• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Choppe

Rolex
2-Faktor
Människor runt omkring mig tar för givet att mina Timex och Seikos är äkta så jag får aldrig de frågorna. Jag har för billiga klockor kontra min inkomst men det har alltid funnits annat att prioritera framför klockorna. Fram tills nu...

Jag taxerar runt 800k och idag bär jag en Seamaster från 2010. Utöver den så har jag två billiga Seikos, en terror-Casio samt en dressklocka av märket Titoni. Väldigt skralt.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Som jag har konstaterat tidigare. De gånger någon kommenterat mina klockor kan jag räkna på ena handens fingrar. Folk bryr sig inte och känner möjligen igen Rolex, Breitling och Omega. Alla andra fina märken är för dem helt okända. Har man sedan en Rolex tror de med automatik att den är fake för vid 99% av de tillfällen jag kommenterat någon annans fina ur, utan efterföljande "men"......kommer det alltid att den inte är äkta!:banghead:
Nej. Vi samlar våra klockor för vårt egna höga nöje!:)

Föresten: Fin DD!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Svennebanan har inga problem att köpa ny V70 var tredje år och tappa 180.000kr varje gång men att köpa en rolle för 50' som står still värdemässigt är närmast vulgärt.

Ibland blir jag tokig när jag tänker på hur usel gemene man är på matematik.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Människor runt omkring mig tar för givet att mina Timex och Seikos är äkta så jag får aldrig de frågorna. Jag har för billiga klockor kontra min inkomst men det har alltid funnits annat att prioritera framför klockorna. Fram tills nu...

Jag taxerar runt 800k och idag bär jag en Seamaster från 2010. Utöver den så har jag två billiga Seikos, en terror-Casio samt en dressklocka av märket Titoni. Väldigt skralt.
På vilket sätt har du "för billiga klockor"? Jag tjänar betydligt mer än dig men nöjer mig med en LLD utan att få mindervärdeskomplex för prislappen om 13-14K.
Min medarbetare (jag är hans chef) tjänar väsentligt mindre men bär bl a Omega PO och någon halvdyr Rolex Sub.
Gemensamt för båda av oss trots att lönerna skiljer mycket, är att vi båda spenderar mer pengar på klockor än vad som kan anses vara nödvändigt eller ens vettigt, men ingen av oss lider ekonomiskt av att spendera på detta vis.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag kan räkna antalet gånger jag fått en kommentar om min klocka på en hand. Sist var nu i helgen då en snubbe fråga om det var en daytona jag hade på armen när jag bar en Explorer II'a. Uppskattat avstånd från den här personen till min klocka var kanske 1 meter max.

Angående klockor vs inkomst så handlar det mycket om prioriteringar vilket många av er är inne på. Jag är student, men trots det så äger jag klockor som nog får anses som lite dyrare. Min Exp II'a kostar mer än min bil vilket är lite småkul.
 

Andrew85

Omega
Svennebanan har inga problem att köpa ny V70 var tredje år och tappa 180.000kr varje gång men att köpa en rolle för 50' som står still värdemässigt är närmast vulgärt.

Ibland blir jag tokig när jag tänker på hur usel gemene man är på matematik.

Jag kunde inte sagt de bättre själv :) därför känns just kommentarer som , Du kunde ju fan köpt en bil för dom pengarna extra dumt. som att de skulle vara ett bättre sätt att spendera sina pengar på.
 

Apansson

Torpare
Fin Day-Date,
Jag är 23, har en guld- och en stålrolex knegar också i butik samt leker en hel del på börsen, men som du säger handlar det mycket om prioriteringar, är man inte så dyr i drift i övrigt och tänker över sina inköp bara lite grann så har man ofta råd med det man vill ha. Självklart finns det gränser, jag känner inte att jag har råd med min drömklocka än, men man ska ju ha något mål också!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
På vilket sätt har du "för billiga klockor"? Jag tjänar betydligt mer än dig men nöjer mig med en LLD utan att få mindervärdeskomplex för prislappen om 13-14K.
Min medarbetare (jag är hans chef) tjänar väsentligt mindre men bär bl a Omega PO och någon halvdyr Rolex Sub.
Gemensamt för båda av oss trots att lönerna skiljer mycket, är att vi båda spenderar mer pengar på klockor än vad som kan anses vara nödvändigt eller ens vettigt, men ingen av oss lider ekonomiskt av att spendera på detta vis.
Jag har inga mindervärdeskomplex utan jag syftar mer på vad människor i min omgivning har för förväntningar på vad jag bär på armen då de vet att jag har ett klockintresse. Min dyraste klocka fram till i tisdags var en SKX009 á 1 600 kr.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hur kan detta vara relevant? Får snea blickar uppe i norr av personer som just köpt en ny skoter för 150 papp.

Diskutera hellre vilken är den mest prisvärda klockan out there. Är ju vansinne att lägga 5-6 siffriga belopp på en klocka egentligen.
 

Babinus

Cartier
Man kan nog utan vidare säga att den som spenderar pengar på något gör alltid fel i vissas ögon, oavsett vad det är eller vilken inkomst man har. Det intressanta, enligt min erfarenhet, är att det ofta är samma personer som dissar den som sparar. Typ: "Vilken snåljåp. Han måste ju bada i pengar."

Plus det obligatoriska: _" Om jag var du skulle jag.........."

Men nu är "du" inte jag, så då är det jag som bestämmer vad jag gör.
 

Babinus

Cartier
Hur kan detta vara relevant? Får snea blickar uppe i norr av personer som just köpt en ny skoter för 150 papp.

Diskutera hellre vilken är den mest prisvärda klockan out there. Är ju vansinne att lägga 5-6 siffriga belopp på en klocka egentligen.

Starta en tråd om det då. Den här tråden handlar ju om hur andra ser på den som investerar i dyra klockor.

Det enda som är relevant är att man bestämmer själv vad man gör med pengar. Mycket är vansinnigt, men om jag en dag får riktigt knapert kan jag få större nytta av en tio år gammal Rolex än en lika gammal scooter för samma nypris.

Men man bestämmer ju själv vad man vill göra med sina pengar.
 

jhm

Panerai
Intessant i diskussionen är att begrepp som höginkomsttagare kommer upp. Visst är det relevant för tråden, men det är mycket sällsynt med någon som är förmögen genom att vara löntagare. Möjligtvis en handfull VD:ar för riktigt stora företag i Sverige, men annars är det ofta helt annan bakgrund som styr.

Jag är ärligt talat nyfiken på, vilka mekanismer som ligger bakom vad genomsnittssvensken ute i stugan anser vara mått på rikedom. Hur denn(a)/es syn på status ser ut etc. Har aldrig blivit riktigt klok på denna frågeställning.

Håller även med om de som tog bilexemplet. Min tandläkare berättar om kunder som gnäller för att en lagning kostar 1200, och gärna vill ha det beloppet på avbetalning, men samtidigt går ut och sätter sig i en sprillands V70 för +400K. Hur prioriterar man då?!
 

Andrew85

Omega
Jag kan räkna antalet gånger jag fått en kommentar om min klocka på en hand. Sist var nu i helgen då en snubbe fråga om det var en daytona jag hade på armen när jag bar en Explorer II'a. Uppskattat avstånd från den här personen till min klocka var kanske 1 meter max.

Angående klockor vs inkomst så handlar det mycket om prioriteringar vilket många av er är inne på. Jag är student, men trots det så äger jag klockor som nog får anses som lite dyrare. Min Exp II'a kostar mer än min bil vilket är lite småkul.

Hehe den är kul. Jag tror väldigt många skulle kunna köpa dyra klockor om dom bara klarade av att spara. Jag var med om samma sak men precis tvärtom för några dagar sedan. En tjej 35-40 år kommer in på mitt jobb med en Rolex Date så jag säger - vilken fin klocka en Date va? hon ser förvånad ut å säger nej de är en Rolex. Jag säger då, jo jag vet, en Rolex date. Hon svarar då nää jag vet inte men de är en Rolex iallafall. Så vissa vet alltså inte ens själva vad dom har hehe.
 

jhm

Panerai
Hehe den är kul. Jag tror väldigt många skulle kunna köpa dyra klockor om dom bara klarade av att spara. Jag var med om samma sak men precis tvärtom för några dagar sedan. En tjej 35-40 år kommer in på mitt jobb med en Rolex Date så jag säger - vilken fin klocka en Date va? hon ser förvånad ut å säger nej de är en Rolex. Jag säger då, jo jag vet, en Rolex date. Hon svarar då nää jag vet inte men de är en Rolex iallafall. Så vissa vet alltså inte ens själva vad dom har hehe.


Troligtvis för att enda incitamentet för inköpet, var att glassa. Inget genuint intresse där inte. ;)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Starta en tråd om det då. Den här tråden handlar ju om hur andra ser på den som investerar i dyra klockor.

Det enda som är relevant är att man bestämmer själv vad man gör med pengar. Mycket är vansinnigt, men om jag en dag får riktigt knapert kan jag få större nytta av en tio år gammal Rolex än en lika gammal scooter för samma nypris.

Men man bestämmer ju själv vad man vill göra med sina pengar.


Varför skall alltid Rolex vara mätstocken när detta gäller? Märket skriker ju posör!
 

jhm

Panerai
Ingen aning. Blev uppringd av en investerare som bjöd in mig till ett seminarium för höginkomsttagare.
Var gränsen går vet jag inte.


Förr i tiden köpte avundsjuka svenskar något som hette taxeringskalendern. Där fanns både definitioner av vad som ansågs vara hög inkomst, och uppgifter om vad grannarna tjänade. Ger en bra bild av Jantesverige såhär i retrospekt. :D
 

Andrew85

Omega
Fin Day-Date,
Jag är 23, har en guld- och en stålrolex knegar också i butik samt leker en hel del på börsen, men som du säger handlar det mycket om prioriteringar, är man inte så dyr i drift i övrigt och tänker över sina inköp bara lite grann så har man ofta råd med det man vill ha. Självklart finns det gränser, jag känner inte att jag har råd med min drömklocka än, men man ska ju ha något mål också!

Tack :) ja precis, jag tror många har råd att köpa dyra klockor oavsett inkomst, mycket handlar om vilka utgifter man har och hur man är villig att prioritera, Om jag skulle äta lunch ute varje dag å hänga med alla kompisar på krogen så fort de blir helg så skulle jag aldrig ha råd att unna mig någonting..jag spar och sen slår jag till och köper klockor eller unnar mig de som jag för stunden känner för :)
 

jhm

Panerai
Varför skall alltid Rolex vara mätstocken när detta gäller? Märket skriker ju posör!


Spelar det egentligen någon roll? Åk ut till en byhåla i valfritt U-land, och du kan ge dig på att t o m de som är tandlösa och spelar banjo känner till Rolex som varumärke. Det tycker jag är ett ganska bra kvitto på hur världen ser på Rolex. :)
 
Topp