• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i prisklassen 15-23k

Galaxy

Rolex
Tjenare!

Inom några månader fyller jag 18, och tänkte köpa en klocka i födelsedagspresent. Taket ligger runt 23k, och tänker mig någonting mellan det och 15k. Skadar självklart inte om det finns någonting billigare heller, men eftersom det förmodligen kommer att bli en keeper med affektionsvärde skulle det faktiskt vara roligt med någonting lite finare.

Spontant sett tänker jag direkt på en DJ, men den känns kanske lite för vanlig. Å andra sidan finns det väl en anledning till att den är så pass populär, så den finns med i loppet. Sen finns en del annat kul också, kanske en fabriksny Nomos av något slag? Annars har jag spanat lite på IWC Portofino, den enklaste och enligt mitt tycke snyggaste varianten, som jag sett gått för 15 på forumet. Men är den kanske lite stor med sina 40mm?:
iwc-portofino-silver-dial-black-leather-strap-automatic-mens-watch-3565-01-9.jpg

P1190184.JPG

datejust-3.jpg

1533919d1403185603-nomos-ahoi-atlantik-vs-orion-nomos-series-38-3.jpg

(Samtliga bilder lånade!!!)

Alla dessa ligger just runt 15, men vad finns egentligen vid 23 000? Rolex Explorer möjligtvis, men jag vet inte. Tycker kanske att den är lite tråkig i all sin enkelhet. Så, vad återstår då? Ge gärna en massa förslag!

Lite ytterligare info:
Fyller år i november, så köpet kommer ske då.
Helst 40, alternativt under 40mm.
Med fördel nyare över vintage, men inget måste.

Inget är dock bestämt. Kanske gör jag något så dumt (vettigt) som att lägga in pengarna på aktier istället... men en klocka lockar självklart mer :happyhappy:

Mvh
 

Amisuh

Omega
Hej

Tudor Black Bay kanske, om du kan tänka dig en dykare?

Edit: Fick inte upp bilderna första gången. Så jag är nog fel ute med en dykare :)
 

Galaxy

Rolex
Hej

Tudor Black Bay kanske, om du kan tänka dig en dykare?

Möjligtvis den blåa (om man kan få den begagnad i denna prisklass), den röda tycker jag inte så mycket om. Är den 42mm? Det är möjligtvis lite för stort för mina 17cm handleder, men ska kolla lite närmre. Tack för tips!

Jag hade kikat närmre på Boris Balkans JLC som ligger ute på K&S.
Den är grym, har till och med testat den irl. Kommer tyvärr inte köpa förrän i november, så vi får hoppas att den finns kvar i så fall ;) Men helt klart värd att fundera på!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Finns väl lite speedmasters i den prisklassen om det är av intresse.
Även andra omegor, som dock är rätt vanliga, seamaster, PO osv.. En Explorer 1 skulle kanske vara kul, samtidigt dress men äventyrlig. Går ju en del för runt 23k här på forumet. Finns även explorerer 2, men tycker ettan är roligare.

Annars finns det väl en del Grand Seikos man kan få i den prisklassen, det kan nog yonsson berätta mer om. Finns nog automat GS för under 23k?
 

Boris Balkan

Fark you!
Du ska naturligtvis köpa min JLC. Kontakta mig så löser vi det där med November... :angel:

Men om du nu av någon outgrundlig anledning inte vill köpa min Memovox ;) så ska du naturligtvis välja en DJ. Iaf om du väljer mellan klockorna ovan. Dom borde inte få vistas i närheten av :rolex: DJ.
 

David74

Omega
Jag köpte en Datejust för nästan 15 år sedan. Den klocka jag använder mest. Kanske inte det mest spektakulära men väldigt trevlig och allsidig. Jag använder den över allt, jobbet, festen, stranden you name it.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hade jag haft möjlighet (råd) hade jag redan som artonåring köpt den Rolex 1016 jag numera har.

Tycker att du ska handla nytt och låta klockan långsamt bli vintage med dig. Tycker också att du ska ta något tidstypiskt, inte ngn "re-issue".

Kanske kan du klämma in en nära ny Rolex 116000.

Mvh A
 

Galaxy

Rolex
Tackar så hemskt mycket för alla svar, har framförallt blivit rejält insnöad på DJ nu. Vilka referenser får man för 23 000? 160X är given, men dessa saknar quickset, va? Får man andra, mer moderna med quickset för 23 000? :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tackar så hemskt mycket för alla svar, har framförallt blivit rejält insnöad på DJ nu. Vilka referenser får man för 23 000? 160X är given, men dessa saknar quickset, va? Får man andra, mer moderna med quickset för 23 000? :)

Femsiffriga kan du hitta för den summan, det är quickset... Exempelvis 16030. Jag föredrar ring i stål framför vitguld då jag tycker att vitguldet skär sig mot stålet!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Angenämt problem, många bra förslag men jag tycker att en flygare från
IWC skulle sitta fint på armen.
Borde gå att finna vissa modeller för dryga 20k.
/j
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Spontant för den budgeten och om du vill ha något lättflippat ifall ni inte klickar är Speedy eller DJ.
Vill du ha quickset så kika på 16014/16030 :) men tycker du borde satsa på en fyrsiffrig ref med piepan tavla!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker att en DJ på oyster är väldigt mångsidig , kanske en 16200 med slät ring? Annars är ju en Speedmaster mycket Bang for the buck. Ganska stor i jämförelse med dj dock.
 

Galaxy

Rolex
Femsiffriga kan du hitta för den summan, det är quickset... Exempelvis 16030. Jag föredrar ring i stål framför vitguld då jag tycker att vitguldet skär sig mot stålet!

Spontant för den budgeten och om du vill ha något lättflippat ifall ni inte klickar är Speedy eller DJ.
Vill du ha quickset så kika på 16014/16030 :) men tycker du borde satsa på en fyrsiffrig ref med piepan tavla!

Okej, tackar! Om man ska vara lite tråkig och köra på slät ring/oyster, finns det då några femsiffriga ref? Piepan är iofs. också riktigt läckert, ska kika lite närmre på dem. :)

Edit: Criss Cross hann svara :p

Checka in Bell&Ross, väldigt coola klockor. Jag gillar skarpt Vintage-kollektionen. Enkla modellerna för runt 20k.
http://www.bellross.com/ch/collections/vintage/

Tackar, visste inte att B&R tillverkade annat än fyrkantiga klockor. Gillade verkligen denna:
Screen Shot 2014-08-05 at 19.02.29.png
 

Galaxy

Rolex
Okej, tackar! Om man ska vara lite tråkig och köra på slät ring/oyster, finns det då några femsiffriga ref? Piepan är iofs. också riktigt läckert, ska kika lite närmre på dem. :)

Edit: Criss Cross hann svara :p



Tackar, visste inte att B&R tillverkade annat än fyrkantiga klockor. Gillade verkligen denna:
Screen Shot 2014-08-05 at 19.02.29.png


Är inte en Omega AT ganska tidstypisk, men med ett tydligt arv i kombination med såväl elegans som sportighet?
Jisses... Blev lite sugen själv när jag läser vad jag skrev. :-D
Väl formulerat, jag blir lite sugen jag med... :d, den teakblåtavlade skulle kunna vara ett alternativ.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hustrun tycker f ö: Köp ngt nytt, som håller länge och kan servas utan bekymmer i överskådlig tid!

Min reflektion om fyrsiffriga DJ: Toppen-fina, men redan nu minst 35 år gamla. När du närmar dig femtio kommer klockan att vara ålderspensionär... Och hur ser serviceläget idag ut för 65 år gamla Rolex? Det går, men inte alltid helt enkelt...
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Missade keeper-aspekten. Kör på något nyare då, kanske en modernare DJ eller AT Skyfall, men då får du kanske lägga lite extra.
 

Marckus

Panerai
Tycker att Aqua Terra-förslaget är riktigt bra. Tidstypisk och något att åldras med om du ger dig fan på att inte sälja den!
 

point1

Cartier
Om du hittar nya IWC Portofinon (dvs 40mm) för 23k så bör du ju köpa den. Men var gör du det? Känns som den ligger en bit utanför din budget.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tycker du skall kolla på Rolex Air King. Det är faktiskt en rätt underskattad rolex. Och med tanke på din oro för att en 40mm skulle se stort ut uppskattar du nog en. Bjussar på en bild och mina handleder mäter ca 18,5-19. En AK med fullset bör du med lätthet hitta inom din budget.

image.jpg


Annars skulle jag tittat på Rolex OQ.

Hoppas du hittar vad du söker.
 

Galaxy

Rolex
Jag tycker du skall kolla på Rolex Air King. Det är faktiskt en rätt underskattad rolex. Och med tanke på din oro för att en 40mm skulle se stort ut uppskattar du nog en. Bjussar på en bild och mina handleder mäter ca 18,5-19. En AK med fullset bör du med lätthet hitta inom din budget.

image.jpg


Annars skulle jag tittat på Rolex OQ.

Hoppas du hittar vad du söker.
Både Air-King och OQ hade jag inte tänkt på, tackar! Har aldrig testat 34mm, men använde en 36mm Omega dagligen tidigare (som jag inte tyckte var särskilt liten), så det borde ju inte vara något problem.

Är OysterQuartz 40mm i diameter? Den är ju jäkligt läcker, lite AP-vibbar nästan. Under vilka årtal producerades den? Har för mig att den lanserades 1970.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Både Air-King och OQ hade jag inte tänkt på, tackar! Har aldrig testat 34mm, men använde en 36mm Omega dagligen tidigare (som jag inte tyckte var särskilt liten), så det borde ju inte vara något problem.

Är OysterQuartz 40mm i diameter? Den är ju jäkligt läcker, lite AP-vibbar nästan. Under vilka årtal producerades den? Har för mig att den lanserades 1970.

Blev själv imponerad av AKn. Över all förväntan faktiskt.
OQn är nog 36... Och när de tillverkades ver jag inte. Men kunskapen finns garanterat här :)
 
Topp