• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som ger en kick - och varför

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dom här tre är dom enda som får mig att kolla ner lite oftare på handleden. Svårt att motivera varför men det är väl tillräckligt mycket liv och variation i dom för att man inte ska tröttna. Dom ger en den där obeskrivliga känslan helt enkelt även om det inte är några ovanliga eller speciellt dyra klockor.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Morfars gamla Omgea som räddades från en tynande tillvaro
20160521_164914.jpg

Nr 2 är min 1675 från 78. Tog ett tag att hitta en årsklocka men det är nog min absoluta favorit då den passar till allt, perfekt storlek och tjocklek samt är så himla snygg :)
20160521_164938.jpg
 

JesperO

Rolex
Härlig tråd - och otroligt härliga klockor i tråden - just hur intresse och klockjakt är det som gäller - inte bara en massa deg.
Jag får en kick av den här varje gång den plockas fram...
0F366309-8A9E-4B7F-94A7-23380612B213-14342-00000E2067E05A87_zps99e19028.jpg


Men även några av mina andra vintage GS... Ägnade rätt mycket tid och letande när dessa inhandlades...
c338a3e1.jpg

FA543FF1-9AA6-4561-9E49-3855080EAF4F-2336-000003D80D7D05B2_zpse02e5911.jpg

35B499BE-39F3-4AE4-8AE3-498D9F1055A4-14342-00000E217A14D05E_zps9f9d94b0.jpg

Och det bästa är att letandet fortsätter... Finns ju några GS kvar att fylla på med GS45, 3180 mm
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Underhållande som vanligt när du är i farten Mr @Rozzy, och visst är det så att utomstående aldrig kommer att förstå dessa olika anledningar, hur våra hjärtan kan börja slå lite extra när vi har en speciell klocka på armen, för utomstående är det ju bara är en klocka så klart...

Precis som Rozzy så älskar jag klockor av olika anledningar, för en klocka behöver ju naturligtvis inte vara dyr vid köp, ej heller gammal och väldigt värdefull ekonomiskt för att den skall kännas speciell, för mig räcker det att den ger en emotionell känsla och har ett högt affektionsvärde. Precis som TS så har jag nog ett 50 tal klockor i olika utföranden, allt från den första klockan min mor gav mig för sådär 44 år sedan, och det var nog lite där och då mitt intresse för klockor startade, fram till min senaste klocka som var en Britling Chronomat.

Den första klocka jag vill ta upp, är den klocka som jag fick av min mor när jag var sex, bär den tyvärr inte längre, men den betyder oerhört mycket för mig fortfarande, då min mor inte är i livet längre tyvärr!
DSC_8269_zps35ce725d.jpg



Även denna klocka har jag fått av min mor, denna var min 18 års present, den har varit med om mycket, dessvärre har den digitala delen slutat funka, så jag är på jakt efter ett nytt urverk.

Citezen med klassiskt 80-tals utseende.
9558_zps915f208d.jpg
9565_zpsead3efde.jpg
9561_zpsade93cdf.jpg


En annan klocka som får mitt hjärta att bulta lite extra då jag har den på mig är, denna klocka jag fick av min älskade mormor, den hade varit i min morfars ägo en gång i tiden, vem vet vad denna har varit med om, den andas i alla fall HISTORIA lång väg! Min morfar var både sjöman och med i andra världskriget, tänk om en klocka kunde tala.
9584_zpsa2c42038.jpg
9487_zpsac64475b.jpg
9480_zps1964c0a7.jpg



Om man skall välja ut några andra klockor, som inte har ett emotionellt och högt affektionsvärde på samma sätt som dom tre jag precis presenterade så får det nog bli dessa ur.

Den första klocka jag vill presentera är nog denna Tag Heuer, detta var min första lite dyrare klocka som köptes i mitten av 90-talet.
0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg

49b4736f-d422-4024-a76a-17b09e752b3f_zps199e0f52.jpg


En annan som gör mig glad är nog denna IWC 3251-001, den har ett väldigt speciellt och unikt utseende tycker jag, frågan är väl bara varför man inte bär den lite oftare då.
DSC_8810_zps934476f1.jpg
DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg
DSC_8839_zps458aaac2.jpg


Sen måste jag nog in med dessa två Rolex GMTare i denna tråd, dom får verkligen iaf mitt hjärta av sten att slå lite snabbare, den patinan som dom fått är nice. Beträffande den Feta Damen så tog det mig faktiskt tre klockor för att hitta rätt.

Fat Lady från 84-85, älskar att index och visarna börjat få denna gulaktiga ton.
dsc_3760-jpg.218476
9-jpg.218493


Sist men inte minst så är det denna 16750, den är helt fantastisk i skicket, gillar även hur inserten börjat bli blekt.
dsc_0111-jpg.76908
dsc_0079-jpg.76901
usa,usa.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul trådstart @Rozzy på ett ämne som det inte finns rätt eller fel, bara smak och perspektiv:)
De av er som hänger i vintage delen vet att jag gillar tooliga, stora dykarklockor pre -86.
Det är något med närvaron på handleden och känslan av att använda något som verkligen är byggt för att användas fullt ut..

Favoriterna är tre och de har alla modellerna har spännande historier bakom sig
image.jpeg


Den klocka som är överlägset roligast att sätta på handleden är Ploprof med sin kantiga design, galna krona och kronskydd men ändå så bärbar:
image.jpeg

image.jpeg


Min PH1000 är i princip lika skojig att bära och den triggar samma feel good känslor med sin uber-tooliga boettform
image.jpeg


Som kontrast till dessa klumpar är det mindre, dressigare klockor som mest väcker känslor, gillar dessutom när klockan har några speciella attribut (som t.ex. DJ med alphavisare).
image.jpeg


Även i den här kategorin skulle jag vilja lyfta fram två av mina favoriter:
image.jpeg

Datejust 1600 -66 nu på rasslig 7836 länk, fantastisk klocka att bära, extremt mångsidig..
image.jpeg


Nummer två i denna kategori är också ett litet rasselmonster:
image.jpeg

Precis som TS så tycker jag att Connien i Pie Pan tappning är brilliant, min version har betydligt grövre patina och en svårt otight länk vilket gör en dödlig kombo och en grymt kul klocka att bära.

Det är kontrasterna mellan dessa två typer av klockor jag gillar och båda kategorierna ger lika stora kickar att bära:)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Det är nog de 3 jag snurrar på nu
Reverson bara för att det är en sån jäkla bra klocka! Används sällan men varje gång jag tar på den så undrar jag varför den får ligga i låda

16700 bara för att pepsi i solen är fantastiskt och sist men den som används absolut oftast
Min wg DD, funkar lika bra till kostym som jeans och tröja
Perfekt storlek och tavlan är asbra!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

tissoter

Audemars
Jag får fortfarande en kick av min SKX009. Jag har haft den i 6-7 år men älskar den mörkmörkblåa tavlan i kombination med pepsivridringsinlägget (lite färg är alltid bra!). Hemligheten med att jag kunnat hålla denna förälskelse vid liv att den upplevs som en ny klocka med varje bandbyte.:):):)
001.jpg
002.jpg
003.jpg
004.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg
009.jpg
010.jpg
011.jpg
012.jpg
013.jpg
Håller verkligen med, den är en extremt mångsidig klocka. Kan både dressas upp något med läder och ner med färglada Natos :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Härliga presentationer ovan.

Jag får tyvärr inga direkta kickar av mina klockor längre. Det är väl därför man fortsätter kolla annonser. Det är mer som ett lyckat äktenskap. Håller i längden. Min första dyrare klocka var en Gmt Master 16710. Det är en keeper (fylla jämnt present) och jag har ganska ofta ångrat att jag inte köpte en äldre Gmt Master med målade index och ibland även ångrat att jag inte köpte en nyare GMT-C, men den håller i längden. Kul att kunna variera insertet och bra storlek.
image.jpeg

image.jpeg

Min blå DJ är en favorit med sin härliga blå tavla. Det var nog klockan som användes mest förra året, men nu när jag har den på jubilee så används den inte så mycket. Tänk vad ett armband kan ställa till med. Blev lite för blingigt. Som en blingig tjej som man inte riktigt kan stå för. Inget giftasmaterial längre.

image.jpeg


image.jpeg


Klockan som är närmast att ge en kick är nog denna Heuer Autavia. Matlagningsklockan. Stilfull med spännande historik och med nyligen stegrande värde.
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul trådstart @Rozzy på ett ämne som det inte finns rätt eller fel, bara smak och perspektiv:)
De av er som hänger i vintage delen vet att jag gillar tooliga, stora dykarklockor pre -86.
Det är något med närvaron på handleden och känslan av att använda något som verkligen är byggt för att användas fullt ut..

Favoriterna är tre och de har alla modellerna har spännande historier bakom sig
image.jpeg


Den klocka som är överlägset roligast att sätta på handleden är Ploprof med sin kantiga design, galna krona och kronskydd men ändå så bärbar:
image.jpeg

image.jpeg


Min PH1000 är i princip lika skojig att bära och den triggar samma feel good känslor med sin uber-tooliga boettform
image.jpeg


Som kontrast till dessa klumpar är det mindre, dressigare klockor som mest väcker känslor, gillar dessutom när klockan har några speciella attribut (som t.ex. DJ med alphavisare).
image.jpeg


Även i den här kategorin skulle jag vilja lyfta fram två av mina favoriter:
image.jpeg

Datejust 1600 -66 nu på rasslig 7836 länk, fantastisk klocka att bära, extremt mångsidig..
image.jpeg


Nummer två i denna kategori är också ett litet rasselmonster:
image.jpeg

Precis som TS så tycker jag att Connien i Pie Pan tappning är brilliant, min version har betydligt grövre patina och en svårt otight länk vilket gör en dödlig kombo och en grymt kul klocka att bära.

Det är kontrasterna mellan dessa två typer av klockor jag gillar och båda kategorierna ger lika stora kickar att bära:)
Du är en av få jag hade kunnat tänka mig byta klocksamling med. Allt helt i min smak och stil (även om Rolex aldrig blivit min grej). Jag förstår precis vad du menar.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Du är en av få jag hade kunnat tänka mig byta klocksamling med. Allt helt i min smak och stil (även om Rolex aldrig blivit min grej). Jag förstår precis vad du menar.
Tack!
Dina bilder och din egen samling har bland flera här på forumet inspirerat till samlingen.
Rolex kan vara kul men långt ifrån alla modeller, tror att en Bubbleback skulle passa dig bra:)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg

Min Vulcain har något som mina andra klockor inte har. Det är en väldigt välgjord klocka med många fina detaljer. Det är hård fight mellan tavlan och inhouse urverket som båda är vackra att se på. Logan är bland det bästa... Sen gillar jag så klart historien bakom Syrsan.
 

Dingdong

Omega
Känslan när jag satt hos Rob Engströms och fick min Rolex sub 'hulk'. Gjorde en investering och tänkte "Lyckas jag med denna ska jag unna mig att lägga det på min drömklocka" Hade fastnat för den modellen och kollat på den varje dag via sociala medier. När JAG tillsist hade min egna och nya klocka runt armen då kom kicken. Får den än idag och tänker aldrig byta bort den.
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Känslan när jag satt hos Rob Engströms och fick min Rolex sub 'hulk'. Gjorde en investering och tänkte "Lyckas jag med denna ska jag unna lägga det på min drömklocka" Hade fastnat för den modellen och kollat på den varje dag via sociala medier. När JAG tillsist hade min egna och nya klocka runt armen kom kicken. Får den än idag och tänker aldrig byta bort den.
Härligt! Finns bild så dela gärna med dig!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fredag kväll. Efter en veckas slit har jag kommit hem och satt på grillen. Tagit av mig barfota och är lite fredagsfryntlig och lycklig och gör min andra Daiquiri (1,5 del lime, 2 del sockerlag och 4 del rom. Mkt gott!), på vinylsvarven spelar John Coletrane "Dial Africa" (länge sedan jag slängde på en jazzplatta!) och känner mig väldigt nöjd över klockan på handleden.
image.jpeg
Jag har många klockor (ett drygt femtiotal), men jag kan fortfarande få en kick utav att sätta på mig vissa ur. När jag säger fortfarande menar jag som första gången/gångerna jag fick på mig en riktig klocka (den första var en Fortis Cosmonaut Chromograph :happyhappy:). Denna AP som jag relativt nyligen skaffade är en av dessa få ur. Klockan är delikat. Den är vacker. Den är i 18k. Den är 5.0mm tunn. Den är förvånrtansvärt tung. Den är stilren. Den sitter bra, tämligen olika andra klockor jag har då den skall sitta tajt och uppe på handleden ovanför "knölen". Den är mekanisk. Den har historia och provins. Den är exklusiv. Tittar man på en dagens jämförbar modell (samma storlek som felaktigt kallas dammodell) som @Aurum en gång hänvisade till, är de dyra....

image.png


Bilder från tidigare idag;
image.jpeg

image.jpeg


En annan klocka jag har är min Jumbo. Adrenalinrushen när jag fick den och kämpet att få igång den med hela historian. Så snygg och hela historian (samt i princip allt jag skrev med guld APn ovan);
image.jpeg


Men för att trigga mig behöver det inte vara en Audemars Piguet nödvändigtvis (men visst hjälper det!) utan även min Pie Pan som är en sådan designklassiker och Genta-fullträff med historiska vindslag;
image.jpeg
image.jpeg


Även denna Genta klassiker med så mycket historia (SAS beställning för nordpol flygningarna), en tidig Universal Geneve Polerouter;
image.jpeg


Nu behöver det ju inte vara en Genta-designad klocka heller. Klockor med som ger en kick behöver inte kosta mycket, det jan handla om historia eller något annat. Denna Doxa från 1944, en riktig tool watch som är från krigstiden. Var den militär? Jag vet inte. Den är kool i vilket fall som. Kostade mig ca 400kr på auktion;
image.jpeg


Eller denna Art Deco Zenith från trettiotalet. Vem köpte den och vad har den varit med om för ett spännande liv? Kostade mig 300kr på auktion.
image.jpeg



Jag älskar klockor helt enkelt och av olika anledningar som utomstående aldrig kommer kunna förstå.

Vilka klockor får ditt hjärta att slå, ger dig en kick och varför?

//Rozzy

Tack för skönt inlägg.
 

Nero13

Panerai
Min Monaco är riktigt speciell för mig. När jag var 19 så såg jag en i skyltfönstret hos en utav Stockholms klockaffärer. Men som bilmek som jag va på den tiden så fanns det inte en chans att jag kunde köpa den även om jag sparade. (16500:-lön och 7k i hyra + 3k för bil) Men en dag skulle jag ha den. Och för ca 1,5 år sedan så fick jag nytt jobb som gav nästan det dubbla i lön och efter ett par månaders sparande så kunde jag äntligen slå till. Efter 2 månaders leveranstid så fick jag äntligen min drömklocka. Så varje gång jag tar på mig den så får jag en obeskrivlig kick som inte går att beskriva :)
image.jpeg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Tänkte på det @Rozzy att du får skaffa två till så har du en fix/kick som kan vara hela året...om kicken sitter i en vecka dvs!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Härliga presentationer ovan.

Jag får tyvärr inga direkta kickar av mina klockor längre. Det är väl därför man fortsätter kolla annonser. Det är mer som ett lyckat äktenskap. Håller i längden. Min första dyrare klocka var en Gmt Master 16710. Det är en keeper (fylla jämnt present) och jag har ganska ofta ångrat att jag inte köpte en äldre Gmt Master med målade index och ibland även ångrat att jag inte köpte en nyare GMT-C, men den håller i längden. Kul att kunna variera insertet och bra storlek.
image.jpeg

image.jpeg

Min blå DJ är en favorit med sin härliga blå tavla. Det var nog klockan som användes mest förra året, men nu när jag har den på jubilee så används den inte så mycket. Tänk vad ett armband kan ställa till med. Blev lite för blingigt. Som en blingig tjej som man inte riktigt kan stå för. Inget giftasmaterial längre.

image.jpeg


image.jpeg


Klockan som är närmast att ge en kick är nog denna Heuer Autavia. Matlagningsklockan. Stilfull med spännande historik och med nyligen stegrande värde.
image.jpeg
Riktigt fina klockor! Hör av dig ifall du och DJ blå bestämmer er för att gå skillda vägar. Hon kanske vill tillbaka till sitt ex ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt mysig tråd @Rozzy ! Min samling är ju lite inne på samma spår, dyra och billiga ur i massor tävlar om uppmärksamheten. Få Rolex och andra dussinur gör det hela mycket roligare. Får plocka ut någon även om jag känner något speciellt för alla mina ur...

IMG_8600.JPG

Favoriten. Odödlig klassiker i gott bruksskick, det första moderna armbandsuret enligt mig. Valde den framför den vanliga Datejusten. 1941.

IMG_9038.JPG

Den lilla vulgära gubbklockan med anor från 1906. Daydaten blev lite mainstream och snygg. Älskar tyngden (tyngre än DD) och att folk, mansfolk, tycker den är fel. Kvinnofolket vill stjäla den. Farligt smidig boett om man ser till att det sitter ett automatiskt etaverk i den. Används nog mest i min samling faktiskt. 1979.

IMG_8948.JPG

Lanserades som unisex på 30-talet så knappast ett ur som följer dagens storlekstänk. Galet litet verk, förlagan till världens minsta verk, som byggdes i två våningar (DuoPlan). Fantastiskt skick och faktiskt utrustad med ett safirglas från 30-talet. Kronan på baksidan. Sitter på ett riktigt välanvänt skinnband med ett viklås i sterling silver som jag tror är original till uret. Man får nästan rysningar pga museumkvaliten.

IMG_8938.JPG

Såå tunn, 4,5 mm, och bara så hög kvalitet rakt igenom. Smokingur i vitguld med ett var de vassaste supertunna verken. Pyramidmönstret från boetten återkommer i tavlan. Sitter på blankt och tunt krokodilband. Ett riktigt smokingur för småpengar i sammanhanget (dryga 7'), löjligt och nästan respektlöst billigt. Förvånande tung med guldboetten och safirglaset.

IMG_9089.JPG

W.W.W. Watches Wristlet Waterproof från 1945. En farligt tilltalande tavel/visare/boett-symmetri. Är svag för breda glasringar. Militärur för brittiska armén. Radium. Annonym men tuffare än det mesta.

IMG_8674.JPG

Verktygsur från sin tid. Tydlig tavla utan onödiga detaljer. Timvisaren flyttas i jämna tim-steg. Stolt quartzur från när det var koolt, glasring och plakett i solitt guld. Passar perfekt när man ska vara lite streetkool. Hemmapolerad. 1970-tal.

IMG_9052.JPG

Suben var för vanlig och sm600 var en av de första uren jag blev blev shockad av att den var så dyr. Jag var ung och ovetandes då, men flera år senare köptes det kompromisslösa skrytbygget. Sitter förvånansvärt bra på en tunn handled, min beater när det det blir blött eller elakt. Folk är förvånansvärt positiva till detta ur ute i den vanliga världen, men kvinnofolket förstår inte.

IMG_8880.JPG

Avslutar med bubblaren för jag hade ingen bild på min banantank här... Titan, guld och multifunktion är förvånansvärt tilltalande. Tog typ 5 år innan jag förlikade mig med tanken att äga en, tyckte den var hemsk tidigare. Design Gerald Genta. 1990-tal. Räknade ner starterna till dagens m32-racing i älven.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Riktigt mysig tråd @Rozzy ! Min samling är ju lite inne på samma spår, dyra och billiga ur i massor tävlar om uppmärksamheten. Få Rolex och andra dussinur gör det hela mycket roligare. Får plocka ut någon även om jag känner något speciellt för alla mina ur...

IMG_8600.JPG

Favoriten. Odödlig klassiker i gott bruksskick, det första moderna armbandsuret enligt mig. Valde den framför den vanliga Datejusten. 1941.

IMG_9038.JPG

Den lilla vulgära gubbklockan med anor från 1906. Daydaten blev lite mainstream och snygg. Älskar tyngden (tyngre än DD) och att folk, mansfolk, tycker den är fel. Kvinnofolket vill stjäla den. Farligt smidig boett om man ser till att det sitter ett automatiskt etaverk i den. Används nog mest i min samling faktiskt. 1979.

IMG_8948.JPG

Lanserades som unisex på 30-talet så knappast ett ur som följer dagens storlekstänk. Galet litet verk, förlagan till världens minsta verk, som byggdes i två våningar (DuoPlan). Fantastiskt skick och faktiskt utrustad med ett safirglas från 30-talet. Kronan på baksidan. Sitter på ett riktigt välanvänt skinnband med ett viklås i sterling silver som jag tror är original till uret. Man får nästan rysningar pga museumkvaliten.

IMG_8938.JPG

Såå tunn, 4,5 mm, och bara så hög kvalitet rakt igenom. Smokingur i vitguld med ett var de vassaste supertunna verken. Pyramidmönstret från boetten återkommer i tavlan. Sitter på blankt och tunt krokodilband. Ett riktigt smokingur för småpengar i sammanhanget (dryga 7'), löjligt och nästan respektlöst billigt. Förvånande tung med guldboetten och safirglaset.

IMG_9089.JPG

W.W.W. Watches Wristlet Waterproof från 1945. En farligt tilltalande tavel/visare/boett-symmetri. Är svag för breda glasringar. Militärur för brittiska armén. Radium. Annonym men tuffare än det mesta.

IMG_8674.JPG

Verktygsur från sin tid. Tydlig tavla utan onödiga detaljer. Timvisaren flyttas i jämna tim-steg. Stolt quartzur från när det var koolt, glasring och plakett i solitt guld. Passar perfekt när man ska vara lite streetkool. Hemmapolerad. 1970-tal.

IMG_9052.JPG

Suben var för vanlig och sm600 var en av de första uren jag blev blev shockad av att den var så dyr. Jag var ung och ovetandes då, men flera år senare köptes det kompromisslösa skrytbygget. Sitter förvånansvärt bra på en tunn handled, min beater när det det blir blött eller elakt. Folk är förvånansvärt positiva till detta ur ute i den vanliga världen, men kvinnofolket förstår inte.

IMG_8880.JPG

Avslutar med bubblaren för jag hade ingen bild på min banantank här... Titan, guld och multifunktion är förvånansvärt tilltalande. Tog typ 5 år innan jag förlikade mig med tanken att äga en, tyckte den var hemsk tidigare. Design Gerald Genta. 1990-tal. Räknade ner starterna till dagens m32-racing i älven.
Riktigt bra Aurum. Jag är avundsjuk på ditt smokingur (JLC).
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Riktigt mysig tråd @Rozzy ! Min samling är ju lite inne på samma spår, dyra och billiga ur i massor tävlar om uppmärksamheten. Få Rolex och andra dussinur gör det hela mycket roligare. Får plocka ut någon även om jag känner något speciellt för alla mina ur...

IMG_8600.JPG

Favoriten. Odödlig klassiker i gott bruksskick, det första moderna armbandsuret enligt mig. Valde den framför den vanliga Datejusten. 1941.

IMG_9038.JPG

Den lilla vulgära gubbklockan med anor från 1906. Daydaten blev lite mainstream och snygg. Älskar tyngden (tyngre än DD) och att folk, mansfolk, tycker den är fel. Kvinnofolket vill stjäla den. Farligt smidig boett om man ser till att det sitter ett automatiskt etaverk i den. Används nog mest i min samling faktiskt. 1979.

IMG_8948.JPG

Lanserades som unisex på 30-talet så knappast ett ur som följer dagens storlekstänk. Galet litet verk, förlagan till världens minsta verk, som byggdes i två våningar (DuoPlan). Fantastiskt skick och faktiskt utrustad med ett safirglas från 30-talet. Kronan på baksidan. Sitter på ett riktigt välanvänt skinnband med ett viklås i sterling silver som jag tror är original till uret. Man får nästan rysningar pga museumkvaliten.

IMG_8938.JPG

Såå tunn, 4,5 mm, och bara så hög kvalitet rakt igenom. Smokingur i vitguld med ett var de vassaste supertunna verken. Pyramidmönstret från boetten återkommer i tavlan. Sitter på blankt och tunt krokodilband. Ett riktigt smokingur för småpengar i sammanhanget (dryga 7'), löjligt och nästan respektlöst billigt. Förvånande tung med guldboetten och safirglaset.

IMG_9089.JPG

W.W.W. Watches Wristlet Waterproof från 1945. En farligt tilltalande tavel/visare/boett-symmetri. Är svag för breda glasringar. Militärur för brittiska armén. Radium. Annonym men tuffare än det mesta.

IMG_8674.JPG

Verktygsur från sin tid. Tydlig tavla utan onödiga detaljer. Timvisaren flyttas i jämna tim-steg. Stolt quartzur från när det var koolt, glasring och plakett i solitt guld. Passar perfekt när man ska vara lite streetkool. Hemmapolerad. 1970-tal.

IMG_9052.JPG

Suben var för vanlig och sm600 var en av de första uren jag blev blev shockad av att den var så dyr. Jag var ung och ovetandes då, men flera år senare köptes det kompromisslösa skrytbygget. Sitter förvånansvärt bra på en tunn handled, min beater när det det blir blött eller elakt. Folk är förvånansvärt positiva till detta ur ute i den vanliga världen, men kvinnofolket förstår inte.

IMG_8880.JPG

Avslutar med bubblaren för jag hade ingen bild på min banantank här... Titan, guld och multifunktion är förvånansvärt tilltalande. Tog typ 5 år innan jag förlikade mig med tanken att äga en, tyckte den var hemsk tidigare. Design Gerald Genta. 1990-tal. Räknade ner starterna till dagens m32-racing i älven.

Jag börjar tycka att du har mer och mer rätt. Skrämmer mig lite.

Bra jobbat!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Älskar din AP Rozzy, proveniensen från en Schweizisk bankir är ju så jäkla kul! :D
tack för en skön tråd med mycket roliga klockor och historier

Alla mina klockor i lådan ger mig en kick på olika sätt, det är lite poängen med dem, annars åker de ut... Gamlingarna skänker mig lugn och tanke med sin ovanlighet och historia och de nya genom vad vi har gjort tillsammans, jag har nu hunnit bonda med både 7757 och 2893-GMT:n riktigt bra!
IMGP0001.JPG

FullSizeRender.jpg

16.JPG

FullSizeRender (3).jpg

s-l1600.jpg


IMGP0021.JPG

IMGP0009.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Riktigt mysig tråd @Rozzy ! Min samling är ju lite inne på samma spår, dyra och billiga ur i massor tävlar om uppmärksamheten. Få Rolex och andra dussinur gör det hela mycket roligare. Får plocka ut någon även om jag känner något speciellt för alla mina ur...
Design Gerald Genta. 1990-tal. Räknade ner starterna till dagens m32-racing i älven.
kvalitetsinlägg, tack! och jag visste inte att Genta gjort den, men vem annars iofs... :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Bland mycket annat gör den här mig alltid på bra humör. :)
40mm bred och 16 mm tjock. Kronskydd och skruvad krona. Lugholes. En vägs 60-klicks vridring med kvalitetskänsla. 7 visare. Kronograf med lättavlästa centrumvisare för sekund och minut.

IMG_3887.jpg

IMG_3886.jpg


Jag önskar att alla klockor vore användarvänliga som denna; man sätter igång den och ställer den på nolltid. En alltigenom stabil klocka. Driftsäker och användarvänlig: En toolwatch värd epitetet.
Men på riktigt bra humör blir man sedan då man läser om verket... ;) Nedan följer en extrahering.

Kronografvärldens traktor
I slutet av 70-talet uppstod ett behov av att få fram ett billigt stryktåligt kronografverk för militärt och professionellt bruk. De vid tidpunkten tillgängliga kronografverken hade bristen att kronograffunktionen blev satt ur spel vid stötar eller våldsam acceleration (läs rymdfärder). Tåligheten blev designkonceptet. Pragmatism var ledordet framför exklusivitet. Man sneglade bakåt på gamla stabila verksdesigner med pelardesign samtidigt som man lät delar tillverkade i nylon ingå. Ingen som helst hänsyn till puristerna (Bra där!)
Detta ledde fram till ett robust verk där måtten spelade mindre roll då verket var tänkt att sitta i klockor avsedda för hårt militärt bruk och pågående rymdprogram. Verkets mått landade småningom på 31 x 8,2 mm. Lemania cal 5100 började så produceras 1978.
Kronograffunktionen fungerar fortfarande utmärkt vid en acceleration om 7G (!) och även funktionens stöttålighet är extrem. Serviceintervallen har rykte om sig att vara långa (upp till 7 år har nämnts) .
Då Lemania planerade att lägga ned produktionslinjen för 5100 i slutet av 90-talet insisterade tillverkare (Sinn, Fortis m fl) med militära kontrakt på fortsatt tillverkning då specifikationerna annars inte kunde fullföljas.
Lemania 5100 har användts av tillverkare som Omega (cal 1345) Sinn Fortis, Tutima, Porsche Design och Tissot . Cal 5100 finns även COSC, då från Sinn. Det är ett verk som är svårt att komma runt som vän av bruksklockor.
Tekniska spec finns här:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Lemania_5100

Litet glädjande så omnämns verket här av William Massena (grundare av timezone.com)i denna video från Hodinkee (c:a 11:30 Sinn EZM1)
https://www.hodinkee.com/articles/Talking-Watches-With-William-Massena

Och vad har Omega Speedmaster 376.0822 (moonwatch case) aka ”The holy grail” för verk ? Jo, just det :)

Trevlig söndag /K
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Älskar din AP Rozzy, proveniensen från en Schweizisk bankir är ju så jäkla kul! :D
tack för en skön tråd med mycket roliga klockor och historier

Alla mina klockor i lådan ger mig en kick på olika sätt, det är lite poängen med dem, annars åker de ut... Gamlingarna skänker mig lugn och tanke med sin ovanlighet och historia och de nya genom vad vi har gjort tillsammans, jag har nu hunnit bonda med både 7757 och 2893-GMT:n riktigt bra!
IMGP0001.JPG

FullSizeRender.jpg

16.JPG

FullSizeRender (3).jpg

s-l1600.jpg


IMGP0021.JPG

IMGP0009.JPG
Ja, nästan samtliga dina klockor tycks ju ha en intressant gammal historia och provins så det förstår jag att det känns speciellt att bära klockorna. Issued WWII klockor som säkert varit med om ett och annat. De är mycket uppskattade dina historielektioner och tillbakablickar som förklarar klockornas ursprung.
 
Topp