• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag håller helt med dig att jämförelsen mellan klocka och bil är lite larvig, gjorde mig själv skyldig till de tidigare dock :) då mer i avseende att se till andrahandsvärdet och inte värdet av att ha bil vs klocka. När jag startade tråden och skrev att jag har sparat ihop till mina klockor "trots" en blygsam inkomst så ska jag kanske säga också att förutom att ha en relativt låg boendekostnad inte heller har några lån eller skulder, barn,bil eller andra större utgifter, allt detta sammantaget gör ju att jag har en bra möjlighet att spara mer än andra såklart.

En Volvo för 300 000 kr är ju lika relevant som att äga en lya för 3-5 miljoner. Något alla har och inget som handlar om det där lilla extra. En Ferrari 458 cab är något helt annat precis som en Rolex. Skillnaden är att alla skiter i en Rolex men inte i en Ferrari.
 

jhm

Panerai
Lämnade hemmet när jag var 16, bodde hemma ett halvår när jag var 18 och sedan out for good. Förstår inte de här slackersarna som aldrig blir vuxna utan bor hemma och parasiterar. Man flyttar senast när man är klar med gymnasiet.


Det där är nog en klassfråga, eller åtminstone en utbildningsfråga. Om en ung människa som fortsatt studera efter gymnasiet, fortsätter att bo hemma och därigenom inte behöver ta några studielån, är detta långsiktigt en bättre affär än att dra hemifrån så fort det bara går. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fuck, som Andrew85 säger i #115 så är det väl ganska uppenbart att (de flesta) väntar med att köpa lyxklockor förrän man har det andra i livet fixat? Om man behöver pengarna till att kunna leva så är det väl för mig ganska självklart att man lägger det på det först. Jag hade inte lyxkonsumerat klockor för alla mina slantar om jag inte känt att jag haft råd med det andra jag vill i livet. Frågan är ju varför jag skulle ha så brådis med att flytta när jag inte ens vet vad jag vill? Var jag vill bo, hur jag vill bo, vad jag vill göra. Känns ju mer än lovligt korkat att förhasta sig iväg någonstans bara för att det "är så man ska göra", eller har jag helt fel här?


Jag är lite nyfiken på dina mål i livet...
Att säga att man har allt på det torra, och ha råd med klockor, samtidigt som man fortfarande bor hemma hos päronen klingar lite fel i mina öron.

Varför flyttar du inte? Vet inte vart du vill bo? Har du inga som helst preferenser?
Du tror inte att du även gör föräldrarna en tjänst? Kan ju vara skönt att få lite privacy också :)
 

Apansson

Torpare
Då blir det ju lite motsägelsefullt att säga att man bara behöver tänka över sina inköp lite för att kunna köpa vad man vill, eller hur? Utifrån dina förutsättningar kanske, men inte som generellt råd. Förstår du inte vart jag försöker komma? Fuck vad förresten?

Men nu påstår du att jag har det hugget i sten. Det var därför jag skrev "ofta" i mitt första inlägg, för att poängtera att det inte BARA är så. Fuck åt att såna här diskussioner på internet ofta blir frustrerande, då folk gärna läser mellan raderna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det där är nog en klassfråga, eller åtminstone en utbildningsfråga. Om en ung människa som fortsatt studera efter gymnasiet, fortsätter att bo hemma och därigenom inte behöver ta några studielån, är detta långsiktigt en bättre affär än att dra hemifrån så fort det bara går. :)

Jag gick en folkhögskola mellan 16-18 flyttade tillbaka och gick gymnasiet. Klarade ett halvår hemma, bodde därefter i en etta i slummen resten av gymnasiet. Därefter vart det lumpen på annan ort sedan studier i Uppsala. Att stanna hemma må vara en långsiktigt bra affär, det är dock en affär jag föraktar..
 
C

China

Guest
Jag gick en folkhögskola mellan 16-18 flyttade tillbaka och gick gymnasiet. Klarade ett halvår hemma, bodde därefter i en etta i slummen resten av gymnasiet. Därefter vart det lumpen på annan ort sedan studier i Uppsala. Att stanna hemma må vara en långsiktigt bra affär, det är dock en affär jag föraktar..

Jag är ganska övertygad om att man mognar desto fortare man får ta ansvar för sitt liv. Dagens trend att ungarna skall curlas långt in i trettioårsåldern tror jag kommer att få katastrofala följder. Vad händer när mamsen inte längre tvättar kallingarna och pappsen stänger plånboken?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag gick en folkhögskola mellan 16-18 flyttade tillbaka och gick gymnasiet. Klarade ett halvår hemma, bodde därefter i en etta i slummen resten av gymnasiet. Därefter vart det lumpen på annan ort sedan studier i Uppsala. Att stanna hemma må vara en långsiktigt bra affär, det är dock en affär jag föraktar..

Är lite inne på din linje. Fick jag bestämma skulle alla arv gått in i stadskassan. Samhället tjänar inte på att korkade individer får ärva en smart person. En begåvad människa reder sig själv.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Man undrar lite om inte många föräldrar får skylla sig själva. Det curlas till förbannelse, långt upp i tjugoårsåldern. Verkar som att när de väl flyttar så curlas det bara på annan plats. När jag flyttade hemifrån tre veckor efter gymnasiet, sa gode fadern "här får du 2.000 kr till lite bohag, sen får du klara dig själv". Tror inte jag tagit alltför stor skada av det.
 

adress

Friends of KS
Är lite inne på din linje. Fick jag bestämma skulle alla arv gått in i stadskassan. Samhället tjänar inte på att korkade individer får ärva en smart person. En begåvad människa reder sig själv.
Låter lite som Nordkorea i mina öron. En stor del av arvskiften är ex familjeföretag. Visserligen heter det " Förvärva - ärva - fördärva" Men det stämmer inte alltid.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Då skulle väl skulderna gå in där också? För att jämna ut det hela..;)

Ja, har dödsboet inga tillgångar så finns det ju inte mycket att göra.

Edit: jag är för allvarlig för att förstår att du skämtar. Ingen kommer låna ut pengar till någon utan säkerhet. Problemet är faktiskt lika aktuellt idag som om min utopi vore aktuell.
 
Jag köpte BR när jag var 33 innan dess gled jag runt på andrahandskontrakt, bla delade jag lägenhet med JoberMan på Ringvägen. Lägenheten var 19.5 m2, vi hade en kokplatta och duschen var gemensam i källaren.
Men nu vill ju inte unga bo sämre än de gör hemma så att flytta innan de kan köpa en stor schysst lgh på fin adress är ju inte att tänka på.

Annat var det för när man hela tiden jobbat sig uppåt med allt från möbler, bostad, bil och jobb. Nu ska man ha allt nytt och top notch från dag ett.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag köpte BR när jag var 33 innan dess gled jag runt på andrahandskontrakt, bla delade jag lägenhet med JoberMan på Ringvägen. Lägenheten var 19.5 m2, vi hade en kokplatta och duschen var gemensam i källaren.
Och två luftmadrasser att sova på, en STOP-skylt som matbord och en kundvagn från Åhléns som tv-bänk. Släng dig i väggen Ernst Kirchsteiger
 

adress

Friends of KS
Lämnade hemmet när jag var 16, bodde hemma ett halvår när jag var 18 och sedan out for good. Förstår inte de här slackersarna som aldrig blir vuxna utan bor hemma och parasiterar. Man flyttar senast när man är klar med gymnasiet.
Förr flyttade man oftast när man var klar med lumpen. Tog värvning när jag fyllt 16
( förtidsmönstrade) och ryckte ut när jag skulle fylla 19. Bodde aldrig hemma efter det. Körkortet var man "tvungen" att ta - så den kostnaden slapp kan. Första lägenheten blev en 1:a med kokvrå som en garderob. Men man var salig ändå. Lite finare klocka blev det 2 år senare.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, har dödsboet inga tillgångar så finns det ju inte mycket att göra.

Edit: jag är för allvarlig för att förstår att du skämtar. Ingen kommer låna ut pengar till någon utan säkerhet. Problemet är faktiskt lika aktuellt idag som om min utopi vore aktuell.
Lån utan säkerhet finns redan idag, sms lån och är väl ett satans otyg. Lån utan ngn form av säkerhet borde inte förekomma, håller med. När det gäller arv håller jag med rent realistiskt men inte ideologiskt. Tror att många familjeföretag drivs av en vilja att arvevägen fortsätta via nästa generation. Om den generationen är dum i huvet och sjabblar bort arvet kan ingen göra något åt. Samhället vet dessvärre inte i förväg vem som är duglig och inte. Ser man bara när facit kommer.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fick upp mina ögon för The Doors samt sköna saxsolon. Filmen i sig var grym och Keifer var verkligen en stjärna i vardande.. Och hur snygg var inte Jami Gertz..

Jag var hyfsat ung när den var aktuell och jag minns att vissa scener var lite mer än vad mina nerver klarade av. Så fort jag kommer hem ska jag lyssna igenom soundtracket :happyhappy:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Lån utan säkerhet finns redan idag, sms lån och är väl ett satans otyg. Lån utan ngn form av säkerhet borde inte förekomma, håller med. När det gäller arv håller jag med rent realistiskt men inte ideologiskt. Tror att många familjeföretag drivs av en vilja att arvevägen fortsätta via nästa generation. Om den generationen är dum i huvet och sjabblar bort arvet kan ingen göra något åt. Samhället vet dessvärre inte i förväg vem som är duglig och inte. Ser man bara när facit kommer.

Men om någon som lyckats bra i livet konsumerar allt han har innan han dör så är väl alla glada utom arvtagaren?! Den enda som förlorar på det är den som inte klarar av att reda sig själv.
 

jhm

Panerai
Jag gick en folkhögskola mellan 16-18 flyttade tillbaka och gick gymnasiet. Klarade ett halvår hemma, bodde därefter i en etta i slummen resten av gymnasiet. Därefter vart det lumpen på annan ort sedan studier i Uppsala. Att stanna hemma må vara en långsiktigt bra affär, det är dock en affär jag föraktar..


Jag hoppas att det sista du skrev var någonting som sammanfaller utifrån just din erfarenhet. Att i allmänhet förakta att ungdomar bor hemma för att slippa studielån, låter nämligen ganska märkligt i mina öron, men jag gissar att det inte var så du menade. :)
 
Topp