• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i prisklassen 15-23k

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag tycker du skall kolla på Rolex Air King. Det är faktiskt en rätt underskattad rolex. Och med tanke på din oro för att en 40mm skulle se stort ut uppskattar du nog en. Bjussar på en bild och mina handleder mäter ca 18,5-19. En AK med fullset bör du med lätthet hitta inom din budget.

image.jpg


Annars skulle jag tittat på Rolex OQ.

Hoppas du hittar vad du söker.

Snygg klocka :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Funderar lite i denna tråden... Om man köper en ca 20 år gammal rolex idag, och vill åldras med den i låt säga 40-50 år, vad tror ni om service framöver?

Är det värt att gå upp 10 år, dvs köps en som endast har 10 år på nacken?

Jag funderar på att skaffa en keeper...
 

Galaxy

Rolex
Har Zenith något kul i prisklassen? Ultra Thin är otroligt vacker, men kanske till och med lite för dressad för min smak.
 

Ryttaren

Rolex
Både Air-King och OQ hade jag inte tänkt på, tackar! Har aldrig testat 34mm, men använde en 36mm Omega dagligen tidigare (som jag inte tyckte var särskilt liten), så det borde ju inte vara något problem.

Är OysterQuartz 40mm i diameter? Den är ju jäkligt läcker, lite AP-vibbar nästan. Under vilka årtal producerades den? Har för mig att den lanserades 1970.

En Oyster Quartz (36mm) kan ju vara ett spännande alternativ om du kan tänka dig quartz. Gjordes bara ca 25000 totalt mellan 1977-2001 så den är rätt ovanlig jämfört med automat DJ. Går att få för under 20k i ok skick.
Den kantiga boettformen och integrerade länken ger ju lite vibbar från andra kända tillverkare.

17000 slät ring, oysterlänk
17013 tvåton, jubileelänk
17014 räfflad vitguldsring, jubileelänk

image.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Både Air-King och OQ hade jag inte tänkt på, tackar! Har aldrig testat 34mm, men använde en 36mm Omega dagligen tidigare (som jag inte tyckte var särskilt liten), så det borde ju inte vara något problem.

Är OysterQuartz 40mm i diameter? Den är ju jäkligt läcker, lite AP-vibbar nästan. Under vilka årtal producerades den? Har för mig att den lanserades 1970.
OQ är 36mm men bärs kralligare. Här har du bra läsning:
https://klocksnack.se/threads/introduktion-till-rolex-oysterquartz.12271/
 

TicTack

Cartier
Du får inte senaste snygga DJ för de pengarna, men en av de senaste Omega AT beg. Mycket snygg klocka, köp den!

Köp alltid med metallarmband om det finns, då kan du välja själv senare.
 

SenorE

Omega
Jag tycker att Exp1 är mkt roligare än DJ, men det är väl en smaksak. Den är ju lite dyrare också, kan bli svårt att hitta ett välservat exemplar med box och papper inom din budget.
 

Joseph

Cartier
Kan varmt rekommendera en Omega Aqua Terra. En mer allsidig klocka inom den prisklassen ar svar att finna. Passar utmarkt till jobb, fritid och finare tillstallningar!
 

Randel

Cartier
Det är svårt att ge bra råd utan att veta mer om dina önskemål tycker jag. Vill du ha en klocka som är sportig eller dressig? Ska det vara ett märke med tydlig prestige eller vill du ha något som flyger under radarn? Utan att veta några detaljer så vill jag ändå ge lite personliga tips och råd. För det första: Grymt kul att du som snart 18-åring väljer att lägga pengar på en rejäl klocka, det är något jag tror du kommer att vara tacksam för både nu och många år framöver :) Att köpa nytt kan säkert kännas lockande, och visst är det något speciellt att gå in i en butik, köpa något nytt och få känslan av att själv få packa upp och att vara den enda ägaren. Samtidigt tänker jag så här: Är man 18 år finns alltid risken att man ångrar ett köp inom ett år eller två. Mycket händer i livet vid den tiden, man prioriterar olika, smaken ändras etc. Så, mitt tips är att köpa begagnat, och att köpa något som är hyfsat lätt-flippat. Skulle du efter en tid känna att du vill byta upp dig eller prioritera annat i livet så får du då lätt igen pengarna.

Många har nämnt Rolex DJ i olika varianter till dig och det är också ett av mina tips. Det är en otroligt elegant klocka, dessutom med inhouse urverk. De går dessutom att variera mycket beroende på armband/länk etc. Jag tycker personligen att en Rolex Explorer hade varit ett bra alternativ eftersom den är betydligt mindre vanlig än en DJ vilket kan vara rätt trevligt.

Vill du ha något sportigt så finns det ju alltid Omega SMP, där du borde kunna hitta något väldigt bra begagnat inom budget.

Tudor Black Bay tycker jag också är ett väldigt bra tips: Går att hitta inom budget begagnad i bra skick vad jag vet. Den flyger långt under radarn bland vanligt folk, men vi entusiaster har ju järnkoll ;)

Oris är också ett märke som är ganska okänt för vanligt folk, men där du hittar många klockor inom budget.

Jaeger LeCoultre är att märke som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, där du hittar en 37mm Master Control för runt 25k begagnad om man kollar Chrono24. Jag vet inte hur rimligt det är att få den för det priset begagnad i Sverige? In-house urverk och en mycket elegant klocka.
watch-club-jaeger-lecoultre-master-control-date-25461-402x402.jpg



Jag har alltid varit väldigt svag för Ulysse Nardin, och då framförallt den gamla Marine Chronometer. Finns inom din budget begagnad, men det är tyvärr ett märke som inte är så känt i Sverige så det kan bli svår-flippat. ETA-verk i botten men ganska hårt uppgraderat/modifierat av UN vad jag minns.
263-22-7.40_main.jpg
 
Topp