• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i brons

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På senare tid har det dykt upp massa coola klockmodeller i brons. Med tiden får de en riktigt häftig patina.
Vad sägs om dessa till exempel?

Armida A1
ARMIDA%2BA1%2BBronze.JPG

BA14.JPG.opt373x279o0,0s373x279.JPG


Benarus bronze moray
560740d1321737941-fs-benarus-bronze-moray-004.jpg


Panerai luminor submersible
panerai-bronze.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
jag tycker att dom faller på att de flesta modellerna har en krona i titan eller annat material som inte ser ut som brons :( stör mig till vansinne på det
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det är för att man inte ska få fläckar på handleden. Baksidan brukar vara i annat material på grund av det.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
yonsson skrev:
Jag tror det är för att man inte ska få fläckar på handleden. Baksidan brukar vara i annat material på grund av det.

oh, alltid trott att det är för att brons är för mjukt för att kunna fungera som material till kronan ^^

Det också, men brons är inte bra ha mot huden har jag för mig därav är framförallt bakstycke i annat material. Brons är kul, Armida och Benarus gör fina sådana.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är väl inte speciellt nytt heller, TTT översvämmades ju av det för två år sedan. För mig känns det som ett onödigt materialval, men vem är jag att uttala mig då jag gillar guld :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Opraktiskt eller inte, så tycker jag att de blir riktigt cool i alla fall. Som en beater är det ju grymt. Det GÅR ju inte vara rädd om en bronsklocka. Den ser ju dassig ut efter något år ändå. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har läst på lite om brons nu
+ Korrosionsbeständigt (bättre än stål, speciellt i saltvatten) eftersom bronsoxid lägger sig som en skyddande yta
+ Låg metall mot metall friktion
+ Det bildas inte gnistor om brons slås hårt mot andra metaller
+ Bra värmeledningsförmåga
+ Ickemagnetiskt
- Kan färga av sig
- 10% tyngre än stål
- Har mindre hårdhet än stål

Förutom att det är cool då alltså.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Klockor i brons

Magrette sålde ovetande bronsklockor i mässing. Blev lite fel... :) kul läsning på deras hemsida.

Zentons b42 & b43 är riktigt fina!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Re: Sv: Klockor i brons

_jonte skrev:
Magrette sålde ovetande bronsklockor i mässing. Blev lite fel... :) kul läsning på deras hemsida.

Zentons b42 & b43 är riktigt fina!

Jag har en Magrette Mässingklocka. Även om det inte var brons gillar jag utseendet på hela klockan och även hur mässingen ser ut. Här på ett snyggt band i brunt mocka. :cool:

DSC_0161699147302.jpg

DSC_0150-254494772.jpg


Är egentligen mörkare i verkligheten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nice! Läste precis om det där med din modell och mässing. Tycker ändå de är riktigt coola!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Johan M skrev:
Jag har velat ha en bronsklocka ett tag men aldrig hittat rätt. Nästa år däremot, då kommer Halios ut med en bronsversion av sin Tropik med Miyota 9015-verk.

"Halios have used an aluminum nickel bronze alloy" Nickel.... Varken brons eller nickel är ju bra mot huden, så man undrar ju hur bra det är att bära den dagligen.

Edit: Googlade lite. Det är mindre nickel i bronslegeringen (6%) än i vanligt stål (8-12%)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
M.L. skrev:
yonsson skrev:
Nice! Läste precis om det där med din modell och mässing. Tycker ändå de är riktigt coola!

Tackar. För de pengarna (man fick dessutom tillbaka $100 av Magrette när det visade sig vara mässing och inte brons) är det mycket klocka. För bättre kort och en intressant beskrivning över patineringsprocessen: http://forums.watchuseek.com/f74/magrette-bronze-patina-process-680709.html

Mässing borde ju egentligen vara bättre än brons eftersom det går att få till nyskick igen väldigt enkelt om man vill det. Mina dörrar till kakelugnen är i mässing och dörrarna är över 100 år gamla och fortfarande i nyskick efter en insmörjning med mässingsrent, även om de såklart är repade.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
yonsson skrev:
Mässing borde ju egentligen vara bättre än brons eftersom det går att få till nyskick igen väldigt enkelt om man vill det. Mina dörrar till kakelugnen är i mässing och dörrarna är över 100 år gamla och fortfarande i nyskick efter en insmörjning med mässingsrent, även om de såklart är repade.

Ja, precis så har jag förstått det. Dvs att det är lätt att återställa till nyskick om man ledsnar på patinan.
 

_jonte

Patek
M.L. skrev:
yonsson skrev:
Mässing borde ju egentligen vara bättre än brons eftersom det går att få till nyskick igen väldigt enkelt om man vill det. Mina dörrar till kakelugnen är i mässing och dörrarna är över 100 år gamla och fortfarande i nyskick efter en insmörjning med mässingsrent, även om de såklart är repade.

Ja, precis så har jag förstått det. Dvs att det är lätt att återställa till nyskick om man ledsnar på patinan.

Ja precis som ni skriver anses mässing finare än brons och är också dyrare.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Helsons Shark Diver var ju tokfet!

Hur fort gå den oxiderande processen om man undviker att skynda på med mening? Jag antar att en sådan klocka blir svårsåld efter några år. Eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
Helsons Shark Diver var ju tokfet!

Hur fort gå den oxiderande processen om man undviker att skynda på med mening? Jag antar att en sådan klocka blir svårsåld efter några år. Eller?

Det tror jag inte. Från de bilder jag har sett, så ser den riktigt nice ut efter några månader. Om den ska bli så jävligt som pannan ovanför, så krävs det nog att man låter bli att spola av saltvattnet och låter bli att torka av den efter. Med andra ord: Ska man dyka som en dåre och vara oaktsam, så blir det nog illa, men inte om man spolar av den och tar hand om den. Nu har jag ju inte ägt en, men det är en kvalificerad gissning.
 
Topp