• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockoskuld förlorad genom fagra falska ord

Jens

Greedo
Ojoj, menar givetvis inget illa med titeln.. Känner mig bara lite överkörd då han hävdar att klockan är i otroligt fint skick och service inte behöver göras på 2-3 år..

Inte ska du behöva be om ursäkt för ordval i titeln?!? Finner inga ord för det påhoppet.
För övrigt så tycker jag att du fått kloka råd och önskar dig lycka till med klockan. Håll oss uppdaterade.


J
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det här med ADs service-rekommendationer är ganska intressant och förtjänar kanske en egen tråd, men i princip varje gång jag har haft ett ur inne för koll så har service varit ett "måste". Som kund hamnar jag i en märklig sits då jag inte har kunskapen att ifrågasätta det. Har en gång fått förklarat för mig varför den behöver service, och det var mycket uppskattat, då alla frågetecken rätades ut.

Till topic; Låt en kunnig oberoende urmakare kolla skicket, få den tät och bär den med glädje sen! Grattis!


Varje gång jag köpt en dyrare vintage har jag gått till Rob E för serviceutlåtande. Endast hälften av gångerna har de sagt att det är nödvändigt. Jag kan bara se ett par alternativ, antingen går ni till lögnhalsar eller så är det så att ni inte fattar att klockor behöver regelbunden service..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varje gång jag köpt en dyrare vintage har jag gått till Rob E för serviceutlåtande. Endast hälften av gångerna har de sagt att det är nödvändigt. Jag kan bara se ett par alternativ, antingen går ni till lögnhalsar eller så är det så att ni inte fattar att klockor behöver regelbunden service..
... Eller att du har köpt high end dinkor där regelbunden service har varit ekomoniskt försvarbart de senaste 15 åren. Dvs. dina ur har varit i bättre mekaniskt skick.
 
C

China

Guest
För att kortfattat svara på ovan så är inte min erfarenhet att oservade Rolexur tappar så pass mycket som 30 sec, men du har kanske rätt. Finns oservade som håller kronometerkraven i någon possition oservade efter 30 år, men det är väl mer tur än något annat.

Nu var väl +- 30 sek/dygn mer ett exempel på hur en del ser på tidshållningen, sedan kan det mycket väl röra sig om både betydligt större och mindre avvikelser. Tidsavvikelsen är heller inte allt, precis som du själv nämnde tidigare i tråden så är snarare amplituden måttstocken.

Om vi går in på ekonomin har jag mycket svårt att acceptera att det vore lönt att lägga 5200, eller det dubbla på en gammal DJ? Nej, då fulservar jag den hellre vid behov och accepterar att den blir possitionskänslig. Att slitage genom att låta verket gå tre eller fem år längre tror jag inte motsvarar prislappen på 5'+.

Om man som köpare är så rädd för ett sk. ras får man antingen lägga ca 5% av köpeskillingen på kontroll eller att gallra ut 95%? av uren som inte nyligen är AD-servade. Att kollektivt "kräva" att folk lägger omotiverat mycket pengar på gamla ur ter sig rätt löjligt.
Hade servicekostnaden varit i relation till nedlagt arbete hade jag hållt med dig, nu säger jag, nja?

Jo, jag kan hålla med om att servicekostnaderna är höga i vissa fall. Fast vänder vi på steken så vet man att en kronometer kostar att hålla i skick, redan när man köper den. Sedan får man väl fixa och trixa med sin gamla klocka bäst man vill, eller strunta i service, det är trots allt valfritt. Däremot så tycker jag det är ynkligt när klockor som inte är i skick saluförs som helt ok, särskilt om det är företag som är säljare.

Och handen på hjärtat Aurum, nog hade du blivit dyrt och heligt förbannad om en säljare prackat på dig en gammal harv där det utslitna verket simmar i olja, istället för den enligt beskrivningen nyservade tanken från Cartier som du betalat för?;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Och handen på hjärtat Aurum, nog hade du blivit dyrt och heligt förbannad om en säljare prackat på dig en gammal harv där det utslitna verket simmar i olja, istället för den enligt beskrivningen nyservade tanken från Cartier som du betalat för?;)
Att verken kan vara knas på uren jag köper är en del av att köpa vintage och något jag tycker är naturligt. Men om man ser att det nyligen är fulskruvat blir jag ond. Och utger man något för att vara nyservat skall det givetvis vara så, annars är säljaren ohederlig och bör hängas ut. Mitt senaste objekt var beskrivet som defekt även om den tickade på vid inspektion, mysigt!
 
C

China

Guest
Att verken kan vara knas på uren jag köper är en del av att köpa vintage och något jag tycker är naturligt. Men om man ser att det nyligen är fulskruvat blir jag ond. Och utger man något för att vara nyservat skall det givetvis vara så, annars är säljaren ohederlig och bör hängas ut. Mitt senaste objekt var beskrivet som defekt även om den tickade på vid inspektion, mysigt!

Jo, det är som sagt beskrivningen från säljaren som är avgörande. Säljs något i befintligt skick, så håller jag med dig. Då är det bara att acceptera vad man får, och det är ännu trevligare om det visar sig vara en positiv överraskning.:)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Fulskruvat är inte kul, hände mig nyligen. Vem fn har spikat in tryckknappen på min speedy? Som ni ser så är gängen helt sabbat och dessvärre även i boetten. Nåväl klockan är nu hos Omega för en total renovering. Lärde jag mig något av detta, ja det gjorde jag. Allt går att laga med gaffatejp & kludd :(
mms_img2134958681_zpsa59535cb.jpg

Om den förra ägaren visste om detta må vara osagt men man ska nog alltid göra sin due diligence.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag har haft en klocka inne hos Rob.E för trycktest och allmän koll. Det behövdes nya packningar men service var inte nödvändigt på "ett-två år till". Så alla handlare luras inte.

Vad gäller ursprungsfrågan så tycker jag att det handlar om hur objektet var beskrivet i ursprungsannonsen tillsammans med graderingen. Var det "Mycket gott skick" så ska klockan inte behöva omedelbar service och packningar.

Håller med vaniljglass i att du bör kolla upp klockans amplitud och gångavvikelse hos en oberoende urmakare. Dokumentera allt med bilder på uppgifterna och skicka till italienaren.
 

Sond

Patek
Jag tycker det låter bra att Rob E inte säger service i varje enskilt fall. Det tyder ju på att de är seriösa på riktigt. Och att samtliga min köpta vintage Rolex har haft behov av service..:D.
 

Sond

Patek
Hur mycket ansåg Bergströms att servicen skulle kosta dig?

Inte Begströms utan Rob Engström. Men en service tror jag går på 5200(inkl polering och trots att man inte vill ha polering tar de ändå samma pris). Och sedan har det krävts reparationer/utbyte av delar utöver servicen. Så det har stannat på mellan 7-8000...
 
Topp