• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor och Skovård

Fabian

Patek
2-Faktor
I lördags var det utgång och helkväll med Jobbet. Dagen efter mådde jag och mina skor lika dåligt så bestämde mig därför för att tvätta och putsa skor!

Sa han precis "tvätta skor"? menar han fula tygskor i tvättmaskinen? Absolut inte. Det är mina trotjänare Church's Blakeney

Så här såg skorna ut på morgonen. Ingen trevlig syn.
IMG_1219.jpg

IMG_1220.jpg



Av med skosnörerna och under kranen.
IMG_1221.jpg



Hela skon måste blötläggas så inga fula ränder kommer till när skorna sedan skall torkas.
IMG_1222.jpg



Subben är självklart på plats!
IMG_1223.jpg



Fram med galltvålen. Skit i vanish, Kogallan löser de svåraste fläckarna!
IMG_1225.jpg



Gnid in tvålen i en trasa och börja sedan att gnugga. jobba hårdare vid fläckarna och våga ta i för att luckra upp smuts.
IMG_1227.jpg

IMG_1229.jpg




Sulan var också smutsig. lika bra att tvätta den med!
IMG_1230.jpg




Även armband och ett natoband fick sig en tvätt.
IMG_1234.jpg




Nu får skorna droppa av sig lite i 5 min.
IMG_1233.jpg




Dags för att torka skorna. I med så mycket tidningspapper som det bara får plats. Men tänk på att försöka platta till skon så att inte tidningspappret töjer ut skon för mycket. försök forma pappret som skoblock för bästa resultat. jag började torka skorna utomhus men insåg att höstrusket inte var den optimala väderleken och att värmen i badrummet var bättre.
IMG_1236.jpg




Då mina läderskor var i bättre skick (och för den delen inte skall tvättas/badas på samma sätt som mina mockaskor) fick de en enkel polering av gammal hederlig skofett. Skorna är från Loake 1880 och modellen heter Badminton. En favoritmodell och ägs därför i både färgerna svart och brunt.
IMG_1242.jpg




De svarta skorna passar perfekt tillsammans med en gammal guldig omega.
IMG_1250.jpg

IMG_1253.jpg




Bruna modellen som börjat få en härlig mörk färg.
IMG_1254.jpg




Här trivs min gamla oyster perfekt!
IMG_1259.jpg

IMG_1263.jpg




Och här är resultatet efter en natts vila. Skoblocken är åter i skorna och skosnörerna lika så. Tyvärr har rostliknande fläckar börjat uppstå under snörningen. antar att de kommer ifrån ringarna vid snöringen (som innehåller någon typ av stål). Skall till nästa säsong försöka färga om skorna för att försöka få en jämn och fin färg.
IMG_1297.jpg

IMG_1300.jpg

IMG_1302.jpg

IMG_1303.jpg

IMG_1309.jpg

IMG_1311.jpg




Men för ett par skor som börjar närma sin 3e födelsedag är de fortfarande fina!!



Tack för titten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ALDRIG blötlägga tyg, mocka, eller -skinnskor på det sättet! :shock: AJABAJA! :eek: Det funkar kanske en gång, men ska verkligen inte rekommenderas till andra. Ställ dig i skamvrån! :evil:

Kanske lite OT, men angående sneakers och syntetskor;
Lätt borstande med icke kemikalietvål, eller parfymfritt tvättmedel blandat med vatten är det som rekommenderas till ovansidan. Till vita sulor: Vittvättmedel aplicerat med mjuka sidan av en schotsh brite, eller dylikt. Vissa personer kör sina sina sneakers i tvättmaskinen, men bara för att det fungerar en gång betyder inte att det är bra. Sulor och sömmar kan släppa. Jag har hållt mina över 50 par skor i bra skick i 10 år. Det enda som gäller om skor ska hålla BRA skick efter MÅNGA tvättar är försiktighet. Mitt hjärta skriker när jag ser din första tvätt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
yonsson skrev:
ALDRIG blötlägga tyg, mocka, eller -skinnskor på det sättet! :shock: AJABAJA! :eek: Det funkar kanske en gång, men ska verkligen inte rekommenderas till andra. Ställ dig i skamvrån! :evil:

Kanske lite OT, men angående sneakers och syntetskor;
Lätt borstande med icke kemikalietvål, eller parfymfritt tvättmedel blandat med tvål är det som rekommenderas till ovansidan. Till vita sulor: Vittvättmedel aplicerat med mjuka sidan av en schotsh brite, eller dylikt. Vissa personer kör sina sina sneakers i tvättmaskinen, men bara för att det fungerar en gång betyder inte att det är bra. Sulor och sömmar kan släppa. Jag har hållt mina över 50 par skor i bra skick i 10 år. Det enda som gäller om skor ska hålla BRA skick efter MÅNGA tvättar är försiktighet. Mitt hjärta skriker när jag ser din första tvätt.

Jodå, sådär tvättar man mockaskor som är riktigt illa tilltygade.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
ALDRIG blötlägga tyg, mocka, eller -skinnskor på det sättet! :shock: AJABAJA! :eek: Det funkar kanske en gång, men ska verkligen inte rekommenderas till andra. Ställ dig i skamvrån! :evil:

Kanske lite OT, men angående sneakers och syntetskor;
Lätt borstande med icke kemikalietvål, eller parfymfritt tvättmedel blandat med tvål är det som rekommenderas till ovansidan. Till vita sulor: Vittvättmedel aplicerat med mjuka sidan av en schotsh brite, eller dylikt. Vissa personer kör sina sina sneakers i tvättmaskinen, men bara för att det fungerar en gång betyder inte att det är bra. Sulor och sömmar kan släppa. Jag har hållt mina över 50 par skor i bra skick i 10 år. Det enda som gäller om skor ska hålla BRA skick efter MÅNGA tvättar är försiktighet. Mitt hjärta skriker när jag ser din första tvätt.


Jodå, skorna är 3 år gamla och det är varken första eller sista gången som de tvättas sådära:) Det är absolut inga problem, allt handlar om hur de torkar så att lädret inte spricker. Som jag säger så är detta inget att rekommendera för skinnskor, men mockadojjor kan absolut tvättas på detta sätt! :D
 

skoprodukter

Breitling
Jodå, sådär tvättar man mockaskor som är riktigt illa tilltygade.

Att skölja mockaskor i vatten sådär och dränka materialet är inte optimalt. Jag skulle föreslå att använda en blöt duk för att ta bort den värsta smutsen i första hand. Sen använda någon rengöringsprodukt för Mocka som te.x denna skumrengöring för att få bort salt och fettfläckar m.m - då riskerar inte materialet torka ut. Man också använda en rengöringsten som är anpassad för just Mocka, här är ett exempel.

Därefter (när skon torkat) rugga upp materialet med en mockaborste, tex. denna . Sist men inte minst bör man skydda skorna med en impregneringsspary - en universell spray funkar bra även om det finns särskilda för just Mocka & Nubuck.

Sen är dina skor som nya :)

PS. Använt impregnering ofta så slipper man få så mkt ingrodd smuts. Gör man detta kan man räkna med att skorna håller sig fina och fräscha länge.

/ Heini
 

Bilagor

  • imprengering mocka.jpeg
    imprengering mocka.jpeg
    23.5 KB · Visningar: 49
  • mockaborste.jpeg
    mockaborste.jpeg
    9.2 KB · Visningar: 50
  • skumrenföring mocka.jpeg
    skumrenföring mocka.jpeg
    21.4 KB · Visningar: 50
  • sten mocka.jpeg
    sten mocka.jpeg
    23.1 KB · Visningar: 73
  • Like
Reactions: JLW

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
@skoprodukter
Försöker du marknadsföra dina egna produkter genom att väcka en 3år gammal tråd?
Dessutom försöker @skoprodukter sälja sin egen mockaborste... Den fabian har borde duga bra... ser inte vad som är fel.

När tråden ändå är väckt kan jag hänvisa till davidssons skomakeris film om hur de tycker en mockasko skall tvättas. Stämmer ganska bra med det fabian gjort... http://www.davidsonsskomakeri.com/filmer/tvatt-av-mockasko/
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Snyggt! Jag har haft ett par ljusa brouges tidigare & gillade enkelheten. Har ni något tips på var jag kan hitta en sådan modell? Gärna lädersula.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Att skölja mockaskor i vatten sådär och dränka materialet är inte optimalt. Jag skulle föreslå att använda en blöt duk för att ta bort den värsta smutsen i första hand. Sen använda någon rengöringsprodukt för Mocka som te.x denna skumrengöring för att få bort salt och fettfläckar m.m - då riskerar inte materialet torka ut. Man också använda en rengöringsten som är anpassad för just Mocka, här är ett exempel.

Därefter (när skon torkat) rugga upp materialet med en mockaborste, tex. denna . Sist men inte minst bör man skydda skorna med en impregneringsspary - en universell spray funkar bra även om det finns särskilda för just Mocka & Nubuck.

Sen är dina skor som nya :)

PS. Använt impregnering ofta så slipper man få så mkt ingrodd smuts. Gör man detta kan man räkna med att skorna håller sig fina och fräscha länge.

/ Heini

Nej
 
Topp