• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med sentimentalt värde

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kan inte erbjuda en snyfthistoria hur min farfar fick mig att lova att alltid hålls klockan gåendes på din dödsbädd, eller liknande. Men en lite modernare sak (till skillnad från alls vintage omega här.

En Tissot PRC 200
1430731107576489739853.jpg


Må hända ser det inte mycket ut för världen (på forumet) men den ligger mig extremt varmt om hjärtat.

Jag va student och hade precis insett att klockor va sjukt coolt. Hade börjat fundera på att skaffa mig en klocka men ekonomin va knapert. Att lägga halva inkomsten (9000 alá CSN) på en klocka va ju otänkbart!

I samma veva hade jag träffat min blivande fru (också student) och va kär upp över öronen.

Jag gick och trånade i skyltfönster med en drömsk blick och suckade djupt. Allt såg omöjligt ut..
Så en dag när jag kom hem så sa min älskade sambo att hon hade en present till mig och sträcker fram en låda med ett stort T på. Då hade hon observerat vad jag kollat på och på nått sätt fått ihop pengarna till en klocka till mig!

Idag används den inte lika mycket som den förtjänar, men den kommer alltid finnas framme och i fungerande skick! Den betyder en hel del för mig!
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Bumpar denna tråd istället för en ny. Är det ok att sälja en klocka som betydde mycket för några år sedan,men som idag bara är en vardags klockan? Klockan ifråga är en Explorer 1som jag köpte med att fira mitt första jobb efter 5års studier.Är det ok att sälja eller kommer jag ångra mig en regnig dag?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Bumpar denna tråd istället för en ny. Är det ok att sälja en klocka som betydde mycket för några år sedan,men som idag bara är en vardags klockan? Klockan ifråga är en Explorer 1som jag köpte med att fira mitt första jobb efter 5års studier.Är det ok att sälja eller kommer jag ångra mig en regnig dag?
Det kan nog bara du svara på. :)
Varför vill du sälja? Finansiera nytt? Går ju alltid att köpa tillbaka en liknande modell även om det inte blir samma sak med historian osv.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En härligt blå Seiko 6139-6012 som satt på min fars handled under säkert tio års tid. Han köpte den på Ur & Penn för en femhundring samma år som jag föddes, 1970. Att den kostade femhundra vet jag eftersom jag fick 10% i hittelön när han tappat bort den en gång. Han hade tappat den när han skottade snö och jag hittade den i snön efter en vecka. 50kr som gick oavkortat till krigsleksaker. Två månader senare gömde jag den och lyckades på så sätt kräma ur ännu en hittelön.
image.jpg
Hahaha... Den där historien blir bara bättre och bättre ;) 500 kr för en Seiko 1970. Måste väl varit ganska mycket på den tiden, eller?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det kan nog bara du svara på. :)
Varför vill du sälja? Finansiera nytt? Går ju alltid att köpa tillbaka en liknande modell även om det inte blir samma sak med historian osv.
Jag är helt enig, men jag lever inte som jag lär eller kalla det dubbelmoral. Jag hade svarat detsamma sälj om den samlar damm, men när det gäller mig själv så vet jag f-n. Man har ju alltid något annat i sikte men då kommer problem nr 2. Vad skall jag köpa för pengarna ;) Får ta mig en funderare till :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bumpar denna tråd istället för en ny. Är det ok att sälja en klocka som betydde mycket för några år sedan,men som idag bara är en vardags klockan? Klockan ifråga är en Explorer 1som jag köpte med att fira mitt första jobb efter 5års studier.Är det ok att sälja eller kommer jag ångra mig en regnig dag?
Min spontana reaktion är sälj den inte om du inte står inför valet att antingen göra det (sälja) eller bli bostadslös.
Affektionsvärde kan inte mätas i pengar
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bumpar denna tråd istället för en ny. Är det ok att sälja en klocka som betydde mycket för några år sedan,men som idag bara är en vardags klockan? Klockan ifråga är en Explorer 1som jag köpte med att fira mitt första jobb efter 5års studier.Är det ok att sälja eller kommer jag ångra mig en regnig dag?

Jag skulle inte sälja tror jag..
Införskaffa en till och lägg undan Explorern i källaren några månader så får du se hur mycket du saknar den? Om du kan leva utan den så sälj. Annars är det en keeper :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Min spontana reaktion är sälj den inte om du inte står inför valet att antingen göra det (sälja) eller bli bostadslös.
Affektionsvärde kan inte mätas i pengar
Haha..Sådant värmer en orolig klock själv :) Skulle vara tragiskt att bli bostadslös pga en klocka, men man skall aldrig säga aldrig när man flippar ordagrant och köper sig en Patek PhilippeGrand Complications Sky Moon Tourbillon för 10 mill.:D
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hahaha... Den där historien blir bara bättre och bättre ;) 500 kr för en Seiko 1970. Måste väl varit ganska mycket på den tiden, eller?
Det är fan sant! Minns pansarvagnen jag köpte för den första femtiolappen på lek å tobak i Kyrkbyns centrum:) Femhunka för världens första automatiska kronograf som gick ut i butik var väl prisvärt?! Såg ett gammalt Pougekvitto från Ur och Penn i nån tråd på 495kr nånstans åxå.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Min memovox som jag köpte i Indonesien när jag var knappt 20 år gammal , min andra "riktiga" klocka efter en omega .

Min far har en 5513 som han köpte lätt begagnad när han själv var i 20-25 åldern.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Denna har jag blivit lovad av min far.
Han köpte den ny och har kvittot kvar. :)
Kommer bli en keeper. Synd att gubben inte hade dyrare smak. Haha
image.jpg
 

Oew

Rolex
Ska ärligt säga att jag inte vet så jättemycket om klockans historia... Farfar var arkitekt och brände de flesta (alla) pengarna på kläder, klockor, bilar och båtar. Hade bland annat en 300SL och en E-type. När han dog i början av 2000-talet fanns det inte så mycket cash kvar så tror att i stort sett allt såldes eller var sålt. Enligt uppgift ska det ha funnits 30-talet klockor, från IWC, Rolex, Omega m.m. Tyvärr vet jag inte vad som hände med allt... Kvar idag har jag en 60-tals seamaster, en datejust från 1956 och pateken.



Måste säga att jag tycker flexit är fett fult på denna! Hade gärna provat Gay Freres eller svart krokodil... Hade verkligen jättegärna servat denna och börjat använda den. Problemet är de ~30000SEK det skulle kosta enligt Bo Berggrens. Men en vacker dag så! :)
Om det här stämmer så är ju service kostnaden inte alls dyr i förhållande till klockan? Ett vintage patek i stål plockar lätt 300k i vanligt skick. Hemskt att en sån fin klocka inte får någon handledstid!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Haha..Sådant värmer en orolig klock själv :) Skulle vara tragiskt att bli bostadslös pga en klocka, men man skall aldrig säga aldrig när man flippar ordagrant och köper sig en Patek PhilippeGrand Complications Sky Moon Tourbillon för 10 mill.:D
Ja för hur skulle man kunna leva utan ett par sådana ;)
 
Topp