Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor som ger en kick - och varför

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rozzy, 17 juni 2016.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fredag kväll. Efter en veckas slit har jag kommit hem och satt på grillen. Tagit av mig barfota och är lite fredagsfryntlig och lycklig och gör min andra Daiquiri (1,5 del lime, 2 del sockerlag och 4 del rom. Mkt gott!), på vinylsvarven spelar John Coletrane "Dial Africa" (länge sedan jag slängde på en jazzplatta!) och känner mig väldigt nöjd över klockan på handleden. image.jpeg Jag har många klockor (ett drygt femtiotal), men jag kan fortfarande få en kick utav att sätta på mig vissa ur. När jag säger fortfarande menar jag som första gången/gångerna jag fick på mig en riktig klocka (den första var en Fortis Cosmonaut Chromograph :happyhappy:). Denna AP som jag relativt nyligen skaffade är en av dessa få ur. Klockan är delikat. Den är vacker. Den är i 18k. Den är 5.0mm tunn. Den är förvånrtansvärt tung. Den är stilren. Den sitter bra, tämligen olika andra klockor jag har då den skall sitta tajt och uppe på handleden ovanför "knölen". Den är mekanisk. Den har historia och provins. Den är exklusiv. Tittar man på en dagens jämförbar modell (samma storlek som felaktigt kallas dammodell) som @Aurum en gång hänvisade till, är de dyra....

image.png

Bilder från tidigare idag;
    image.jpeg
    image.jpeg

En annan klocka jag har är min Jumbo. Adrenalinrushen när jag fick den och kämpet att få igång den med hela historian. Så snygg och hela historian (samt i princip allt jag skrev med guld APn ovan);
    image.jpeg

Men för att trigga mig behöver det inte vara en Audemars Piguet nödvändigtvis (men visst hjälper det!) utan även min Pie Pan som är en sådan designklassiker och Genta-fullträff med historiska vindslag;
    image.jpeg image.jpeg

Även denna Genta klassiker med så mycket historia (SAS beställning för nordpol flygningarna), en tidig Universal Geneve Polerouter;
    image.jpeg

Nu behöver det ju inte vara en Genta-designad klocka heller. Klockor med som ger en kick behöver inte kosta mycket, det jan handla om historia eller något annat. Denna Doxa från 1944, en riktig tool watch som är från krigstiden. Var den militär? Jag vet inte. Den är kool i vilket fall som. Kostade mig ca 400kr på auktion; image.jpeg

Eller denna Art Deco Zenith från trettiotalet. Vem köpte den och vad har den varit med om för ett spännande liv? Kostade mig 300kr på auktion.
    image.jpeg

Jag älskar klockor helt enkelt och av olika anledningar som utomstående aldrig kommer kunna förstå.

Vilka klockor får ditt hjärta att slå, ger dig en kick och varför?

//Rozzy

Senast ändrad: 17 juni 2016
    Guden, Empa, North och 80 andra gillar detta.
  2. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Vem vill inte känna sig som Bond;) Mitt första nyköp av "riktig" klocka, året var 2003.
    Jag blir faktiskt glad varje gång som den sätts på armen.
    image.jpeg

Per, Pilot, Empa och 23 andra gillar detta.
  3. KenKun

KenKun Biskop

Kan inte få nog av min första Daytona. Den är helt magisk ute i solen :)

image.jpg image.jpg image.jpg

Klahr, Guden, Pauledward och 36 andra gillar detta.
  4. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Kettil och KenKun gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Min DD får mig alltid på gott humör, här med lite hjälp. :)

MinDD.jpg

North, Spincini, Kettil och 24 andra gillar detta.
  6. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det är trevligt att klockor i alla prisklasser kan göra så att hjärtat slår lite snabbare. Som den här som trillade in i veckan, en 7548-7000 med dryga 30 år på på nacken gav mig en rejäl kick. Sånt är kul!

FullSizeRender-35.jpg

Spincini, JayLar, Grafton och 20 andra gillar detta.
  7. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Kul läsning och du har verkligen fina ur! Lite kul att du visade din pie pan, satt precis och övervägde om den skulle tvingas lämna då jag aldrig bär den numera men efter dina bilder började jag tänka om ordentligt :)

Förresten vad är det för band du har på den på bilden?

krämbulle och Rozzy gillar detta.
  8. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Jag får fortfarande en kick av min SKX009. Jag har haft den i 6-7 år men älskar den mörkmörkblåa tavlan i kombination med pepsivridringsinlägget (lite färg är alltid bra!). Hemligheten med att jag kunnat hålla denna förälskelse vid liv att den upplevs som en ny klocka med varje bandbyte.:):):)
    001.jpg 002.jpg 003.jpg 004.jpg 005.jpg 006.jpg 007.jpg 008.jpg 009.jpg 010.jpg 011.jpg 012.jpg 013.jpg

Spincini, JayLar, Grafton och 18 andra gillar detta.
  9. Kson

Kson Friends of KS

Blir alltid glad av min 1675 :) IMG_20150920_113508.jpg IMG_20160528_104229.jpg

Pauledward, sjobbe, Spincini och 32 andra gillar detta.
  10. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Håller helt med om skx när jag inte använder den känns den lite trist och så där men så fort jag drar på den blir jag nykär!

WatchIT och M.L. gillar detta.
  11. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Blir alltid lite lycklig när denna åker på :) image.jpg

JayLar, jbripley, Pelarn65 och 10 andra gillar detta.
  12. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Efter 15 år med en Breitling Aerospace som enda klocka var det en uppenbarelse att anskaffa min första seriösa mekaniska klocka. Har haft den i tre år nu och blir lika glad varje gång den dyker upp i mitt veckobytarschema. Snygg, stilren, tydlig, lagom stor med sina 39mm, grym länk och med en bakgrund som få andra klockor (se länk nedan). :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
    http://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

IWC M 2015-07-27.jpg

Gnocchi, Spincini, RicVin och 15 andra gillar detta.
  13. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Sjukt bra för 300 spänn! Riktigt härlig klocka.:cool::)

Rozzy gillar detta.
  14. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    @Rozzy har en förmåga att hitta guldklimpar till rätt pris :)

Simpatico, Rozzy och M.L. gillar detta.
  15. Samps

Samps Borgare

Från:
    Västerås
    Har upplevt tre st som får baguetten att rycka lite extra..

1. Trodde aldrig att en 36mm klocka skulle kunna vara så vräkig som denna DD är. Länken bidrar mycket till det.
    IMG_1723.JPG

2. 80-90-tals maffiaklocka eller vad ska man kalla det. Bed of rice i rödguld, 20mm runt om. IWC Portofino
    image.jpg

3. Valfri Cartier pirrar alltid lite extra. Annorlunda, klassiska, vackra.
    image3.jpg

Bonusplats. En klocka som jag egentligen inte gillar men ändå dras till:
    FullSizeRender.jpg

Pauledward, Spincini, Grafton och 20 andra gillar detta.
  16. WatchIT

WatchIT Friends of KS

Fina klockor @Rozzy och Universal Polerouter måste jag nog ha till slut. Går igång på den varje gång jag ser den. Har cirkus 35 seriösa klockor.

Zenith som är speciell förstås eftersom den producerades dagen efter min födelsedag
    image.jpeg
    En annan speciell är min första "riktiga" klocka som köptes hos Erikson Urhandel 1992
    image.jpeg
    Farsans Seiko från 1968
    image.jpeg
    Och Rolex drömmen
    image.jpeg
    Ett litet axplock och tyvärr har jag sug efter mer :woot:

Spincini, Kettil, Grafton och 17 andra gillar detta.
  17. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Och jag blev typ sugen på att köpa en... :)

Rolig tråd - det jag nästan gillar mest med forumnörderi är att läsa om folks relation, känslor och tyckande om olika modeller och varianter och vilka känslor dessa frammanar.

Tobias Eriksson gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    De som ger mig mest glädje är faktiskt de klockor som jag jagat länge, som mina seiko 6139. En av de senaste jag hittade jagade jag i ca 6 månader.

Visst är det kul och skönt att dra på en ny sub eller exp 2a på handleden men för det krävs ju att man har ett visst överskott av kapital och går in till vilken rolexhandlare som helst. Du behöver ju inget mer än pengar om ni förstår vad jag menar.

Har även en samling av Aqualand som tagit mig ett tag att skapa, så även en skön Citizen från 80-talet skänker mig stor glädje.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Spincini, Kettil, Grafton och 24 andra gillar detta.
  19. marlun

marlun Präst

Min datejust för att jag älskar den
    image.jpeg

Pauledward, Pelarn65, Stefanweei och 12 andra gillar detta.
  20. Samps

Samps Borgare

Från:
    Västerås
    Constellation är nått alldeles speciellt =)!

WatchIT och Rozzy gillar detta.
  21. A.J.

A.J. Borgare

Älskar min Sub och min Exp.II....men när Exp.I åker på så är det nåt som känns...ja vad säger man..lätt, större än sina 36mm, jäkligt allround... helt enkelt grymt skön!;) image.jpeg

Pauledward, Pelarn65, 007 och 11 andra gillar detta.
  22. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis! Har man pengar så kan du gå till vilken handlare som helst och köpa hur många fina nya Rolex som helst. Men inte vem som helst kan få ihop en sådan fin samling Seikos som i sammanhanget kostar en struntsumma. Nörderi när den är som bäst, gillart!

Senast ändrad: 17 juni 2016
    Clark Kent, WatchIT, Weasel och 3 andra gillar detta.
  23. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Inte så stora för världen men ack vad dom slår en sträng.
    6480 på 34mm.
    IMG_0528.JPG

En Omega.
    IMG_0479.JPG

Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör att det känns som en kick bara att det gör det.
    Designen, enkelheten eller något annat.

Spincini, JayLar, Grafton och 20 andra gillar detta.
  24. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Det är något i Black Bay som får igång mig när jag ser den. Och fick igång mig varje morgon. Måste ha en igen, och det snart. Så jävla vacker.

Sedan är det nog lite sentimentalt i det hela också. När jag såg den ett år sen var priset helt orealistiskt (trodde jag) för en klocka. Rolex var ännu längre från. Nu har jag en fantastisk Rolex, men jag måste ha tillbaka klockan som fick hjärtat att pumpa och startade intresset.

Mina bilder:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Pauledward, Grafton, jbripley och 14 andra gillar detta.
  25. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skönheter! (Bra band också säger jag som är en klockbands fetichist!)

Simpatico gillar detta.
  26. Fujoor

Fujoor Präst

Jag tycker dom här två 7548orna ger mig mycket glädje. Det är något med gamla Quartz urverk som gjordes ordentligt, juvelerade och helt i metall. Gjorde för att tåla rejält med stryk. Den till vänster är lika gammal som mig (81a)
    image.jpeg

Spincini, Grafton, Pelarn65 och 9 andra gillar detta.
  27. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förlåt, förlåt, förlåt! Jag vill göra en pudel vad gäller min Daiquiri ovan. Det skall vara 2 del färskpressad lime, 1,5 del sockerlag samt 4 del rom (ljus). Annars blir det för sött. Blandade ihop proportionerna. Skyller på alkoholförtäring vid skrivande av text!
    The name of the game. The name of the game, baby

Hr_Proos, RicVin, Lithium och 3 andra gillar detta.
  28. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Har haft alla möjliga klockor som finns, från billiga några hundra till P.P mm.Är faktist mycket nöjd med det som jag har nu idag . Av mina nuvarande så är min favorit Submariner 1680 med datum. Gillar den mest för , patina . Bytter ibland till Datejust , men det är inte det . Något fattas :) .... image.jpeg

Pauledward, Karatekid, Grafton och 12 andra gillar detta.
  29. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du sätter så j-a på pricken det som gjort att mitt klockintresse består och växer. Även om vissa av mina ur är substitut för forna tiders , 16710 när jag kanskehellre skulle vilja ha 1675, ny speedy fast en ST-69 skulle smaka bättre. Men en bra Seiko Pougue, en WWII omega, en framtida klassiker i 2254.50. De får på olika sätt min klocka att ticka. image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Spincini, JayLar, Grafton och 12 andra gillar detta.
  30. donnie

donnie Borgare

Många klockor i olika prisklasser har kommit in och jag har varit tämligen övertygad att det varit "keepers" dessa har stannat allt från en dag till några år men det finns en klocka som jag alltid faller tillbaka på som hängt med mig i många år nu och som alltid känns rätt och det är min Heuer:)
    image.jpeg

Spincini, Grafton, Pelarn65 och 9 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield