Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor med komplikationen veckonummer

Diskussion i 'Diskussion' startad av M021, 9 januari 2015.

1. M021
    Trådstartare

M021 Friends of KS

Har sett lite trådar och kommentarer runt omkring här på forumet ang komplikationen veckonummer.
    Men efter att ha varit/är sugen på SS Skydiver så är den komplikationen jag gillar mest på den klockan tokigt nog veckonummer.

I mitt jobb planerar vi allt i veckor, så ur funktionellt syfte skulle det vara mer användbart än både datum och ibland tiden (folk kommer ändå aldrig i tid till möten).

Väldigt europeisk det här med att räkna veckor, och ibland också väldigt svenskt vad jag förstår.

Så nu slänger jag ut denna fråga i klockvärden på bredare front men även med förhoppningen på samlad och konkreta svar!

Har sätt någon Glashutte, TAG, SS och t.o.m Casio med veckonummer men vill se mer :)
    Så vilka klockor där ute har vi med Veckokomplikation?

Detta skulle kunna snabba på min process att hitta något nytt.

Luckyluciano, Kejsaren och jabla gillar detta.
  2. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Vill också ha en. Enda jag har hittat som är intressant är Glashutte och den är lite för dyr i mina ögon :(

M021 gillar detta.
  3. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Stolt ägare av en skydiver Måste erkänna att jag använder inte veckofunktionen super ofta men älskar den ändå! Ibland när en kollega undrar vilken vecka det är så kan man briljera!

Om jag nån gång blir Zilionär ska jag ringa Patek och beställa en mekanisk klocka med evighetskalender och veckonummer..!

joh.jonsson gillar detta.
  4. Cristian

Cristian Friends of KS

Använder inte min veckofunktion

image.jpg

Sjöö Sandström och Dixie gillar detta.
  5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Kör på Skydivern, veckonummer är the shit!

Sen är iofs Skydivern en grym klocka annars också, även om den inte skulle haft veckonummer. :)

6. M021
    Trådstartare

M021 Friends of KS

Säljer du ;)?

7. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Sjöö Sandström, Molle, slimjim och 1 annan gillar detta.
  8. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Senator? :)

ROB-1832, paradis, SSL och 9 andra gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul tråd! Kan bara hålla med om att veckonummer är något jag skulle haft nytta av.

ErikGBG och M021 gillar detta.
  10. _jonte

_jonte Friends of KS

Osclat, TiE, willbur och 1 annan gillar detta.
  11. M021
    Trådstartare

M021 Friends of KS

Den där är riktigt fin!

12. M021
    Trådstartare

M021 Friends of KS

13. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Ja för fan, veckonummer på klockan hade varit kanon i jobbet. Vi planerar som sagt här innan allt i veckor, till och med vecka.dag alltså W2.5 för idag då.

14. Patric Aronsson

Patric Aronsson Friends of KS

image.jpg

En variant som är ngt vänligare mot plånkan, har en själv dock är det lite smått att läsa av veckonummer i övrigt nöjd med både utseende, finish samt verk. (eta2892 bas)

kahler, Luckyluciano, Dixie och 1 annan gillar detta.
  15. SerbastianFlyte

SerbastianFlyte Friends of KS

Fin. Men ett problem; är inte veckoindikatorn läskigt lik förgångna tiders klocka på TV1/TV2 innan sändningen började..?

16. Svanen

Svanen Bonde

Från:
    Västerås
    Varför inte stödja det gamla anrika svenska varumärket Halda. Deras Spacediscovery har veckonummer om jag inte minns fel.
    Dock tror jag inte deras andra modell, Race Pilot har det.

hämta.jpg

sockersmulan och M021 gillar detta.
  17. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    mega, SSL och Jens gillar detta.
  18. M021
    Trådstartare

M021 Friends of KS

Nej nej nej, jag vill kunna överleva en apocalypse endast med klocka och Schweizisk armekniv. ;)

Watch out, Brutus, MariaE och 1 annan gillar detta.
  19. time2catch

time2catch Stadsbo

Från:
    hufvudstaden
    veckonummer som visas är en mycket trevlig klockkomplikation och högst användbart. men för en som inte har råd att lägga ut 100 lax så får man väl nöja sig med detta, tillsvidare:

själv så kände jag till detta nyligen så jag passar på och delar med mig, för den som har missat funktionen.
    :cigar:

DrDre, paradis och Jens gillar detta.
  20. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Fullt förståligt. Jag tror visserligen att hålla reda på veckonumret kommer vara ditt minsta problem efter en apocalypse ;)

Dixie, willbur och M021 gillar detta.
  21. DrDre

DrDre Friends of KS

Den här är inte alls dum. Lånad bild.

Mr.Chang, mrt4, VCalmen och 8 andra gillar detta.
  22. john b

john b Präst

Bra! Junghans gör en del fina klockor alltså. Denna hade jag inte sett innan. Kanske inte lika snygg som vanliga chronon och ser lite stor ut. Men riiktigt trevlig!

23. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Är inte veckonummer någon som används/användes rent praktiskt inom Sveriges gränser ?

24. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Nein, vanligt i det militära i multinationellt sammanhang iaf

25. Joakim

Joakim Borgare

Stilig, vet du ngt om storleken och listpris?

26. DrDre

DrDre Friends of KS

Junghans rar två olika serier som är ganska lika, Max Bill och Meister. Meister, som den på bilden ingår i, är lite dyrare och lite fler modeller och med mer avancerade urverk. Jag vet inte priset på rak arm, men jag har ett svagt minne av att det låg runt 16-18 tkr i somras när jag såg den i några skyltfönster. Den är riktigt snygg i verkligheten också lagom storlek också (runt 40mm skulle jag gissa).

En annan i samma serie, som inte alls är dum är den med månfas och lite annat.

MariaE, Geparden och _jonte gillar detta.
  27. Patric Aronsson

28. Patric Aronsson

29. Lowe92

Lowe92 Bonde

Glashutte är ju riktigt fin! Hade velat ha en liknande, tycker att Junghans har lite väl liten veckovisning, dock kanske inte det man behöver kolla med bara en snabb blick på klockan utan något man kan låta ta de där 5 sekunderna.

30. FredrikQ

FredrikQ Torpare

Vilken Casioklocka har veckonummer?

De få klockor med veckonummer jag hittat är typ skitdyra.
    "Billigaste" jag hittat är nog Junghans Mega 1000 som man får hosta upp åtminstone 5000kr för.
    http://www.junghans.de/en/junghans-...e-mega1000titan/026-2800-44/model/detail.html
    Har nån sett veckonummersvy i någon smartklocka kanske? Vilken Casioklocka är det som har veckonummer?

Mvh...

Bifogade filer:

Mårtenssons ur Brookfield