Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor med affektionsvärde!

Diskussion i 'Diskussion' startad av J.G.L, 3 juli 2016.

1. J.G.L
    Trådstartare

J.G.L Bonde

Från:
    Taberg
    Vi har ju alla en sak gemensamt, vi är väl det som i folkmun brukar kallas för klocknördar. Nu är det ju så att även nördar har känslor och därför slänger jag in en liten tråd om klockor som man har en känslomässig koppling till. Det behöver ju absolut inte vara några värstingklockor på något sätt, kanske snarare tvärt om, det kan ju vara din första digitala Moretime från -81 eller kort sagt vad som helst. Jag börjar själv med att lägga ut min Festina F16358/2 som jag fick 2004 av min lillasyster, ungefär ett halvår innan hon gick bort i tsunamin i Thailand. Klockan i sig är ju inget speciellt men just denna är väldigt speciell för mig. Har precis haft den nerplockad och rengjort den samt bytt oringar och bytt den ena knappen. image.jpeg

Pauledward, Zalath, mackman och 30 andra gillar detta.
  2. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Klockor med affektionsvärde skall man inte underskatta, oavsett om dom inte är värde ett piss eller om den är värd massor av stålar!

Har tre klockor som har ett väldigt högt värde för mig personligen, dessa tre klockor går inte att värderas i några pengar då dom betyder så mycket mer än det!

Första är min allra första klocka, fick den av min mor till skolststarten i 1:an.
    image.jpeg

Min andra med högt affektionsvärde är klockan jag fick av min mor på min 18 åriga födelsedag.
    image.jpeg

Den tredje som betyder mycket för mig, är klockan efter men morfar, vem vet vad den har varit med om?! Denna klocka fick jag av min mormor som ett minne efter morfar.
    image.jpeg

Senast ändrad: 3 juli 2016
    Aquastaren, Pauledward, Zalath och 20 andra gillar detta.
  3. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    ja det är inte alltid värdet på klockan som gör om den är värd att hållas i skick. Affektionsvärdet är i mina ögon det viktigaste, det är ju keepers.

4. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Har en plus en på ingång.
    Börjar med den jag har. Kommer från @Ernesto och var hans andra med tuxedo. Kommer vara värd multum om ett par år här på KS.
    image.jpeg

Den andra kommer jag förhoppningsvis få senare i livet. Min fars tissot guldklocka efter 25 år i Malmö stads tjänst. Märkt med C-A malmö stad 1993 på baksidan. Mer om den när den kommer.... Förhoppningsvis om många år.
    image.jpeg

Pauledward, 007, Tarkovski och 7 andra gillar detta.
  5. Buffi

Buffi Bonde

Min första barndomsklocka :)

Tarkovski, Aquastaren, 007 och 12 andra gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Min farfars Certina, min morfars Omega.
    image.jpeg

Min farfars farfars fickur.
    image.jpeg

Aquastaren, Pauledward, 007 och 11 andra gillar detta.
  7. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Numera renoverad klocka som pappa fick av sin pappa för länge sedan.

WP_20160310_13_00_56_Pro.jpg

Aquastaren, Pauledward, 007 och 9 andra gillar detta.
  8. Hillarn

Hillarn Bonde

Morfars klocka, ska se till att få igång den så att den går mer dugligt snart men bär den ändå lite då och då för att ha något kul att titta ned på. Fint minne med en klocka. 20160405_183251-01.jpeg

Aquastaren, Pauledward, 007 och 12 andra gillar detta.
  9. Oscaro

Oscaro Biskop

Blancpain som jag fick av min pappa och klockan som alltid ger mig mest glädje på handleden!
    image.jpeg

Aquastaren, Pauledward, 007 och 13 andra gillar detta.
  10. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    20160521_164914.jpg Min Morfars Omega som han fick efter lång och trogen tjänst av företaget han arbetade på.

Pauledward, 007, audotcom och 10 andra gillar detta.
  11. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    4 klockor som betyder väldigt mycket för mig är följande:
    Seiko kronograf som tillhörde min morfar.
    Rolex sub 1680/8 från 1974 som tillhörde min farfar och som användes typ varje dag i över 20 år av honom.
    Rolex sub 5513 från 1985, min pappas gamla som jag fick av honom i present.
    Samt ett fickur i guld som tillhörde min morfar, har ingen bild på fickuret dock.
    image.jpg

Aquastaren, Karatekid, Pauledward och 24 andra gillar detta.
  12. jkh

jkh Torpare

Från:
    Jönköping
    En klocka som betyder mycket har tillhört min morfar, en Tissot Seastar Seven. Det är klockan han fick efter att ha arbetat som lokreparatör i 30 år. Det är ingen märkvärdigt med klockan alls, det finns säkert massor av dem runt om i byrålådor i Sverige. Jag gissar att många har samma inskription på baksidan, "För nit och redlighet i rikets tjänst". Den fungerar dock utmärkt, och efter att den fick ett nytt band så bärs den då och då!
    IMG_20160703_210635.jpg

IMG_20160703_210710.jpg

Pauledward, Equilibrium, 007 och 7 andra gillar detta.
  13. Wiliamo

Wiliamo Präst

Fantastiskt fina allihop, med underbara historier bakom. Sånt man bär med stolthet :)

Pauledward, J.G.L och Daytona96 gillar detta.
  14. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Tack så mycket!:)

J.G.L och Wiliamo gillar detta.
  15. nissehult

nissehult Friends of KS

Pauledward, yonsson, JB007 och 7 andra gillar detta.
  16. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Den här godbiten som jag fått av svärfär som ärvt den av sin morfar har ett stort affektionsvärde :)
    image.jpeg

nissehult, Pauledward, Daytona96 och 1 annan gillar detta.
  17. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Tre klockor som aldrig kommer lämna.
    Omegan fick jag av min stora idol min morfar.
    Ryssarna fick jag av sambons föräldrar. 1467634055484655870978.jpg

Tarkovski, Pauledward och Daytona96 gillar detta.
  18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg
    Min farfar köpte 2st klockor när farsan fyllde 15 år (tror jag). Den automatiska köpte han till sig själv och den manuella fick min pappa.

Pappa bar sin dagligen och den automatiska låg mestadels i lådan tills farfar gick bort och pappa tog över den. Från då bar pappa den automatiska dagligen, duschade med den mm (han bar den på en flexlänk). När farsan gick bort för några år sedan fick jag ta över båda samt ett gammalt omega-fickur.

Ganska tråkiga klockor enligt mig men dessa klockor är i princip det enda jag har kvar från gubbarna så självklart har de en speciell betydelse. Jag bär dem i princip aldrig.

Kson, nissehult, Pauledward och 1 annan gillar detta.
  19. charles8

charles8 Bonde

Det här är och kommer nog förbli mitt mest udda inlägg här på KS, trots en kort tid som medlem. Som tidigare nämner så behöver klockans kostnad vid inköp inte alltid spela någon roll. Klockan som betyder mest för mig i dagsläget är den min mormor gav mig i julklapp under julen 2001 vilket även blev sista gången jag träffade henne. En vecka senare var min 6e födelsedag (1 jan) och jag bar stolt min nya klocka, dock i mormors frånvaro. Hon hade åkt hem till annan ort. Ett kort telefonsamtal denna dag har jag fått återberättat var mina sista ord med henne, för dagen därpå gick hon tagiskt bort.

Klockan kostade förmodligen 25kr på närmaste ur och penn, men vad spelar det för roll när det är det ända som finns kvar som minne för min del. Har inte haft mage att kasta den trots att det är en barnklocka och att det aldrig kommer gå att använda den. Kan tillägga att det var min första klocka någonsin. image.jpeg

Senast ändrad: 5 juli 2016
    Tarkovski, Osclat, andrkavr och 4 andra gillar detta.
  20. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Fint av henne att ge dig den. håll hårt i klockan!

charles8 gillar detta.
  21. charles8

charles8 Bonde

Det kommer jag definitivt att göra!

Pauledward gillar detta.
  22. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Det känns som att det ofta är klockor med affektionsvärde som kommer från 25 år i tjänst av mor/farföräldrar/föräldrar. Dessa gåvor från företagen är något man sällan ser idag, vilket är extremt tråkigt.

23. regnguden

regnguden Präst

Kan bara hålla med dig! Min far har själv jobbat på samma ställe i många år nu, och det enda som har kommit av det var en mobiltelefon efter 20 år av trogen tjänst. Visst, det är ju en gåva, men det är ju ingenting som man använder i decennier och genom generationer på samma sätt som ett ur, och därmed får det aldrig samma symboliska värde i min mening. En gåva för lång och trogen tjänst ska väl kunna erbjuda just trogen tjänst till den som mottar gåvan? :)

Pauledward gillar detta.
  24. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Instämmer helt. En klocka är det ultimata

regnguden gillar detta.
  25. Klingan

Klingan Torpare

Klocka med gravyr på baksidan känns som en bra belöning efter trogen tjänst! Synd att det i princip försvunnit/är påväg bort.

26. jandan

jandan Friends of KS

Två klockor som betyder mycket för mig.
    WP_20160705_20_54_37_Pro.jpg
    En Omega Seamaster DeVille från 1970.
    Helt restaurerad med ny krona (när jag fick den satt en icke original).
    WP_20160705_20_54_26_Pro.jpg
    En Certina New Art från 1979.

Båda dessa klockor är arv från min kära morfar.
    En underbar man med stor humor som spred mycket glädje.
    Båda dessa hamnade i en låda hos min mor när min morfar gick bort, hon ville absolut inte släppa dem vidare...
    När min mor gick bort för lite mer än ett år sen fick min bror inte ens chansen att ta över klockorna, och han har ändå inget intresse ...
    Omegan var min morfars finklocka, Certinan fick han i gåva från kommunen som tack för lång och trogen tjänst som ordförande i flera nämnder. Eftersom dessa legat i en låda i många år fick @McGyver göra service, och nu är båda i nästan nyskick! Helt underbart! Tack @McGyver !
    Det finns inget bättre än klockor som man har en relation till.

nissehult, McGyver, Pauledward och 2 andra gillar detta.
  27. Mankebank

Mankebank Bonde

Man får fortfarande guldklocka, en Tissot för några tusenlappar, alternativt medalj eller konstglas efter 30 år i statlig tjänst.

regnguden gillar detta.
  28. Mvnordlander

Mvnordlander Bonde

Från:
    Stockholm
    Visst får man klockor fortfarande. Min mor fick en Certina i guld för 25år i Stockholm stad nyligen.

Mårtenssons ur Brookfield