• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockoskulden - Rolex

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej!

Ny här på Klocksnack och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med mitt första köp från Rolex!

Det jag är mest intresserad av är Rolex Datejust 1600, 1601, 1603, eller 16030.

- Är det någon som kan kan förklara skillnaden mellan dessa klockor?
- Servicekostnad?
- Möjligt att byta urtavla?
- Vilket urverk är smartast att köpa när det gäller äldre klockor?

Bästa hälsningar
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kolla denna tråd så får du lite inspiration och information

https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/
Kortfattat så är 1600-1603 äldre modeller utan snabbinställning av datum men med den fina pie pan tavlan. 1600 har slät ring, 1601 vitguldsring och 1603 har räfflad stålring. 16030 är en nyare 1603 med Quick set datum. Servicekostnad 3-5000 kr. Tavlan är enkel att byta. En charmig klocka.
 

calzone

Vacheron
Köpt det som tilltalar dig, har själv haft en 16030 som jag var väldigt nöjd med. Nu har jag en 1601 som jag är lika nöjd med :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Får du tag på en fin som du gillar till rätt pris kan det inte gå fel. Personligen gillar jag pie-pan och plexi bäst. Skulle även köpt en jag vill ha från början utan att byta tavla mm, finns ett stort utbud av DJ. No stress!
 
Topp