• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som lånat designen (lite för mycket) av andra

Oniel

Panerai
Problematiken ligger i när företag är oärliga i sin rip-off! När man kommer med någon bull-shit story om att man har instirerats av svensk västkust och massa skit och sen är det en snarlik royal oak kopia.
 
milsea.jpg
0684.jpg


Mycket bekanta visare på rollen må jag säga.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kompass verkar inte enbart låna lite design från Rolex, utan även från AP.
Kompass Bretion limited Edition
DSC6512_1024x1024.jpg


Audemar Piguet Royal Oak
ap_image.2375168.jpg


(Bilderna är hänsynslöst stulna från nätet)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
milsea.jpg
0684.jpg



Mycket bekanta visare på rollen må jag säga.

Jag tycker inte det är direkt konstigt att tillverkare kopierar varandra. Ibland är det mer skamlöst än annars men frågan är varför vissa kopior är ok och andra inte.
Det är lite som att ju dyrare kopian är (läs från etablerat lyxmärke) desto mer accepterat är det. Å andra sidan kanske det handlar om hur tillverkaren tjänar sina pengar. Steinhart måste ju tjäna typ alla
sina pengar på Rolex-"influenserna" medan Seiko inte drar in många procent av omsättningen från sina kopior av kända modeller.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har sett många klockor, även av respekterade märken, som blivit inspirerade av Rolex. Har inte Rolex i sig blivit inspirerade av Blancpain eller inbillar jag?
Blancpain utvecklade sin Fifty Fathoms på förfrågan från franska marinen 1952.
https://www.hodinkee.com/articles/a-historical-look-at-the-blancpain-fifty-fathoms-live-photos
IMG_9257.JPG


Rolex utvecklade Submarinern efter önskemål av amerikanska marinen 1953.
https://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-history/
IMG_9258.JPG


Jag tror inte det kan klassas som kopiering. Möjligtvis att fransmännen och amerikanarna som allierade efter kriget hade något utbyte/samarbete, vad vet jag?

milsea.jpg
0684.jpg


Mycket bekanta visare på rollen må jag säga.
Den "rip-off"-en är inte så konstig heller. Milsuben var en beställning från brittiska marinen som innan Rolexen haft Omega Seamastern. Britterna var vana vid svärdvisre och tyckte inte Rolex Mercedesvisare var tydliga nog utan specialbeställde i detta utförande. De fanns mig vetligen inte att köpa i handeln.
https://gearpatrol.com/2014/03/18/icon-rolex-military-submariner/
 
Blancpain utvecklade sin Fifty Fathoms på förfrågan från franska marinen 1952.
https://www.hodinkee.com/articles/a-historical-look-at-the-blancpain-fifty-fathoms-live-photos
IMG_9257.JPG


Rolex utvecklade Submarinern efter önskemål av amerikanska marinen 1953.
https://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-history/
IMG_9258.JPG


Jag tror inte det kan klassas som kopiering. Möjligtvis att fransmännen och amerikanarna som allierade efter kriget hade något utbyte/samarbete, vad vet jag?


Den "rip-off"-en är inte så konstig heller. Milsuben var en beställning från brittiska marinen som innan Rolexen haft Omega Seamastern. Britterna var vana vid svärdvisre och tyckte inte Rolex Mercedesvisare var tydliga nog utan specialbeställde i detta utförande. De fanns mig vetligen inte att köpa i handeln.
https://gearpatrol.com/2014/03/18/icon-rolex-military-submariner/

Men hur rimmar detta med Rolex integritet? Alla rip-off's ger ju bara en beställande part det de vill ha, varför är det ok bara för att marinen vill ha sina svärdvisare?

Jag tycker inte att detta är något konstigt, jag hoppades bara att Rolex-riddarna skulle komma med tända facklor och ett brinnande kors i ett heligt korståg för att försvara deras kära lyxprodukt mot all form av kritik och åsikter;P
 

UncleBear

Panerai
När blir en klocka en copycat?
Outar mig själv som ägare till Alexander Shorokhoffs hyllningsklocka till en rysk boxare, Kostya Tszyu.

Limiterad till 270 klockor (lika många som vunna amatörmatcher).
Inuti klockan tickar en 7750 och priset låg på €4300 så prislappen är inte kopia...

Ser ut så här:
IMG_0023.PNG

Det uppenbara är att bezel är "något" lik Vacheron Constantin.
IMG_0025.PNG


Siffror från Bell & Ross
IMG_0024.PNG


Visare från Omega
IMG_0027.PNG


När design uppenbart stjäls från flera, kommer man undan som tillverkare då?
 

Oniel

Panerai
Kompass verkar inte enbart låna lite design från Rolex, utan även från AP.
Kompass Bretion limited Edition
DSC6512_1024x1024.jpg


Audemar Piguet Royal Oak
ap_image.2375168.jpg


(Bilderna är hänsynslöst stulna från nätet)

Det var kompass jag syftade på tidigare med sin historia att dem inspirerats av västkusten när dem stulit designen från ap!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Svårigheten här ligger ju i att premiumtillverkarna faktiskt slår ur underläge i detta fall. Målgruppen för en MK-klocka har aldrig sett en Bulgari eller IWC. Än mindre hört talas om märket.
Den stolle som betalar några hundralappar för en Kompass i Royal oak-tema har inte en aning om vad en AP är.
Inte ens Rolex flyger säkert. Visst, 99% av vår omgivning vet vad det är och i viss mån vad det står för men jag gissar att ca 1% av dessa aldrig skulle kunna pinpointa en modell från dem om inte loggan fanns på urtavlan. Faktum är att de troligen skulle vara helt ointresserad av att besitta kunskapen. Lägg där till att fler kommer vara intresserade av att köpa en MK eller Kompass eftersom den ligger rätt i pris i förhållande till kvalité utifrån deras egna förväntansbild på funktion och prestanda. Det är ju en kamp som klassiska klockmärken inte kan vinna.
Varför köpa en IWC för 30' - ett klockmärke som de aldrig sett eller hört när de kan få en MK som alla andra i jmgängeskretsen har till en tjugondel av kosingen?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
När blir en klocka en copycat?
Outar mig själv som ägare till Alexander Shorokhoffs hyllningsklocka till en rysk boxare, Kostya Tszyu.

Limiterad till 270 klockor (lika många som vunna amatörmatcher).
Inuti klockan tickar en 7750 och priset låg på €4300 så prislappen är inte kopia...

Ser ut så här:
IMG_0023.PNG

Det uppenbara är att bezel är "något" lik Vacheron Constantin.
IMG_0025.PNG


Siffror från Bell & Ross
IMG_0024.PNG


Visare från Omega
IMG_0027.PNG


När design uppenbart stjäls från flera, kommer man undan som tillverkare då?
Jag tycker absolut inte att klockan har ett plagierat utseende. Visst, glasringen står ut och liknar VC Overseas men ihop med resten tycker jag inte den påminner om någon annan klocka. Jag tycker den klarar sig fint.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Men hur rimmar detta med Rolex integritet? Alla rip-off's ger ju bara en beställande part det de vill ha, varför är det ok bara för att marinen vill ha sina svärdvisare?

Jag tycker inte att detta är något konstigt, jag hoppades bara att Rolex-riddarna skulle komma med tända facklor och ett brinnande kors i ett heligt korståg för att försvara deras kära lyxprodukt mot all form av kritik och åsikter;P
Om du kan din historia vet du att klockindustrin för 60-80 år sedan var något helt annat än idag. Då var det lite mer rock n roll och alla bolag hade inte en stringent strategi i bakhuvudet hela tiden. Det köptes delar från andra tillverkade. Ibland gjordes nästan hela klockor av någon annan för att säljas i annat namn.

Du får nog släcka Din fackla nu ;)

Edit: det jag ville få fram är att cynisk kopiering i dag á la kompass är något annat än lånade svärdvisare under första halvan av 1900-talet
 
Senast ändrad:
Om du kan din historia vet du att klockindustrin för 60-80 år sedan var något helt annat än idag. Då var det lite mer rock n roll och alla bolag hade inte en stringent strategi i bakhuvudet hela tiden. Det köptes delar från andra tillverkade. Ibland gjordes nästan hela klockor av någon annan för att säljas i annat namn.

Du får nog släcka Din fackla nu ;)

Edit: det jag ville få fram är att cynisk kopiering i dag á la kompass är något annat än lånade svärdvisare under första halvan av 1900-talet

Jag tycker det ser ut som att korstågsriddaren dök upp ;p
 
Topp