Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockor vs inkomst

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andrew85, 30 april 2015.

1. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Hej! den här tråden riktar sig till er som inte är höginkomsttagare utan precis som jag en enkel man med en dyr hobby, själv jobbar jag i butik och gör inga miljoner direkt. Trots detta har jag i nuläget en Rolex SUB 14060M, Rolex Daydate 18238 samt en rolex Daytona 116528. Jag spar och spar för att ha råd att köpa mina klockor, bor relativt billigt och är en överlag ekonomisk person. Jag får ganska ofta frågan av kollegor, kunder samt av löst folk jag träffar som lyder ungefär så här - å snygg klocka är de en xxx? - Ja de stämmer, tack! - man tjänar tydligen bra i butik höhö? Var på jag alltid känner mig tvungen att förklara hur jag kan ha råd att köpa dyra saker. Min fråga till er är alltså om ni möter samma människor som jag, Och om ni gör de hur förhåller ni er till detta? Ni som är höginkomsttagare får självklart delta också :)

2. yepsson

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Droppa årsinkomst då :D

3. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Är tydligen klassad som höginkomsttagare trots det inte alltid käns som det.
    Får väldigt sällan, snudd på aldrig komentarer om min klocka.
    Verkar som de flesta inte bryr sig om klockor längre. Bara få förståndiga som trillar in här en efter en. :)

Rivalen, Anders W och jabla gillar detta.
  4. Hugii

Hugii Biskop

Jag förklarar inte. Säger bara tack :)
    Ingen förklarar sig för mig heller och vilka hobbys de har :)

HeliDive gillar detta.
  5. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Vad klassas som höginkomsttagare?
    Jag tror att allt handlar om vilka utgifter man har. Majoriteten av människorna i min umgängeskrets har en hobby som dem lägger pengar på.
    Handlar endast om prioriteringar.

Rivalen, Amesoeurs, swedesoc och 1 annan gillar detta.
  6. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Du har helt rätt, de är de som är min poäng lite. Problemet är att dom som gör sig lite lustiga över dyra klockor inte alltid förstår de.

7. KenKun

KenKun Biskop

Jag varken röker eller dricker. Pengarna går istället till mitt klockkonto.
    Allt handlar om prioriteringar :)

Pilot, Linkan, Gummo och 6 andra gillar detta.
  8. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Jag känner också att ett tack är tillräckligt, men på nåt sätt så finns de nåt i deras ögon som säger att - de är nåt fuffens här!
    att lägga 80-100k på en Thailand-Australien resa några månader behöver aldrig förklaras.

Sammeh, Hexagon, rillesnille och 3 andra gillar detta.
  9. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

De låter sunt, känner du aldrig att du måste förklara de för dom, - jo jag har en dyr klocka, jag har råd för att jag gör avkall på de å de?

10. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är väl bara att skita i vad folk tycker och köra på så länge du är nöjd. Så dåligt betalt är det väl inte att jobba i en butik så man inte kan prioritera att spar pengar till klockor om man känner för det. Räkna ihop alla små och ganska så onödiga utgifter en del har varje dag, en kaffe på väg till jobbet, lunch ute och så vidare så är du snart uppe i samma pengar som du lägger på klockor.

johannes-67 gillar detta.
  11. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

För att citera en Let's Dance vinnare..
    "He int lönt å förklar för de som int begrip"!!

mackan_108, B62, Chief och 15 andra gillar detta.
  12. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Posta en bild på din Day-Date! :)

ZQT gillar detta.
  13. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Jag tror att de ofta handlar om att " dom som vet dom vet" och resten har ingen aning vad du har på handleden..sen kanske dom du umgås med har klockar i samma prisklass som du själv och därför inte reagerar så mkt. De är därför KS är kul, för här kan man prata med dom som vet och vill lära sig om klockor, oavsett inkomst. Här är alla välkomna utan att man måste förklara sig :)

B62, JMolin, Grafton och 6 andra gillar detta.
  14. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Hahaha i love it

15. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Den som gör sig lustig över någon annans ägodelar, är själv bara osäker och avundsjuk. Inte värt besväret att säga någonting alls tycker jag. Hade för något år sen en kollega som köpt en ny bil. Första kommentarerna han stötte på var "den där kan inte vara billig att försäkra", eller "den där är nog törstig".

Svenssons kan vara så förbannat tråkiga. Istället för att utan större ansträngning uttrycka sin glädje över någon annans nyförvärv, är många förbannat snabba att komma med (i bästa fall) subtila sätt att klanka ner på någon annan, bara för att de själv är missnöjda med vad de själva har.

Är inne på min fyrtionde levnadsår i det här landet, och har aldrig förstått mig på denna inställning. Ägodelar speglar inte vad någon har för monetära resurser. De mest förmögna i det här landet, visar det aldrig. De som medvetet glassar runt med allt i statusväg, är sällan de med några större förmögenheter. Inställning till framtoning och pengar brukar utomlands benämnas som skillnaden mellan new and old money. Det stämmer ganska väl även här, även om jag är osäker på om vi har något särskilt begrepp för det hela.

Håller med Mw79 men med ett tillägg; gör saker för din egen skull och skit i vad andra tycker. Var dock beredd på att avundsjuka människor kan komma med kommentarer. :)

Dinkanspiel, Sammeh, Hexagon och 2 andra gillar detta.
  16. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Absolut :) 20150416_151551.jpg

newk15, Chief, stelah och 34 andra gillar detta.
  17. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Ja jag skiter i vad folk tycker.. jag bär min guld daytona med stolthet, jag har sparat å förtjänar den :) jag håller med dig där, folk bränner otroligt mkt pengar per år på uteluncher,kaffe, och krogbesök.

TLåbbman gillar detta.
  18. TLåbbman

TLåbbman Bonde

Från:
    Stockholm

jag har hört talas om att folk kör bil. kostar tydligen i vissa fall flera hundra tusen i inköp, dessutom jävligt dyra i drift. åk kollektivt å köp en rolex säger jag...

Stetes, Henkesson, rvsn och 2 andra gillar detta.
  19. closetplayer

closetplayer Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tyvärr så är avundsjukan starkare än sexualdriften i det här landet:D

christian-h, rillesnille, JohnDoe och 3 andra gillar detta.
  20. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Inte alltid, jag skiter i vad grannen kör eller köper men knullar gärna. ;)

21. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Jag håller helt med dig, de är ofta man får höra att - den var fin MEN... när den var fin räcker. jag är ju ett levande bevis för att man kan ha lite dyrare saker (klockor) och samtidigt ha en blygsam inkomst. hehe jo lite avundsjuka kommentarer dyker ju upp lite då och då..-åh jag hade aldrig köpt en så dyr klocka. de är då man vill säga att - nej du har ju inte råd för du lägger alla dina pengar på krogen. men sen låter jag ju bli eftersom de är lika oförskämt de:)

jhm gillar detta.
  22. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Amen to that:)

Hexagon gillar detta.
  23. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Många tror säkert att en Rolex är det finaste ur man kan ha och är den dessutom i guld så måste det vara super-superfint. Hade du istället haft en A. Lange & Söhne hade ingen brytt sig överhuvudtaget...

axelaugust, JMolin, Hexagon och 18 andra gillar detta.
  24. isbjörn

isbjörn Borgare

Tycker inte att omgivningen lägger märke till klockor i någon större grad. Jag har heller inga värstingklockor som lyser i ögonen på folk, men tror ändå att få omkring mig har en aning om vad mina klockor är värda. Visste de det skulle många tycka att jag är dum i huvudet.
    Det gör inget. [emoji12]

Dinkanspiel, jhm och Andrew85 gillar detta.
  25. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Ja självklart, visst är de så. Även dom som inte vet någonting om klockor vet vad en Rolex är. Tyvärr så är de ju bara dom som vet lite om klockor som kommer fram, dom andra vet ju som sagt inte vad man har på sig.

26. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

De är din dirty little secret :) nej de är inte så ofta som någon kommer fram till mig heller, men när de sker så dyker de nästan alltid upp ett MEN efteråt, de var fin MEN varför köpte du en så dyr...och comments like that.

27. Babinus

Babinus Friends of KS

Är det någon som ofta fått kommentaren "Det där är väl en kopia, va? Inte? Jaså? Höhöhö,"

28. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Jante är svårt i sverige..
    Personligen har jag funnit sambandet, ju mindre missunnsam jag blir desto bättre mår jag och desto större framgång når jag.

Dinkanspiel, JMolin, J86A och 6 andra gillar detta.
  29. KenKun

KenKun Biskop

Det är väldigt sällan folk frågar vad mina klockor kostar, och de få gånger någon har gjort det så säger de bara Oj. De vet att jag tjänar ok, så jag antar att de inte är så förvånade över att jag har råd :)

30. Andrew85
    Trådstartare

Andrew85 Bonde

Men asså har du köpt en sån klocka? är den äkta? hehe jo de har hänt. Eller favoriten - asså du skulle ju fan kunna köpa en bil för dom pengarna.

rillesnille, jhm och 80s gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield