Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor i Svenska Flottans olika befattningar?

Diskussion i 'Vintage' startad av SerbastianFlyte, 5 maj 2015.

1. SerbastianFlyte
    Trådstartare

SerbastianFlyte Friends of KS

Godafton! Jag har, med stor behållning, läst om TidsGivare 195, om Lemania Viggen och lite, lite om ur som använts inom svenska flottan (Drott och Exelsior Park är omnämnda i olika trådar, EPn fanns en st per båt och som användes för att ta tid vid detonation). Men bara ett fåtal jämfört med ur från flyget och artilleriet. Men det borde väl funnits flera tjänster ombord som krävt bra dinkor? Dvs ett stort behov av klockor? Själv tjänstgjorde jag på minfartyg -90 i StridsledningsCentralen och tid var viktigt för oss och det borde funnits många fler som var beroende av bra ur; StridsledningsOfficer, Chefen, Sekond, NavigeringsOfficer, MinOfficer , ManöverOfficer osv, osv. Även ubåtsvapnet borde ha haft samma behov och då borde det väl funnits i standardutrustningen för stamanställda? Jag har dock inga direkta minnen av att officerarna hade något standardur utan det var lite egna Breitling, Nån Rolle, Camel var inne då ( ). Så vad säger experterna, finns det något/några därute?

Ariste och Mario gillar detta.
  2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

hejo gillar detta.
  3. fc2

fc2 Borgare

Har sett en gammal Nivada från 70-talet som använts av attackdykarna (eller var det röjdykarna?) med djupmätare inbyggd. Vansinnigt ball men förmodligen omöjlig att hitta.

Borde vi inte ha några motsvarigheter till de Lemania kronografer som användes i engelska ubåtar?

4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Denna klocka tillhörde en salt KJ kapten enl tråden. Ser man på gravyren på boetten så verkar den vara tilldelad.
    / image.jpg

Mer finns att läsa här:
    http://klocksnack.se/threads/scubapro-500.26113/

Edit: såg att tråden låg i vintage... Klockan verkar vara från sent 80tal. Kanske kan vara intressant ändå :D

Pictor, Grafton, Gummo och 2 andra gillar detta.
  5. SjööSandström

SjööSandström Kontot är ej kopplat till företaget Sjöö Sandström

Hejsan! Här har ni en samlingsbild!
    image.jpg
    Mig veterligen har jag bara sett en enda Scubapro med märkning liknande denna, och bara en enda kronmärkt Nivada, min är omärkt men eftersom den är så ovanlig så ville jag ha den ändå!

Icaras, Pictor, Anders W och 2 andra gillar detta.
  6. SjööSandström

Hejsan! Tråden om militära klockor , där har jag lagt in lite roliga bilder på några militära svenska klockor.

SerbastianFlyte gillar detta.
  7. SerbastianFlyte
    Trådstartare

Har sett och uppskattat dessa, min tanke var att det borde finnas fler och standardiserade ur i försvaret som funnits ombord.

8. hejo

hejo Borgare

Vad anbelangar tydligheten i FMV´s register så finns det en del övrigt att önska. Vad som fanns inom FM innan
    FMV´s tillkomst är ett ännu större mörker då allt från försvarsgrensinköp till lokala förbandsinköp gjordes.

En fingervisning av hur det sett ut genom tiderna kan ju ändå skönjas i detta utdrag från FMV´s register:

M_nr.PNG

Som du ser så har Marinen haft en del ur tilldelade.

Den som har ett vaket öga ser ett fel i listan under kolumnen FÖRSVARSGREN, en ledtråd: ett M skall bort och ersättas av A ;)

9. SerbastianFlyte
    Trådstartare

Tack! Vet du vad ASPO är för märke som avses?

10. hejo

hejo Borgare

Tyvärr inte men skulle jag gissa så faller lotten på en distributör/leverantörskanal.

11. SjööSandström

Tack! Vad intressant! Och LWO, vad betyder det?

12. SjööSandström

LWO, nån gissning?

13. TorNet

TorNet Friends of KS

LWO = Lemania

Pictor gillar detta.
  14. hejo

hejo Borgare

Är det en gissning eller vet du?
    Låter rimligt men bekräftad fakta smakar alltid bäst :)

15. fc2

fc2 Borgare

Precis. Tips är att titta på numret som LWO hade, dvs 051010 eller Lemania Viggen för samlaren.

16. Quaker

Quaker Friends of KS

Härlig tråd! Skall följas

17. TorNet

TorNet Friends of KS

Richispice, JMolin, plattfot och 6 andra gillar detta.
  18. Tarnold

Tarnold Torpare

När jag tjänstgjorde på ubåt under 80-talet ingick 4-5 armbandskronografer i utrustningslistan ombord. Jag var då verksam inom stridsledningen ombord och bland annat ingick det i mina uppgifter att hålla reda på materielen som användes för detta, däribland klockorna. Det vi hade då på Sjöormen- och Näckenklass var uteslutande Excelsior Park och Minerva. Remmarna var av flätad svart perlon men det låg även medpackat breda svarta läderremmar, liknande tyska "BUND-band". På förrådet fanns andra klockor och jag minns att jag ett tag hade ute en Breitling från ca 1970. Jag har letat fram en (lånad) bild på en likadan.

Klockorna som fanns ombord var inte särskilt populära utan låg mest inlåsta i ett skåp. Man tyckte väl att de var omoderna och dessutom användes mest vanliga stoppur när man behövde ta tiden för något, och det var en hel del. Tidtagning användes vid navigering, för löpt distans och för att identifiera fyrar nattetid, vidare fanns en hel det användningsområden vid periskopsobservationer för att hålla koll på när det var dags att ta nästa observation med mera. Vid eldledningsarbetet mera sällan, då det fanns fasta klockor för detta. Vid manuell eldledning och plotting startades dock "eldledningstid" vilket innebar att alla i stridsledningen på order startade sina stoppur eller kronografer samtidigt. Därefter gavs alla rapporter efter denna tid, men då är vi tillbaka på tidigt 80-tal, innan datoreldledningar började användas.

Armbandsuren utgick ur utrustningslistorna på ubåt omkring 1990 och ersattes inte av något annat. Antagligen förutsattes det att man skaffade ett eget armbandsur om man ansåg att man behövde det. Ett billigt LCD-ur var ju egentligen mycket noggrannare. Eftersom jag tyckte det var praktiskt med kronograf och dessutom gillade klockor köpte jag en Omega Speedmaster i början av 90-talet som jag sedan använde ombord.

Här kommer några bilder på en Excelsior Park, en Minerva och en lånad bild på en Breitling, likadan som den jag en gång hade ute från Försvaret.

IMG_0099b.jpg IMG_0102b.jpg Breitling LPb.jpg

19. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tungt inlägg från en som har haft denna udda arbetsplats. Tack för dom fina bilderna

20. hejo

hejo Borgare

Lysande inlägg, Minervan har jag inte sett tidigare. Breitlingen verkar inte finnas med i FMV´s register.
    De Excelsior jag sett hade mara tre kronor på baksidan ingen annan märkning. Minns du hur baksidorna såg ut.

Ser fram emot fler kvalitetsposter från dig, är du kvar i Marinen?

21. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Grym input, intressant info.
    Tackar.

22. fc2

fc2 Borgare

Grymt Tarnold

Svårslagen info från en som höll på med dessa ur när det begav sig.

23. SerbastianFlyte
    Trådstartare

Lysande info!

24. Tarnold

Tarnold Torpare

Klockorna var alltid märkta med tre kronor och i ibland med ett ingraverat nummer (ofta rätt lågt = tvåsiffrigt). Nyare ur hade bara tre kronor.

Pictor och NiklasArvid gillar detta.
  25. hejo

hejo Borgare

Misstänkte det, Marinen har ju alltid gått sin egen väg...... ;) som jämförelse kan ju nämnas att de Tg195 som kom in till förråden
    stämplades omedelbums med M-nummret (dock finns det inte många kända Tg med M-nummer!

Pictor och NiklasArvid gillar detta.
  26. Jimbo

Jimbo Bonde

Får väl visa mina Excelsior Park från Flottan igen. Tidigare beskrivna på tråden för militära klockor.
    Den till vänster har det originala armbandet som Tarnold beskrev. Äkta Cordovan läder minsann.Bägge har också spåren på baksidan efter Perlon remmarna.
    Vänstra dateras till 50-tal och väntar på service stämplad och den högra är också en Excelsior fast den saknar text på urtavlan daterad till 40-talet. image.jpg

Empa, Pictor, NiklasArvid och 3 andra gillar detta.
  27. Jimbo

Jimbo Bonde

Bild på baksidorna också. image.jpg

Empa, Pictor, NiklasArvid och 5 andra gillar detta.
  28. Randel

Randel Friends of KS

Tack för riktigt bra info Tarnold :)

29. hejo

hejo Borgare

Pictor gillar detta.
  30. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Återkommer efter förtöjning hemmabas, tills dess bjuder jag på en rykande färsk bild. DSC_0795.JPG