Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor som är fel, men helt rätt!

Diskussion i 'Diskussion' startad av frere, 17 december 2014.

1. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Jag gillar: gamla klockor, udda märken, fina urverk, fotogeniska detaljer.

Och ändå använder jag nu, dag efter dag...
    ...denna ETA-bestyckade volvo v70 av halvgammalt snitt, som inte alls är särskilt udda och som inte gör sig något vidare på bild med sin konstiga bezel.

Den är helt enkelt perfekt. Trots att den egentligen borde vara fel för mig.

Jag tror att det kan vara smådetaljer som avsaknad av heliumventil, det extra stora "seamaster" på urtavlan och den röda gmt-visaren som är grejen. Eller så är det bara att den är så sjukt bekväm och praktisk. (Vintage i all ära, men nån gång måste man ju ha något användbart också...) Dessutom är det den perfekta reseklockan: enkel, robust, pålitlig, tillräckligt billig för att man ska kunna tappa den i havet utan privatekonomisk katastrof, tillräckligt dyr för att kunna bytas mot en flygbiljett hem om det kniper.

Vilka är era höjdare som egentligen inte borde flyga, klockorna som lyckats bli favoriter utan att ticka en enda av era boxar? Och varför funkar de ändå?

Adam019, JayLar, andreas och 11 andra gillar detta.
  2. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Tror 116520 är precis det. Jag gillar varken kronografer eller polerade mittlänkar. Ha-begäret är ändå stort. Skönheten sitter i helheten.

Uffe gillar detta.
  3. fc2

fc2 Borgare

Gillar manuella vintage-kronografer i stål på läderband men ändå så lockar en automatisk Geneve Dynamic i 18 K med band i 18 K. Varför?

Icaras gillar detta.
  4. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Kul tråd.
    Jag gillar ju också vintage bäst, egentligen. Men använder ändå denna safirbestyckade 90-talare mest.
    IMG_20141210_111612.jpg
    Och nu har begäret efter en 16550 slagit till igen...

krämbulle, andheg, aljung och 1 annan gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Kronografen är ju skit sak samma men Daytonan som helhet är ju fulländad.

Uffe, Knight och jabla gillar detta.
  6. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Oklassisk, rörig och inte ett armbandsur. Ändå är den hur cool som helst
    image.jpg

Hillarn gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tricket är att skaffa mögel som går att använda. För mig har det blivit vattentäta mögeldykare, som inte känns för dyrbara. Inte helt lätt att hitta, men det går med en hel del letande och testande. Sen beror det ju på vad man menar med FÖR dyrbara...

Gummo gillar detta.
  8. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Semivintage är nog på uppgång, inte minst exp1 med lugholes och rariteter som 16550...du är kanske bara en early adopter?:)
    Jag gillar iofs att äga gamla spröda klockor som man får bära vid utvalda tillfällen, en klockas användarvänlighet brukar inte spela så stor roll för hur mycket jag gillar den. Bland mögeldykarna skulle jag helst ha en krispig polerouter sub, och jag är helt säker på att jag skulle använda den mer som bättre vardagsklocka än som badklocka även om den vore tät...

Icaras, krämbulle, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  9. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Tycker rubriken ganska "spot on" beskriver en beater?
    En vettig klocka som man inte alltid är jätte rädd om, får jobbet gjort och som man älskar..

I like!

10. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Denna borde jag inte gilla så mycket som jag gör. Min Bulgari Diagono SD42S. En 2000 meters toolig dykare från en glassig grek/italiensk "smyckestillverkare".
    Men den är välgjord och byggd som en tank och sitter suveränt skönt men med en hel del wrist presence. Det motsägelsefulla/paradoxala mellan beaterstuket och fina gatan märket.
    Jag som normalt mest gillar sparsmakade och stilrena ur. Jag brukar kalla den min "fula ankunge" :D
    image.jpg
    image.jpg image.jpg

Englunds, _jonte, AdamST och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield