• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med komplikationen veckonummer

M021

Rolex
2-Faktor
Har sett lite trådar och kommentarer runt omkring här på forumet ang komplikationen veckonummer.
Men efter att ha varit/är sugen på SS Skydiver så är den komplikationen jag gillar mest på den klockan tokigt nog veckonummer.

I mitt jobb planerar vi allt i veckor, så ur funktionellt syfte skulle det vara mer användbart än både datum och ibland tiden (folk kommer ändå aldrig i tid till möten).

Väldigt europeisk det här med att räkna veckor, och ibland också väldigt svenskt vad jag förstår.

Så nu slänger jag ut denna fråga i klockvärden på bredare front men även med förhoppningen på samlad och konkreta svar!

Har sätt någon Glashutte, TAG, SS och t.o.m Casio med veckonummer men vill se mer :)
Så vilka klockor där ute har vi med Veckokomplikation?

Detta skulle kunna snabba på min process att hitta något nytt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Vill också ha en. Enda jag har hittat som är intressant är Glashutte och den är lite för dyr i mina ögon :(
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Stolt ägare av en skydiver Måste erkänna att jag använder inte veckofunktionen super ofta men älskar den ändå! Ibland när en kollega undrar vilken vecka det är så kan man briljera!

Om jag nån gång blir Zilionär ska jag ringa Patek och beställa en mekanisk klocka med evighetskalender och veckonummer..!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Använder inte min veckofunktion

image.jpg
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Ja för fan, veckonummer på klockan hade varit kanon i jobbet. Vi planerar som sagt här innan allt i veckor, till och med vecka.dag alltså W2.5 för idag då.
 

Svanen

Omega
Varför inte stödja det gamla anrika svenska varumärket Halda. Deras Spacediscovery har veckonummer om jag inte minns fel.
Dock tror jag inte deras andra modell, Race Pilot har det.

hämta.jpg
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
veckonummer som visas är en mycket trevlig klockkomplikation och högst användbart. men för en som inte har råd att lägga ut 100 lax så får man väl nöja sig med detta, tillsvidare:


själv så kände jag till detta nyligen så jag passar på och delar med mig, för den som har missat funktionen.
:cigar:
 

DrDre

Patek
Stilig, vet du ngt om storleken och listpris?


Junghans rar två olika serier som är ganska lika, Max Bill och Meister. Meister, som den på bilden ingår i, är lite dyrare och lite fler modeller och med mer avancerade urverk. Jag vet inte priset på rak arm, men jag har ett svagt minne av att det låg runt 16-18 tkr i somras när jag såg den i några skyltfönster. Den är riktigt snygg i verkligheten också lagom storlek också (runt 40mm skulle jag gissa).

En annan i samma serie, som inte alls är dum är den med månfas och lite annat.





 

Aron72

Cartier
Junghans rar två olika serier som är ganska lika, Max Bill och Meister. Meister, som den på bilden ingår i, är lite dyrare och lite fler modeller och med mer avancerade urverk. Jag vet inte priset på rak arm, men jag har ett svagt minne av att det låg runt 16-18 tkr i somras när jag såg den i några skyltfönster. Den är riktigt snygg i verkligheten också lagom storlek också (runt 40mm skulle jag gissa).

En annan i samma serie, som inte alls är dum är den med månfas och lite annat.





 

Lowe92

Cartier
Glashutte är ju riktigt fin! Hade velat ha en liknande, tycker att Junghans har lite väl liten veckovisning, dock kanske inte det man behöver kolla med bara en snabb blick på klockan utan något man kan låta ta de där 5 sekunderna.
 

FredrikQ

Breitling
Har sätt någon Glashutte, TAG, SS och t.o.m Casio med veckonummer men vill se mer :)
Så vilka klockor där ute har vi med Veckokomplikation?
Vilken Casioklocka har veckonummer?

De få klockor med veckonummer jag hittat är typ skitdyra.
"Billigaste" jag hittat är nog Junghans Mega 1000 som man får hosta upp åtminstone 5000kr för.
http://www.junghans.de/en/junghans-...e-mega1000titan/026-2800-44/model/detail.html
Fxp8EJF.png

Har nån sett veckonummersvy i någon smartklocka kanske? Vilken Casioklocka är det som har veckonummer?

Mvh...
 

Bilagor

  • 026_2800.44.png
    026_2800.44.png
    37.2 KB · Visningar: 94
Topp