• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som investering

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag håller definitivt med i sak men bilar är ett lika dåligt exempel som klockor på något som är en dålig investering.

Det är precis som klockor, köper du rätt modell, till rätt pris, så kan det vara en bra investering. Jag själv har gjort drygt 100% vinst på att äga en bil i 10 år. Jag har en bekant som gjorde runt 400% på att äga precis rätt Porsche under exakt rätt tid, vilket var ca. 2 år med en grundinvestering på runt 300'.

Det man verkar bortse lite ifrån när man säger att klockor var billiga när 'det begav sig' är inflationen. En PN eller en Sub var inte jättebillig i absoluta tal även på 60- eller 70-talet. Billigare än idag kanske, men inte jättebillig.
Betydligt billigare än vad dom är idag iaf, en Daytona kostade ca 2500:- 1975 (hittade bara US prislistan och där kostar den 500 dollar, dollarn låg tom under 5kr), det motsvarar ca 13000:- nu. Och den listar väl ca 91000:- idag så jo man får nog faktiskt säga att dom var jättebilliga. Dessutom ska man ha klart för sig att just Daytonan var svårsålda och många såldes under listpris. Förhållandet med Subben är inte lika extremt, den kostade 470 dollar 1975, och listar idag på knappa 65000:-. Visst har inflationen påverkat, men jag tror många överskattar effekten av den.

Capture.JPG

http://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Betydligt billigare än vad dom är idag iaf, en Daytona kostade ca 2500:- 1975 (hittade bara US prislistan och där kostar den 500 dollar, dollarn låg tom under 5kr), det motsvarar ca 13000:- nu. Och den listar väl ca 91000:- idag så jo man får nog faktiskt säga att dom var jättebilliga. Dessutom ska man ha klart för sig att just Daytonan var svårsålda och många såldes under listpris. Förhållandet med Subben är inte lika extremt, den kostade 470 dollar 1975, och listar idag på knappa 65000:-. Visst har inflationen påverkat, men jag tror många överskattar effekten av den.

Capture.JPG

http://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

Jag var faktiskt in där och räknade lite när vi hade någon liknande diskussion för ett tag sen. Hade för mig att effekten var större.

Å andra sidan måste vi ju börja kolla på den nominella löneökningen under samma period också. Vilken har varit ganska stor, liksom den reella, vilket förklarar till en del att priserna kunnat höjas.

Men okej, jag viker mig. Roade mig med att räkna kontra priset på en standard-Volvo nu, en 240 kostade ~32' 1975 och en average V70 kostar kanske 350' idag. Alltså har Daytona priset ökat från en 1/12-dels Volvo till en 4-dels. Jag ger dig rätt! :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag valde inte efter hjärtat.
Jag köpte något som jag kan sälja utan större förlust när som helst och hyffsat lätt att kränga iväg.
Jag har inte råd med en AP RO så hjärtat får vänta...
 

Whedda

Rolex
Ok

Så de som köpte en Paul Newman när det begav sig och säljer de idag har gjort en dålig affär? Eller alla vintage subar som går för bra med deg idag, iaf om man jämför vad de kostade nya.

Vet att de är extrema men de är onekligen en bra investering, iof i min värld.

Tid är en viktig faktor för en bra investering tror jag.

De som vinner på lotto har också ganska bra avkastning på sina pengar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hur ser en subs utveckling ut då? Har nog aldrig sett en för under '35.
Finns ju ett antal olika verisioner, men om vi pratar dom vanligaste 14060/16610 så har det inte varit någon vidare investering. Dom finns faktiskt ganska ofta ute under 35k, inte heller helt ovanligt under 30k.

Dom äldre ref. har dock ökat betydligt mer och kan med rätt tavla, skick och tillbehör gå för riktigt stora summor.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag håller definitivt med i sak men bilar är ett lika dåligt exempel som klockor på något som är en dålig investering.

Det är precis som klockor, köper du rätt modell, till rätt pris, så kan det vara en bra investering. Jag själv har gjort drygt 100% vinst på att äga en bil i 10 år. Jag har en bekant som gjorde runt 400% på att äga precis rätt Porsche under exakt rätt tid, vilket var ca. 2 år med en grundinvestering på runt 300'.

Det man verkar bortse lite ifrån när man säger att klockor var billiga när 'det begav sig' är inflationen. En PN eller en Sub var inte jättebillig i absoluta tal även på 60- eller 70-talet. Billigare än idag kanske, men inte jättebillig.

Vilken Porsche var det och mellan vilka år?
 

TLåbbman

Omega
Det är givetvis en omöjlig fråga att svara på. Att så många är "säkra" på att rolex eller patek är de rätta valen baserat på historik blir ju lite fel. Om du frågat folk för 20 år sedan hade givetvis inte många varit så bergsäkra på samma sak. Ingen hade nog ens ställt frågan för 20 år sedan för att samla på klockor för att de ökar i värde fanns inte på kartan. På längre sikt iom teknikutveckling och annat kanske folk har en helt annan syn och intresse för mekaniska klockor över lag i stil med vad som hände vid quartzrevolutionen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vilken Porsche var det och mellan vilka år?

Det här måste varit 4-5 år sedan.

964 RS N/GT. Jäkligt speciell 911 som byggdes i 290 ex för att tävla i FIA GT. Förmodligen så nära ren racerbil man kan komma om man vill åka på gatan med en Porsche.

Snäv kundkrets vilket förmodligen gynnade sig då den förmodligen var svårsåld när den köptes men någon sjukt gärna ville ha den när den såldes. Lite som med vissa Daytonor mao. :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det här måste varit 4-5 år sedan.

964 RS N/GT. Jäkligt speciell 911 som byggdes i 290 ex för att tävla i FIA GT. Förmodligen så nära ren racerbil man kan komma om man vill åka på gatan med en Porsche.

Snäv kundkrets vilket förmodligen gynnade sig då den förmodligen var svårsåld när den köptes men någon sjukt gärna ville ha den när den såldes. Lite som med vissa Daytonor mao. :)

En porsche är något av drömbilen när jag är klar med studierna. Finns det någon speciell modell du rekommenderar att man snöar in sig på? Menar då ingen investering utan mer bang for the buck:)

EDIT: nu blev det lite offtopic. Sorry:/
 

MrPlow

Rolex
Det finns bättre saker att investera i än klockor... Om man vill tjäna massa pengar. Men aktier och fastigheter kan man inte ha på armen!

Köp något du gillar och hoppas på att det blir en klassiker.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En porsche är något av drömbilen när jag är klar med studierna. Finns det någon speciell modell du rekommenderar att man snöar in sig på? Menar då ingen investering utan mer bang for the buck:)

EDIT: nu blev det lite offtopic. Sorry:/

Jag fortsätter med ett OT-inlägg till då eftersom frågan kom upp.

Jag har varit djupt, djupt nere i Porscheträsket och vänt men beslutade till slut att gå en annan väg när det gäller bilar för tillfället.

Men jag skulle säga att det beror på vad du söker, vilket användningsområde du har och naturligtvis budget.

Mest pang för pengen är enligt mig fortfarande 996 TT. I princip superbilsprestanda för vardagsbilspengar. Tål mycket tuning och med lite vilja kan du åka året runt pga fyrhjulsdriften.

Ett mer värdebeständigt, och nördigare, val är att spana på någon av de luftkylda modellerna, tex. någon enklare modell av ovan nämnda 964 eller den nyare 993. Creddiga i Porschekretsar men kanske lite som att ha en gammal sub på armen, vissa tycker mest att du har nåt ostekigt gammalt rassel medan andra kommer att gilla dig. 60- och 70-tals 911or är fantastiska men då ska man nog vara en sann entusiast på alla plan.

Själv gillar jag låg vikt och gillar därmed de olika RS-modellerna, inklusive GT3. De nyare 997orna är fantastiska på bana men ursprungsmodellen av GT3 RS dvs 996an tippar jag kommer vara en relativt bra investering pga liten serie och prestandamässigt hänger dom med rätt bra med rätt chaufför. Iaf på bana.

Cayman är inte heller fel. Mycket trevlig allroundbil. För egen del vore det nog vettigaste investeringen. Sportbilar är dock sällan vettigt...

Tycker dock du tänker helt rätt med Porsche. Hyffsat värdebeständigt och 'rimliga' driftskostnader.

Nog med OT kanske. Sorry.
 
Topp