Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockologi Suestyle

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aboynamedsue, 12 september 2016.

1. Aboynamedsue
    Trådstartare

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Satt och bläddrade igenom gamla kort på datorn och insåg att det passerat ett antal klockor de senaste åren. Tycker det är synd att alla bilder bara ligger och dräller så jag tänkte att jag lika gärna kunde köra en kort återblick om vad som kommit och gått i min låda. En del är ju kvar, men de flesta har idag nya ägare. Here goes...

1 - 6.jpg
    Aqualand... den första coola klocka jag köpt. Bilden är av senare snitt, men klockan inhandlades i slutet på
    nittiotalet när jag bärgat mitt dykcert. Alla wannabe attackdykare på den tiden fattade ju att det var just en
    aqualand som skilde agnarna från vetet. Finns fortfarande kvar i lådan.

1 - 5.jpg
    Galenskaperna började egentligen med att jag skulle gifta mig sommaren 2013 och min blivande fru
    frågade om jag inte ville ha en klocka i bröllopspresent. (Om hon bara vetat.... :D)
    Självklart ville jag det, och det fanns en modell som jag länge tyckt var den coolaste klockan i världen
    - Omega Speedmaster. Även om jag då inte visste speciellt mycket om olika märken och referenser
    tycker jag än idag att just Speedyn är en av de snyggaste klockorna som gjorts.
    Hon sa ja och klockan finns givetvis kvar!

1 - 2.jpg
    När dammluckorna brustit kom en strid ström av klockor av olika slag. Först ut en Seiko Panda 6138-8020.
    Förstår än idag inte varför jag sålde den...

Pandan följdes av ett antal dykare av skiftande kvalité och ålder.
    1 - 3.jpg 1 - 7.jpg 1 - 8.jpg 1 - 9.jpg 1 - 10.jpg
    Bland dessa står väl Vialuxen ut. Var ett tag var lite av en formkändis och har prytt många handleder på KS.
    Var den är nu vet jag inte, men för den som vill läsa mer om den så finns ett antal trådar t ex
    http://klocksnack.se/threads/efterlysning-vialux.19626/
    http://klocksnack.se/threads/vialux-hen-vi-alla-ägt.19735/

1 - 12.jpg
    Moving on... Efter dykarna var det dags att ta ett dop i Rolexträsket. En 14270 landade och det är en
    favorit som det sved att sälja.

Efter Everest var det åter dags att ge sig ner i djupet och ytterligare några dykare avlöste varandra.
    Samtliga signerade Herr Wilsdorf.
    1 - 13.jpg 1 - 16.jpg 1 - 18.jpg
    Gillade 14060 mycket, men det var ändå något speciellt med Tudorns
    målade insestavla och plexiglas.. även om den, när den köptes, saknade insert...
    Blackbay föll mig faktiskt inte alls i smaken.

1 - 19.jpg
    Några mysiga vintageklockor, modell små, kom i min ägo genom ett arv.

1 - 20.jpg
    Hade en tid fascinerats av Sjöö Sandström och ville prova. En UTC Orc som dök upp blev det
    perfekta insteget. Även om ORCen fick lämna ganska snabbt gillade jag den och det är garanterat
    inte den sista Sjöö Sandström som kommer bäras på min arm.

Sen var det ju det här med målade index och plexi. Tillsammans med magin som ändå är Rolex och min
    förkärlek till dykare så blev nästa klocka kanske inte helt oväntat en 5513. En i mitt tycke ultimat modell.
    1 - 22.jpg
    Härligt sliten, men mysig klocka som jag bär dagligen. Tappade faktiskt sugen på andra klockor totalt efter ha köpt
    den här. Men senaste tiden har nyfikenheten för andra ur väckts och har försiktigt börjat smyga in i @yonsson
    och @Molle värld. Ja, jag drack min Kool-Aid och köpte en Pad.

1 - 23.jpg
    Även om tavlan är magisk och modellen är kul så tyckte jag det var lite klossig och den fick lämna
    rätt omgående. Behövde en beater och valet föll på en 7548 som levererar i ur och skur.
    1 - 25.jpg

Hoppas jag inte tråkat ut dig allt för mycket men det är här jag står nu. Faktum är att det snart är påväg en annan klocka in. Men vad det blir tar vi i en annan tråd.

Ha det gott
    /Sue

steffe, Uffe, Surfarn och 43 andra gillar detta.
  2. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Kul berättelse. Det går undan. Gitemålsklockan är kvar skriver du men frugan då? ;) Btw, "Din" 14270 sålde jag till en på forumet så den är väl kvar här tror jag.

Aboynamedsue gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Trevlig återblick! Vad har du i kikaren nu då?

4. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Ha ha... ja, även frugan är en keeper :)

Tror jag fortsätter på den inslagna vägen lite till ;)

HasseW och theargonaut gillar detta.
  5. hannes

hannes Bonde

Från:
    Vasa, Finland
    Trevlig berättelse! Fick ett otroligt habegär av Seiko pandan, har inte sett den tidigare. Vill du berätta/posta lite fler bilder på den?

6. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Ja den var sjukt snygg. Är som sagt en av de klockor jag ångrar mest att jag sålde. Köpte den från @McGyver som renoverat den. Vet inte så mycket mer om modellen faktiskt. Någon av Seikoninjorna kanske kan fylla i. Här är en av Mcgyvers bilder:

tim ur länk och Camo00 gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Den var vi mååånga som svor över att vi missade!! Har för mig att den såldes på typ två minuter..?!
    Men Du, välkommen in i Breitlingtråden när Du vill gå vidare..!! :cigar:

Dykarsjuk och Aboynamedsue gillar detta.
  8. Exxet

Exxet Borgare

Sticker ut hakan rejält och undrar om den tavlan är original? hoppas det, men.

9. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Om jag är okunnig idag om vintageseiko så var jag om möjligt än mer okunnig vid den tiden, så jag låter någon med koll svara på det. Vad får dig att tvivla på dess äkthet?

10. Exxet

Exxet Borgare

Det jag reagerade på var placeringen av Seiko-loggan, i o f s är det lite skuggor som kan förvirra, loggan är ju upphöjd, men det ska visst vara en give away på Pandorna, jagade en själv tidigare och då läste jag om detta, se bild: original till vänster, höger A M men inte din bild.
    2000.jpg
    Man får döma själv.

11. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Lättare att se på o-et i Seiko. Original är lite ovalt/utdraget - kopiorna oftast helt runda.
    Kan inte svära på äktheten heller - även min första Panda ( saknar den ) - men tavlan såldes som original NOS och är det en eftermarknadstavla så spelar den i en helt egen klass mot de replikor jag har sett!

12. Exxet

Exxet Borgare

Inte min mening att trampa ngn på tårna, men när man har jagat runt på nätet efter en "panda" så reagerar man automatiskt och kollar efter sådana saker, visserligen är min en reversed baby "panda" men tavlorna är ju ganska lika.
    Panda rev.jpg min Panda.

Omen gillar detta.
  13. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Det var den här rackaren som jag länge velat prova. Kom idag :)

sherwan och tim ur länk gillar detta.
  14. Härlig resa. Klockor kommer och går så är det men vissa av dessa hade jag aldrig släppt t ex 14270 och 5513. Blev därför nyfiken på hur samlingen ser ut i dag.

15. Omen

Omen Goldmember

Trevligt, tack för bilder och text, lycka till i framtiden.

16. Aboynamedsue
    Trådstartare

Från:
    O
    Så är det. 14270 fick tyvärr lämna. Samtidigt är det ju ingen ovanlig modell så den är ju lätt att köpa tillbaka. Idag finns Aqualand, Speedmaster, 5513 och dagens fångst MM300 i lådan. Seiko 7548 är på väg ut och ligger på K&S.
    Får se vad framtiden ger, men jag kan ibland sakna ett dressur så en Cartier eller JLC ligger rätt högt på önskelistan. :)

17. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Bra story. Tack för att du delade. Kanske dags att klippa min SS Swedish Night?? :)

18. Härlig samling. Kul att du inte flippat 5513. Tycker Jaeger LeCoultre har några riktigt schysta dressur, tänker på Master Ultra Thin och Master Control.

19. grabbbbenVetejvad

grabbbbenVetejvad Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Mer bilder på 5513 tack! :)

20. B62

B62 Stadsbo

Kul läsning....tack för att du delade med dig av fina bilder :)

Mårtenssons ur Brookfield