en på forumet så den är väl kvar här tror jag.
 

hannes

Omega
Trevlig berättelse! Fick ett otroligt habegär av Seiko pandan, har inte sett den tidigare. Vill du berätta/posta lite fler bilder på den?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Trevlig berättelse! Fick ett otroligt habegär av Seiko pandan, har inte sett den tidigare. Vill du berätta/posta lite fler bilder på den?
Ja den var sjukt snygg. Är som sagt en av de klockor jag ångrar mest att jag sålde. Köpte den från @McGyver som renoverat den. Vet inte så mycket mer om modellen faktiskt. Någon av Seikoninjorna kanske kan fylla i. Här är en av Mcgyvers bilder:
alX1N9E.jpg
 

Camo00

Patek
Ja den var sjukt snygg. Är som sagt en av de klockor jag ångrar mest att jag sålde. Köpte den från @McGyver som renoverat den. Vet inte så mycket mer om modellen faktiskt. Någon av Seikoninjorna kanske kan fylla i. Här är en av Mcgyvers bilder:
alX1N9E.jpg
Den var vi mååånga som svor över att vi missade!! Har för mig att den såldes på typ två minuter..?!
Men Du, välkommen in i Breitlingtråden när Du vill gå vidare..!! :cigar:
 

Exxet

Rolex
Det jag reagerade på var placeringen av Seiko-loggan, i o f s är det lite skuggor som kan förvirra, loggan är ju upphöjd, men det ska visst vara en give away på Pandorna, jagade en själv tidigare och då läste jag om detta, se bild: original till vänster, höger A M men inte din bild.
2000.jpg

Man får döma själv.
 

McGyver

Rolex
Lättare att se på o-et i Seiko. Original är lite ovalt/utdraget - kopiorna oftast helt runda.
Kan inte svära på äktheten heller - även min första Panda ( saknar den ) - men tavlan såldes som original NOS och är det en eftermarknadstavla så spelar den i en helt egen klass mot de replikor jag har sett!
 

Exxet

Rolex
Lättare att se på o-et i Seiko. Original är lite ovalt/utdraget - kopiorna oftast helt runda.
Kan inte svära på äktheten heller - även min första Panda ( saknar den ) - men tavlan såldes som original NOS och är det en eftermarknadstavla så spelar den i en helt egen klass mot de replikor jag har sett!
Inte min mening att trampa ngn på tårna, men när man har jagat runt på nätet efter en "panda" så reagerar man automatiskt och kollar efter sådana saker, visserligen är min en reversed baby "panda" men tavlorna är ju ganska lika.
Panda rev.jpg
min Panda.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Härlig resa. Klockor kommer och går så är det men vissa av dessa hade jag aldrig släppt t ex 14270 och 5513. Blev därför nyfiken på hur samlingen ser ut i dag.
Så är det. 14270 fick tyvärr lämna. Samtidigt är det ju ingen ovanlig modell så den är ju lätt att köpa tillbaka. Idag finns Aqualand, Speedmaster, 5513 och dagens fångst MM300 i lådan. Seiko 7548 är på väg ut och ligger på K&S.
Får se vad framtiden ger, men jag kan ibland sakna ett dressur så en Cartier eller JLC ligger rätt högt på önskelistan. :)
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Satt och bläddrade igenom gamla kort på datorn och insåg att det passerat ett antal klockor de senaste åren. Tycker det är synd att alla bilder bara ligger och dräller så jag tänkte att jag lika gärna kunde köra en kort återblick om vad som kommit och gått i min låda. En del är ju kvar, men de flesta har idag nya ägare. Here goes...

1 - 6.jpg

Aqualand... den första coola klocka jag köpt. Bilden är av senare snitt, men klockan inhandlades i slutet på
nittiotalet när jag bärgat mitt dykcert. Alla wannabe attackdykare på den tiden fattade ju att det var just en
aqualand som skilde agnarna från vetet. Finns fortfarande kvar i lådan.

1 - 5.jpg

Galenskaperna började egentligen med att jag skulle gifta mig sommaren 2013 och min blivande fru
frågade om jag inte ville ha en klocka i bröllopspresent. (Om hon bara vetat.... :D)
Självklart ville jag det, och det fanns en modell som jag länge tyckt var den coolaste klockan i världen
- Omega Speedmaster. Även om jag då inte visste speciellt mycket om olika märken och referenser
tycker jag än idag att just Speedyn är en av de snyggaste klockorna som gjorts.
Hon sa ja och klockan finns givetvis kvar!


1 - 2.jpg

När dammluckorna brustit kom en strid ström av klockor av olika slag. Först ut en Seiko Panda 6138-8020.
Förstår än idag inte varför jag sålde den...


Pandan följdes av ett antal dykare av skiftande kvalité och ålder.
1 - 3.jpg
1 - 7.jpg
1 - 8.jpg
1 - 9.jpg
1 - 10.jpg

Bland dessa står väl Vialuxen ut. Var ett tag var lite av en formkändis och har prytt många handleder på KS.
Var den är nu vet jag inte, men för den som vill läsa mer om den så finns ett antal trådar t ex
https://klocksnack.se/threads/efterlysning-vialux.19626/
https://klocksnack.se/threads/vialux-hen-vi-alla-ägt.19735/

1 - 12.jpg

Moving on... Efter dykarna var det dags att ta ett dop i Rolexträsket. En 14270 landade och det är en
favorit som det sved att sälja.


Efter Everest var det åter dags att ge sig ner i djupet och ytterligare några dykare avlöste varandra.
Samtliga signerade Herr Wilsdorf.
1 - 13.jpg
1 - 16.jpg
1 - 18.jpg

Gillade 14060 mycket, men det var ändå något speciellt med Tudorns
målade insestavla och plexiglas.. även om den, när den köptes, saknade insert...
Blackbay föll mig faktiskt inte alls i smaken.

1 - 19.jpg

Några mysiga vintageklockor, modell små, kom i min ägo genom ett arv.


1 - 20.jpg

Hade en tid fascinerats av Sjöö Sandström och ville prova. En UTC Orc som dök upp blev det
perfekta insteget. Även om ORCen fick lämna ganska snabbt gillade jag den och det är garanterat
inte den sista Sjöö Sandström som kommer bäras på min arm.

Sen var det ju det här med målade index och plexi. Tillsammans med magin som ändå är Rolex och min
förkärlek till dykare så blev nästa klocka kanske inte helt oväntat en 5513. En i mitt tycke ultimat modell.
1 - 22.jpg

Härligt sliten, men mysig klocka som jag bär dagligen. Tappade faktiskt sugen på andra klockor totalt efter ha köpt
den här. Men senaste tiden har nyfikenheten för andra ur väckts och har försiktigt börjat smyga in i @yonsson
och @Molle värld. Ja, jag drack min Kool-Aid och köpte en Pad.

1 - 23.jpg

Även om tavlan är magisk och modellen är kul så tyckte jag det var lite klossig och den fick lämna
rätt omgående. Behövde en beater och valet föll på en 7548 som levererar i ur och skur.
1 - 25.jpg


Hoppas jag inte tråkat ut dig allt för mycket men det är här jag står nu. Faktum är att det snart är påväg en annan klocka in. Men vad det blir tar vi i en annan tråd.

Ha det gott
/Sue

Bra story. Tack för att du delade. Kanske dags att klippa min SS Swedish Night?? :)
 
Topp