• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockorna vi bar förr

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Några klockor har ju passerat under årens lopp. I en skokartong hittade jag några gamla klockor som inte har sett dagsljus på många år.

I kronologisk ordning:
-Citizen digitalaren som jag fick av mammas kille tidigt 80-tal. Tror jag gick i lågstadiet. Byttes ganska snart ut till en digitalare med melodialarm :). Ganska ball.
-"Ferrari" klockan som jag fick av mamma.
- Deuville kronografen som köptes på Ur och Penn ca 1992. Var ganska flashig. Minns att jag fick frågan "Är det en äkta klocka" av en äldre kollega.
- Seikon med fixerad vridring som också köptes på Ur och Penn i mitten av 90-talet. Bars nästan dagligen fram till 2006 tror jag.
- Swatch Ironin som köptes när jag pluggade på högskolan. Ca 1997 tror jag att det var. Snygg än idag faktiskt. Den enda av dessa klockor jag skulle kunna bära utan att skämmas.

Saknar min gamla Casio analog/digital med svart plastarmband. Vad hände med den? Sen finns det några tveksamma kopior som inte fick vara med på bild...

Har ni några gamla pinsamma klockor att visa upp?

 

andheg

Rolex
2-Faktor
Hade tydligen denna i 10-års åldern, verkar fått bra med stryk!

maga4e7a.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En Armani X-Large. Rätt tuff och verkligen inget pinsamt. Men jag hade nog inte köpt en till...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Inga bilder, men jag har en viss sorg över att jag i tolvårsåldern (eller däromkring) pillade sönder min första klockan, en Timex med manuellt verk som jag fått på min sexårsdag. Den var förstås ur funktion... och jag inser att ett besök hos någon urmakare var uteslutet då den inte helt orimligt hade inhandlats på Esso, Gulf eller någon annan av dåtidens bensinstationsbjässar (eller "mackar" som man sa då) för minsta möjliga peng...

... Ersattes på min elvaårsdag av en vittavlad klocka med klassisk sjuttiotalsboett av oviktigt fabrikat och med kromad boett (hade Timexen också). Förmodligen inköpt på samma mack... :rolleyes: Inte kvar den heller... Minns att jag drev min pappa till vansinne genom att ringa Fröken Ur titt som tätt för att synkronisera den. :D

A
 

Reize

Omega
Hade en släkting som bitvis jobbade i Shanghai och tog hem en del piratkopior som jag fick när jag var 10-13 år gammal. Hittade dem i en gammal byrålåda för några veckor sen. En riktigt dålig Daytona-fejk och en lite mer trovärdig Aquanaut-kopia med någon form av automatiskt kinaverk. I retrospektiv ter det sig ganska lustigt att en 11-årig pojk sprang runt med en Patek, men men...
 
Topp