• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som ej är värda sitt pris.

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fast det där med Grand Seikos påstådda dåliga andrahandsvärde stämmer oftast inte i praktiken... Jag vågar nog påstå att över 90% av GS-köpare köper från Japan, och där är det betydligt billigare än i Sverige, så för vad man har betalt behöver det inte bli en "stor" förlust av värdet.

Sen har GS-vintage säkerligen en ljus framtid då dom ökat i populäritet och kommer säkerligen öka i värde i framtiden.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fast det där med Grand Seikos påstådda dåliga andrahandsvärde stämmer oftast inte i praktiken... Jag vågar nog påstå att över 90% av GS-köpare köper från Japan, och där är det betydligt billigare än i Sverige, så för vad man har betalt behöver det inte bli en "stor" förlust av värdet.

Sen har GS-vintage säkerligen en ljus framtid då dom ökat i populäritet och kommer säkerligen öka i värde i framtiden.

Fast det bygger på att man säljer till någon som inte tänker på att man kan köpa dem för korvören i Japan..
 

Lunkan

Cartier
Så vida du inte köper en guldklocka prydd med en massa diamanter och nästa dag chockhöjs materialen på börsen med några 100% så gör du nog alltid en kass affär ifall du ska köpa nytt från AD :)

Gällande kvalité... Syftet med en klocka är väl egentligen att den visar tiden korrekt? I sådana fall är alla automatiska klockor gravt övervärderade eftersom de aldrig kan ha samma exakthet som en batteridriven Casio för 500 kr?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu kommer jag säkert få spö för följande inlägg.

Om vi börjar med grunderna. Varför har man en klocka?
För att ha koll på tiden. Det mest prisvärda i detta läge blir då en kvartsklocka för 300-500 kr.

Sedan kan man tycka det är trevligt med en mekanisk klocka just för mekanikens skull då får man en sjysst mekanisk/automatisk klocka för cirka 800-900 kr. Denna klocka har precisionen +25/-15 sek, den angivna precisionen betyder som alla vet inte att denna klocka kommer att gå 25 sek för snabbt eller 15 sek för långsamt utan att klockan kommer ligga inom detta spann, i många fall snittar klockan långt mycket bättre.

Om man nu börjar gå upp i prisklasser är det du betalar extra för en högre precision och frågan är då när är det inte värt den extra precisionen?
Det är ju faktiskt som så att bara för att du betalat ett premium på 30 000 - 40 000 för klockan med precisionen +3/-2 sek så behöver den inte hålla tiden bättre än klockan med precisionen +25/-15 sek. Det du har fått är dock att den som sämst kommer hålla tiden bättre. I detta läge är det dock ingen garanti att premiumklockan håller längre, sköter man underhåll etc kan den billiga 800 kr klockan hålla precis lika länge.

Sedan påstår ju vissa att den dyra kan man ju sälja om man vill den har ett andrahandsvärde, detta är dock mest en chimär, att köpa 800 kr klockan ock slänga den efter tio år är fortfarande en bättre "affär" än att köpa 40 000 kr klockan och sälja den för 38 000 efter tio år.

Personligen, tycker jag, att igen klocka egentligen värd sitt pris om den kostar mer än 30 000 kr, jag kan dock få habegär även för dyrare klockor. Jag har aldrig suttit på några skatter så som vissa här gör och den enskilt dyraste klockan jag har haft var en Omega som gick lös på någonstans runt 22 000 kr och den var absolut inte värd pengarna tycker jag (skitklocka från skitmärke). Den Orien Star jag har som bruksklocka just nu skulle jag däremot lätt kunnat betala mer för då den är värd varenda öre + lite till i min mening.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sorry, du gör ett felaktigt grundantagande. Kolla tiden kan man ju göra på mobilen :)

Det är definitivt inte därför man lägger stora pengar på klockor...

Där håller jag inte med dig, behöver ingen fri hand för klockan, behöver inte fippla fram mobilen IOM att klockan sitter mer lättåtkomligt etc mobilen ersätter inte ett armbandsur, dock ersätter den ett fickur
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Där håller jag inte med dig, behöver ingen fri hand för klockan, behöver inte fippla fram mobilen IOM att klockan sitter mer lättåtkomligt etc mobilen ersätter inte ett armbandsur, dock ersätter den ett fickur
Poängen var att de som lägger stora pengar på klockor inte främst gör det för att kolla tiden. Då hade en billig quartz fungerat bättre...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
null_zpseb4ec2eb.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jacob o Co känns som en kandidat bland de dyrare märkena och bland de billigare Armani, Theorema, Triwa...

Tror inte jag behöver skriva någon motivering... :)


Skickas från min iPad via Tapatalk
Armani har faktiskt fina klockor med (dvs inte bara modeur), 18 karats guldboett och riktigt fina urverk i (prislapp +100k). Tro det eller ej.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
o_O, det hade jag ingen aning om!
Min svåger och hans sambo jobbar inom Armani i London och i en av deras exklusivaste butikerna visades dessa upp. Jag vet inte vem som hade tillverkat klockorna, men säkert inte Armani. Lite kuriosa: I samma butik hängde en skinnjacka gjord i krokodil. Prislapp 56000.....
PUND! En kille kom in och ville köpa jackan, men ville pruta med 30%. Armani avböjde. Killen kom tillbaka några veckor senare men då hade jackan redan sålts till en arab till fullt pris ... :greedy:
 
Topp