• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas status i det verkliga livet?

Dem flesta här på forumet är intresserade av klockor eller har ett större tycke för dem än den vanliga Svensson. En del köper klockor för att dem kan, vill och är intresserade av dem, det är ju trots allt en hobby! Andra köper klockor för att höja sin status på arbetsplatsen/sociala sammanhang.

Med det sagt, hur ser det "vanliga" folket på klockor? (vanligt folk =/= inte medlem på Klocksnack/forum om klockor)
Dem flesta vet nog att om du har en Rolex på armen så har du fått betala några tiotusen för den, men sträcker sig kunskap över det?
"Bryr" sig folket om på din arbetsplats om du har på dig en helt vanlig Casio eller om du har en vintage Omega på handleden? (beror på yrke, men ni fattar tanken)
Beroende på bransch, är det viktigt att ha en klocka som visar att du är "rik"? Kan vilken typ av klocka du har på dig omvandlas till en "kukmätartävling"? Om vissa personer är ointresserade av klockor, tävlar man fortfarande om vem som har störst, uhm, klocka?
Om man börjar jobba inom en bransch där business/business casual är dresscoden, hur viktigt är det även att uppdatera handleden?

Min fråga är helt enkelt, hur har ni märkt att ert val av klocka uppfattas av omvärlden? Eller har ni inte märkt av alls?
Ni får gärna skriva inom vilken bransch ni är aktiva och gärna er status (VD, chef, "vanlig" arbetare osv.) för att få en bättre helbild.

(Syftet med frågan ovan är helt enkelt bara för att jag är intresserad, jag vet att man ska alltid köpa något för att man själv vill det, inte för att försöka imponera på någon annan)
 

MånsT

Rolex
Ingen bryr sig om du har en Patek Philippe på armen, enbart för att 90% av befolkningen inte vet vad det är. Rent generellt så är där nog tre klockor som folk känner igen: DW (du är cool och har bra smak), Michael Kors (wow, du tjänar bra med pengar) och Rolex (helvete, du måste vara miljonär!).
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jobbar som ingenjör på en av de större konsultbolagen.

Jag har haft allt möjligt på jobbet. Allt från Seiko till Rolex DD.
Det intressanta är att ingen lägger märke till vad man har för klocka. Och ifall någon gör det är det endast utseendet som bedöms. Typ, snygg klocka.

Efter någon månad jag hade min DD frågade en kollega vad det är för klocka jag har. Jag tog av mig klockan och gav den till honom. Efter någon sekund sa han högt, -Det är ju en Rolex!
Sen var det inte mycket mer med det.

Kanske det är annorlunda i andra brancher.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Likt @Mr_Jonas jobbar jag också som ingenjör på större konsultbolag.
INGEN bryr sig om vad (eller om) man har på armen. Lite tråkigt att inte kunna prata med nån på jobbet om det. Men man får njuta i sin tysthet då istället.

Då märker man om man har klockor för sin egen skull eller andras.

Självklart att man får en del blickar om man går runt med en guld rolex på sig, men annars är det ingen som kollar två gånger :(
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har aldrig fått någon kommentar till någon av klockorna av ngn som inte är initierad.
Jobbar på ett statligt verk. Byggbranchen.

Det finns f.ö. inte så många klockor som tyder på att man är rik, typiskt kanske RM etc. Det handlar som så mycket annat om prioriteringar. Kan inte tänka mig att man i någon branch behöver en klocka för +100k för att bli accepterad. Dock ingår en klocka i en välklädd klädsel, tillsammans med skor med lädersula osv.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Likt @Mr_Jonas jobbar jag också som ingenjör på större konsultbolag.
INGEN bryr sig om vad (eller om) man har på armen. Lite tråkigt att inte kunna prata med nån på jobbet om det. Men man får njuta i sin tysthet då istället.

Då märker man om man har klockor för sin egen skull eller andras.

Självklart att man får en del blickar om man går runt med en guld rolex på sig, men annars är det ingen som kollar två gånger :(

this.
Förhoppningsvis har man inte klockor för andras skull, speciellt om man är medlem på ett entusiastforum.
 

Snilsson

Cartier
För mig handlar det om en helhet, en snygg klocka till en snygg och matchande klädsel smäller alltid högt. "Folk" märker ofta att man lagt ner lite möda på att få det att stämma och då får åtminstone jag en del kommenterar. Sen är det väl inte så många som kollar armen och undrar vad det är för något, ibland kan man få någon liten diskussion men då är det från likasinnade. :)
Jobbar som servicechef på en större auktoriserad verkstad.
 

walhak

Omega
2-Faktor
Jag hade en Speedmaster förut och sedan några år tillbaka en Sub.
Ingen som har noterat klockorna förutom en gång då nån sa: snygg klocka! (om min Rolex).
Har en liten kul story angående at många har noll koll på klockor:
Satt tillsammans med en kollega på möte med en kund förra året. Jag antecknar på datorn och tittar på skärmen när jag hör kunden säga:
-Snygg klocka!
Innan jag hinner titta upp och säga tack säger min kollega tack.
Kunden frågar var han köpt sin klocka och min kollega svarar: Ur & penn.
:meh:
 

MånsT

Rolex
För övrigt skulle jag vilja vända på det hela och konstatera att jag njuter av den anonyma sidan. Till skillnad från exempelvis ett bilintresse så kan man köpa en klocka för 500 000' och dölja den under ärmen och ha den för sin egen skull. Köper man en Porsche eller Ferrari så kan man omöjligt använda den för sin egen njutning utan att andra människor lägger märke till den och/eller kommer med kommentarer.

Ska också tilläggas att jag är en privat person utan intresse av "peacocking" eller att skryta, men alla är ju olika.
 

sveol

Cartier
Jag lever i tron att folk märker vilken klocka man har. Även fast så inte är fallet. Jag arbetar som it konsult. På intervju kör jag Seiko. Alltid. Vet inte om det spelar roll, men uppdragen vinner jag oftast
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Självklart bär jag ROLEX för att det är status och för att jag vill imponera på brudarna, för tillfället så läser jag till finsnickare! Självklart så spelar märket stor roll, dom som inte har koll, har nog mig veterligen ingen koll på AP, PP, L&S, VC etc... Rolex, Breitling tror jag att många känner till.
 
Mindre teknik konsultbolag, kollegorna i gbg snackar gärna Breitling. Det är inget skämt... Men de känner igen en Omega också så jag ska inte klaga. Men annars är det som @MånsT nämner
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klockor är personligt. De blir som snyggast där de blir en del i helheten. Det blir tragiskt när en guldrolex är ute och går med "Mr dålig självkänsla" eller när en person med noll utstrålning köpt en klocka med noll utstrålning. I min bransch kan det vara direkt förödande för tilliten till mig om jag klär mig to much. Jag jobbar nationellt med statsfinansierad utbildning som är kopplad till civilsamhället. I vissa kretsar som jag möter är statussymboler viktiga och i dem är det större chans att de lägger märke till vad jag bär för klocka. Jag väljer mina klockor efter vilka jag ska möta. Vi ska nog inte underskatta att klockan syns även om vi möta av tystnad. Han man valt en klocka för att förbättra självkänslan, finns risken att det också syns i personligheten. Påverkar klockan vårt beteende gentemot andra, blir det ett problem. Tänker vi inte på klockan, tänker inte andra heller på den, tror jag. Jag har bara en enda gång fått en kommentar för mina klockor. -Vilken stor klocka, sa en person om min 45 mm Panerai Radiomir, annars är det tyst, men jag utgår ifrån att folk ser mer än de säger.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Upplever att dyra klockor mest är poppis och intressant bland folk från finare områden och umgängen (Då snackar vi på riktigt, inte folk som lyckats hustla sig till ett hus som råkar ligga i ett hyfsat område och har kids som bär häst på skjortan), samt grabbar som utbildat sig och börjat tjäna pengar.

På arbetsintervjuer t.ex så är det inte ovanligt att jag får en kommentar på min klocka om motparten är 30-45 samt man.
 

Silvferlejon

Cartier
Själv tycker jag att vinden har vänt ! Verkar stort intresse i alla "samhällsklasser" på premiumprodukter , mat klockor kläder ! Vilket är mycket trevligt !
 

mackman

Cartier
Går första ring på en av Sveriges högst rankade gymnasium, på skolan så är klockor av High end märken såsom Omega, Rolex osv inte en ovanlig syn (flickor och pojkar 16-19).
De flesta i umgänget ser det mest (enbart?) som en statusgrej för att identifiera sig med, gå och sprätta o visa upp.
Även fast det är en del bra klockor runt omkring än så är det helt enkelt inte en själ som bryr sig ingåeende om vad man har på armen.
Visst har jag fått en och annan kommentar på min Hydroconquest och Seamaster men inte från någon entusiast synpunkt.
 

JohnDoe

Rolex
Den enda klocka jag någonsin fått kommentar på av "vanliga" människor är min Apple watch. Rolex, omega mm syns inte, finns inte osv. Det finns dock några KS:are på jobbet men det är ju en annan sak.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag lever i tron att folk märker vilken klocka man har. Även fast så inte är fallet. Jag arbetar som it konsult. På intervju kör jag Seiko. Alltid. Vet inte om det spelar roll, men uppdragen vinner jag oftast
Hade du bott i USA hade du rullat in i fin bil med en Rolle på armen. Att komma med en Seiko där är som att säga att du aldrig lyckas få några uppdrag.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
I min familj har de som "bryr sig om klockor" breitling eller rolex eller ingen klocka alls. Undantag för farsan som har citizen och inte bryr sig överhuvudtaget. Av mina vänner så har en börjat bli intresserad och funderat på att köpa en omega. Resterande är inte intresserade alls eller har parfymklockor som gant/ck. Jag pluggar civilingenjör i datateknik/IT och jobbar på somrarna. Brukar för att göra ett bra intryck undvika eller gömma en dyrare klocka på en intervju för att verka mer ödmjuk. Det som får mest uppmärksamhet i branschen skulle jag säga är smartwatches. Ingen i branschen har uppmärksammat någon av mina klockor någonsin.
 
Topp