Betydligt billigare än vad dom är idag iaf, en Daytona kostade ca 2500:- 1975 (hittade bara US prislistan och där kostar den 500 dollar, dollarn låg tom under 5kr), det motsvarar ca 13000:- nu. Och den listar väl ca 91000:- idag så jo man får nog faktiskt säga att dom var jättebilliga. Dessutom ska man ha klart för sig att just Daytonan var svårsålda och många såldes under listpris. Förhållandet med Subben är inte lika extremt, den kostade 470 dollar 1975, och listar idag på knappa 65000:-. Visst har inflationen påverkat, men jag tror många överskattar effekten av den.Jag håller definitivt med i sak men bilar är ett lika dåligt exempel som klockor på något som är en dålig investering.
Det är precis som klockor, köper du rätt modell, till rätt pris, så kan det vara en bra investering. Jag själv har gjort drygt 100% vinst på att äga en bil i 10 år. Jag har en bekant som gjorde runt 400% på att äga precis rätt Porsche under exakt rätt tid, vilket var ca. 2 år med en grundinvestering på runt 300'.
Det man verkar bortse lite ifrån när man säger att klockor var billiga när 'det begav sig' är inflationen. En PN eller en Sub var inte jättebillig i absoluta tal även på 60- eller 70-talet. Billigare än idag kanske, men inte jättebillig.
http://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/