• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor under 5000SEK!

V

Viggen

Guest
För oss nybörjare/amatörer är klockköp ofta baserad på ekonomi. Vi får antingen offra/prioritera funktionalitet och utseénde mot kvalité eller tvärtom. Hursomhelst, så får man aldrig det man så gärna ville ha. Hur många ggr har man inte hört meningen: "För det priset är denna klocka det bästa du kan köpa", av en urmakare. Sedan sitter man kanske där med en klocka som man inte är så förtjust i, men den skall ju vara den bästa i sin prisklass. :lol:

Poängen är att man måste våga leta lite mer, istället för att bara köpa det som rekomenderas i första hand eller är billigast. Det finns tonvis med olika märken som vi nybörjare inte vågar oss på. Dels pga av okunskap och dels pga av rykten som inte har en verklighetsförankring. Dessutom så kan det leda till mindre köp av rena kopior för de mest okunniga.

Så hittar man något av intresse, posta det här med en förfrågan om den är något att ha. Sedan hoppas jag att KS kunniga medlemmar kan lämna ett svar, eller alternativt förslag på klockor av diverse märken och modeller.

Allt från ett rent digitalur till ett enkelt mekaniskt armbandsur går bra, men kravet är att de skall kosta under 5000 SEK nypris.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

Jag tror dessvärre man MÅSTE precisera bättre, för det finns alldeles för många bra klockor under 5000kr för att kunna begränsa sig till mindre än 50 modeller.

Valfri billig Citizen.
Valfri billig Orient.
Valfri Seiko 5.
Nästan valfri G-shock.

Du får till och med en Seiko SARB eller en Seiko Sumo för under 5000kr
Kolla på creationwatches. Finns massvis med prisvärda modeller där, även om Seiko Sumo brukar anses vara den mest prisvärda dykarklockan under 5000kr på i princip alla klockforum.

Edit: För övrigt heter det sek, eller kr, inte skr.
 

jabla

Sarlacc
Re: Klockor under 5000Skr!

Varför inte en Archimede Pilot i titan, 42mm med ett klassiskt ETA 2824-2
4650:- hos Urtid.se bilden stulen därifrån.
 

Bilagor

  • Pilot_titan.jpg
    Pilot_titan.jpg
    17.1 KB · Visningar: 2,307
V

Viggen

Guest
Re: Klockor under 5000Skr!

yonsson skrev:
Jag tror dessvärre man MÅSTE precisera bättre, för det finns alldeles för många bra klockor under 5000kr för att kunna begränsa sig till mindre än 50 modeller.

Valfri billig Citizen.
Valfri billig Orient.
Valfri Seiko 5.
Nästan valfri G-shock.

Du får till och med en Seiko SARB eller en Seiko Sumo för under 5000kr
Kolla på creationwatches. Finns massvis med prisvärda modeller där, även om Seiko Sumo brukar anses vara den mest prisvärda dykarklockan under 5000kr på i princip alla klockforum.

Edit: För övrigt heter det sek, eller kr, inte skr.

Har du tagit din Hardlex idag??? ;)

sek är en förkortning av sekunder, absolut inte av svenska kronor. SEK däremot är en helt annan femma. :)
kr, det accepterar jag.
Skr är en normal förkortning som jag har sett användas ofta på olika websidor. Men här kan jag absolut ha fel, pga mitt virriga minne. (Jag kanske skulle ta ett par Hardlex själv) ;)

Övrigt: Tror att min post har missförståtts lite. Meningen är att man skall posta en förfrågan om en klocka man är intresserad av att köpa. Få råd från medlemmar här på forumet. Då kan de även posta alternativa klockor som förslag.

Exempelvis: Fråga -Är denna Casio Pro-Trek "P1800" (den gamla Volvo versionen) bra/pålitlig? Är sugen på att köpa den. Ser riktigt fräck ut.

Svar- Jo, den är ok, jag har ägt en själv. Tyvärr hade just min modell problem med att det blev glapp i (valfri) knapp. Vet ej om det är så på alla eller om jag fick ett måndagsexemplar. Har också en Casio G-Shock, modellen heter *****-*** och är betydligt bättre. Samma prisklass och med mer funktioner och garanterat stöttålig. Har inte haft några som helst problem med den.

Det var lite mer så jag hade tänkt mig att det skulle funka. Jag vet att jag har svårt att uttrycka mig så att det blir lättförstått. Då jag bara skriver som det rullar på i skallen, och jag förstår ju alltid mig själv, oftast. :lol:
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

jabla skrev:
Varför inte en Archimede Pilot i titan, 42mm med ett klassiskt ETA 2824-2
4650:- hos Urtid.se bilden stulen därifrån.


Den passar bra på det bandet! Sen att den kostar under 5k är ju väldigt bra ; )
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

Viggen skrev:
yonsson skrev:
Jag tror dessvärre man MÅSTE precisera bättre, för det finns alldeles för många bra klockor under 5000kr för att kunna begränsa sig till mindre än 50 modeller.

Valfri billig Citizen.
Valfri billig Orient.
Valfri Seiko 5.
Nästan valfri G-shock.

Du får till och med en Seiko SARB eller en Seiko Sumo för under 5000kr
Kolla på creationwatches. Finns massvis med prisvärda modeller där, även om Seiko Sumo brukar anses vara den mest prisvärda dykarklockan under 5000kr på i princip alla klockforum.

Edit: För övrigt heter det sek, eller kr, inte skr.

Har du tagit din Hardlex idag??? ;)

sek är en förkortning av sekunder, absolut inte av svenska kronor. SEK däremot är en helt annan femma. :)
kr, det accepterar jag.
Skr är en normal förkortning som jag har sett användas ofta på olika websidor. Men här kan jag absolut ha fel, pga mitt virriga minne. (Jag kanske skulle ta ett par Hardlex själv) ;)

Övrigt: Tror att min post har missförståtts lite. Meningen är att man skall posta en förfrågan om en klocka man är intresserad av att köpa. Få råd från medlemmar här på forumet. Då kan de även posta alternativa klockor som förslag.

Exempelvis: Fråga -Är denna Casio Pro-Trek "P1800" (den gamla Volvo versionen) bra/pålitlig? Är sugen på att köpa den. Ser riktigt fräck ut.

Svar- Jo, den är ok, jag har ägt en själv. Tyvärr hade just min modell problem med att det blev glapp i (valfri) knapp. Vet ej om det är så på alla eller om jag fick ett måndagsexemplar. Har också en Casio G-Shock, modellen heter *****-*** och är betydligt bättre. Samma prisklass och med mer funktioner och garanterat stöttålig. Har inte haft några som helst problem med den.

Det var lite mer så jag hade tänkt mig att det skulle funka. Jag vet att jag har svårt att uttrycka mig så att det blir lättförstått. Då jag bara skriver som det rullar på i skallen, och jag förstår ju alltid mig själv, oftast. :lol:


Tycker nog det var ganska klart vad du menade i din trådstart.
 
Re: Klockor under 5000Skr!

Detta är ju en klassisk och trevlig budgetdykare som alla bör känna på.
(Gud, vad jag saknar sommaren!)
030.jpg

Ny har man den hemma för ca. 1300:- - 1500:-.
Varför inte köpa både 009 och 007!?
0043-1.jpg

Tar man en sådan här också så är man nästan uppe i 5000:-.
0122.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

Viggen skrev:
yonsson skrev:
Jag tror dessvärre man MÅSTE precisera bättre, för det finns alldeles för många bra klockor under 5000kr för att kunna begränsa sig till mindre än 50 modeller.

Valfri billig Citizen.
Valfri billig Orient.
Valfri Seiko 5.
Nästan valfri G-shock.

Du får till och med en Seiko SARB eller en Seiko Sumo för under 5000kr
Kolla på creationwatches. Finns massvis med prisvärda modeller där, även om Seiko Sumo brukar anses vara den mest prisvärda dykarklockan under 5000kr på i princip alla klockforum.

Edit: För övrigt heter det sek, eller kr, inte skr.

Har du tagit din Hardlex idag??? ;)

sek är en förkortning av sekunder, absolut inte av svenska kronor. SEK däremot är en helt annan femma. :)
kr, det accepterar jag.
Skr är en normal förkortning som jag har sett användas ofta på olika websidor. Men här kan jag absolut ha fel, pga mitt virriga minne. (Jag kanske skulle ta ett par Hardlex själv) ;)

Övrigt: Tror att min post har missförståtts lite. Meningen är att man skall posta en förfrågan om en klocka man är intresserad av att köpa. Få råd från medlemmar här på forumet. Då kan de även posta alternativa klockor som förslag.

Exempelvis: Fråga -Är denna Casio Pro-Trek "P1800" (den gamla Volvo versionen) bra/pålitlig? Är sugen på att köpa den. Ser riktigt fräck ut.

Svar- Jo, den är ok, jag har ägt en själv. Tyvärr hade just min modell problem med att det blev glapp i (valfri) knapp. Vet ej om det är så på alla eller om jag fick ett måndagsexemplar. Har också en Casio G-Shock, modellen heter *****-*** och är betydligt bättre. Samma prisklass och med mer funktioner och garanterat stöttålig. Har inte haft några som helst problem med den.

Det var lite mer så jag hade tänkt mig att det skulle funka. Jag vet att jag har svårt att uttrycka mig så att det blir lättförstått. Då jag bara skriver som det rullar på i skallen, och jag förstår ju alltid mig själv, oftast. :lol:

Bara för att rätt ska vara rätt: menar man svenska kronan som valuta, skrivs den med versaler; SEK. Även om det inte spelar någon roll eftersom alla förstod ändå! :mrgreen: rätt ska dock vara rätt
 

Pepsi

Breitling
Re: Klockor under 5000Skr!

Om du går på begagnat får du mycket för pengarna. Tudor eller Oris går att hitta för runt fem tusen.

/fx

Edit: såg nu att det var nypris som gällde.
Seiko, kvalitén genomsyrar alla linjer. Toolig ruff känsla på dykarna och fin finish på de klassiska.
Creationwatches har Citizen Autozilla för under 5000:- ett ur som jag gärna hade testat. Inte så fancy, men en helvetes massa toolwatchkänsla föreställer jag mej.
 

Bruset

Panerai
Re: Klockor under 5000Skr!

jabla skrev:
Varför inte en Archimede Pilot i titan, 42mm med ett klassiskt ETA 2824-2
4650:- hos Urtid.se bilden stulen därifrån.

Ja den kan jag faktiskt rekommendera. Köpte en sån (dock 39 mm) från just Urtid för ca ett halvår sen. Mycket nöjd med den. Möjligtvis att visarna känns något "plastiga" och lumen är väl inte den bästa. Annars en kanonklocka för under 5 000:- :)- betyder alltså KRONOR) :cool:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

Cool bratte, snygg tavelgeometri även om det finns bättre färgkombos, men hur vet man om det är quartz el manual- varianten?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

oj.. finns det qvartz av denna modell också? det har jag missat.. trodde det var speedmasterverket i alla ... tja då får man väl ringa säljaren eller kolla modellnumret .men länken han anger visar en med breitling 11 = Lemnania 1873 dvs samma verk som speedmaster , universal geneve compax mfl
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

antikmartin skrev:
Finns en Breitling Crono Callisto med manuella 1873-verket på Blocket för 5750 kr
Den har varit ute länge och sänkt några hundra i omgångar så antar att den borde vara bland det bästa man kan få för runt 5000 kr om man prutar lite till och om man klarar sig med 35-36 mm och Rolleaux-länk.

http://www.blocket.se/stockholm/Breitli ... m?ca=5&w=3


Finns en anledning till att den ej är såld, för den var inte ens ful-snygg, det var ett Urk från min sida.
Dessutom pratade han om nya klockor, dvs nypris.
Det mest prisvärda för upp-till 5000 SEK är väl en Seiko skx007, frågor på det?
 

durutti

Cartier
Re: Klockor under 5000Skr!

Glycine Combat Sub är mycket klocka för pengarna. Lagom storlek, ligger bra på handleden, 200m WR, många utföranden (inkl band) att välja på.
Går att få för runt 500Eur främst från italienska butiker.
Lånade bilder:
507831d1351630721-goldeneye-glycine-ref-3863-399-c6-tb9-snap_2012.10.30-21.41.15_006.jpg

1.jpg

24goy9v.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Klockor under 5000Skr!

antikmartin skrev:
oj.. finns det qvartz av denna modell också? det har jag missat.. trodde det var speedmasterverket i alla ... tja då får man väl ringa säljaren eller kolla modellnumret .men länken han anger visar en med breitling 11 = Lemnania 1873 dvs samma verk som speedmaster , universal geneve compax mfl

Sorry, kan ha blandat ihop med Breitling Sextant... som är q. o även om det namnet är kul så vore ju en callisto en grym beater om man kan hitta/mecka en i bara stål!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om du är beredd på att lägga ytterligare 550 spänn så är denna ett alternativ. Är supernöjd med min.
Läderarmbandet är väldigt bra kvalitetsmässigt och känns dyrare än vad den egentligen är.
Sen kan man byta till gummi (finns i olika färger) eller svart läder om man är sugen på nåt nytt. Klockan är dessutom utrustad med Safirglas, vilket är ett stort plus.

Klockan är för sig en Suunto Elementus Ventus.

här bjuder jag på lite bilder på min...

*Edit

Mäter 42 mm och 14 mm tjock. Boetten är gjord av 316L rostfritt stål.
100 meter vattentät..

618F9F41-7ADD-4562-ACA7-CD32DDD282D7-3445-000002E2429F5F8D_zps13fe56f4.jpg


c0142204.jpg
 
V

Viggen

Guest
Magnlar skrev:
Om du är beredd på att lägga ytterligare 550 spänn så är denna ett alternativ. Är supernöjd med min.
Läderarmbandet är väldigt bra kvalitetsmässigt och känns dyrare än vad den egentligen är.
Sen kan man byta till gummi (finns i olika färger) eller svart läder om man är sugen på nåt nytt. Klockan är dessutom utrustad med Safirglas, vilket är ett stort plus.

Klockan är för sig en Suunto Elementus Ventus.

här bjuder jag på lite bilder på min...

*Edit

Mäter 42 mm och 14 mm tjock. Boetten är gjord av 316L rostfritt stål.
100 meter vattentät..

Klart häftiga klockor, och de var inte så fruktansvärt dyra heller. Ännu en klocka som läggs till min lista. :D
 

Rille

Rolex
Här har du:)
3000kr inkl frakt ifrån gnomonwatches.com

Finns några olika varianter gå in under Squale där!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1357291392.855367.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357291392.855367.jpg
    145.5 KB · Visningar: 1,051
C

Crowolf

Guest
Magnlar skrev:
Om du är beredd på att lägga ytterligare 550 spänn så är denna ett alternativ. Är supernöjd med min.
Läderarmbandet är väldigt bra kvalitetsmässigt och känns dyrare än vad den egentligen är.
Sen kan man byta till gummi (finns i olika färger) eller svart läder om man är sugen på nåt nytt. Klockan är dessutom utrustad med Safirglas, vilket är ett stort plus.

Klockan är för sig en Suunto Elementus Ventus.

här bjuder jag på lite bilder på min...

*Edit

Mäter 42 mm och 14 mm tjock. Boetten är gjord av 316L rostfritt stål.
100 meter vattentät..

618F9F41-7ADD-4562-ACA7-CD32DDD282D7-3445-000002E2429F5F8D_zps13fe56f4.jpg


c0142204.jpg


Aaaaah, där kom den ju lite längre ner i tråden. Gillar skarpt!

/Pope
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Crowolf skrev:
Magnlar skrev:
Om du är beredd på att lägga ytterligare 550 spänn så är denna ett alternativ. Är supernöjd med min.
Läderarmbandet är väldigt bra kvalitetsmässigt och känns dyrare än vad den egentligen är.
Sen kan man byta till gummi (finns i olika färger) eller svart läder om man är sugen på nåt nytt. Klockan är dessutom utrustad med Safirglas, vilket är ett stort plus.

Klockan är för sig en Suunto Elementus Ventus.

här bjuder jag på lite bilder på min...

*Edit

Mäter 42 mm och 14 mm tjock. Boetten är gjord av 316L rostfritt stål.
100 meter vattentät..

618F9F41-7ADD-4562-ACA7-CD32DDD282D7-3445-000002E2429F5F8D_zps13fe56f4.jpg


c0142204.jpg


Aaaaah, där kom den ju lite längre ner i tråden. Gillar skarpt!

/Pope


http://www.addnature.com/product.aspx?p ... NEGLEATHER

Kööp :D
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Lite som att rekommendera Volvo på familjelivs forum. Men jag tycker att Tissot har en del fint i prisklassen.
 
V

Viggen

Guest
Ha haaaa! Nu har jag hittat en klocka som skall inhandlas i år.

En Torgoen T16! Kör nog ett standard utförande med svart urtavla och svart skinnband för att testa klockan. Vit tavla var också snyggt, men den hade inte genomskurna visare. :D



http://1664.noxshop.se/?category_id=31&item_id=T16101
 

Bilagor

  • TorgoenT16.jpg
    TorgoenT16.jpg
    21.2 KB · Visningar: 805

Camo00

Patek
Re: Sv: Klockor under 5000SEK!

Visarna var onekligen snygga! :)
Vad får Du ge för den då? Det finns ju så mycket kul i prisklassen!
 
V

Viggen

Guest
Och nu har jag ångrat mig angående den Torgoen T16.
Kollade upp quartz-verket, som man tydligen kan köpa löst för ynka 450kr! Det känns nästan som att köpa en gris i presentförpackning... :evil: :lol:
 
Topp