• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor och läsglasögon

Sond

Patek
För ca två år sedan svalnade mitt klockintresse något. Jag har gett lite olika förklaringar till orsaken bakom det. Men som vanligt är det ofta när flera händelser sker samtidigt som det leder till förändring.

Orsaken till mitt svalnade klockintresse var dels att det tog för mycket tid och gick åt en del pengar. Och dels att minsta sonen började ta mer tid i anspråk. Så med 24 timmar per dygn var det nödvändigt att prioritera om.

Men det fanns också en annan orsak. Något jag inte kom på eller förstod förrän långt senare. Jag började nämligen för ca två år sedan behöva läsglasögon. Det var inget jag själv märkte eller förstod förrän för ca 1,5 år sedan. Så här i efterhand tror jag det minskade mitt intresse klockor. Att inte se de underbara detaljerna på klockan vid varje titt på den ledde till att intresset sjönk.

Jag kan än idag tycka det är tråkigt att jag inte ser klockan knivskarpt varje gång jag tittar på armen. Det går inte att njuta på samma sätt längre, jag måste ha glasögonen på mig för att se klockan i all sin prakt. Visst, jag ser tiden utan glasögon, men inget mer.

Jag vet ju hur klockorna ser ut och hur vackra de är, men det är lite tråkigt att inte få den där 100% njutningen vid varje liten titt. När jag såg som en örn tänkte jag aldrig på att varje titt var en undermedveten njutningsstund i mikroformat. Men nu, när jag inte kan det längre, saknar jag det.

Någon annan här som gjort samma resa?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
För ca två år sedan svalnade mitt klockintresse något. Jag har gett lite olika förklaringar till orsaken bakom det. Men som vanligt är det ofta när flera händelser sker samtidigt som det leder till förändring.

Orsaken till mitt svalnade klockintresse var dels att det tog för mycket tid och gick åt en del pengar. Och dels att minsta sonen började ta mer tid i anspråk. Så med 24 timmar per dygn var det nödvändigt att prioritera om.

Men det fanns också en annan orsak. Något jag inte kom på eller förstod förrän långt senare. Jag började nämligen för ca två år sedan behöva läsglasögon. Det var inget jag själv märkte eller förstod förrän för ca 1,5 år sedan. Så här i efterhand tror jag det minskade mitt intresse klockor. Att inte se de underbara detaljerna på klockan vid varje titt på den ledde till att intresset sjönk.

Jag kan än idag tycka det är tråkigt att jag inte ser klockan knivskarpt varje gång jag tittar på armen. Det går inte att njuta på samma sätt längre, jag måste ha glasögonen på mig för att se klockan i all sin prakt. Visst, jag ser tiden utan glasögon, men inget mer.

Jag vet ju hur klockorna ser ut och hur vackra de är, men det är lite tråkigt att inte få den där 100% njutningen vid varje liten titt. När jag såg som en örn tänkte jag aldrig på att varje titt var en undermedveten njutningsstund i mikroformat. Men nu, när jag inte kan det längre, saknar jag det.

Någon annan här som gjort samma resa?
Se det från den ljusa sidan! Du missar ju alla hairlines och en del dings också. Glaset är halvfullt min vän.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Större klocka...IWC Big Pilot kanske!;)
Nej, allvarligt, jag förstår din situation och frustrationen över att inte se detaljerna...som är viktiga när man som fantast beundrar sin klocka.
 

_z_

Omega
Progressiva glasögon, linser eller ögonlaser. Är bara att välja.

Har själv kört progressiva i snart tio år och har mycket svårt att förstå de som håller på med läsglasögon, är dock sugen på laserbehandling.

SGS3 via Tapatalk.
 

Sond

Patek
Andra former av synhjälpmedel kan det mycket väl bli vartefter. Men det riktigt tråkiga är den förlorade förmågan att ständigt få en synintryckskick när man tittar på klockan.

Men efter omedvetenhet i 6 eller fler månader så hade jag en inkörningsperiod på 6-8 mån där det var ett elände. Jag glömde/tappade glasögonen och det kändes ofta väldigt obekvämt och ovanligt med dem på. De senaste ca 10 månaderna har jag börjat vänja mig. Så om ett tag kanske det inte är ett problem längre. Och då är det kanske dags för progressiv glas?

Fast det mest intressanta tycker jag är hur intresset för klockor gick ned. Jag tror det synförändringen var en del. En annan sak som hände var att jag nästan slutade läsa böcker(det är en känd effekt). Men effekten på klockor lär man ju bara eventuellt hitta sin likar här..:)
 
Topp