• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som investering

JohanHLM

Rolex
Jag är fullt medveten om att man bör välja klocka efter hjärta och inte hjärna men ponera att det finns lite pengar på kontot som ska placeras utan större risktagande och eftersom en räntefond känns trist ska det placeras i klockor som är betydligt roligare.

Vad tror ni i dagsläget är den bästa modell alt. varumärke som att investera i?
Tänk på att risken att värdet skulle minska ska vara nära noll samtidigt som potentialen att värdet ökar ska vara så hög som möjligt. Kan tänka mig att en del kommer svara vintage sub vilket kanske är det självklara valet men med tanke på hur priserna ökat de senaste åren är frågan om de kommer fortsätta i samma takt eller avta?
Är det opassande att prata klockor ur ett ekonomiskt perspektiv ber jag moderator att plocka bort inlägget.
 

Norra

Panerai
Vintage Rolex, annars nån klocka från en tillverkare som F.P Journe/Jaquet Droz/Arnold & Son osv.. Möjligtvis Patek.

Alltså de flesta klockor går nog bara ner i värde direkt tror jag, om inte de blir klassiker, och bara om man VET att de blir klassiker är det en investering.. (om inte den redan är en klassiker, som ovannämnda Rolex Sub t. ex).
 

JohanHLM

Rolex
Vintage Rolex, annars nån klocka från en tillverkare som F.P Journe/Jaquet Droz/Arnold & Son osv.. Möjligtvis Patek.

Alltså de flesta klockor går nog bara ner i värde direkt tror jag, om inte de blir klassiker, och bara om man VET att de blir klassiker är det en investering.. (om inte den redan är en klassiker, som ovannämnda Rolex Sub t. ex).
Fast det intressanta är ju att ingen har svaret. Alla skulle ju köpa en ny rolex om de visste att värdet på den skulle öka :) Att köpa en helt ny klocka lönar sig nog extremt sällan men det bör finnas en bar möjlighet att en relativt ny klocka procentuellt ökar mer än en som idag är klassad som vintage.

Hade inte förväntat mig att någon skulle nämna de tillverkare du nämnde men det är inte alls omöjligt att de ökar med tiden.
 

JohanHLM

Rolex
Det finns en tråd av Joshua3 på exakt samma ämne i vintagedelen. Svårt att förutse vilka som säljs idag och kan bli attraktiva i framtiden.
Ok, ursäkta om det avhandlar samma ämne.
Som jag nämnde i mitt svar till Norra är ju hela grejen med diskussionen att ingen i dagsläget vet vad som kommer att vara den bästa investeringen men jag tycker det är intressant att veta vad andra har för tankar i ämnet.
 

Andsan

Rolex
Jag tror att "rätt" klockor stiger i värde. Fler auktioner sista tiden har visat detta.

Min uppfattning är att även vintageklockor (många märken) ökar i värde.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag nämnde i mitt svar till Norra är ju hela grejen med diskussionen att ingen i dagsläget vet vad som kommer att vara den bästa investeringen
Precis. Låg upplaga och högre framtida attraktion. Ex roligt exempel är Dreadnaught. Asful enligt mig. Såldes väl för under £400 från början för några år sedan. Sälj nu för över £800. Kändes rätt omöjligt att förutse.
 

JohanHLM

Rolex
Precis. Låg upplaga och högre framtida attraktion. Ex roligt exempel är Dreadnaught. Asful enligt mig. Såldes väl för under £400 från början för några år sedan. Sälj nu för över £800. Kändes rätt omöjligt att förutse.
Kul, det var ett märke som jag inte hade koll på sedan tidigare. Känns som boett, länk, bezel, tavla och visare plockats från olika varumärken och kombinerats ihop till något nytt. Är villiga att hålla med dig om att den inte var särskilt fager och helt klart en outsider.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag säger bara 70-tals tissot kronografer.
Grymt lågt prissätta och värderade i paritet till kvalitet.

Det ända är att du måste köpa jävligt många för att göra en hacka! :D
/j
 

Whedda

Rolex
Stalltips

  • PP Grand Compications - de intressanta modellerna i små upplagor tappar inte i värde utan kostar mer begagnade än nya.
  • Vintage Sport-Rolex (mint condition + b&p) - kommer inte att tappa i värde.

Håller helt med! Problemet med Grande Complications är att de inte är till salu för vem som helst. Dessa erbjuds mer eller mindre endast till trogna kunder som finns med i Pateks register och säljs väldigt sällan över disk.

Sen kan man köpa i andra hand men som du säger har den stora prisökningen redan skett då.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

M021

Rolex
2-Faktor
Bra fråga, vintage rolex är väl generellt något bra. Beror också på hur du tänker tidsmässigt.

Själv "investerade" jag i en Speedmaster 105.002, dock för att klockan i sig är fantastisk men med en baktanke att om 10 år med rätt omega fanatiker på kroken så kan man sälja med gott samvete.

Tror det finns fler sådana modeller som det kan bära och brista för om du jämför med en 5513, dock förlorar du sällan pengarna, förmodligen bättre inflationsvärde på klockan än ett sk sparkonto hos banken.

Lycka till,
 

Sond

Patek
Det är väl ändå så att i de flesta fall så är nyköp det samma som nedköp i ekonomiska termer på kort och medellång sikt? Undantaget må vara PP. Så vintage eller begagnat och så gäller det bara att pricka rätt...

Jag har inte på djupet orkat sätta mig in i Asiaternas syn på antikviteter förutom egna prylar från 17 miljoner år sedan eller hur gamla kaffekopparna och soppskålarna nu är... Men om Asiaterna drar mot vintage så lär priserna fortsätta gå upp på det mesta som är populärt idag.

Latinamerika anses ju vara en annan tillväxtmarknad. Där är ofta antikviteter helt ute. Där är det lite så att gammalt skit använder fattigt folk. Rikt folk köper nytt, punkt.
 

Whedda

Rolex
Det är väl ändå så att i de flesta fall så är nyköp det samma som nedköp i ekonomiska termer på kort och medellång sikt? Undantaget må vara PP. Så vintage eller begagnat och så gäller det bara att pricka rätt...

Jag har inte på djupet orkat sätta mig in i Asiaternas syn på antikviteter förutom egna prylar från 17 miljoner år sedan eller hur gamla kaffekopparna och soppskålarna nu är... Men om Asiaterna drar mot vintage så lär priserna fortsätta gå upp på det mesta som är populärt idag.

Latinamerika anses ju vara en annan tillväxtmarknad. Där är ofta antikviteter helt ute. Där är det lite så att gammalt skit använder fattigt folk. Rikt folk köper nytt, punkt.

Samtidigt var detta fallet i Sverige för så kort tid sen som 10 år tillbaka. Självklart har det funnits samlande av vintage och antikviteter men den breda massans uppfattning har verkligen svängt de senaste 5 åren när det kommer till exklusivitet inom vintage och second hand. Det är just detta som jag tror mycket väl kan ske både i Asien och Sydamerika.

Samtidigt är det inte när uppgången kommer som är det enda intressanta utan när tillbakagången uppstår. Everything changes och innan du sålt något har du inte tjänat en krona.
 

Pope

Cartier
Heuer Bund är så sjuuuukt billiga idag i förhållande till vad du får. Hade slängt några i bankfacket om jag hade ett bankfack.....och om jag hade stålar över till ett gäng Bund's....:greedy:
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Min 16220, en ganska osexig men klassisk modell, kostade ny 1290 pund ny 1996 och ligger på typ 25000 kr på C24 nu, ingen jätteutveckling, men ändå. Nu är ju iofs nypriserna betydligt högre och jag tror inte att man kommer få samma utveckling idag. Mina Rolextips i aktuella sortimentet är Hulk och Batman.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Spontant känns det som att du inte kommer att köpa en klocka utifrån vad du vill ha utan utifrån vad som är en bra investering vilket ger mig anledning att anta att du värdesätter pengar före romansen.

Mitt råd är då att avstå för stunden och istället vänta in rätt tillfälle för att köpa något du verkligen tycker om.

Om frågan är hypotetiskt ställd tror jag ändå att du kommer att vänta tills rätt stund infinner sig.
 

JohanHLM

Rolex
Spontant känns det som att du inte kommer att köpa en klocka utifrån vad du vill ha utan utifrån vad som är en bra investering vilket ger mig anledning att anta att du värdesätter pengar före romansen.

Mitt råd är då att avstå för stunden och istället vänta in rätt tillfälle för att köpa något du verkligen tycker om.

Om frågan är hypotetiskt ställd tror jag ändå att du kommer att vänta tills rätt stund infinner sig.

En liten gnutta allvar finns det i resonemanget men jag skulle aldrig köpa något som inte tilltalar mig estetiskt.

Tycker det är intressant att höra vad panelen tror på 10-20 år sikt för enligt mig är det inte självklart att det som idag är det självklara valet (beg/vintage Rolex o Patek) har ökat mer än inflationen på 20 års sikt.

För 20 år sedan gick vi runt i batiktröja och gav bort silverbestick i födelsedagspresent vilket inte känns så hett just nu.

Har inte jämfört priser i annonser men för några enstaka år sedan var vintage ploprof 600 och vintage Panerai poppis men där får jag en känsla av att prisbilden snarare minskat än ökat.
 

Onelund

Rolex
Smålänning som man är så har jag alltid tyckt om att göra en schysst deal, nästan samtliga klockor har jag köpt begagnade och till vettiga priser, har ormat hos pantbanken, auktioner samt sonderat terrängen efter de som vill sälja för de är i behov av pengar. Detta har gjort att jag nu med lätthet skulle kunna flippa de jag har med en viss vinst, detta är min investeringstaktik.
 

Onelund

Rolex
Hur mycket en tillgångs värde förändras med tiden, som i vinst i förhållande till insats och tid.


Ok

Så de som köpte en Paul Newman när det begav sig och säljer de idag har gjort en dålig affär? Eller alla vintage subar som går för bra med deg idag, iaf om man jämför vad de kostade nya.

Vet att de är extrema men de är onekligen en bra investering, iof i min värld.

Tid är en viktig faktor för en bra investering tror jag.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ok

Så de som köpte en Paul Newman när det begav sig och säljer de idag har gjort en dålig affär? Eller alla vintage subar som går för bra med deg idag, iaf om man jämför vad de kostade nya.

Vet att de är extrema men de är onekligen en bra investering, iof i min värld.

Tid är en viktig faktor för en bra investering tror jag.
Ja dom modeller du nämner är extrema och därför dåliga exempel. Klockor genrellt är ingen bra investering även om det säkert finns vissa enstaka modeller som är det som tex Falcone nämner, och dom finns det inte många av på detta forum.
 

Whedda

Rolex
Ok

Så de som köpte en Paul Newman när det begav sig och säljer de idag har gjort en dålig affär? Eller alla vintage subar som går för bra med deg idag, iaf om man jämför vad de kostade nya.

Vet att de är extrema men de är onekligen en bra investering, iof i min värld.

Tid är en viktig faktor för en bra investering tror jag.

Ganska dåligt exempel då det är några få modeller och inte är representativa för hela marknaden. Porsan har ju en poäng för det är ju klart fler klockmodeller som inte gett ägaren någon vidare avkastning om man väger in tid och penningvärde.

Precis som det går att droppa Newmans och Vintagesubbar kan man presentera aktier med ganska galen värdeökning sen 1960-talet.

Visst har man rätt att spekulera men jag ser alldeles för låg avkastning i förhållande till risk för att klockor överlag skulle vara ett optimalt alternativ. Däremot behöver det inte vara rena förlustaffärer som t ex bilar. Jag har nog aldrig sålt en klocka för mindre än jag köpte den men har aldrig heller gjort en klockaffär som givit mig någon avkastning att tala om.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Visst har man rätt att spekulera men jag ser alldeles för låg avkastning i förhållande till risk för att klockor överlag skulle vara ett optimalt alternativ. Däremot behöver det inte vara rena förlustaffärer som t ex bilar. Jag har nog aldrig sålt en klocka för mindre än jag köpte den men har aldrig heller gjort en klockaffär som givit mig någon avkastning att tala om.

Jag håller definitivt med i sak men bilar är ett lika dåligt exempel som klockor på något som är en dålig investering.

Det är precis som klockor, köper du rätt modell, till rätt pris, så kan det vara en bra investering. Jag själv har gjort drygt 100% vinst på att äga en bil i 10 år. Jag har en bekant som gjorde runt 400% på att äga precis rätt Porsche under exakt rätt tid, vilket var ca. 2 år med en grundinvestering på runt 300'.

Det man verkar bortse lite ifrån när man säger att klockor var billiga när 'det begav sig' är inflationen. En PN eller en Sub var inte jättebillig i absoluta tal även på 60- eller 70-talet. Billigare än idag kanske, men inte jättebillig.
 
Topp