• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i prisklassen 15-23k

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att ni har skoj på andras bekostnad på detta forum :) min åsikt är att den är mer eftertraktad och därför mer värdefull än den som går att köpas ny med datum. Du eller övriga som kommenterat hånfullt behöver inte tycka likadant. Jag avrundande nedåt, för att jag tyckte det var smidigast. Om man är intresserad, men tycker att priset är kryddat så är det fritt fram att lägga ett bud i PM. Jag förstår inte vad problemet är?
Tack för svaret! De är snygga utan datum. Här finns lite fler bilder:
http://forums.watchuseek.com/f29/fs-longines-legend-diver-no-date-complete-set-1064276.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu hänger jag inte med, var ser du avrundningen annonsen?

Tack på förhand.
Nu är annonstexten tyvärr ändrad, men jag tror det var 15950kr (nypris) - 1450kr (förbrukning) x 1,20 (för att det är premium utan datum) + 1000kr (nypris för bandet) = 18690, som därefter avrundas nedåt till 18000kr. Han borde avrundat uppåt till 19000kr. Nu riskerar han att få massvis med bud via PM, men som det står i annonsen: Högst bud vinner. Hoppas det inte blir 20% i kommission.
 

Galaxy

Rolex
Halkar in igen med lite nya funderingar. Denna gång om Longines. Efter att jag fått hem deras produktkatalog har jag sett väldigt många jag gillar, och till riktigt bra priser. Longines verkar ju onekligen väldigt underskattat.
Ta till exempel denna, från deras Master Collection, som är riktigt snygg, om än aningen rörig:
372_longines-master-collection-fasi-luna-l26734783-2-big.jpg

http://www.uret.se/longines-master-silver-dial-croco-strap-brown-p-10459.html

Och även denna, som tyvärr är alldeles för stor. Annars är det en av de snyggaste jag någonsin sett:
lon-2011-l2-image-jpg_856307.jpg

http://www.uret.se/longines-master-silver-lader-o4400-mm-p-13363.html

Men hur är det egentligen att serva dessa klockor? Det lär kosta en hel del, och framförallt ta lång tid med alla komplikationer. Å andra sidan kan jag ju med ett nyköp slippa service på x antal år jämfört med om jag skulle köpa en begagnad DJ exempelvis.

Och så lite fler guldkorn:
longines-master-L2.629.4.78.3_MED.jpg

longines-L2.753.4.72.0_MED.jpg

longines-L2.753.4.73.0_MED.jpg

longines-L2.643.4.73.4_MED.jpg

Reinfeldts klocka :bookworm:

Hur ser generellt sett andrahandsvärdet ut på Longines? Antar att det inte kan mätas med Rolex etc. Men säg att jag köper en av deras Månfas-klockor från Master Collection för 20 000, vad kan man då tänkas få igen vid ev. försäljning? Är i och för sig tänkt att bli en keeper, men ni vet ju hur det är...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Helt klart fina Longines klockor, framförallt den första. Generellt har dom ganska dåligt andrahandsvärde. Legend Divern iofs ett undantag, även om den ovan värderades lite väl generöst. Men att få 10.000 kr för en klocka som köptes för 15.000 kr för två år sedan är ju klart godkänt. Rolex klass tom.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer! Konstigt att inte fler köper den.
Dag, datum, månad, månfas och kronograf för det priset känns helt klart prisvärt. Helt ok storlek också.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Halkar in igen med lite nya funderingar. Denna gång om Longines. Efter att jag fått hem deras produktkatalog har jag sett väldigt många jag gillar, och till riktigt bra priser. Longines verkar ju onekligen väldigt underskattat.
Ta till exempel denna, från deras Master Collection, som är riktigt snygg, om än aningen rörig:
372_longines-master-collection-fasi-luna-l26734783-2-big.jpg

http://www.uret.se/longines-master-silver-dial-croco-strap-brown-p-10459.html

Och även denna, som tyvärr är alldeles för stor. Annars är det en av de snyggaste jag någonsin sett:
lon-2011-l2-image-jpg_856307.jpg

http://www.uret.se/longines-master-silver-lader-o4400-mm-p-13363.html

Men hur är det egentligen att serva dessa klockor? Det lär kosta en hel del, och framförallt ta lång tid med alla komplikationer. Å andra sidan kan jag ju med ett nyköp slippa service på x antal år jämfört med om jag skulle köpa en begagnad DJ exempelvis.

Och så lite fler guldkorn:
longines-master-L2.629.4.78.3_MED.jpg

longines-L2.753.4.72.0_MED.jpg

longines-L2.753.4.73.0_MED.jpg

longines-L2.643.4.73.4_MED.jpg

Reinfeldts klocka :bookworm:

Hur ser generellt sett andrahandsvärdet ut på Longines? Antar att det inte kan mätas med Rolex etc. Men säg att jag köper en av deras Månfas-klockor från Master Collection för 20 000, vad kan man då tänkas få igen vid ev. försäljning? Är i och för sig tänkt att bli en keeper, men ni vet ju hur det är...

Jag kan faktiskt se en poäng i att "en keeper med affektionsvärde" har ett lite halvuselt andrahandsvärde. Min första dyrare klocka (tag heuer) hade garanterat försvunnit i någon period av pank rastlöshet om den varit värd lite mer... Nu tror jag iofs att longines står sig betydligt bättre.
 

JayJay

Rolex
Jag kan faktiskt se en poäng i att "en keeper med affektionsvärde" har ett lite halvuselt andrahandsvärde. Min första dyrare klocka (tag heuer) hade garanterat försvunnit i någon period av pank rastlöshet om den varit värd lite mer... Nu tror jag iofs att longines står sig betydligt bättre.
Inte helt dumt tankesätt faktiskt. Tänk vad man skulle ångra sig senare när man insett att myndighetsklockan sålts till förmån för några veckors skidåkning.
 

joF

Panerai
Kan ju bara hålla med om att Longines är mycket kvalite för lite (nåja) pengar. Köpte en Longines column wheel-kronograf för någon vecka sedan och är sjukt nöjd.. Listade 23 700 SEK och har en fantastisk finish samt kvalite. Passar bra på både läder och mesh. Lite bilder:
3.jpg
b.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Halkar in igen med lite nya funderingar. Denna gång om Longines. Efter att jag fått hem deras produktkatalog har jag sett väldigt många jag gillar, och till riktigt bra priser. Longines verkar ju onekligen väldigt underskattat.
Ta till exempel denna, från deras Master Collection, som är riktigt snygg, om än aningen rörig:

http://www.uret.se/longines-master-silver-dial-croco-strap-brown-p-10459.html

Och även denna, som tyvärr är alldeles för stor. Annars är det en av de snyggaste jag någonsin sett:

http://www.uret.se/longines-master-silver-lader-o4400-mm-p-13363.html

Men hur är det egentligen att serva dessa klockor? Det lär kosta en hel del, och framförallt ta lång tid med alla komplikationer. Å andra sidan kan jag ju med ett nyköp slippa service på x antal år jämfört med om jag skulle köpa en begagnad DJ exempelvis.

Och så lite fler guldkorn:




Reinfeldts klocka :bookworm:

Hur ser generellt sett andrahandsvärdet ut på Longines? Antar att det inte kan mätas med Rolex etc. Men säg att jag köper en av deras Månfas-klockor från Master Collection för 20 000, vad kan man då tänkas få igen vid ev. försäljning? Är i och för sig tänkt att bli en keeper, men ni vet ju hur det är...


Köp inge ny Longines.....
 

DrDre

Patek
Halkar in igen med lite nya funderingar. Denna gång om Longines. Efter att jag fått hem deras produktkatalog har jag sett väldigt många jag gillar, och till riktigt bra priser. Longines verkar ju onekligen väldigt underskattat.
Ta till exempel denna, från deras Master Collection, som är riktigt snygg, om än aningen rörig:
372_longines-master-collection-fasi-luna-l26734783-2-big.jpg

http://www.uret.se/longines-master-silver-dial-croco-strap-brown-p-10459.html



Men hur är det egentligen att serva dessa klockor? Det lär kosta en hel del, och framförallt ta lång tid med alla komplikationer. Å andra sidan kan jag ju med ett nyköp slippa service på x antal år jämfört med om jag skulle köpa en begagnad DJ exempelvis.






Hur ser generellt sett andrahandsvärdet ut på Longines? Antar att det inte kan mätas med Rolex etc. Men säg att jag köper en av deras Månfas-klockor från Master Collection för 20 000, vad kan man då tänkas få igen vid ev. försäljning? Är i och för sig tänkt att bli en keeper, men ni vet ju hur det är...

Jag håller med dig ang den "röriga" kronografen. Skitcool! Jag skulle gärna ha en, helst i guld. En stor guldklocka med massor av funktioner, vit urtavla och en brun krokorem är ju rätt häftigt. Ang service så beror det nog lite på urverket. Just den röriga ovan är ett ETA verk (7751) och även om det nog kostar en del, så går det få dem servade hos oberoende handlare och då hamnar nog priset på rätt rimliga nivåer. Legend Diver'n har ETA 2824, och det kan väl "alla" urmakare serva.
 

DrDre

Patek
Helt klart fina Longines klockor, framförallt den första. Generellt har dom ganska dåligt andrahandsvärde. Legend Divern iofs ett undantag, även om den ovan värderades lite väl generöst. Men att få 10.000 kr för en klocka som köptes för 15.000 kr för två år sedan är ju klart godkänt. Rolex klass tom.

Ska jag vara ärlig tycker jag nästan att 10 tkr för en beg Legend Diver är "för bra" andrahandsvärde. Enligt klockialänken kan man få en ny för 12 570 kr. Då är remmen ny (personligen vill jag inte ha beg band så den måste bytas för ngn tusing) och allt annat är också helt nytt och ingen risk eller historia eller mikrorepor. Hoppas jag inte trampar ngn på tårna, jag gillar Legend Divern skarpt, försöker bara lägga någon form av logisk värdering på beg priset.
 

Galaxy

Rolex
Rent subjektivt så tycker jag nyare Longines är tråkiga och oinspirerande... Kollar man däremot på deras dinkor från 40-talet till -60 så hittar man mycket coolare saker än som producerats -90 till nu. För att jämföra två årtionden.

Håller med om att de har några tråkiga re-editions, men månfasarna tycker jag är underbara (eller hur Denke? ;)). Vilka är de coolaste 60-talsdinkorna man hittar från Longines (och skulle de rymmas inom budget)?
 

joF

Panerai
Rent subjektivt så tycker jag nyare Longines är tråkiga och oinspirerande... Kollar man däremot på deras dinkor från 40-talet till -60 så hittar man mycket coolare saker än som producerats -90 till nu. För att jämföra två årtionden.

Finns många snygga i Heritage-serien tycker jag iaf :) Speciellt med tanke på priset! Vad föredrar du i prisklassen?
 
Vad tror ni om denna klocka? Hur är skicket/ ev. polering osv.? Priset känns lite i överkant, men jag har å andra sidan inte sett så många vittavlade, som jag huvudsakligen är ute efter. :)
http://www.chrono24.se/rolex/vintage-datejust-1601-quadrante-bianco--id2987538.htm
2987538b.jpg


Fler andra förslag mottages också tacksamt!
Handlaren har alldeles för långt namn för min smak. Klockan ser polerad ut. Man behöver inte leta utomlands för en fin DJ, borde gå att hitta en här på forumet inom sin tid.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad tror ni om denna klocka? Hur är skicket/ ev. polering osv.? Priset känns lite i överkant, men jag har å andra sidan inte sett så många vittavlade, som jag huvudsakligen är ute efter. :)
http://www.chrono24.se/rolex/vintage-datejust-1601-quadrante-bianco--id2987538.htm
2987538b.jpg


Fler andra förslag mottages också tacksamt!

Tycker att boetten är helt ok. Priset är väl ganska ok med tanke på att det kommer från en handlare. Går säkert att pruta något.

Är lite undrande till tavlan. Den ser ny ut och alla lumepluppar är väldigt vita och fräscha. Tror inte det finns nya vita tavlor till 1601. Tror att tavlan bör ha texten T Swiss T. acce1999.
 
Topp