Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor och yrken

Diskussion i 'Diskussion' startad av Konsul, 20 februari 2015.

1. Konsul
    Trådstartare

Konsul Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nu finns det ju flera trådar med detta tema. De är bitvis sjukt roliga. Jag tänker mig en mer "seriös" variant. Rent sociologiskt (och urologiskt!) kan detta vara intressant. Det säger en hel del om hur klockägare betraktar sig själva och vilka "krav" som kan finnas på jobbet...

Själv jobbar jag i jurist/advokatträsket och jag upplever att det finns tydliga preferenser när det gäller klockor på olika firmor (de råkar också hålla till nära Nymans) och det är Rolex och Omega. I övrigt är det ganska fantasilöst Någon delägare har Pateckk!

Har ni i andra yrken märkt att det finns vissa konstiga preferenser för vissa klockor inom just ert yrkesområde?

2. M021

M021 Friends of KS

i min branch är det mkt ICE, festina, michael kors osv. :eek: Jobbar i retail branschen

3. Daniel L

Daniel L Torpare

Från:
    Skåne
    Hos oss är det nästan uteslutande "sköterskeur" i silikon då jag för tillfället jobbar på sjukhus.

4. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Jobbar som journalist. Här har knappt en jävel armbandsur och de som har det är ofta klockor lika fula som de flestas klädstil. Mina kollegor är alltid förundrade över mig när jag pratar automatiska urverk eller randsydda skor.

5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Rolex, Patek, AP och random Omega och Seiko.

Tittar inte på handleder som är ok..

Apansson och Doncorleone gillar detta.
  6. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Haha känner igen det där. MYCKET ensam om mina intressen på jobbet tyvärr.

7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Byggbranschen. Var precis på AW och inom företaget sportas det Tissot, omega seamaster, Longines LLD, halvgulds breitling med mera.

Jonulf gillar detta.
  8. Chagall

Chagall Stadsbo

Jobbar med konst inom auktionsbranchen, och det ser skapligt ut faktiskt. Mycket äldre Rolex, främst Datejust. En del äldre Omega också. Om man inte jobbar med samtida konst då...

Seikosthlm och Randel gillar detta.
  9. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Tur att jag jobbar med sport, där har man garanterat samtalsämnen med de kollegorna.

10. meo_swe

meo_swe Biskop

Militär:
    Nästan uteslutande Suunto eller gshock.
    Finns ett par guldkorn främst då rolex sub eller omega seamaster.
    Min förra kompanichef hade en rolex 16570, och en kollega har både en airman mystery och en speedmaster

slimjim gillar detta.
  11. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Urologiskt säger du!

erolorhun, Camo00, Apansson och 12 andra gillar detta.
  12. cab

cab Friends of KS

Advokatbyrå, Rolex, Patek, Omega, Tag, IWC m.m. Ingen kör bratte i alla fall så det verkar inte gå hem i denna bransch.

13. KenKun

KenKun Biskop

Jobbar inom en stor mediekoncern. Vi sportar allt ifrån ingenting till Rolex, Panerai och modeklockor :)

14. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Bevakning.. Suunto, G-shock, Breitling (faktiskt), Tissot (deras större modeller) å sen kopior från Thailand. Fick jag med hela branschen där eller? Nä men, det är ungefär vad jag träffat på genom åren.

gruby gillar detta.
  15. audotcom

audotcom Friends of KS

Från:
    Södertälje
    Jobbar inom kommersiell fordonsindustri. Finns ytterst få som delar mitt Klock intresse. Men dom som gör bär omega, rolex,seiko osv. Annars endast blingiga parfym klockor.

16. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Arkitekt
    Omega

Certina

Timex(vd)

17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Mycket android-telefoner där jag är just nu.

DrSbaitso, Aboynamedsue, Theilak och 3 andra gillar detta.
  18. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Driftsättare.

Omega används av två. Jag kör Rolex.
    Dom andra är bara intresserade av klockor men inte köpt än.

Intresse finns, men få som har klocka.

19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ekonomistudent.

DW och Gant på de flesta.

DrSbaitso och Gummo gillar detta.
  20. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jobbar med maritim säkerhet. Mycket Omega och Breitling bland de som "bryr" sig. Fåtal rolex och en enda jlc. Annars en del G-shock och liknande.

ssl gillar detta.
  21. carlm

carlm Bonde

Finans:
    IWC Aquatimer, Omega PO, longines och någon enstaka Rolex. Den enda Pateken slutade tyvärr.

Inte en enda breitling trots att vi är belägna i GBG

22. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Jobbar inom logistik. Här har vi en och annan Omega, en hel del Tissot, en U-boat, resten är Michael Kors eller färgstarka plastklockor.

23. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jobbar finans, Kundmöte igår kund jobbar patek jag jobbar snowflake = bra möte med raka rör!

24. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Jobbar inom offshoreindustrin (olja/gas), mycket Rolex och Omega nån enstaka Breitling, samt blandat plastskräp...

Boris Balkan gillar detta.
  25. Spindel

Spindel Biskop

Jobar inom teknikbranshen, de som har klockor är mer intresserade av att klockan går rätt än status från varumärken så mest 100 - 500 kr kvartsklockor av allsköns kända och okända märken då de håller tiden bättre än vilken mekanisk klocka som helst. Men visst en och annan bratte, rolle, S&S dyker upp då och då.

26. JAH42

JAH42 Friends of KS

Jobbar inom pharma och här regerar Michel Kors

27. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Råvarusektorn. Rolex och Omega i topp. Fler daytonas än subbar i min omgivning och även nån helguld DD. JLC och Rado skymtar ibland.

Tycker mig se en tendens till mer vräkighet ju varmare landet blir. Roligare i värmen alltså.

28. Depp-Erik

Depp-Erik Stadsbo

Samma här, dock har jag sett ett par Submariner och en och annan SM 300 på skolan.

Vart pluggar du? :)

29. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Arkitektstudent
    Omega (seamaster & vintage), TAG, pepsi gmt rolex, longines, casio digitalare (majoritet), seiko, swatch och någon enstaka modeklocka.

Väldigt bra faktiskt! Tre andra i årskursen som också är mer eller mindre intresserade. Däremot tillkom nyligen en ruskigt ful fejk datejust när en snubbe kom hem från Dubai. Kämpar fortfarande med att få han att fimpa skiten.. Får se till att han blir riktigt full och kastar iväg den :)

cultshit, PMOK, Randel och 1 annan gillar detta.
  30. Chami

Chami Friends of KS

Rekrytering inom ekonomi
    På kunder är det som dyker upp oftast rolex
    Kandidater väldigt varierande men sällan något skoj

Mårtenssons ur Brookfield