• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor och skjorta

Bexa

Omega
När jag har skjorta så försvinner klockan och man ser den knappt under manschetten. Man får nästan gräva fram den då man skall kika på den.
Har märkt att vissa inte alls verkar ha något problem med detta och att ingen del av klockan skylls av manschetten, en del har nog klockan väldigt löst så att den kan glida omkring fritt.

kanske har att göra med märket på skjortan? själv kör jag enbart stenströms, och har inte extra lång ärm heller så.
tycker att min klocka sitter bra, inte för hårt och inte för löst. skulle inte kännas bra att lägga på en extra bit länk.

Inte för att jag vill flasha med klockan direkt, men när man får alltid vika/dra tillbaka manschetten lite när man ska kolla tiden eller ta en bild till KS.

tycker inte att jag har den för högt sittande heller, snarare tvärtom.

Tankar o funderingar?
image.jpeg

image.jpeg
 

Bexa

Omega
ja sträcker jag armen så ser man ju mer än halva klockan. Men när man lyfter upp den i 90graders vinkel så ser man inte mycket. Ofta får man sträcka ut ärmen och sedan vinkla tillbaka den mot sig så man kan kolla.
 

MangeB

Omega
Vad spelar det för roll vad du har för märke på skjortan...?

Du har väldigt för långa ärmar för dina armar.
Just Stenström är det ju väldigt smidigt att få måttsydda i samband med köp, rekommenderas starkt!
 

thomastheswede

Audemars
Japp, du har korta armar och Stenströms Custom-program är lösningen ( klart enklare och billigare än att förlänga dina armar :D).

Ett test: har du längre mellan fingertopparna än din kroppslängd? Då har du långa armar. Har du kortare avstånd än din kroppslängd så har du korta armar. "The Monkey Factor Test", vanligt bland oss som klättrar...
 

kalufsen

Panerai
att ha klockan som bild ett ser otroligt obekvämt ut :D samt som alla andra redan nämnt - för långa armar. Mina skjortor lämnar jag alltid in för att korta ärmar på. Vid ny köp tvätta 1-2 gånger innan du kortar, annars finns risk att skjortan i slutändan blir alldeles för kort istället.

Om du vill ha skjorta och visa upp din klocka får du väl vika upp.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Hade tidigare samma "problem".
Använder bara Eton skjortor vilka har ganska lång ärm.
Lösningen heter made to measure så nu är alla mina skjortor utbytta mot M2M.
Kostar inte skjortan (pun) utan ca 350kr extra vilket det verkligen är värt då den blir sydd helt efter dina mått.
Dessutom har jag lite klock-nördigt låtit de sy vänstra ärmen 5mm kortare än den högra ;)
image.jpeg
 

Case

Panerai
Ditto ovan. Manschettkanten bör absolut inte krypa upp på tummen. När du står med armarna rakt ned bör kanten gå max 2cm nedanför knölen på handleden. Då bör klockan glida fram när du böjer på armen, vilket inte är det relevanta här. Det viktiga är att skjortan sitter som den ska!

När du ändå är i farten och fixar skjortorna, se till att du kortar ärmarna på dina kavajer också. Precis täcka knölen på handleden är ett bra mått. Skjortärmen ska då sticka ut 1-2cm. Ju mer utstick, desto mer italiano-flärd så jag rekommenderar typ 1cm, om du inte vill framstå som en snajdig typ förstås. ;)

Lägg upp en bild när du fixat till det :).
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Hade tidigare samma "problem".
Använder bara Eton skjortor vilka har ganska lång ärm.
Lösningen heter made to measure så nu är alla mina skjortor utbytta mot M2M.
Kostar inte skjortan (pun) utan ca 350kr extra vilket det verkligen är värt då den blir sydd helt efter dina mått.
Dessutom har jag lite klock-nördigt låtit de sy vänstra ärmen 5mm kortare än den högra ;)
image.jpeg
Haha, skönt med en "Made 4 Watch" measurement... :cool:
 

Bexa

Omega
ska fixa till ärmarna på skjortorna, så får de bli.
Ännu ett moln har försvunnit från ångestens himmel!
 

LS

Panerai
2-Faktor
Hade tidigare samma "problem".
Använder bara Eton skjortor vilka har ganska lång ärm.
Lösningen heter made to measure så nu är alla mina skjortor utbytta mot M2M.
Kostar inte skjortan (pun) utan ca 350kr extra vilket det verkligen är värt då den blir sydd helt efter dina mått.
Dessutom har jag lite klock-nördigt låtit de sy vänstra ärmen 5mm kortare än den högra ;)
image.jpeg
Snyggt! Vilket märke kör du m2m på? :)
Jag kör stenhårt på Etons skjortor som sitter bra på mig men ska jag vara petig vill jag ha 1-2cm längre ärm, särskilt under kavaj.
 

POO

Panerai
Japp, du har korta armar och Stenströms Custom-program är lösningen ( klart enklare och billigare än att förlänga dina armar :D).

Ett test: har du längre mellan fingertopparna än din kroppslängd? Då har du långa armar. Har du kortare avstånd än din kroppslängd så har du korta armar. "The Monkey Factor Test", vanligt bland oss som klättrar...

Då finns det alltså inga " normala" armar, bara lång och korta?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Då finns det alltså inga " normala" armar, bara lång och korta?
Nästan alla armar är nog att anse som normala... I alla fall längdmässigt.

Om du menar ärmar så finns stenströms endast i lång ärm, vilket innebär längre ärm och längre body. Jag som har lång rygg tycker att lä är får lång i ärmarna. Med dagens low waist blir det inte bra för min långa rygg.
 

POO

Panerai
Nästan alla armar är nog att anse som normala... I alla fall längdmässigt.

Om du menar ärmar så finns stenströms endast i lång ärm, vilket innebär längre ärm och längre body. Jag som har lång rygg tycker att lä är får lång i ärmarna. Med dagens low waist blir det inte bra för min långa rygg.

Jag menar att det måste vara ganska sällan armarna är exakt lika långa som avståndet mellan fingertopparna.

Vad gäller ärmar är ju den självklara lösningen att uppsöka en skjortmakare som erbjuder skjortor med ärmlängder, inte överprisat svenskt trams som av snålhet försöker pracka på oss nån jävla onezise.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag menar att det måste vara ganska sällan armarna är exakt lika långa som avståndet mellan fingertopparna.

Vad gäller ärmar är ju den självklara lösningen att uppsöka en skjortmakare som erbjuder skjortor med ärmlängder, inte överprisat svenskt trams som av snålhet försöker pracka på oss nån jävla onezise.
:banghead:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Finns massa andra skjortor som är roligare än Stenströms för ungefär samma pengar vilket kanske fungerar bättre med din klocka.
 

thomastheswede

Audemars
...om du gillar Stenströms så tycker jag att du faktiskt ska ge Custom en chans. Finns en hel bok med tyger, knappar, manschettval, kragtyper, trådfärg osv och sedan är det bara att bygga ihop exakt den skjorta du vill ha, med exakt rätt ärmlängd. Jag beställer mina med olika längd på höger och vänster ärm då jag av nån anledning har olika långa armar.

http://www.stenstroms.com/se/kollektioner/herr/custom-made/


Redan romarna och även Leonardo da Vinci hade koll på att det normala är att ha 1:1 i monkey factor eller ape index...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ape_index

http://www.ape-index.com

image.jpeg
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Oschysst att ta en bild på Agnelli i nån jävligt tveksam åttiostals casual look. Den här är bättre!

image.jpg
Älskar den bilden på honom eftersom den väcker så många frågor: ska slipsen verkligen sitta snett? Hur opraktiskt är det varje gång han ska kolla klockan och måste dra upp kavajen 15 cm? Den största frågan är ändå den gällande frisyren: räckte pomadan inte till sidorna eller är tanken att det gråa ska leva lite vilt?
 
Topp