• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med komplikationen veckonummer

B

Banankontakt

Guest
Certina DS Multi-8


Finns även med läderband.
På klockia.se kostar de 5.640 kr (upptill 6.935 kr i vissa utföranden)
 
Senast redigerad av en moderator:

sockersmulan

Breitling
image.jpg


En variant som är ngt vänligare mot plånkan, har en själv dock är det lite smått att läsa av veckonummer i övrigt nöjd med både utseende, finish samt verk. (eta2892 bas)
Vad har den för modellbeteckning? Har försökt smurfa upp den men hittar den dock inte:arghh:
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Kollade just i kalendern och ser att vi nu är i vecka 53! Något jag aldrig lagt märke till förut men tydligen återkommer detta med några år mellanrum. Om vecka 52 slutar före den 28 december tillkommer extraveckan 53 som då vandrar in på det nya året. Därmed kommer två udda veckor efter varandra.
Blir en del injusteringar för de klockor som har veckonummerkomplikationen då den troligen slår över till vecka 1 nu.

Eller finns det ur som klarar detta?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant komplikation. Har aldrig tänkt i dom termerna men det vore ju riktigt trevligt faktiskt :)
Nu ska jag ut och gräva lite i detta
 

jurassicjay

Cartier
..Fast vänta nu, vad hände här? i månadsskiftet? 311? Det där ser ju helt skevt ut och känns väldigt out of character för att vara VC. Nåväl, tur att jag inte har råd att köpa en..
Skärmavbild 2018-03-14 kl. 08.46.48.png
 

Belfort

Omega
..Fast vänta nu, vad hände här? i månadsskiftet? 311? Det där ser ju helt skevt ut och känns väldigt out of character för att vara VC. Nåväl, tur att jag inte har råd att köpa en..
Skärmavbild 2018-03-14 kl. 08.46.48.png
En luring från VC, när datumet är 31 eller 01 så står den still, så det blir en gissningslek för ägaren ”hmm har vi bytt månad eller inte”.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har alltid undrat vilka som har nytta av att veta vilken vecka det är?
Vecka 17 säger ju ingenting jämfört med ett datum.
 

jurassicjay

Cartier
En luring från VC, när datumet är 31 eller 01 så står den still, så det blir en gissningslek för ägaren ”hmm har vi bytt månad eller inte”.

Men... Då är det ju OMÖJLIGT att veta om det är första eller sista dagen i månaden?! (ja, jag är ironisk)
Som sagt, det är ren och skär tur att jag inte har råd att köpa en! (nej, jag är inte ironisk)
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Har alltid undrat vilka som har nytta av att veta vilken vecka det är?
Vecka 17 säger ju ingenting jämfört med ett datum.
Nej, det är just därför man vill ha en veckonummerkomplikation. Alla i mitt arbetsliv slänger sig med veckor, och jag har aldrig någon aning om hur långt det är till exempelvis vecka 15. "Kan du ha det klart till fredag v.15?" -"Inte fan vet jag, när är det?" svarar jag.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Högra sub-dialen är datum. Månaden och veckonrumret hänger ju ihop, så behövs ingen extra visare till det. Halvmånen visar alltså vecka och månad samtidigt! Vecka sju är ju liksom alltid i februari.
Självklart :facepalm:
Gillar komplikationen skarpt. Använder veckonummer väldigt ofta på jobbet. Antar att denna kostar skjortan, och andrahandspriset är knappast något man hittar över ifall man tröttnar så det är knappast aktuellt för mig tyvärr.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej, det är just därför man vill ha en veckonummerkomplikation. Alla i mitt arbetsliv slänger sig med veckor, och jag har aldrig någon aning om hur långt det är till exempelvis vecka 15. "Kan du ha det klart till fredag v.15?" -"Inte fan vet jag, när är det?" svarar jag.
Haha! Lite så jag känner också! :D

"Välkomna till vårt bröllop lördag vecka 23" :rolleyes:
 
Topp